Gå til innhold

Hvorfor bruker Dyrebeskyttelsen fosterhjem for katter for så å adoptere bort kattene senere til noen andre???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har latt være å være fosterhjem pga dette. Dyrebeskyttelsen vil ha folk som tar seg av katten for en periode også skal de hente ksttrm igjen og adoptere den bort til noen andre når den er blitt tam??

Er det i mulig å selv fortsette å ha katten? Og man må i tillegg srenge katten inne og ha den på ett rom. 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor ikke katten kan bli boende hos de som har hatt fosterhjem hvis man vil ha katten videre?

Når man er blitt knytta til den og den er blitt trygg og gla i deg. 

Anonymkode: 324da...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er det vel berre DB som kan svara deg på

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de ikke har et eget kattehus, trenger kattene et sted å være framtil de får et fast hjem.

Blir som fosterunger. De er i et midlertidig hus for å slippe å være i et skikkelig dårlig hus før man finnet det som forhåpentligvis blir en fast varig base.

Anonymkode: 979bf...418

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil beholde katten melder du deg opp til adoptere ikke fosterhjem? Fosterhjem er jo midlertidig.

Anonymkode: 75f77...494

  • Liker 33
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet for fosterhjem retter seg vel mot mennesker som ikke har anledning til å ha dyret over lengre tid. Da er et midlertidig hjem bedre enn at katten må bo ute. Det jeg trodde hvertfall.

Det er jo ikke vanskelig å få tak i en katt som man får beholde permanent. 

Anonymkode: 08504...8c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du melde deg som fosterhjem hvis det du ønsker deg er å adoptere? :) Men det er nok ikke noen regel at fosterhjemmet ikke kan adoptere, det kan jeg ikke forestille meg. Det er jo en grunn til at "foster fails" er et uttrykk, mange har nok opplevd det å knytte seg til et dyr de i utgangspunktet bare skulle passe for en periode. 

Anonymkode: 659e9...a0e

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp deg ein katt frå ein seriøs oppdrettar så slepp du dette problemet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke vanskelig å forstå dette?

Et fosterhjem er nettopp det, et fosterhjem/midlertidig. Om du vil ha katten selv, så adopterer du. Når man adopterer står du som ansvarlig eier, og står for kostnadene. Er vel det du egentlig mener, at du vil ha katten uten å måtte ha ansvar/betale? .... Har du ikke råd til det dyr eller barn trenger, så ikke ha barn/dyr.

Anonymkode: 20823...f0e

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosterhjem brukes fordi kattehusene er fulle, fordi kattene må være i isolasjon en viss tid for å unngå at smittsomme sykdommer sprer seg på kattehusene osv.

Anonymkode: 2a049...d14

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil adoptere, så adopterer du. 

Hvorfor i alle dager skal du være fosterhjem først? Det vil uansett være bedre for katten (og for deg) at kattungen er vokst opp hos noen som vet hva de holder på med. 

Jeg har selv hatt katt i 20 år, alle dyrebeskyttelsen katter, fra fosterhjem. Jeg kan ingenting om stell av små kattunger, særlig ikke de som kommer uten mor. Og har heller ingen interesse i å drive kassetrening, med tilhørende søl. Eller blanding av flasker og mer. 

Anonymkode: 99f29...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Behovet for fosterhjem retter seg vel mot mennesker som ikke har anledning til å ha dyret over lengre tid. Da er et midlertidig hjem bedre enn at katten må bo ute. Det jeg trodde hvertfall.

Det er jo ikke vanskelig å få tak i en katt som man får beholde permanent. 

Anonymkode: 08504...8c4

De fleste fosterhjem er det fordi de ønsker å hjelpe, og det er også slike fosterhjem dyrebeskyttelsen ønsker.

Min siste katt hentet jeg fra en som har fostret over 100 kattunger, over mange år. De tar kun i mot familier da de også er i full jobb, og har et dedikert rom til fosterkattene. De har også egne katter, uten at jeg har spurt om de er "foster fails". 

Anonymkode: 99f29...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som nekter deg å adoptere en katt du er fosterhjem for? Med mindre du bor i blokk og katten skal få lov å gå ute f eks. Fosterhjem i seg selv er midlertidig, det sier seg selv. Men vi har flere fosterhjem som har adoptert fosterkattene

Anonymkode: 81052...155

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor skal du melde deg som fosterhjem hvis det du ønsker deg er å adoptere? :) Men det er nok ikke noen regel at fosterhjemmet ikke kan adoptere, det kan jeg ikke forestille meg. Det er jo en grunn til at "foster fails" er et uttrykk, mange har nok opplevd det å knytte seg til et dyr de i utgangspunktet bare skulle passe for en periode. 

