AnonymBruker Skrevet 26. april #61 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du tar toget fra Gardermoen til Oslo S. Det er ekstremt tydelig skiltet og virkelig umulig å gå feil. Enorme plakater og skjermer og en jevn strøm av mennesker. Du ser også togsporene når du nærmer deg rulletrappene ned til perrongen. Du kan ta både Vy og Flytoget. Vy er nok billigst, og da kan du bruke togbilletten på trikken, men Flytoget har også halv pris for unge. Så det er ikke så veldig farlig rent økonomisk. Du går av på Oslo S sammen med veldig mange andre. Derfra må du finne veien til trikken, og den går på Jernbanetorget rett ved siden av Oslo S. Du skal ta trikk 17 eller trikk 18, og begge to har Rikshospitalet som endestasjon. Pass på å gå på i riktig retning, altså at du tar trikken på vei mot Rikshospitalet i ikke på vei bort fra Rikshospitalet. Jernbanetorget er et veldig stort kryss med mye folk, mange trikker og enda flere busser. Går du ut hovedinngangen på Oslo S er du der med en gang. Det er oversiktskart der du kan finne ut hvor din trikk går fra. Men du kan også sette Google Maps på Clarion Hotel The Hub. Det er et enormt hotell på Jernbanetorget, og hovedinngangen ligger klint inntil akkurat den plattformen der trikkene mot Rikshospitalet går fra. Trikken stopper ved hovedinngangen på Rikshospitalet. Her er det umulig å gå feil. Anonymkode: 46f9d...35e Det er for ordens skyld fra plattformen merket med bokstaven F at trikkene du skal ta går fra. Men som sagt: Gå ut fra Oslo S med Google Maps stilt inn på Clarion Hotel The Hub. Når du kommer frem dit står du og stirrer på en plattform med bokstaven F på. Her går trikken din fra. Endestasjonen er hovedinngangen på Rikshospitalet. Her er et gatebilde fra Google Maps der du ser hotellet - med navnet på - og akkurat din trikkeplattform nede til venstre. Å finne toget på Gardermoen, eller Rikshospitalet når du har tatt trikken til endestasjonen, er det ikke mulig å bomme på. Jeg skjønner du er ukjent og usikker, men det er virkelig ikke mulig å gå feil. Jeg lover deg det. Anonymkode: 46f9d...35e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #62 Del Skrevet 26. april Hvorfor i alle dager foreslår dere flytog og trikk når det går flybuss omtrent fra dør til dør?? https://www.flybussen.no/tur Anonymkode: 393db...132 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #63 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Flybuss fra Gardermoen til Gaustad. 5 min å gå. Alternativt, tog til Oslo S og trikk til Rikshospitalet. Ikke bruk flytoget, men vanlig tog. Billetten gjelder da også på trikken. Tar du flytoget må du kjøpe ny billett for trikken. Anonymkode: 3f39b...404 Jeg bor i nærheten av Rikshospitalet, og er helt enig i at flybussen (linje FB3) blir den enkleste løsningen, siden du da slipper å bytte transportmiddel. Du kan se sykehuset fra Gaustad bussholdeplass, så det er ikke tvil om hvilken retning du skal gå. Det er i prinsippet kun 2-300 meter opp en bakke, så er du der. Men du bør beregne god tid, for det pågår for tiden veiarbeid langs riksvei 150/Ring 3 (veien som går forbi Rikshospitalet), og ett kjørefelt er stengt. Tog (vanlig, ikke Flytoget, på grunn av billetten) til Oslo S og trikk fra Jernbanetorget (trikk 17 og 18 har Rikshospitalet som endestasjon i ene retningen, så da står det Rikshospitalet på trikken, ikke mulig å ta feil der) er også en mulighet, men da må du muligens spørre deg for litt mer/sjekke kart og rutetabeller. Er du ikke særlig kjent på Østlandet er det kanskje vanskelig å vite hvilke tog fra Gardermoen som i det hele tatt går i retning Oslo, men det kan du spørre noen om på stasjonen/sjekke i rutetabell. Vanligvis går disse togene fra Spor 4 om jeg ikke husker feil, og det vil stå Kongsberg, Skien eller Drammen på dem. Anonymkode: a02f4...944 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #64 Del Skrevet 26. april Bane 4 og 5, og gå 800 m. Ellers trikker. Brukk google map og skriv inn adressene på tmreisevei og du får