Gå til innhold

Hvorfor bruker Dyrebeskyttelsen fosterhjem for katter for så å adoptere bort kattene senere til noen andre???

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Meretejensen skrev (På 26.4.2024 den 20.20):

Det vedkommende sikkert mente var at man kjøper ikke fra mennesker som har avlet frem kull, men at man i stedet adopterte fra dyrebeskyttelsen da det finnes mange katter der ute som ikke har et hjem.

Hvis du tenker på rasekatter, så er jo dette markedet helt adskilt fra vanlige huskatter. De som kjøper en huskatt har ingen interesse for en "vanlig" katt, så alternativet er ikke at de "redder en hjemløs katt", men at de ikke skaffer seg katt i det hele tatt. Hvis jeg skulle hatt katt hadde det blitt en rasekatt. Huskatt vil jeg ikke ha.

Anonymkode: 6a92d...32f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du tenker på rasekatter, så er jo dette markedet helt adskilt fra vanlige huskatter. De som kjøper en huskatt har ingen interesse for en "vanlig" katt, så alternativet er ikke at de "redder en hjemløs katt", men at de ikke skaffer seg katt i det hele tatt. Hvis jeg skulle hatt katt hadde det blitt en rasekatt. Huskatt vil jeg ikke ha.

Rasekatt mente jeg selvsagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosterhjem er nødløsning. Det er folk som ikke vil eie katten resten av livet dens, men som gjerne passer den (i mangel av plass hos DB). Målet er selvsagt at den skal få et evig hjem hos noen, noen som adopterer.

Fosterhjem kan selvsagt adoptere katten, men da er de evig hjem, ikke fosterhjem. 

Det er flott at folk adopterer. Adopt, dont shop. Det er ufattelige mange katter som trenger et hjem. Ingen grunn til å kjøpe kostbar rasekatt. Det er bare sport for rikinger.

Anonymkode: 33818...238

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke. Jeg har rasekatter fordi jeg må ha de inne, og dyrebeskyttelsen andre organisasjoner adopterer ikke bort til å ha katter som innekatt. Jeg ønsket egentlig å adoptere men siden det ikke var mulig kjøpte jeg fra oppdretter. 

Synd, for det er mange katter som trenger et hjem. Jeg mener kattene har det bra hos meg. De har stor plass, vi leker hver dag og de leker med hverandre. De har klatretrær og fine utkikksplasser og kan være ute på stor kattesikret terrasse. Alt sånt som årlig vetrinærkontroll, tannrens og kloklipp følges nøye opp. Så selv om jeg ikke har uteplass til de mener jeg at jeg kunne ha tilbudt et godt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tenkte ikke på noe som helst jeg responderte bare på en kommentar, men med det sagt så vil ikke jeg personlig støtte alv uavhengig av om det er huskatt eller rasekatt.

Anonymkode: 07d78...cab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke på noe som helst jeg responderte bare på en kommentar, men med det sagt så vil ikke jeg personlig støtte alv uavhengig av om det er huskatt eller rasekatt.

Anonymkode: 07d78...cab

Oi jeg kom borti anonymknappen det var ikke meninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gliffy skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke. Jeg har rasekatter fordi jeg må ha de inne, og dyrebeskyttelsen andre organisasjoner adopterer ikke bort til å ha katter som innekatt. Jeg ønsket egentlig å adoptere men siden det ikke var mulig kjøpte jeg fra oppdretter. 

Synd, for det er mange katter som trenger et hjem. Jeg mener kattene har det bra hos meg. De har stor plass, vi leker hver dag og de leker med hverandre. De har klatretrær og fine utkikksplasser og kan være ute på stor kattesikret terrasse. Alt sånt som årlig vetrinærkontroll, tannrens og kloklipp følges nøye opp. Så selv om jeg ikke har uteplass til de mener jeg at jeg kunne ha tilbudt et godt hjem.

Samme her. 

