Gå til innhold

Hvor burde jeg ikke dra I Oslo? Første gangen min😊


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bodd i Oslo i 25 år. Unngår ingen steder, ingen tider.

Hvis du er full og går på et folketomt sted så kan du møte på ubehagelige opplevelser hvor som helst i landet. Min erfaring som mann er at jeg opptrer skikkelig og så ønsker ingen å lage kvalm.

Anonymkode: 84cc5...232

Enig.

Og ref. diskusjonen her om Grønland: Da er Vika og rolige nabolag på vestkanten mye farligere enn Grønland, hvor det er utesteder, folk og liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hva er greia med Slottsparken, fortsatt dårlig rykte etter at ungdom røykte hasj der på 90 tallet? 😅 aldri tenkt på det et sted jeg ikke går alene på natten. Det er så « åpent « . 
ja, hvis man ikke vil se narkomane så er Brugata stedet og unngå. Tror folk i Oslo generelt ikke tenker over det, men om man ikke er vant til storby så kan en jo ta en omvei der. 

Anonymkode: 5ebd2...388

 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er mange år siden Slottsparken var

skummel på kvelden/natta

Anonymkode: b8418...91c

Det var en lang rekke voldtekter der på starten av 2010-tallet. Så, en del år siden ja, men man må ikke helt tilbake til 80-tallet.

Anonymkode: 82167...857

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis man er turist i Oslo drar man nok ikke til Groruddalen.  

Anonymkode: cf014...3c4

Sitter akkurat nå og ser ut av vinduet mitt i Groruddalen: unger som hopper på trampoliner, pensjonister som jobber i hagen, småbarnsforeldre som henter i barnehagen. Folk på vei opp til Lillomarka med hunden sin.

Veldig kjedelig, med andre ord, men ikke veldig skummelt.

Anonymkode: a312b...faa

  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Enig med dere begge!

Det er lite blind eller tilfeldig vold i Groruddalen. Heller ikke gateran, etc. Det skjer stort sett i sentrum eller på Vestkanten.

Når det er sagt er det ikke så mange turister som drar dit. Men nå for tiden er i Groruddalen unge mennesker med normal inntekt i Oslo vanligvis bosetter. De minste leilighetene i Groruddalen koster stort sett 2,5-3,5 millioner, noe som er det mest oppnåelige for nyutdannede med studielån. Området var belastet på 90-tallet, og den oppfatningen henger nok litt igjen blant folk som ikke er kjent i Oslo ;) 

TS skal være veldig uheldig dersom det skjer henne noe som turist i Oslo. De minst trivelige stedene man kan oppholde seg om kvelden er Brugata, langs Akerselva og deler av Grønland. Men det verste som skjer er sannsynligvis at du ser noen som er rusa, eller får tilbud om å kjøpe hasj.

Er litt overrasket over at man kan være over 20 år, og aldri ha vært i Oslo? Og gå rundt med en forestilling om at det er en farlig by?

Mener ikke å være sarkastisk, men de eneste jeg kjenner som har disse holdningene er damer i 90-årene som bor i et veldig usentralt dalstrøk. Men TS har kanskje ikke vokst opp i Norge? 🤔

Anonymkode: 72a72...d6d

Bor, født oppvokst i Norge. Hele fammen er norsk så det er bare tilfeldig jeg ikke har fått tatt turen. Folk over resten av Norge tenker Oslo som en litt getto by🙈- TS😂 

Anonymkode: e2e48...1c8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er folk overalt i Oslo, så det er jo ikke skummelt. 

Anonymkode: c1b32...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri unngått steder, det går fint. Vært her 22 år nå. 

Anonymkode: 35030...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Grønland, Groruddalen, egentlig de fleste stedene i øst og sør-øst er greit å holde seg unna, hvertfall på kvelden.

Anonymkode: dd92f...2bd

Rasist , vil absoulott ikke si at dd stedene skal man holde seg unna. Da kan du like gjerne si at hold deg unns byen også

Endret av s_12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bor, født oppvokst i Norge. Hele fammen er norsk så det er bare tilfeldig jeg ikke har fått tatt turen. Folk over resten av Norge tenker Oslo som en litt getto by🙈- TS😂 

Anonymkode: e2e48...1c8

Hvor skal dere bo hen? 

Anonymkode: d9f12...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Har bodd på Tøyen i mange år og går så og si daglig på Grønland til alle døgnets tider. Det er helt trygt. Masse billig mat å få tak i fra hele verden, så dumt å gå glipp av den opplevelsen for turister, tenker jeg.