opp alle kollektivtransporten. Taxi om det er helt krise. Anonymkode: ffe1e...0d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #65 Del Skrevet 26. april Det er mange som er godt kjent i Oslo som ikke forstår hvor vanskelig det kan være for oss som ikke er kjent å finne frem. Nå er ikke jeg TS, men hvis jeg skulle på sykehus og var stresset, så hadde ikke jeg vaset rundt i en ukjent storby og lett etter en trikk. Går det noe direkte fra flyplassen til sykehuset, så velger jeg det, samme hva det koster. Anonymkode: 4907c...3c8 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #66 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bane 4 og 5, og gå 800 m. Ellers trikker. Brukk google map og skriv inn adressene på tmreisevei og du får opp alle kollektivtransporten. Taxi om det er helt krise. Anonymkode: ffe1e...0d5 Nei, T-bane er et elendig tips å gi til noen som ikke er kjent i Oslo. Linje 4 og 5 ja, i hvilken retning..? Det er lett for oss som bor her, men ikke for en utenforstående. Du gadd ikke en gang skrive at T-banestasjonen hun skal gå av på heter Forskningsparken, så rådet ditt er jo ubrukelig for TS. (Forresten ville vel T-banelinje 1 Frognerseteren til Gaustad vært et bedre alternativ, under 500 meter å gå fra T-banestasjonen. Men det blir en annen diskusjon.) Anonymkode: a02f4...944 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #67 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er mange som er godt kjent i Oslo som ikke forstår hvor vanskelig det kan være for oss som ikke er kjent å finne frem. Nå er ikke jeg TS, men hvis jeg skulle på sykehus og var stresset, så hadde ikke jeg vaset rundt i en ukjent storby og lett etter en trikk. Går det noe direkte fra flyplassen til sykehuset, så velger jeg det, samme hva det koster. Anonymkode: 4907c...3c8 Jepp. Og det gjør flybussen, som noen har tipset om. Rett fra dør til dør, og man slipper å rote rundt i sentrum. Mulig det tar litt lenger tid, men hvis ts har tid til det , vil dette absolutt være å foretrekke. Anonymkode: 5fb04...d4a 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #68 Del Skrevet 26. april Det er helt klart enklest ta flybussen, så slipper du bytte fra tog til trikk eller bane på oslo s. Det er ikke så veldig vanskelig finne frem for hvor/hva man skal bytte, men når man er fullstendig ukjent, og i tillegg stresset og nervøs fordi man skal på sykehuset på hasteundersøkelser, så er det lettere og mer komfortabelt ta bussen direkte. Flybussen tar kanskje litt lengre tid pga trafikk, men det er uten tvil det letteste. Da slipper du tenke noe på om du går feil, du slipper lete etter rett plattform på jernbanetorget, du slipper forholde deg til flere typer/valg av billetter. Flybussen går fra plattform 11 på flyplassen, dette ser du nummerert når du går ut. Da går du bare ut første døren du finner etter du har hentet bagasjen din, og ser etter plattform 11, og flybuss FB3. Anonymkode: a7ebb...2a2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #69 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 time siden): ...eventuelt bruke dobbelt så lang tid med tog når man kan ta Flytoget for å spare seg noen tiere i pris. Er det Kjip Kjipersen på bytur så går det sikkert, men Flytog og trikk til 162 kr èn vei der mye (eller alt) er dekket fra Helfo burde være helt glimrende - og raskt! Anonymkode: 19e22...b91 Nei vanlig tog er _ikke_ dobbelt så raskt som flytoget. Hvis du tror det har noen klart å lure deg godt og grundig. Eneste grunnen til å ta flytoget er om man reiser veldig tidlig eller sent og man er sliten og det er lenge å vente på neste tog. Det er ikke relevant for TS som reiser på dagtid. Anonymkode: d8734...1d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #70 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er mange som er godt kjent i Oslo som ikke forstår hvor vanskelig det kan være for oss som ikke er kjent å finne frem. Nå er ikke jeg TS, men hvis jeg skulle på sykehus og var stresset, så hadde ikke jeg