Gå til innhold

Barnet slo seg og blødde litt fra munnen, dra til legevakta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei jeg hadde ikke ringt. Hadde det vært løs tann eller skade på tann er det tannlege i morgen som gjelder. 

Anonymkode: d7a00...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei. 
jeg og samboer er litt uenige her. Det kan være jeg er dramatisk og overreagerer, derfor trenger jeg noen andres råd og. Vi er førstegangsforeldre og barnet vårt på 1 år har nettopp slått seg på et sidebord, det er av metall og er ganske skarpt. Barnet gråt litt først, også merket jeg etter at jeg hadde trøstet det at det var blod fra munnen til barnet mitt, på kinnet mitt og litt på skulderen min. Vi klarte ikke helt se om det var fra en tann, tunge eller hvor i munnen. Barnet har stoppet å gråte nå, og det renner ikke noe mer blod ut av munnen som vi kan se. Hadde dere ringt legevakten og tatt en sjekk, eller bare tenkt at dette var en helt vanelig «hendelse» og at det ikke er så big deal siden ungen ikke gråter lenger? 

Anonymkode: 72ed3...863

Vår ramlet ned fra en trapp og det var dobbel neseblod og rant blod fra tennene. Vi dro ikke til legevakta, nei. Det er ingenting de kan gjøre med mindre det er et dypt kutt. Er det sånn passe dypt, så stripser vi det selv. Er det dypere enn det, så drar vi til legevakta. 

Får barnet en gigantisk kul i hodet av at noe ramler i hodet, så kjøler vi det, og avventer, for da går kulen ned, feks. Man må ha litt sunn fornuft ifm. helsevesen og barn.

Anonymkode: edccc...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vår ramlet ned fra en trapp og det var dobbel neseblod og rant blod fra tennene. Vi dro ikke til legevakta, nei. Det er ingenting de kan gjøre med mindre det er et dypt kutt. Er det sånn passe dypt, så stripser vi det selv. Er det dypere enn det, så drar vi til legevakta. 

Får barnet en gigantisk kul i hodet av at noe ramler i hodet, så kjøler vi det, og avventer, for da går kulen ned, feks. Man må ha litt sunn fornuft ifm. helsevesen og barn.

Anonymkode: edccc...192

Min slo seg og fikk kul i pannen - ingenting annet av svimmelhet, kvalme osv, 7 år gammel. Blødningen rant litt nedover etterhvert (i løpet av et par dager) og når jeg tok kontakt med lege da ble jeg skjelt ut fordi jeg ikke dro på legevakten med en gang😒 Sykepleieren på telefonen som var forbanna. Legen lo og sa det var uflaks og at blødningen i kulen følger tyngdekraften ned.

Jeg har også fått kul i panna hvor blodet har rent ned til under øyet, jeg døde ikke av den grunn.

Uansett; jeg ville normalt sett ikke ringt, men etter den opplevelsen ringer jeg uansett🤓

Anonymkode: 98880...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er ett år, så det er ikke mange tenner som har kommet. De nye permanente tennene har ikke begynt å forme seg nok til at de skal ha blitt skadet heller enda, så det er ikke noe å bekymre seg for. Slo barnet seg i munnen skal det veldig lite til før man begynner å blø derfra, så blod er ikke synonymt med alvorlig skade. 

Ts, akkurat hva er det du var bekymret for, som gjorde at du ønsket å ta kontakt med legevakten? 

Det er nok ikke siste gangen barnet kommer til å slå seg, og det kan være nyttig å vite hvordan man skal tenke og hva man skal vurdere i slike situasjoner. Det er skummelt å være forelder, spesielt når det er for første gang. Alt er nytt! Men her er jeg enig med samboeren din, og tenker at når barnet ikke blør, og du ikke engang finner ut hvor det kom fra, og det heller ikke gråter lenger, så er det ingenting å bekymre seg for. 

Anonymkode: 34547...2e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du drar ikke på legevakten for det der.

Anonymkode: c4c52...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min slo seg og fikk kul i pannen - ingenting annet av svimmelhet, kvalme osv, 7 år gammel. Blødningen rant litt nedover etterhvert (i løpet av et par dager) og når jeg tok kontakt med lege da ble jeg skjelt ut fordi jeg ikke dro på legevakten med en gang😒 Sykepleieren på telefonen som var forbanna. Legen lo og sa det var uflaks og at blødningen i kulen følger tyngdekraften ned.

