Gå til innhold

Hvorfor bruker Dyrebeskyttelsen fosterhjem for katter for så å adoptere bort kattene senere til noen andre???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi var nødplassering for en kattunge for 10 år siden. Var helt fult, og alternativet var at den ble avlivet. Vi meldte oss frivillig til å passe den i 8 uker. 

Vi ble ghostet og katten ligger nå ved siden av meg i sofaen 😂

Anonymkode: 59bcd...d9b

Cat distribution system i praksis. 

Anonymkode: 99f29...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi var nødplassering for en kattunge for 10 år siden. Var helt fult, og alternativet var at den ble avlivet. Vi meldte oss frivillig til å passe den i 8 uker. 

Vi ble ghostet og katten ligger nå ved siden av meg i sofaen 😂

Anonymkode: 59bcd...d9b

Litt flaks for katten da :) Den kom i et godt hjem :)

Har også nå adoptert en katt fra DB og er ikke lenger fosterhjem

Anonymkode: 29417...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DB trenger fosterhjem fordi de ikke har plass til alle kattene som trenger det, og mange av kattene trenger også ekstra oppfølgning mtp atferd, som ikke kan fåes hos DB. Mi svigerinne er fosterhjem for nå sin femte katt, og hjelper kattene til å bli vant til å bo i et hjem med folk og kjærlighet. Hun er fosterhjem fordi hun ikke har mulighet til å eie egen katt. 

Anonymkode: b4b38...11b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at dyrene først havner i fosterhjem er fordi de må behandles hos dyrlege før de kan omplasseres. Helsesjekk, vaksiner, id-chip, kastrering og eventuell annen behandling 😊 Det er ingenting i veien for at man kan adoptere dyrene man har i fosterhjem, eller adoptere først som sist uten å stille som fosterhjem først. Men det er også veldig fint for oss at vi rekker å få et inntrykk av dyret slik at vi vet hva slags hjem som dyret vil passe inn i. 

En annen grunn er at man i mange tilfeller må etterlyse etter eier før man kan omplassere, avdelingen min har som policy at vi etterlyser bredt i 3 uker. 

Har 4 fosterfails selv🤭

 

Hilsen Frivillig i DB 😊

Anonymkode: 8e0af...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Grunnen til at dyrene først havner i fosterhjem er fordi de må behandles hos dyrlege før de kan omplasseres. Helsesjekk, vaksiner, id-chip, kastrering og eventuell annen behandling 😊 Det er ingenting i veien for at man kan adoptere dyrene man har i fosterhjem, eller adoptere først som sist uten å stille som fosterhjem først. Men det er også veldig fint for oss at vi rekker å få et inntrykk av dyret slik at vi vet hva slags hjem som dyret vil passe inn i. 

En annen grunn er at man i mange tilfeller må etterlyse etter eier før man kan omplassere, avdelingen min har som policy at vi etterlyser bredt i 3 uker. 

Har 4 fosterfails selv🤭

 

Hilsen Frivillig i DB 😊

Anonymkode: 8e0af...2ad

All mine er adoptert før chipping og kastrering. Det har jeg fulgt opp selv. Men antar de har system for å følge opp at det blir gjort om man ikke går til klinikken DB samarbeider med, slik jeg gjorde.

Ellers enig. Jeg er god på "katt". Men en kattunge som er i en alder der de fortsatt bør eller burde være med mammaen er et helt annet fagfelt, som jeg verken har lyst eller kapasitet (på grunn av arbeidstider, etc) har mulighet til å bevege meg inn på. 

Anonymkode: 99f29...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor i alle dager skal du være fosterhjem først? Det vil uansett være bedre for katten (og for deg) at kattungen er vokst opp hos noen som vet hva de holder på med. 

Anonymkode: 99f29...393

Kan jo være klare fordeler med det. Du får prøvd katten hjemme hos deg over tid, med partner, barn og andre dyr, og kan også forbarme deg over et dyr ingen andre vil ha. I tillegg, om du ikke har hatt katt før, får du prøvd hvordan det fungerer. Mange omplasseringer kunne vært omgått om eieren hadde hatt litt erfaring før de skaffet seg katt.

Anonymkode: 495e5...fb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan jo være klare fordeler med det. Du får prøvd katten hjemme hos deg over tid, med partner, barn og andre dyr, og kan også forbarme deg over et dyr ingen andre vil ha. I tillegg, om du ikke har hatt katt før, får du prøvd hvordan det fungerer. Mange omplasseringer kunne vært omgått om eieren hadde hatt litt erfaring før de skaffet seg katt.

Anonymkode: 495e5...fb6

Man bruker ikke en baby, som trenger særskilt kunnskap og omsorg fordi den fortsatt skulle vært hos moren, som en prøveklut. 