Anonymkode: 88b3d...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 21.23):

Husker min venninne har helt og adopterte to katter, de var nok så aggressive og skadet fra før at de bare løp og gjemte seg eller freste når jeg og kjæresten min var der. Venninnen min fikk heller ikke til å klappe de. Må innrømme jeg ikke ser poenget

Anonymkode: 2e5f8...530

En av mine var slik, og han er fortsatt skeptisk til fremmede. Men jeg synes han fortjente få oppleve kjærlighet og trygghet, spesielt fordi noen hadde vært så slem med han. Det tok lang tid og mye tolmodighet, men nå har jeg en skikkelig kosegutt.

Jeg er så glad for at jeg lot han få leve selv om vennene mine ikke får klappe han...

Anonymkode: 5e1a3...bfd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 0.20):

Jeg har latt være å være fosterhjem pga dette. Dyrebeskyttelsen vil ha folk som tar seg av katten for en periode også skal de hente ksttrm igjen og adoptere den bort til noen andre når den er blitt tam??

Er det i mulig å selv fortsette å ha katten? Og man må i tillegg srenge katten inne og ha den på ett rom. 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor ikke katten kan bli boende hos de som har hatt fosterhjem hvis man vil ha katten videre?

Når man er blitt knytta til den og den er blitt trygg og gla i deg. 

Anonymkode: 324da...fea

🤣

Tuller du ts?

OK,la meg forklare. Et fosterhjem er kun et midlertidig hjem. Disse kattene skal forhåpentlig få et evig adoptiv hjem.

Mange er fosterhjem fordi dem IKKE kan ha en katt i la oss si 15 år eller hvor lenge katten lever. Fosterhjem er et midlertidig hjem til katter til dem er afopsjonsklare eller får et adopsjonshjem. Skjønner?

Du kan sammenligne det med et barn som havner i beredskapshjem. Det er et midlertidig hjem til barnet skal 1. hjem igjen til biologiske foreldre eller 2. Videre til instu eller fosterhjem

Skjønner?

Anonymkode: 46b34...d38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi adoptere en katt for en del år siden. Vi hentet den hos de som var fosterhjem for den. De bodde i en bitteliten leilighet i 4. etasje midt i Oslo sentrum. De var glad i katter, men kunne selvfølgelig ikke ha en katt fast der de bodde. Så derfor valgte de å bli fosterhjem.

Anonymkode: a47aa...92b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebeskyttelsen er en gjeng med inkompetente idioter. De forstår dyr dårlig og tenker alt for firkantetet. Skulle min katt komme bort så håper jeg hun får hjelp av noen privatpersoner som bruker facebook o.l. i stedet for DB.

Anonymkode: 04028...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De setter ikke adopterklare katter i fosterhjem uten grunn. 

Fosterhjem er nødvendig av flere årsaker. 
Nødhjem og akutt
Mangel på plass
På grunn av helseutfordringer (fysisk og psykisk) hos katten som krever ekstra tilsyn og tilpassing 
Sosialisering

Noen katter kan være vanskelig å omplassere grunnet alder eller utfordringer. Da har de det gjerne bedre i fosterhjem over tid, enn på kattehuset. 

Katter som er adoptivklare og i fosterhjem, er nettopp adoptivklare fordi de har vært i fosterhjem. Eller de er det på grunn av mangel på plass. 
Katter som kan adopteres bort, de adopteres bort. De sender dem ikke til en som ønsker å ha en midlertidig katt ved å være fosterhjem på gøy, fremfor å adoptere den vekk om du tror det. 

De som er fosterhjem for katter kan også velge å adoptere kattene de tar inn. Om de har første rett vet er ikke sikker på. Men de kan adoptere på lik linje som alle andre. 

Anonymkode: 33423...b27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 14.57):

Jeg har hatt flere slike katter. Poenget er det dopamin-rushet og kjærligheten man får når denne aggressive livredde katten begynner å stole på deg. Alle fremskrittene den tar på grunn av deg. At du er det eneste mennesket denne katten stoler på. Det er en kjærlighet ulikt alt annet. En gammel ødelagt sjel får tilbake håpet igjen. En kattunge er søt, men det båndet man får med en katt som før hatet deg, men nå kun stoler på deg, det er unikt. Gamle hjemløse katter som aldri før har fått kjærlighet, men nå vet de er trygge og elsket, de viser en helt annen takknemlighet enn noen andre.

