Gå til innhold

Barnet slo seg og blødde litt fra munnen, dra til legevakta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
jeg og samboer er litt uenige her. Det kan være jeg er dramatisk og overreagerer, derfor trenger jeg noen andres råd og. Vi er førstegangsforeldre og barnet vårt på 1 år har nettopp slått seg på et sidebord, det er av metall og er ganske skarpt. Barnet gråt litt først, også merket jeg etter at jeg hadde trøstet det at det var blod fra munnen til barnet mitt, på kinnet mitt og litt på skulderen min. Vi klarte ikke helt se om det var fra en tann, tunge eller hvor i munnen. Barnet har stoppet å gråte nå, og det renner ikke noe mer blod ut av munnen som vi kan se. Hadde dere ringt legevakten og tatt en sjekk, eller bare tenkt at dette var en helt vanelig «hendelse» og at det ikke er så big deal siden ungen ikke gråter lenger? 

Anonymkode: 72ed3...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er noen tenner løse/borte? Jeg hadde ikke ringt.

Anonymkode: 5b69e...d2d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skade på tenner-tannlege. 
Er det stort kutt-legevakt. 
Er det ingen av delene…let it go og pust med magen. Det kommer til å bli mange slike fremover 

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge allmenntilstanden er god, blødningen har stanset og det ikke mangler eller er løse tenner hadde jeg ikke dratt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke ringt legevakt. Det er akkurat sånne ting som tar kapasitet til andre og viktigere ting.
Derimot bør dere ringe tannlegen i morgen for å ta bilde I TILFELLE det er skade på den permanente tannen som kommer. Da vil det bli skrevet skademelding så barnet kan få dekket en evn behandling.

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde ikke ringt legevakt. Man får ikke gjort noe med små rifter inni munnen likevel, spesielt ikke når det har sluttet å blø av seg selv. 

 

Anonymkode: c2a71...a69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke ringt dersom det ikke var et stort kutt som måtte syes, eller at noen tenner var løse/borte. Så lenge barnet virker i fin form, er nok alt helt OK. I munnen kan selv små kutt/sår se ganske voldsomt ut, fordi blodet blir blandet med spytt. Det kan da se ut som barnet blør mer enn det egentlig gjør. Barnet mitt falt en gang ut av senga si. Jeg trøstet og hadde blod nedover hele genseren min, det var blod på gulvet og på pysjen til barnet. Det så rett og slett ganske dramatisk ut, men man kunne knapt se noen skade i barnets munn, og det gikk helt fint. :)

Anonymkode: 20158...a10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje ringt. Og jeg presiserer ringt. Legevakten selv vil kunne gi dere råd om «kom inn», «følg med på og hold dere hjemme».

Altså legevakten er jo nettopp der for tilfeller der man er usikre på situasjoner. Jeg ringte selv nettopp, og de mente jeg burde komme inn til en sjekk.

En telefon skader absolutt aldri. Min regel er heller ring en gang for mye enn en gang for lite. En telefon tar ikke opp store ressurser.

Anonymkode: 80404...e7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke ringt legevakta, men hvis dere tror tenne kan ha fått en støyt ville jeg ringt tannlegen i morgen for å få dem sjekka. 
Har ringt legevakt pga barn har slått munnen/tenner en gang, men det var mest fordi de har et eget akuttnummer til tannlege og jeg var usikker på om han burde sjekke tennene med en gang. Fikk drøftet med dem og utsatte til dagen etter, men fikk noen ting vi skulle se etter og evt ringe tilbake for å bli videreformidlet til tannlege. 

Anonymkode: be40d...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg fra deg telefonen og vær hos barnet ditt!

Anonymkode: e0bc3...9c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om fallet gjorde om tann fikk trøkk.

Her falt barnet og slo fortennene ned i baken, blødde da rundt dem, fikk da beskjed å komme inn. De fikk tannlegen på sykehuset til å sjekke, der endte med å trekke 4 tenner fremme, fordi de var trygt opp slik at hvis de ble stående ville de ødelegge tennene under

Anonymkode: 81a1e...672

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Legg fra deg telefonen og vær hos barnet ditt!

