Gå til innhold

Ansatt i barnehagen kysset barnet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Million skrev (15 minutter siden):

Det er smitte på absolutt alle dørhåndtak og leker i hele barnehagen. At en ansatt gir et barn et kyss på kinnet er ikke noe mer smittespredende enn alt det andre barnet klisser seg gjennom i løpet av en dag. Små barn putter også alt mulig rart i munnen, som kanskje ti andre barn har tygd på før dem, deler mat og drikke osv.

Å skylde på smittevern blir for dumt. TS bare likte det ikke fordi den ansatte er en mann og krisemaksimerte med en gang. 

Nja. Jeg tenker det er problematisk på flere vis. 
Dersom barnet er stort nok til å si eller agere «nei» så er det hele ok. Men med små barn som ikke er i stand til å samtykke er det eneste riktige å sikre seg retning «barnet kan ikke samtykke». Og når barnet blir stort nok til å hilse er det naturlig å spørre barnet hvordan det ønsker hilse - og så uten spørsmål eller utfordring respektere valget.

Vi krever ikke at voksne kysser hverandre på kinnet på jobb, gjør vi? Maktbalansen barnehageansatt-barn eller lærer-barn er vesentlig i større disfavør barnet enn ditt forhold til egen overordnet på jobb. Voksne med ansvar for barn bør alltid agere med det i tankene. Foreldre ikke på noe vis ekskludert.

Anonymkode: a3fb8...ba5

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hadde ikke jeg likt heller. Hadde bare tatt det med daglig leder. 

Anonymkode: 2f99d...219

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også tenke at det er fint at datteren din har andre voksne å stole på som er glad i henne også! Og mtp smitte, helt seriøst bra for barnet å bli utsatt for mye forskjellig. Sånn immunforsvaret blir bedre! 

Anonymkode: d3a7e...179

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan også tenke at det er fint at datteren din har andre voksne å stole på som er glad i henne også! Og mtp smitte, helt seriøst bra for barnet å bli utsatt for mye forskjellig. Sånn immunforsvaret blir bedre! 

Anonymkode: d3a7e...179

Men legger til at akkurat det med å kysse kommer litt an på alder til barnet, fordi hvem vet om barnet ikke er ukomfortabelt. Jeg er fra en kultur der man hilser nesten alle med å kysse på kinnet, og har fortsatt alltid vært ukomfortabel med det til tross for "vanen"

Anonymkode: d3a7e...179

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nja. Jeg tenker det er problematisk på flere vis. 
Dersom barnet er stort nok til å si eller agere «nei» så er det hele ok. Men med små barn som ikke er i stand til å samtykke er det eneste riktige å sikre seg retning «barnet kan ikke samtykke». Og når barnet blir stort nok til å hilse er det naturlig å spørre barnet hvordan det ønsker hilse - og så uten spørsmål eller utfordring respektere valget.

Vi krever ikke at voksne kysser hverandre på kinnet på jobb, gjør vi? Maktbalansen barnehageansatt-barn eller lærer-barn er vesentlig i større disfavør barnet enn ditt forhold til egen overordnet på jobb. Voksne med ansvar for barn bør alltid agere med det i tankene. Foreldre ikke på noe vis ekskludert.

Anonymkode: a3fb8...ba5

Herremoses, du fremstiller det jo som om dette var en krise av dimensjoner og at barn som kysses på kinnet av personer de omgås daglig vil gi dem varige psykiske problemer!
Ro ned. Unger tåler såpass uten å få varige mèn av det.  

Anonymkode: 00c5b...0b7

  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nja. Jeg tenker det er problematisk på flere vis. 
Dersom barnet er stort nok til å si eller agere «nei» så er det hele ok. Men med små barn som ikke er i stand til å samtykke er det eneste riktige å sikre seg retning «barnet kan ikke samtykke». Og når barnet blir stort nok til å hilse er det naturlig å spørre barnet hvordan det ønsker hilse - og så uten spørsmål eller utfordring respektere valget.

Vi krever ikke at voksne kysser hverandre på kinnet på jobb, gjør vi? Maktbalansen barnehageansatt-barn eller lærer-barn er vesentlig i større disfavør barnet enn ditt forhold til egen overordnet på jobb. Voksne med ansvar for barn bør alltid agere med det i tankene. Foreldre ikke på noe vis ekskludert.

Anonymkode: a3fb8...ba5

Små barn viser klart og tydelig om de ønsker fysisk kontakt eller ikke fra veldig, veldig ung alder, før 1 årsalderen. De trenger ikke ord for å utrykke seg. Grensesetting og vilje over egen kropp kan starte tidlig. 

Man skal aldri tvinge et barn til fysisk kontakt, uavhengig av alder. Fysisk nærhet, omsorg og kjærlighet er en viktig del av utviklingen til barn. Sosialt samspill, grensesetting og mye, mye mer er viktig for utviklingen. Og barn lærer ikke av kalde roboter som skal være omsorgspersoner flere timer i døgnet i flere år. Medmenneskelig kontakt og nærhet er viktig, en klem eller et kyss på kinnet av de som står deg nær, er viktig.

Du kan ikke sammenligne barn og voksne i dette tilfellet i det hele tatt.

Denne woke-bullshiten du kommer med her er direkte skadelig. Det du sier er ingen nærhet og kontakt før barnet er gammelt nok til å bestemme selv med ord. Det er like skadelig som å oppdra et barn uten noen form for kjønnsidentitet, fordi man skal vente til de er gammel nok til å velge kjønn selv. Er ikke rart det er mye psykiatri blant dagens barn og ungdom, når woke-generasjonen skal oppdra (eller mangel på oppdragelse) uskyldige barn. 