Anonymkode: 99f29...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei men det virker som for meg at kattene absolutt må bo i fosterhjem før de adopteres bort i stedet for å bare få ett fast hjem med en gang hvis jeg vil ha en katt fast. Er det jeg ikke helt skjønner . Men mulig jeg tar feil 

Anonymkode: 324da...fea

Alle kattene jeg hadde i fosterhjem ble kjørt hjem til meg rett fra innfangning. 
Noen var vaksinert, men de fleste var ikke vaksinert eller kastrert. 
De var sjekket raskt av veterinær for å se etter skader som krevde umiddelbar hjelp, men de fleste ble fanget inn på kveld og natt, og ikke sjekket grundig for sykdommer. 
De fleste var livredde etter å ha blitt fanget, og det var stor usikkerhet på om det var en håndterbar katt eller ikke. 

Jeg hadde de i fosterhjem for å observere kattens personlighet, og dermed gi anbefaling videre for hvilket hjem pus ville passe i, i tillegg til å jobbe med de redde slik at de ble trygge nok for adopsjon. Og oppfølgning med veterinær. 

Det er svært sjelden det står adopsjonshjem klare for å ta i mot en katt på noen timers varsel, uten å vite noe om helsetilstand, håndterbarhet og personlighet. 
Er du villig til å ta i mot en katt du ikke vet om du noen gang kommer til å få klappet? Som du må frem og tilbake til veterinær med den første tiden? 

Jeg har valgt adoptere to av mine fosterkatter, de hadde vært i fosterhjem ett halvt års tid hos meg før jeg adopterte de. Den ene brukte nesten to år før den turte legge seg ved siden av meg. Den andre var hos veterinær mange ganger de første månedene, og det tok nærmere to måneder før vi følte oss trygg på at hun ville overleve. 
Er dette katter du hadde ønsket ta i mot, og følge opp?

Anonymkode: 5e1a3...bfd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har latt være å være fosterhjem pga dette. Dyrebeskyttelsen vil ha folk som tar seg av katten for en periode også skal de hente ksttrm igjen og adoptere den bort til noen andre når den er blitt tam??

Er det i mulig å selv fortsette å ha katten? Og man må i tillegg srenge katten inne og ha den på ett rom. 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor ikke katten kan bli boende hos de som har hatt fosterhjem hvis man vil ha katten videre?

Når man er blitt knytta til den og den er blitt trygg og gla i deg. 

Anonymkode: 324da...fea

Jeg forstår ikke problemstillingen. Om du ønsker deg en katt så kan du kontakte dyrebeskyttelsen og melde din interesse for adopsjon. Jeg forstår ikke hvorfor du trekker inn fosterhjem. Men med det sagt så er det ingen skrevet regel på at man ikke kan få lov til å adoptere katten man har hatt i fosterhjem. Og hvorfor dyrebeskyttelsen ønsker fosterhjem sier seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fosterhjem og jeg har adoptert bort hver eneste katt jeg har hatt her. Hadde jeg ikke sendt dem videre, hadde jeg bare kunnet reddet en eller to. Nå har jeg reddet liv nr.63. 
Men om den dagen kommer at jeg vil adoptere en av fosterkattene mine, kommer jeg først i køen. Jeg får dem jeg vil ha.

Anonymkode: 5ebc0...f0b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Man KJØPER ikke katt, nei. Man adopterer. Det fødes altfor mange katter allerede, takket være uansvarlige mennesker som ikke kastrerer/steriliserer katten sin.

Anonymkode: 31e99...166

Selvfølgelig kjøper man katt. At en katt skal være gratis er en gammeldags tanke. Jo flere som kjøper katt, jo mer verdi får dyrene hos folk flest.

De som kjøper katt er også mye mer tilbøyelige til å kastrere katten sin, forsikre den og ta godt vare på den.

Anonymkode: 88b3d...8fc

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du selv adoptere katten du har i fosterhjem, jeg har adoptert to som jeg har hatt i fosterhjem gjennom DB. Du må da selvsagt betale adopsjonsgebyret, som andre som adopterer uten å ha vært fosterhjem. 

Det som ikke er aktuelt er å ville bli fosterhjem for å sjekke om du vil adoptere en katt eller om kattehold er noe for deg. For kattens beste er det best å ha minst mulig flyttinger før et varig hjem, og da velger man fosterhjem man er overbevist om at vil beholde katten og jobbe med den inntil den er adopsjonsklar. Ikke et hjem hvor man risikerer en «hent katten nå» melding klokken 21 en lørdags kveld.

Som fosterhjem for sky katter opparbeider jo man også seg gjerne en kompetanse som langt flere katter får dra nytte av, om man ikke adopterer dyret selv.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei men det virker som for meg at kattene absolutt må bo i fosterhjem før de adopteres bort i stedet for å bare få ett fast hjem med en gang hvis jeg vil ha en katt fast. Er det jeg ikke helt skjønner . Men mulig jeg tar feil 

Anonymkode: 324da...fea

Du tar feil.

Anonymkode: a2df2...89b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig kjøper man katt. At en katt skal være gratis er en gammeldags tanke. Jo flere som kjøper katt, jo mer verdi får dyrene hos folk flest.

De som kjøper katt er også mye mer tilbøyelige til å kastrere katten sin, forsikre den og ta godt vare på den.