Anonymkode: 5ebc0...f0b

Ja det er akkurat det jeg mener. Og da synes jeg katten birde slippe å bli hentet av Dyrebeskyttelsen igjen og bli fraktet til ett nytt hjem når den er blitt trygg der den er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 21.57):

De setter ikke adopterklare katter i fosterhjem uten grunn. 

Fosterhjem er nødvendig av flere årsaker. 
Nødhjem og akutt
Mangel på plass
På grunn av helseutfordringer (fysisk og psykisk) hos katten som krever ekstra tilsyn og tilpassing 
Sosialisering

Noen katter kan være vanskelig å omplassere grunnet alder eller utfordringer. Da har de det gjerne bedre i fosterhjem over tid, enn på kattehuset. 

Katter som er adoptivklare og i fosterhjem, er nettopp adoptivklare fordi de har vært i fosterhjem. Eller de er det på grunn av mangel på plass. 
Katter som kan adopteres bort, de adopteres bort. De sender dem ikke til en som ønsker å ha en midlertidig katt ved å være fosterhjem på gøy, fremfor å adoptere den vekk om du tror det. 

De som er fosterhjem for katter kan også velge å adoptere kattene de tar inn. Om de har første rett vet er ikke sikker på. Men de kan adoptere på lik linje som alle andre. 

Anonymkode: 33423...b27

Ok skjønner. Men da kan man godt adoptere med en gang også hvis man vil det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja det er akkurat det jeg mener. Og da synes jeg katten birde slippe å bli hentet av Dyrebeskyttelsen igjen og bli fraktet til ett nytt hjem når den er blitt trygg der den er. 

Men noen har ikke mulighet til å beholde kattene de sosialiserer. Andre har ikke mulighet til å sosialisere en katt, men ønsker å hjelpe likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 9.06):

Man KJØPER ikke katt, nei. Man adopterer. Det fødes altfor mange katter allerede, takket være uansvarlige mennesker som ikke kastrerer/steriliserer katten sin.

Anonymkode: 31e99...166

Det fødes alt for mange blandingskatter. Fordi mange med hunnkatt ikke gidder å kastrere av ulike årsaker og/eller synes det er så kooooselig å få kattunger. For de får jo alltids gitt bort kattungene til folk og fe, og trivelige mennesker er jo garantert gode katteeiere som aldri i verden vil finne på å dumpe katten.

Rart det der hvordan de aller færreste katter som blir dumpet og reddet av Dyrebeskyttelsen er rasekatter. Hvorfor det, tror du? To grunner: det er færre rasekatter enn blandingskatter, og fordi folk svært sjeldent dumper en katt de har betalt flere tusen kroner for. I tillegg er rasekatter chippet og lett å spore tilbake til eier. Oppdrettere skriver ofte i kontrakten at de vil ha katten tilbake eller hjelpe med omplassering dersom ny eier ikke lenger vil ha katten.

Meretejensen skrev (På 26.4.2024 den 20.20):

Det vedkommende sikkert mente var at man kjøper ikke fra mennesker som har avlet frem kull, men at man i stedet adopterte fra dyrebeskyttelsen da det finnes mange katter der ute som ikke har et hjem.

De skrev rasekatt. Hvorfor er det verre å betale for å adoptere en rasekatt fra seriøs oppdretter som driver kontrollert avl enn å betale for å adoptere en blandingskatt fra dyrebeskyttelsen?

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 5.19):

Fosterhjem er nødløsning. Det er folk som ikke vil eie katten resten av livet dens, men som gjerne passer den (i mangel av plass hos DB). Målet er selvsagt at den skal få et evig hjem hos noen, noen som adopterer.

Fosterhjem kan selvsagt adoptere katten, men da er de evig hjem, ikke fosterhjem. 

Det er flott at folk adopterer. Adopt, dont shop. Det er ufattelige mange katter som trenger et hjem. Ingen grunn til å kjøpe kostbar rasekatt. Det er bare sport for rikinger.