Anonymkode: 9db2f...f7f

  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Smittevern og fordi jeg syns det er unaturlig at en person jeg ikke kjenner kysser barnet mitt. 

Anonymkode: c0c7e...57a

Da sier du i fra til pedleder og styrer om at du ikke ønsker at de kysser hu. Det bør de respektere. Gi bare en enkel beskjed. Ikke noe drama. Ferdig med det. 

Anonymkode: 0e87f...8c1

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er redd for smitte, så kan jo ikke barnet ditt gå i barnehagen. Det er jo hoved sentralstasjonen for ALLE virus. 

Barnet ditt er med dette menneske 7+- timer til dagen. Regner med de er godt kjent?

Anonymkode: 08e2a...b76

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kyss på kinnet er da vel kos? Vær glad for at de som jobber i barnehagen er glad i barnet ditt. 

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er covid, forkjølelse, influensa og rs virus i omløp 

Anonymkode: 631f0...9c8

Vel, om man virkelig er redd for de virusene er bhg det siste på stedet på jord man bør levere ungen.

Men et kyss på kinnet?

Ville blitt kjempeglad for at ungen er i hendene på en som tydeligvis bryr seg så mye. Det er tross alt snakk om flere våkne timer for barnet med dem, enn med foreldre og omsorgspersoner..

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (16 minutter siden):

Et kyss på kinnet er da vel kos? Vær glad for at de som jobber i barnehagen er glad i barnet ditt. 

Dette tenker jeg også.

Sønnen min får kyss på kinnet hver morgen av hun ene i bhg. Synes bare det er så koselig jeg. Han løper bort til henne og det er tydelig at dette er deres greie.

Fsntastisk med engasjerte barnehageansatte som oppriktig er glad i barna! 🥰

  • Liker 9
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mannlig ansatt i barnehagen til min 2-åring gjør dette noen ganger. Jeg syns det er så koselig jeg! Ser jo at barnet mitt liker han veldig godt og alltid løper til han og vil bli løftet opp! Og jeg blir glad for å se at en som skal passe barnet mitt hele dagen tydeligvis er glad i barnet mitt :) 

Anonymkode: c8ead...8f4

  • Liker 8
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nja. Jeg tenker det er problematisk på flere vis. 
Dersom barnet er stort nok til å si eller agere «nei» så er det hele ok. Men med små barn som ikke er i stand til å samtykke er det eneste riktige å sikre seg retning «barnet kan ikke samtykke». Og når barnet blir stort nok til å hilse er det naturlig å spørre barnet hvordan det ønsker hilse - og så uten spørsmål eller utfordring respektere valget.

Vi krever ikke at voksne kysser hverandre på kinnet på jobb, gjør vi? Maktbalansen barnehageansatt-barn eller lærer-barn er vesentlig i større disfavør barnet enn ditt forhold til egen overordnet på jobb. Voksne med ansvar for barn bør alltid agere med det i tankene. Foreldre ikke på noe vis ekskludert.

Anonymkode: a3fb8...ba5

Herregud 🤣🤣🤣

Man må jo bare le..

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette hadde ikke jeg likt heller. Hadde bare tatt det med daglig leder. 

Anonymkode: 2f99d...219

Hvorfor ikke ta det med personen som gjør det? Hva har daglig leder med dette å gjøre? 

Eneste du gjør ved å ta dette til topps med en gang, er å stoppe bhg ansatte fra å tørre å vise omsorg fysisk fordi de alltid vil være redd for å støte aspeløvforeldre. 

 

Er dere redd for smitte, så hold ungene hjemme. Det kysset gjør absolutt ingen ting fra eller til. 

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en dårlig bakgrunn som gjør at du reagerer slikt TS? Seksuelle overgrep av menn? Jeg bare spør, for noe må det være. 

Anonymkode: 155ec...f4a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke likt det. 

Anonymkode: edc69...43c

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kyss i vei🤷‍♀️

Anonymkode: c48a8...59e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett på det som en fantastisk bra ting at barnet ditt har en så trygg tilknytning til de voksne i barnehagen. ❤️

Hvis barnet ditt faller og slår seg, så husk at barnet ditt gjerne oppsøker en trygg voksen for å få trøst. Sitte litt på fanget og klemme/kose en voksen for trøst skjer ofte i en barnehage. Et lite nuss på kinnet er jo nesten ikke fysisk kontakt i forhold. :)

I forhold til alle de andre smittekildene du finner i en barnehage, hadde jeg ikke sett på et nuss på kinnet som den store forskjellen. 

Jeg synes i alle fall personlig at det var betryggende at vår datter nærmest kastet seg rundt halsen for å få en hilse-på kos og av gjensynsglede med en mannlig ansatt i vår barnehage om morgenen - for da visste jeg at hun følte seg trygg og hadde det fint når jeg forlot henne for å dra på jobb. Hadde han kysset henne på kinnet hadde det også vært helt innafor for meg. :)

 

Anonymkode: c9828...3dd

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Smittevern og fordi jeg syns det er unaturlig at en person jeg ikke kjenner kysser barnet mitt. 

Anonymkode: c0c7e...57a

Hva med alle ungene som kysser hverandre og deler flasker osv?

Anonymkode: 0536a...758

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble treåringen kysset på kinnet av en ansatt når vi dro fra barnehagen. Helt ok for meg. Femåringen kysset bestevennen.

Anonymkode: 1daf0...c50

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...