Anonymkode: 88b3d...8fc

Det vedkommende sikkert mente var at man kjøper ikke fra mennesker som har avlet frem kull, men at man i stedet adopterte fra dyrebeskyttelsen da det finnes mange katter der ute som ikke har et hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei men det virker som for meg at kattene absolutt må bo i fosterhjem før de adopteres bort i stedet for å bare få ett fast hjem med en gang hvis jeg vil ha en katt fast. Er det jeg ikke helt skjønner . Men mulig jeg tar feil 

Anonymkode: 324da...fea

Det tar jo ofte tid å finne et nytt hjem til en omplasseringskatt. De har ikke en lang venteliste med folk som vil adoptere katter, så mens man venter på det rette hjemmet, må kattene være et sted. Det blir da fosterhjemmene. For hver katt et fosterhjem IKKE beholder selv, blir plass til en ny katt i nød som trenger en venteplass mens den venter på sitt for-alltid-hjem.

Ikke så vanskelig å forstå det?

Noen fosterhjem beholder en katt eller to, men det er begrenset hvor mange katter som godtar at stadig nye katter kommer inn i huset, og det kan bli slåsskamper. Fosterhjemmene kan ikke derfor beholde en hvilken som helst katt, det må være en sånn allrounder som godtar alle andre katter, hvis de skal kunne fortsette å være fosterhjem for midlertidige katter. Og man kan heller ikke bare fylle på ubegrenset med katter, det er begrenset med plass i et hjem.

Endret av Million
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei men det virker som for meg at kattene absolutt må bo i fosterhjem før de adopteres bort i stedet for å bare få ett fast hjem med en gang hvis jeg vil ha en katt fast. Er det jeg ikke helt skjønner . Men mulig jeg tar feil 

Anonymkode: 324da...fea

Veldig enkelt forklart: Dyreorganisasjonene søker etter fosterhjem hele tiden. Det er fordi de trenger hjelp til oppfostring, syke dyr, redde dyr, sosialisering osv… De har ikke nok kapasitet til å gjøre alt selv. 
Hvis du vil adoptere fra dem har det ikke noe med fosterhjemsordningen å gjøre. Da søker du om å få adoptere en katt, og den blir din permanent. Koster rundt 1000,- sist jeg gjorde det. Så opplegget er ikke at man først må være fosterhjem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var fosterhjem for en ung hannkatt. Han var akkurat fanget inn, trengte kastrering og vaksine, og de ville høre hvordan han var i et hjem. 

 

Jeg var fosterhjem fordi jeg bodde et sted jeg ikke hadde mulighet til å ha utekatt, og jeg tenker de fleste katter trenger å få være ute. Spesielt en ung hannkatt som bør få oppleve livet. 

Han kom inn igjen på kattrhuset når han var klar for det, og sjarmerte noen allerede samme kveld. Jeg er glad han slapp å være der lenger, og at han fikk et hjem der han kunne være ute etter hvert. 

Anonymkode: 53fef...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har latt være å være fosterhjem pga dette. Dyrebeskyttelsen vil ha folk som tar seg av katten for en periode også skal de hente ksttrm igjen og adoptere den bort til noen andre når den er blitt tam??

Er det i mulig å selv fortsette å ha katten? Og man må i tillegg srenge katten inne og ha den på ett rom. 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor ikke katten kan bli boende hos de som har hatt fosterhjem hvis man vil ha katten videre?

Når man er blitt knytta til den og den er blitt trygg og gla i deg. 

Anonymkode: 324da...fea

Det er forskjellen på foster og adoptiv. Om du vil adoptere, så må du jo gjøre det. Hvis du er fosterhjem, er du nettopp det..

Anonymkode: a41f2...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker min venninne har helt og adopterte to katter, de var nok så aggressive og skadet fra før at de bare løp og gjemte seg eller freste når jeg og kjæresten min var der. Venninnen min fikk heller ikke til å klappe de. Må innrømme jeg ikke ser poenget

Anonymkode: 2e5f8...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Husker min venninne har helt og adopterte to katter, de var nok så aggressive og skadet fra før at de bare løp og gjemte seg eller freste når jeg og kjæresten min var der. Venninnen min fikk heller ikke til å klappe de. Må innrømme jeg ikke ser poenget

Anonymkode: 2e5f8...530

Jeg har hatt flere slike katter. Poenget er det dopamin-rushet og kjærligheten man får når denne aggressive livredde katten begynner å stole på deg. Alle fremskrittene den tar på grunn av deg. At du er det eneste mennesket denne katten stoler på. Det er en kjærlighet ulikt alt annet. En gammel ødelagt sjel får tilbake håpet igjen. En kattunge er søt, men det båndet man får med en katt som før hatet deg, men nå kun stoler på deg, det er unikt. Gamle hjemløse katter som aldri før har fått kjærlighet, men nå vet de er trygge og elsket, de viser en helt annen takknemlighet enn noen andre.

Anonymkode: 5ebc0...f0b

  • Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...