Anonymkode: 659e9...a0e

Nei men det virker som for meg at kattene absolutt må bo i fosterhjem før de adopteres bort i stedet for å bare få ett fast hjem med en gang hvis jeg vil ha en katt fast. Er det jeg ikke helt skjønner . Men mulig jeg tar feil 

Anonymkode: 324da...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vennine av meg jobber på et sted der de har katter som de redder og som blir adoptert bort. Der har de over 100katter som de tar seg av. Ho hadde med en kattunge der hjem for å fostre opp siden den måtte ha mat ofte. Ho adopterte den. Men betalte på lik linje som andre som fikk katter derfra for vaksinering, sterilisering   chiping osv

Anonymkode: b3a5b...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er vel ingen som nekter deg å adoptere en katt du er fosterhjem for? Med mindre du bor i blokk og katten skal få lov å gå ute f eks. Fosterhjem i seg selv er midlertidig, det sier seg selv. Men vi har flere fosterhjem som har adoptert fosterkattene

Anonymkode: 81052...155

Ok takk ☺️ var det jeg lurte på men da skjønner jeg greia 😅 jeg ville nemlig heller adoptere enn å bare være fosterhjem.. jeg blir så glad i dyr at jeg vil ikke måtte levere den tilbake igjen 😅 leier leilighet på bondelandet og jeg vet at om jeg skulle risikere å ikke få leilighet hvor det ikke er passende å ha dyr midt i byen for eksempel eller hvor dyrehold ikke er tillatt så hadde pus fått bo hos mine foreldre som selv bor på landet og er kattemensker 

Anonymkode: 324da...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter har det bedre i et hjem enn å bo oppstallet i et bur som de ofte gjør hos dyrebeskyttelsen. De som er utrygge kan da trygges på mennesker først og de kan ha et bedre liv mens de venter på noen som kan adoptere dem.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Capazitet skrev (8 timer siden):

Kjøp deg ein katt frå ein seriøs oppdrettar så slepp du dette problemet

Man KJØPER ikke katt, nei. Man adopterer. Det fødes altfor mange katter allerede, takket være uansvarlige mennesker som ikke kastrerer/steriliserer katten sin.

Anonymkode: 31e99...166

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei men det virker som for meg at kattene absolutt må bo i fosterhjem før de adopteres bort i stedet for å bare få ett fast hjem med en gang hvis jeg vil ha en katt fast. Er det jeg ikke helt skjønner . Men mulig jeg tar feil 

Anonymkode: 324da...fea

Da forstår jeg hva du mener.

Kattunger skal være hos mor til de er 14 uker, mange kattunger er i fosterhjem med mor. Om ikke er de optimalt med andre kattunger, da sosialisering er en viktig del av disse ukene. I begge tilfeller er fosterhjemmet særskilt godkjent av dyrebeskyttelsen som fosterhjem, de har fått opplæring, og møter enkelte kriterier. De kan en del om viktigheten av riktig næring, trening i bruk av dokasse, hyppighet dyrlegebesøk disse ukene, og mye mer. 

Anonymkode: 99f29...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært fosterhjem for DB. De kattene jeg har hatt har vært i fosterhjem fordi de trenger både mye veterinærhjelp, sosialisering osv. slik at de kan settes i god stand til å bli adoptert bort og være gode katter slik at man slipper at det nye hjemmet igjen omplasserer fordi katten ikke fungerer godt, det blir dyrt med mange veterinærbesøk etc. Man ønsker at kattene som blir adoptert får et varig hjem og da er det fint at det er få utfordringer med katten.

Noen katter jeg har hatt i fosterhjem har vært flotte katter, men som er gamle og som mistrives med å bo på katehuset. Det er ofte katter som har vært eid av eldre mennesker som har gått bort og som er vant til rolig miljø. Disse kattene har det ikke bra på kattehusene og blir derfor satt i ventehjem inntil noen vil adoptere dem.

Anonymkode: 29417...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var nødplassering for en kattunge for 10 år siden. Var helt fult, og alternativet var at den ble avlivet. Vi meldte oss frivillig til å passe den i 8 uker. 

Vi ble ghostet og katten ligger nå ved siden av meg i sofaen 😂

Anonymkode: 59bcd...d9b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...