Anonymkode: 33818...238

Jesus christ så mye fordomsfullt (og kunnskapsløst) tull man skal lese her inne på KG.
Jeg er overhodet ikke rik på penger og gull (tjener godt under gjennomsnittet og har ikke noen formue), men har likevel spart opp penger og kjøpt to rasekatter. Hvorfor er det så mye verre enn å kjøpe/adoptere fra dyrebeskyttelsen? De aller fleste, selv de som adopterer fra DB, har preferanser på hvilken katt de vil ha.

Det er de som ikke tar vare på kattene sine som har ansvaret for at DB har hendene fulle av katter som trenger et hjem, ikke de som har betalt noen tusen ekstra for et spesielt utseende og gemytt. Det riktige ville heller være å si at det er ingen grunn til å få seg katt om man ikke har planer om å ta godt vare på den resten av dens liv. Det gjelder uansett om man får gratis katt, adopterer (og betaler for) katt fra DB, eller kjøper rasekatt.

Anonymkode: 5d29c...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du egentlig hva et fosterhjem er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2024 den 14.04):

Hos oss er det flere fosterhjem som har adoptert slike katter, fordi det hjemmet er eneste plassen katten trives. MEN, de aller fleste ville katter som kommer i nytt adoptivhjem trives veldig godt der etter en liten stund. Den blir forresten ikke hentet av db. De nye eierene kommer og henter.

Anonymkode: 5ebc0...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 5.04):

Ok skjønner :)

Ei venninne av meg hadde en katt i fosterhjem. Plutselig ble det bestemt at den skulle avlives fordi det ikke var noe håp for den katten i følge db til å bli bedre. Selv om den hadde blitt trygg på veninna mi og hennes daværende samboer.

de ble veldig lei seg og veninna mi fikk ikke engang lov til å komme å levere katten selv og ta farvel. Denne dama fra db har jeg selv hatt en dårlig relasjon med tidligere.

pga henne så er jeg skeptisk til å ha noe med db å gjøre desverre. Men jeg tenker at neste gang jeg skal ha en ny katt eller en til så vil jeg ta til meg en katt som trenger nytt hjem enn å skaffe kattunge.(Selv om de trenger ett hjem like mye)

men det er noe spesielt med å hjelpe katter som har hatt det vanskelig og gi de omsorg og kjærlighet. Da føler jeg at jeg gjør noe bra. Eller for eksempel overta en katt som gis bort på finn. Ser noen må gi bort katten pga flytting eller ting i livet som gjør at de ikke kan ha den lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok skjønner :)

Ei venninne av meg hadde en katt i fosterhjem. Plutselig ble det bestemt at den skulle avlives fordi det ikke var noe håp for den katten i følge db til å bli bedre. Selv om den hadde blitt trygg på veninna mi og hennes daværende samboer.

de ble veldig lei seg og veninna mi fikk ikke engang lov til å komme å levere katten selv og ta farvel. Denne dama fra db har jeg selv hatt en dårlig relasjon med tidligere.

pga henne så er jeg skeptisk til å ha noe med db å gjøre desverre. Men jeg tenker at neste gang jeg skal ha en ny katt eller en til så vil jeg ta til meg en katt som trenger nytt hjem enn å skaffe kattunge.(Selv om de trenger ett hjem like mye)

men det er noe spesielt med å hjelpe katter som har hatt det vanskelig og gi de omsorg og kjærlighet. Da føler jeg at jeg gjør noe bra. Eller for eksempel overta en katt som gis bort på finn. Ser noen må gi bort katten pga flytting eller ting i livet som gjør at de ikke kan ha den lengre.

Beklager jeg svarte på feil innlegg 🤣 jeg tenkte ikke hovedsakelig på rasekatter men katter generelt. Jeg personlig liker å ha katter som kan være ute mens jeg gjør husarbeid. Katten min jstrr når jeg vasker, rydder og støvsuger. Særlig det siste 🤣 om vinteren tar jeg han bare inn på soverommet så kan han ligge i fred mens jeg tar resten av leiligheten :) men jeg lurer noen ganger på hvordan de som har dyr rundt seg konstant som er rundt beina på dem får gjort noe jkemme hvis de ikke kan ha de ute litt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...