Gå til innhold

Kjæresten skal i bryllup i vår, jeg er ikke invitert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det rart å invitere bare den ene parten i et forhold i bryllup? Ingen krise for min del altså, jeg bare stusser litt. 

Anonymkode: e529d...108

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplevd lignende flere ganger, og vi er til og med gift. Merkelig at enkelte ikke ber par, men kun den enkelte. Jeg er ikke vant til det, og det er jo heller ikke hyggelig. De som ber tenker nok ikke over det, men klart det er sårende. 

Anonymkode: 16cea...050

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det en gang, og valgte å ikke gå. 

Men det hadde vært interessant å hørt fra noen som faktisk har invitert kun den ene i et ekteskap/samboerskap? Hvordan kan man tenke at det er greit?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer litt an på hvor lenge forholdet deres har vart og om du har fått egen relasjon til brudeparet? 

Om du og kjæresten er i et helt nytt forhold, og brudeparet egentlig ikke har rukket å få en relasjon til deg, så syns jeg ikke at det er så rart om du ikke er invitert. 

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bedt mens han ikke. Jeg angrer på at jeg gikk i det bryllupet uten han. Føles som svik fra min venninne mot oss. Så vi er ikke venninner lengre da jeg merket andre sider av henne jeg ikke likte. Angrer ikke på det. 

Anonymkode: 6e86c...ddd

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke stive anledninger som bryllup hvor man ikke kjenner noen, så jeg hadde vært glad til om kun min samboer ble invitert i et bryllup til en kompis jeg ikke kjenner så godt.

Anonymkode: fe89e...353

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker det spørs litt hvordan bryllupet og din relasjon til burdeparet er.

Å ikke invitere med kona til en nær venn i et stort bryllup der folk flest har med partner er veldig rart.

Å ikke automatisk ha +1 (inkl. for kjærester man knapt kjenner) på gjestene i et lite bryllup der man kun inviterer noen av de nærmeste synes jeg er langt mer ok.

Anonymkode: c6462...340

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det veldig sjelden, men det har skjedd. Da har det dreid seg om studievenninner som ikke kjenner mannen min.

Jeg merket selv da vi skulle invitere til bryllup at det var faktisk veldig vanskelig å sette opp gjesteliste. Vi hadde et budsjett som ikke var såå lite, men alt føltes veldig dyrt, så vi måtte faktisk begrense antall gjester. Vi valgte å be med partner nettopp av det som nevnes her om at det føles godt å komme sammen med noen, men jeg forstår også at man velger å invitere uten partner for å kunne be flere av de man egentlig ønsker å få med. Det blir fort at det dobler seg i antall når det er med partner 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det kommer an på så mye. Størrelse på selskapet. Lengde på forholdet deres. Hvor nær han er brudeparet. Om du har møtt brudeparet. Osv.

Anonymkode: 896de...013

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg bryllup er kjedelig så ville vært happy for å slippe bryllupet til noen jeg ikke kjenner:)

Anonymkode: 896de...013

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det ja. Mannen ble invitert til en kompis. Jeg hadde aldri møtt han. Men jeg hadde vært gift med mannen min i noen år da. Det ble slik at mannen ikke dro. Han følte det ble feil. Hadde det skjedd no så hadde vel han dratt. For no har vi så fryktelig mange år på baken sammen at han synes det er helt greit å finne på ting uten meg. 

Anonymkode: 44914...6ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på. Generelt synes jeg det er rart, men en venninne fortalte meg at de ikke kom til å invitere folk i bryllupet som ikke både brud og brudgom hadde møtt før, og jeg synes egentlig det er fair nok når jeg tenker over hvor mye penger det koster, spesielt hvis man har et stort nettverk. Jeg har selv vært i bryllup som +1 hvor jeg ikke har møtt noen av de som skal gifte seg på forhånd, og det føltes litt rart... Men hvis det er noen som du har møtt før, om så bare kort hils i et annet selskap, synes jeg det er merkelig. 

Anonymkode: d270f...5c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på relasjonen.  Bryllup er dyrt. Og da skjlnner jeg godt at man luker evnt ut de man ikke kjenner. Kjipe valg å ta. Jeg klarte det ikke og endte opp med 80stk. Angrer på det. Fordi det ble dyrere enn vi hadde råd til 

Anonymkode: c6cf6...916

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til eget bryllup inviterte jeg blant annet studievenninner uten deres partnere, uavhengig av hvor lenge de eventuelt hadde vært sammen eller om de var gift. Men dette var da venninner som alle hadde vært i samme omgangskrets under studiene, og kjente hverandre godt.

Anonymkode: d5066...9be

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit. 

Mange setter skillet med samboerskap. Om ikke blir det så mange grensetilfeller. Om ene søskenet har et forhold som har vart i seks måneder og synes relativt stabilt, og andre har et helt ferskt forhold og typisk hopper fra person til person, så er det like greit å ikke invitere kjærester som fast regel. 

Så har du tilfellet om det er definerte grupper. Jeg har for eksempel gode kollegaer som jeg ville invitert, men inviterer dem da som gruppe uten følge, da det er de jeg har en relasjon med, ikke partnerne deres. 

Har selv opplevd å bli invitert kun som følge (er gift), og jeg hadde ikke møtt brudeparet en gang. Det var hyggelig, for all del, men føltes samtidig bare litt merkelig da jeg ikke hadde noe som helst forhold til det som ble sagt i taler og slik. Mannen kunne like så godt gå alene, og da hadde han også sluppet å passe på å sørge for at jeg hadde noen å prate med i et selskap der jeg ikke kjente andre enn han. 

Anonymkode: d8651...308

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det rart å invitere bare den ene parten i et forhold i bryllup? Ingen krise for min del altså, jeg bare stusser litt. 

Anonymkode: e529d...108

Jeg lurer på om de som bare inviterer den ene, synes det er like greit når deres egen partner blir bedt alene.

Anonymkode: 6aa04...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener man inviterer med følge uansett hvordan relasjonen til følget er. Betyr ingenting om man har møtt personen eller hvor lenge de har vært sammen. Det bør være opp til gjesten som er nærmest brudeparet å avgjøre. Har man ikke råd til det bør man heller la være å invitere alle kan har lyst, eller senke standarden på bryllupet. 

Anonymkode: f2477...491

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart om du ikke kjenner vedkommende. Selv om man er samboere eller gift så er man et eget individ. 

Anonymkode: eb3f7...02f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg mener man inviterer med følge uansett hvordan relasjonen til følget er... Det bør være opp til gjesten som er nærmest brudeparet å avgjøre. 

Anonymkode: f2477...491

Nei, det er det ihvertfall ikke. Det er vertskapet som inviterer. Ikke gjestene.

Anonymkode: 8dd3f...4eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg mener man inviterer med følge uansett hvordan relasjonen til følget er. Betyr ingenting om man har møtt personen eller hvor lenge de har vært sammen. Det bør være opp til gjesten som er nærmest brudeparet å avgjøre. Har man ikke råd til det bør man heller la være å invitere alle kan har lyst, eller senke standarden på bryllupet. 

Anonymkode: f2477...491

Jeg tror du blandet sammen vertskapet og gjest i den setningen 😜

Den dagen du er vertskap kan du velge å droppe 20 av dine nærmeste venner og familie, og heller invitere 20 stykker du aldri har møtt. 

Anonymkode: d8651...308

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...