Anonymkode: 41482...f1c

Enig. Grønland har mange barer, butikker og kafeer. Ingen grunn til å unngå det. Og botanisk hage??? Altså, det er jo et knallfint sted å dra som turist!

 

19 hours ago, AnonymBruker said:

Sålenge dere holder følge med hverandre og ikke går alene eller er ekstremt beruset tenker jeg de fleste steder er helt trygt.

Generelt er det greit å droppe å gå inn i parker etter midnatt (hovedvei gjennom park sånn 00-03 når dere går sammen går fint) + hold dere til de store gatene med utesteder og folk. 

På dagtid går jeg overalt. 

Anbefaler Torggata og Grunerløkka på kveldstid om dere skal ut :) Bogstadveien og Hegdehaugsveien er hyggelig på dagtid (ikke farlig på kveld men ikke så mye utesteder).

 

Anonymkode: 7f17a...f0e

Enig! Grunerløkka og Torggata har mange fine barer og kafeer og er kjekke steder å dra ut. Vil mye heller anbefale det enn å henge på Karl Johan og Tjuvholmen (gjesp🥱). 

Anonymkode: 0bde1...5a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri i mitt liv, 58 år, vært redd for noen som helst plass i Oslo. Født og oppvokst.

Anonymkode: e814d...ab2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ikke gå alene gjennom parker og langs Akerselva alene, ellers kan du gå over alt, så lenge du ikke er med i en gieng som har fiender 

Anonymkode: af9fb...60c

På dagtid går det da helt fint å gå langs Akerselva og i parker alene. 

Og ja, så lenge du ikke er med i en gjeng som har fiender, er mye gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

atropos skrev (19 timer siden):

Hvorfor ikke botanisk hage? Det er da veldig fint der, iallefall inne i selve hagen? 
Brugata og nederst på Grønland på kveldstid ville jeg holdt meg unna. 

Enig. Jeg elsker botanisk hage. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovica- skrev (19 timer siden):

 

Området rundt Brugata og botanisk hage er stedene jeg ville unngått. 

Her gikk jeg senest alene forrige uke. Kvinne i 30-årene. Men selvfølgelig ikke sent på kvelden. Og selvfølgelig ikke med en dyr veske hengende løst på skulderen. Hadde vi vært to hadde jeg heller ikke nølt med å gå området brugata litt ut på kvelden, det har jeg gjort med venninner og kollegaer noen ganger da det ligger en del gode restauranter på nedre grunerløkka. 

Anonymkode: a7267...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hører rykter om storgata og grønland. Men jeg vet ikke. Jeg så en del narkomane i storgata da jeg var der. Men ingen plaget meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville unngått Karl Johann. Men det er mest fordi det er stappfullt av folk og Oslo har så mye mer å tilby enn én gate🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 10f06...bb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har bodd i Oslo i 25 år. Unngår ingen steder, ingen tider.

Hvis du er full og går på et folketomt sted så kan du møte på ubehagelige opplevelser hvor som helst i landet. Min erfaring som mann er at jeg opptrer skikkelig og så ønsker ingen å lage kvalm.

Anonymkode: 84cc5...232

Dette er egentlig kjernen i det.

Har vokst opp utpå landet. Og der var det virkelig skummelt å gå hjem alene. Man måtte gå langs bilveier uten fortau. Det var virkelig folketomt. Og det var en del merkelige mennesker, også enslige/rare menn. Fyllekjøring var ikke uvanlig. 

I Oslo føler jeg meg trygg selv etter noen glass. Det er folk og kameraer overalt, og gatelys. Så lenge man ikke skrår gjennom parkene så er det som regel en opplyst vei med biler og mennesker man kan velge. 

Anonymkode: a7267...4d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 hours ago, AnonymBruker said:

Grønland, Groruddalen, egentlig de fleste stedene i øst og sør-øst er greit å holde seg unna, hvertfall på kvelden.

Anonymkode: dd92f...2bd

Feil. I det store og hele er dette trygge områder. None episoder har det vel vært, men det er vel mest gjenger som kjenner hverandre som havner i bråk med hverandre.

19 hours ago, AnonymBruker said:

Slottsparken på kvelden. 

Anonymkode: f1dde...826

Har aldri sett eller opplevd noe ubehagelig i Slottsparken på kvelden. Har bodd i byen i 25 år. 

19 hours ago, Ludovica- said:

Groruddalen er veldig rolig og fint det. Men er jo bare et sted folk bor så tviler på at to turister i 20 årene drar dit med mindre man skal gå tur i skogen eller stå på ski.