vaset rundt i en ukjent storby og lett etter en trikk. Går det noe direkte fra flyplassen til sykehuset, så velger jeg det, samme hva det koster. Anonymkode: 4907c...3c8 Selvfølgelig. Hadde det gått noe direkte fra flyplassen til sykehuset er det åpenbart beste alternativ. Men det gjør det jo ikke. Det går noe fra flyplassen til Gaustad, og deretter må hun gå noen hundre meter og finne riktig bygg. Det er ikke vanskelig, men jeg mener oppriktig at det ut fra TS’ beskrivelse av egen usikkerhet på det å finne frem er vanskeligere heller enn enklere. Sånn når alternativet blir å ta en tydelig skiltet trikk til endestasjonen noen meter fra riktig sykehusdør. Det handler overhodet ikke om pris. Helt fair om andre mener flybuss-ruten er enklere, men det at de fleste anbefaler tog og trikk skyldes at vi mener den er letteste enn flybussen. Anonymkode: 46f9d...35e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #71 Del Skrevet 26. april Du har allerede fått mange råd og de fleste veldig gode Flybuss eller VY-tog og trikk. Det er ikke vanskelig - lover! Forbered deg ved å laste ned apper du kan trenge og legg inn betalingskort. Ruter-appen (min personlige favoritt) og VY-appen. Jeg tar ikke flybussen lengre men noen andre her er sikkert behjelpelige med å fortelle hva du trenger for rutetider og billett på flybussen. I Ruter-appen bare skriver du hvor du skal fra og til og den finner veibeskrivelse (inklusiv om man må gå til stoppested) og riktig antall soner for reisen. Lykke til. Anonymkode: d8734...1d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #72 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei vanlig tog er _ikke_ dobbelt så raskt som flytoget. Hvis du tror det har noen klart å lure deg godt og grundig. Eneste grunnen til å ta flytoget er om man reiser veldig tidlig eller sent og man er sliten og det er lenge å vente på neste tog. Det er ikke relevant for TS som reiser på dagtid. Anonymkode: d8734...1d5 Mente selvfølgelig omvendt 😆 Anonymkode: d8734...1d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimifin72 Skrevet 26. april #73 Del Skrevet 26. april Jeg har reist en del til og fra Riksen de siste månedene, så jeg anbefaler absolutt taxi fra Oslo S. Eventuelt fra Gardermoen. lykke til, TS! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #74 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig. Hadde det gått noe direkte fra flyplassen til sykehuset er det åpenbart beste alternativ. Men det gjør det jo ikke. Det går noe fra flyplassen til Gaustad, og deretter må hun gå noen hundre meter og finne riktig bygg. Det er ikke vanskelig, men jeg mener oppriktig at det ut fra TS’ beskrivelse av egen usikkerhet på det å finne frem er vanskeligere heller enn enklere. Sånn når alternativet blir å ta en tydelig skiltet trikk til endestasjonen noen meter fra riktig sykehusdør. Det handler overhodet ikke om pris. Helt fair om andre mener flybuss-ruten er enklere, men det at de fleste anbefaler tog og trikk skyldes at vi mener den er letteste enn flybussen. Anonymkode: 46f9d...35e Jeg kan ikke fatte og begripe at turen innom Oslo sentrum skal være enklere for TS enn flybuss direkte til Gaustad. Det er VELDIG kort gangavstand fra busstoppet til hovedinngangen på sykehuset, og man SER jo sykehuset med det samme man går av bussen, man går seg ikke vill. Området rundt Oslo S/Jernbanetorget er mye mer forvirrende for en turist. Og riktig bygg på Rikshospitalet må hun klare å finne frem til når hun tar trikken også, ingen forskjell der. Anonymkode: 64ed0...b64 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #75 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei vanlig tog er _ikke_ dobbelt så raskt som flytoget. Hvis du tror det har noen klart å lure deg godt og grundig. Eneste grunnen til å ta flytoget er om man reiser veldig tidlig eller sent og man er sliten og det er lenge å vente på neste tog. Det er ikke relevant for TS som reiser på dagtid. Anonymkode: d8734...1d5 Jeg skriver jo det motsatte!! Flytoget