Anonymkode: e0bc3...9c9

Barnet har en pappa tilstede, les hi... 🙄

Anonymkode: 17970...dd7

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

En telefon skader absolutt aldri. Min regel er heller ring en gang for mye enn en gang for lite. En telefon tar ikke opp store ressurser.

Anonymkode: 80404...e7a

Jo faktisk. Og dette er virkelig en liten sak, så kan fint vente til i morgen!

Anonymkode: 8c109...4be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke ringt hvis blødningen har stoppet og ungen er rolig.

Jeg forstår godt at mammahjertet har vondt og at det er en ekkel opplevelse med blod osv. Her har 1,5åringen gått på trynet en knapp håndfull ganger hvor det har blitt litt neseblod, eller et lite sår på leppa/blod i munnen. Det ser og føles litt smådramatisk ut, men det går som regel veldig fint. Og det kommer til å skje igjen😅🫶🏻

Anonymkode: ce1b0...345

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke ringt legevakten, men jeg hadde hadde ringt tannlege i morgen. 

Anonymkode: 9f1a4...1f9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo faktisk. Og dette er virkelig en liten sak, så kan fint vente til i morgen!

Anonymkode: 8c109...4be

Og mange av de som tenker slikt, er de som tar litt pracet, går å legger seg, og dør av hjerteinfart/hjerneslag.

Det er faktisk bedre å ringe en gang for mye. Vi har legevaktordningen der for en grunn. Og det er ikke slik at alle kan skrive inn til KG og høre her om de bør ringe, for så at telefonen hos legevakten aldri ringer.


Blødning i munnen kan være bekymringsverdig i forhold til tenner.

Ikke minst slag til hodet på en så liten kropp, det kan også være farlig. Hva om barnet har fått en hjernerystelse og dør i løpet av natten? Kan du si med sikkerhet hvor skadet barnet evt. er?

Røde kors/ambulanse personell har kurs hos oss på jobben 1 gang i året, og det de sier gjentatte ganger; ring en gang for mye.

Og de snakker både om 113 og legevakten. Det er bedre å ringe en gang for mye.

Anonymkode: 80404...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke dratt til legevakta. Hvis du er usikker så ringer du til legevakta og forklarer. Ganske så sikker på at de kommer til å si at det ikke er nødvendig å komme inn for dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Og mange av de som tenker slikt, er de som tar litt pracet, går å legger seg, og dør av hjerteinfart/hjerneslag.

Det er faktisk bedre å ringe en gang for mye. Vi har legevaktordningen der for en grunn. Og det er ikke slik at alle kan skrive inn til KG og høre her om de bør ringe, for så at telefonen hos legevakten aldri ringer.


Blødning i munnen kan være bekymringsverdig i forhold til tenner.

Ikke minst slag til hodet på en så liten kropp, det kan også være farlig. Hva om barnet har fått en hjernerystelse og dør i løpet av natten? Kan du si med sikkerhet hvor skadet barnet evt. er?

Røde kors/ambulanse personell har kurs hos oss på jobben 1 gang i året, og det de sier gjentatte ganger; ring en gang for mye.

Og de snakker både om 113 og legevakten. Det er bedre å ringe en gang for mye.

Anonymkode: 80404...e7a

Hvis jeg skulle ha ringt legevakten hver gang hun har ramlet,kunne vi flyttet inn der.

Anonymkode: 214a8...76c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på litt over 2 og dette har skjedd flere ganger fra rundt året til nå. Jeg har aldri tatt barnet til lege eller tannlege for dette selv om jeg er litt engstelig generelt, husker det var veldig ekkelt første gang jeg så blod fra munnen til barnet! Men har alltid forsøkt å se og kjenne på tennene og vurdert fallet også (ingen av gangene har det sett ut som tennene har fått noe veldig hardt slag rett på feks). Har som regel tenkt at det er pga barnet har bitt seg litt i tunga/kinnet/leppa når det falt og en gang var det fordi det ble et bittelite kutt i leppa. Men det ser ofte ut som mer blod fra munnen enn det er. Det har skjedd i barnehagen noen ganger også og de har da sagt ifra men også sagt at de har kjent på tenner og vurdert det som at det var lite alvorlig.

 

Anonymkode: cce3c...c6e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...