Området rundt Brugata og botanisk hage er stedene jeg ville unngått. 

Brugata og Storgata kan virke litt ubehagelig kanskje. Spesielt området ved KIwi´n utenfor bussholdeplassen der. Men farlig er det på ingen måte. Det er bare en samlingsplass for narkomane, men det er lite kriminalitet der og ikke et område jeg ville vært bekymret for å passere. Men det er ikke det koseligste oppholdsstedet i byen, helt klart. 

19 hours ago, AnonymBruker said:

Området Storgata-Brugata-Hausmannsgate og nedre Tollbugata er nok det dårlige området i Oslo, som det er lettest å havne i ved en tilfeldighet. Unngå det. 

Anonymkode: e1a37...12f

 

Det som blir nevnt under her ang Akerselva er egentlig det eneste jeg selv mener det er noe hold i. Det er et område jeg selv ville unngått på kveldstid. Det er litt mørkt og kan være litt folketomt og det har dessverre vært noen episoder der av overfall og ran av tilfeldige. Ellers er det ingen steder i byen jeg selv helt klart ville styrt utenom. 

19 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke gå alene gjennom parker og langs Akerselva alene, ellers kan du gå over alt, så lenge du ikke er med i en gieng som har fiender 

Anonymkode: af9fb...60c

Anonymkode: 00f77...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis man er turist i Oslo drar man nok ikke til Groruddalen.  

Anonymkode: cf014...3c4

Min tanke også...... hva er greia med å fraråde turister å dra til Groruddalen, hvorfor i huleste skulle man finne på å dra dit i utgangspunktet. Det er ikke som om man plutselig kan ta en "feil" sving ut fra hotellet så er man havnet der liksom. Samme med Holmlia og Stovner osv.

Oslo er en trygg by, ikke bekymre dere. Om du ikke vil se byens løse fugler, så hold dere unna storgata/brugata/vaterland... Men altså, jeg tenker ikke noe over det, jeg går gjennom der hele tiden selv fordi jeg bor og jobber sentralt. Narkomane er stort sett harmløse. Verste jeg har opplevd er å bli tilbudt å kjøpe hasj. Men det som er av bråk i sentrum er gjerne i dette området og ned mot Grønland da.. men de driver ikke og stikker ned random turister, det er bråk mellom folk som kjenner hverandre. 

Grønland kan jo være fint for turister, når det er sesong for pakistansk mango så er jo det en greie i Oslo da, å kjøpe en sånn fra en frukthandler der. Men så spørs det jo hvilken type turister dere er, skal dere se hele byen eller bare karl johan, frognerparken og aker brygge.

Ellers så ville jeg bare tatt helt vanlige forholdsregler, uansett hvilken by jeg er i så trives jeg best i områder som ikke er helt folketomme for eksempel. 

Anonymkode: 574bf...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her gikk jeg senest alene forrige uke. Kvinne i 30-årene. Men selvfølgelig ikke sent på kvelden. Og selvfølgelig ikke med en dyr veske hengende løst på skulderen. Hadde vi vært to hadde jeg heller ikke nølt med å gå området brugata litt ut på kvelden, det har jeg gjort med venninner og kollegaer noen ganger da det ligger en del gode restauranter på nedre grunerløkka. 

Anonymkode: a7267...4d9

Ja stort sett går alt greit, men jeg er selv fra Oslo og bodd i det området der så kjenner det godt. Men er fortsatt ikke et sted jeg ville anbefalt folk å gå, særlig på kvelden. Særlig også fordi akkurat rundt Botanisk hage kan det være litt "folketomt", eller det er plutselig ikke så mye folk som alle andre steder og dersom det først dukker opp noen ubehagelige folk så er man brått litt alene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (21 timer siden):

Enig. Brugata og Grønland er «no go» 

Det er også Tøyen (særlig rundt t-bane stasjonen). Men akkurat rundt Botanisk hage er det vel ikke så ille? 
Ellers er det kriminalitet rundt Holmlia, Romsås og Stovner. Generelt er vel store deler av Groruddalen forslummet

For no tull, det er ikke farlig i Groruddalen for folk flest, ikke forslummet heller. Bare å holde seg unna gjengmedlemmer og gangstere, og de er stort sett bare en trussel mot hverandre. Uansett tvilsomt at to 20-åringer velger å dra dit da det skjer nada av interesse.

Brugata er heller ikke spesielt farlig, men man kan jo bli litt utrygg av de som henger der hvis man ikke er vant til det. Ikke vandre rundt alene midt på natta full så går det nok bra…..

Anonymkode: 5cc15...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...