Jeg har også fått kul i panna hvor blodet har rent ned til under øyet, jeg døde ikke av den grunn.

Uansett; jeg ville normalt sett ikke ringt, men etter den opplevelsen ringer jeg uansett🤓

Anonymkode: 98880...cc2

Da har du møtt ei skrulle. Vårt barn er bløder. EN hjernerystelse kan potensielt være dødelig og vi har fripass på barneklinikken. Likevel så reiser vi ikke inn med en kul i hodet. Dersom ungen har ingen øvrige symptomer på hjernerystelse..  

 

Anonymkode: 97849...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 11.14):

Min slo seg og fikk kul i pannen - ingenting annet av svimmelhet, kvalme osv, 7 år gammel. Blødningen rant litt nedover etterhvert (i løpet av et par dager) og når jeg tok kontakt med lege da ble jeg skjelt ut fordi jeg ikke dro på legevakten med en gang😒 Sykepleieren på telefonen som var forbanna. Legen lo og sa det var uflaks og at blødningen i kulen følger tyngdekraften ned.

Jeg har også fått kul i panna hvor blodet har rent ned til under øyet, jeg døde ikke av den grunn.

Uansett; jeg ville normalt sett ikke ringt, men etter den opplevelsen ringer jeg uansett🤓

Anonymkode: 98880...cc2

Svimmelhet og kvalme er jo noe helt annet.... Er jo åpenbare tegn på hjernerystelse

Anonymkode: edccc...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svimmelhet og kvalme er jo noe helt annet.... Er jo åpenbare tegn på hjernerystelse

Anonymkode: edccc...192

Litt uklart men tolker det som at barnet hadde ingen andre symptomer enn kul, dvs verken svimmelhet eller kvalme. Ellers så hadde det vel stått "hadde ingenting annet enn svimmelhet, kvalme"

Anonymkode: d13bd...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnom skrev (På 25.4.2024 den 18.15):

Er det skade på tenner-tannlege. 
Er det stort kutt-legevakt. 
Er det ingen av delene…let it go og pust med magen. Det kommer til å bli mange slike fremover 

Signerer.
Og har p.t aldri vært på legevakt med barna mine, de er 6 og 8 år.
VELDIG mye er normalt av knall og fall og uten konsekvenser annet enn viktig lærdom man bare må gjennom.
Hadde en telefon med legevakten etter den først gigantiske donald-kulen etter et fall i bhg, bare for å lære hva jeg skulle observere. Det gikk også helt fint.

Ringte tannlegge da den ene chippet litt av fortanna si, men det var ikke noe stress på en meleketann, så ingen bekymring så lenge den satt fast og alt ellers var ok. Var jo det jeg trodde, men var en annen mamma der som sa at jeg MÅTTE jo ringe tannlegen, det var jo helt krise...så da ble jeg usikker enda magefølelsen sa at det var tullete. Tror de følte jeg kastet bort tiden i andre enden av den telefonen også. Man må ikke være så hysterisk... da er det slitsomt å ha barn. Magefølelsen er faktisk ganske grei. Er 100% sikker på at jeg fyker av sted til legevakta det øyeblikket jeg kjenner at NÅ trengs det. Det aller meste ordner seg faktisk. Men har jo selvsagt litt førstehjelpsutstyr hjemme da. Har sårvask, strips og godt med plaster. Antibakteriell krem for å behandle sår som evt begynner å se litt infiserte ut. Slike ting fra apoteket. Lærer man seg litt sårstell kommer man langt. Dessuten lurt å tenke gjennom hva en lege kan fikse og ikke også. Som at folk drar til legen med forkjøla unger, for å bli fortalt at de har virus... altså...veldig spesielt.
 

Anonymkode: 41997...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Svimmelhet og kvalme er jo noe helt annet.... Er jo åpenbare tegn på hjernerystelse

Anonymkode: edccc...192

Skjønner at jeg skrev litt uklart. Mente at det var ingenting av andre tegn på hjernerystelse, han slo seg, gråt, ble en stor kul og fortsatte med aktiviteten sin.

Anonymkode: 98880...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...