er dobbelt så raskt som toget, er derfor man bør velge Flytoget til fattige 120,- . Anonymkode: 19e22...b91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #76 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan ikke fatte og begripe at turen innom Oslo sentrum skal være enklere for TS enn flybuss direkte til Gaustad. Det er VELDIG kort gangavstand fra busstoppet til hovedinngangen på sykehuset, og man SER jo sykehuset med det samme man går av bussen, man går seg ikke vill. Området rundt Oslo S/Jernbanetorget er mye mer forvirrende for en turist. Og riktig bygg på Rikshospitalet må hun klare å finne frem til når hun tar trikken også, ingen forskjell der. Anonymkode: 64ed0...b64 Det er en ærlig sak, altså. Da jeg jobbet der oppe måtte jeg peke forvirrede folk som vimset rundt ved Gaustad i retning Rikshospitalet non-stop, så det er nok av folk som går seg vill på det strekket. Men jeg tipper nå begge ruter ville gått helt fint for TS. Anonymkode: 46f9d...35e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 26. april #77 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Taxi 800-1000 kr fra Oslo s Anonymkode: af32a...26d Last ned appen til Oslo taxi og book så får du opp maxpris når du booker tur, så blir du ikke lurt. Masse taxier på Gardermoen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april #78 Del Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Selvfølgelig. Hadde det gått noe direkte fra flyplassen til sykehuset er det åpenbart beste alternativ. Men det gjør det jo ikke. Det går noe fra flyplassen til Gaustad, og deretter må hun gå noen hundre meter og finne riktig bygg. Det er ikke vanskelig, men jeg mener oppriktig at det ut fra TS’ beskrivelse av egen usikkerhet på det å finne frem er vanskeligere heller enn enklere. Sånn når alternativet blir å ta en tydelig skiltet trikk til endestasjonen noen meter fra riktig sykehusdør. Det handler overhodet ikke om pris. Helt fair om andre mener flybuss-ruten er enklere, men det at de fleste anbefaler tog og trikk skyldes at vi mener den er letteste enn flybussen. Anonymkode: 46f9d...35e Altså. Det blir ikke lettere enn flybuss til Gaustad. Man ser sykehuset fra holdeplassen, det er EN vei opp (selv nå når det er byggearbeider), og verken trikken eller taxien kjører inn i bygget så man må uansett gå inn selv og finne resepsjonen sånn at man kan vises til dit man skal. Det er superenkelt. Man ser jo omtrent trikkestoppet fra bussholdeplassen. Å anbefale taxi, som koster tusenvis av kroner, eller at man skal styre på for å finne riktig buss eller trikk fra Oslo S er jo bare tullete. FB3 fra holdeplass 11, fortell bussjåføren at man skal til Gaustad/rikshospitalet (hen spør uansett når man går på) og gå av bussen når man får beskjed om at man er framme. Med hilsen ei fra mindre stor by som er på Rikshospitalet minst en gang i året, senest i mars), og aldri har tenkt på å ta annet enn flybussen. Anonymkode: 393db...132 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 26. april #79 Del Skrevet 26. april Tenker taxi fra Oslo S kan være greit siden hun ikke er kjent i Oslo. Fra Gardermoen med flytog burde være en nobrainer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
She-Sherlock Skrevet 26. april #80 Del Skrevet 26. april 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Litt usikker på hvor jeg kunne stille dette spørsmålet, så skriver det her under "generell debatt" håper det går bra..... Spørsmål: Hvordan finner jeg frem til sykehuset? Må jeg ta taxi? Buss? Tog? Hva? Og hvordan kommer jeg raskt til sentrum fra flyplassen? Håper noen kan hjelpe meg! 🥺 Hilsen ei (veldig nervøs) jente 19 fra Måløy 😣 Anonymkode: 9cfee...e84 Bare nysgjerrig her… hvordan finner du ut om andre ting du lurer på? Spør på kg eller googler?…. jeg ser mer og mer at mange ikke er kjent med Google Maps som viser deg alle mulige måter mann kan komme fra A til Å. råd når du reiser i Norge og utlandet - Google maps Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå