Gå til innhold

Har fått time på Rikshospitalet. Trenge hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en ærlig sak, altså. Da jeg jobbet der oppe måtte jeg peke forvirrede folk som vimset rundt ved Gaustad i retning Rikshospitalet non-stop, så det er nok av folk som går seg vill på det strekket. Men jeg tipper nå begge ruter ville gått helt fint for TS. 

Anonymkode: 46f9d...35e

Gått seg vill fra bussholdeplassen til Rikshospitalet? Seriøst? Det er jo strengt tatt ikke noe annet sted det er naturlig å gå derfra. Googler man Rikshospitalet på forhånd sånn at man vet hvordan det ser ut i tillegg skal man være blind på begge øynene for å ikke se det når man går av bussen.  Å finne riktig trikkeholdeplass eller bussholdeplass utenfor Oslo S er derimot vesentlig vanskeligere (jeg har tatt buss og trikk derfra til andre steder i Oslo). 

Anonymkode: 393db...132

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ThereGoesBob skrev (4 minutter siden):

Tenker taxi fra Oslo S kan være greit siden hun ikke er kjent i Oslo. Fra Gardermoen med flytog burde være en nobrainer.

Det er ca lettere å finne Rikshospitalet når man går av flybussen på Gaustad enn å komme seg ut av OsloS og finne en taxi…

Anonymkode: 393db...132

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke Google Maps for å finne ruter og tider. Bare å begynne å øve med en gang. 

Anonymkode: df687...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuusen takk for alle svar, det har hjulpet utrolig mye!!! 🥰

Anonymkode: 9cfee...e84

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg skriver jo det motsatte!! Flytoget er dobbelt så raskt som toget, er derfor man bør velge Flytoget til fattige 120,- .

Anonymkode: 19e22...b91

Sjekk litt bedre. Flytoget tar 19 eller 21 minutter, vanlig tog 21 minutter. Det du sparer tid på er at flytoget går oftere.

Anonymkode: 3f39b...404

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skriver jo det motsatte!! Flytoget er dobbelt så raskt som toget, er derfor man bør velge Flytoget til fattige 120,- .

Anonymkode: 19e22...b91

Det blir ikke sannere av den grunn, slutt med slik feilinformasjon. 

Anonymkode: e279c...afe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du mulighet til å ha med deg en forelder, tante, venninne eller noe? Sikkert god å ha som støtte både under reisen, tur/retur Rikshospitalet og evt ha med deg på timen eller til å prate med etterpå.

Om du reiser alene vil jeg anbefale deg å ta notater av det helsepersonellet sier. Kanskje ikke alt underveis. Men be om en oppsummering på slutten som du skriver ned. Mulig journalen står på helsenorge. Men ofte brukes det fagspråk og det kan være vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog fra flyplassen, inn til Oslo s. videre tar du trikk nr. 17 til Riksen. 

Anonymkode: 0285b...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kontakter pasientreiser kan det være de kan hjelpe med at du får buss fra Gardermoen til Rikshospitalet med helseekspressen. ☺️🍀

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei!

Litt usikker på hvor jeg kunne stille dette spørsmålet, så skriver det her under "generell debatt" håper det går bra.....

Spørsmål:

Fikk i dag en hastetime på Universitetssykehuset (Rikshospitalet) som ligger i Sognsvannsveien 20 (sier meg absolutt ingenting) Jeg må ta fly til Oslo allerede nå på mandag. Men, jeg sliter her. Jeg har kun vært i Oslo en gang i midt liv (sommerferie) og da reiste jeg heller ikke alene. Jeg finner ikke ut hvordan jeg skal komme meg til sykehuset, kjenner heller ingen som kan hjelpe meg og jeg begynner å få skikkelig med panikk! Bare ved tanken på å reise alene gjør meg både redd og kvalm.

Hvordan finner jeg frem til sykehuset? Må jeg ta taxi? Buss? Tog? Hva? Og hvordan kommer jeg raskt til sentrum fra flyplassen?

Håper noen kan hjelpe meg! 🥺

Hilsen ei (veldig nervøs) jente 19 fra Måløy 😣

Anonymkode: 9cfee...e84

Du gjør det så enkelt at du plukker opp telefonen din, skjer opp telefonnummeret til PASIENTRESER. Ringer dem. De stenger enten klokken 15 eller 15.30 for flyreiser/hjelp med flyreisebestilling. 
 

De ber deg opplyse om når d har time, dere finner sammen ut hvilken flytid som kan passe. Du sender til dem på en link du får bekreftelse på timen din. Denne skal du finne enten i digipostkassen din, eller på Helse-Norge.no under timeavtaler eller under din pasientjournal. Finner du den ikke så hjelper pasientreiser deg.

Du kan samtidig be pasientreiser om å bestille assistanse til deg. Da kommer ansatte på flyplassen og møter deg utenfor døren til flyet. De hjelper deg enten du trenger rullestol eler bare hjelp til å finne frem til taxi, eller tog. 

 

Trenger du drosje av helsemessige grunner? Da ordner fastlegen din med bestilling, og du blir hentet på Gardermoen. Drosjen ringer deg, straks flyet har landet og dere avtaler hentested. 
 

pasentreiser bestiller også returfly, enten når du snakker med dem i dag, eller du ringer dem når du vet når du skal hjem. 
 

Skal du reise med toget fra Gardermoen, så tar du dete til Oslo S. Der tar du banen tilbake til Riksen. Spør deg for og dolk er hjelpsomme. 
 

på retur kan du enten ha behov for drosje|pasientreser. Da ordner legen dette på Riksen. Ellers så spør du deg for og går ut på enden av bygges første etasje. Der står banen. Ta den ned til sentrum. Gå inn på sentralbanestasjonen, Finn billettkontoret, og si du skal til Gardermoen. De forteller deg hvor du skal gå. Og hvor du skal ga av toget. Så følger du strømmen opp til flyplassens sikkerhetssluse. 
 

Det er faktisk en enkel sak å finne frem, har gjort dette for kort tid siden, uten større problemer, enn at jeg klarte å komme hjem igjen. 
 

sist men ikke minst, ta vare på alle kvitteringer og send dem til pasientreiser, når du kommer hjem. Flyet betaler pasientreiser for deg, minus evt. egenandeler. 
 

God tur, og lykke til uansett hva du skal dit for. 
 

Anonymkode: 29427...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skriver jo det motsatte!! Flytoget er dobbelt så raskt som toget, er derfor man bør velge Flytoget til fattige 120,- .

Anonymkode: 19e22...b91

Reiser du mye med tog? Flytoget de flyr ikke over sporene de kjører på nøyaktig samme spor som vy og stopper også på samme stopp. 
De bruker like lang tid, ene avgangen til flytoget stopper ikke på lillestrøm så den bruker 19 minutter mot 21 minutter alle andre avganger. Vy stopper alltid på lillestrøm dermed bruker de 21 minutter. 
Er det problemer på strekningen så rammer dette også flytoget på lik linje som vy. 
Forskjellen er at flytoget kun kjører Drammen-gardemoen, vy kjører hele østlandet. Vy kjører på ruter sitt billettsystem så dermed har man overgang i oslo til trikl, t-bane og buss.
Flytoget har eget billettsystem, ja de har gode rabatter til barn og unge, men koster dobbelt for voksen. 
Dette hadde du ikke greie på, best å sjekke opp først. Jeg skal ikke lage tråden til ts til en diskusjon, men viktig å få frem riktig informasjon enn veldig feil. 
 

Til ts jeg håper du føler deg trygg på at du klarer å komme frem, og om du reiser med buss eller tog er en smaksak. Jeg liker ikke buss, men liker å reise med tog. Synes det er enklest.
Du har fått mange gode råd, så ønsker deg lykke til❤️ 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går vel strengt tatt under pasientreiser?

Da ville jeg tatt flytoget til Oslo S og Taxi videre (ta vare på kvitteringer!)

Fåfengt å rote rundt med kollektivt når man aldri har satt sine ben i byen før.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LanoAltforstor skrev (21 timer siden):

Dette går vel strengt tatt under pasientreiser?

Da ville jeg tatt flytoget til Oslo S og Taxi videre (ta vare på kvitteringer!)

Fåfengt å rote rundt med kollektivt når man aldri har satt sine ben i byen før.

Taxi må sykehuset rekvirere om helfo skal dekke dette. De dekker den billigste måten å reise med kollektivt på. 

Endret av Forvirret23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Tja. Det spørs jo om ts finner det behagelig å sitte i kø i taxi og se kollektivtransporten suse forbi. Jeg gjør det ikke. Pluss, som kvinne er jeg alltid redd for å bli kidnappet og drept. Det er jeg ikke på toget.

Det vil koste ts flere tusen å ta taxi.

Anonymkode: 0a4e5...d6a

Det koster under 1000..

IMG_4660.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Dessverre ser jeg denne meldingen etter stengetid for «mann i gaten» hos pasientreiser. Hadde du ringt de med en gang hadde de organisert reisen for deg (bestilt flybilletter osv). Om du er usikker nå på hvordan du skal komme deg dit så ring avdelingen du skal til så ringer de pasientreiser for deg i helgen og får det organiser for deg (hvis det er en sengepost og inne poliklinikk). 
Fra Gardemoen til Rikshospitalet tar du enkelt flybussen (du skal være ganske dårlig hvis pasientreiser dekker taxi for deg fra Gardemoen til Rikshospitalet, men flybussen får du tilbakebetalt for), den stopper rett nedenfor Rikshospitalet. 
Til en annen gang, fordelen med å bruke pasientreiser når du skal til sykehus med fly er at de organiserer hele reisen for deg og betaler billetter for deg. Ordner du selv kan du risikere at du ikke får igjen for hele billetter hvis du har tatt en flyreise som er unaturlig dyr. 
Lykke til. 

Anonymkode: c5f98...745

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for krenkende innlegg, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å be om oppmøte lapp når du når du betaler, Sjekker ut.

Anonymkode: af32a...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den desidert letteste muligheten og det raskeste(avhenger litt av når på døgnet/rush osv) er å ta flybussen fra gardermoen, FB03 til gaustad. Denne stopper på hovedveien rett nedenfor rikshospitalet. Avgang relativt ofte og lett å finne holdeplassen på Gardermoen. Sjekk Flybussen.no for avganger. 
Om du skal ta tog/trikk tror jeg det for en student vil være billigere å ta flytoget enn Vy-toget fra gardermoen, og så kun betale enkeltbillett for trikken fra Oslo S. Trikken bruker en evighet opp til Riksen, så tror det nesten alltid vil totalt sett minst styrete og raskest å ta flybussen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor i alle dager foreslår dere flytog og trikk når det går flybuss omtrent fra dør til dør??

https://www.flybussen.no/tur

 

Anonymkode: 393db...132

Fordi den bakken fra bussholdeplassen og opp til Riksen er helt jævlig å gå opp. Og bussen bruker 100 år på å komme frem.

Derfor foretrekker jeg tog fra Gardermoen, og trikk fra Oslo S. Som går rett til døra

Anonymkode: 6a0b8...c2a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...