AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #1 Skrevet 25. april 2024 Du går gravid, Du får masse påvirkning på kropp, helse og psyke. Du føder, Du ammer, Du opplever store hormonsvingninger, kroppslige endringer og a.o.t skader på underlivet. SÅ hvor i alle dager er anerkjennelsen av dette!? HVOR ER BARSELKVOTEN!?!?!?!? Anonymkode: 6aeb8...089 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #2 Skrevet 25. april 2024 Holdt det ikke med forrige tråd om mannsutvalgets innstilling (som ble fjernet). Anonymkode: 45bdb...b3f 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #3 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Holdt det ikke med forrige tråd om mannsutvalgets innstilling (som ble fjernet). Anonymkode: 45bdb...b3f Jeg har ikke lest den tråden du henviser til. Anonymkode: 6aeb8...089 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #4 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke lest den tråden du henviser til. Anonymkode: 6aeb8...089 Okay, virket nærmest som en kopi av den andre. Men greit nok, hvor lang mener du "barselkvoten" bør være? Anonymkode: 45bdb...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #5 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Okay, virket nærmest som en kopi av den andre. Men greit nok, hvor lang mener du "barselkvoten" bør være? Anonymkode: 45bdb...b3f De sier at du ER barselkvinne i 6uker, de sier at babyen ER nyfødt i 6uker, de sier at mor MÅ være hjemme med baby de første 6ukene. Likevel har de ikke stemplet 6uker til nettopp det å være i barselperioden. Dvs at 6 av de 10ukene på mødrekvoten forsvinner i BARSEL som er en kaotisk tid. Far derimot har alle sine 10uker etter at baby er 6mnd og ingen er låst til en spesiell type fase. Selv om man likestiller bør man likevel anerkjenne 9mnd svangerskap, fødsel og barselperioden. Da er det på sin plass og stemple egne 6uker til BARSELKVOTE. Anonymkode: 6aeb8...089 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #6 Skrevet 25. april 2024 Menn kan få føde, de kan jo identifisere seg til det Anonymkode: b8fde...997 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #7 Skrevet 25. april 2024 Store medisinske leksikon - barsel Her er ting som jeg har funnet på linken: -Barselperioden omfatter de første seks ukene etter fødselens avslutning. -I barseltiden (puerperiet) skjer det en rekke forandringer, særlig anatomiske og fysiologiske endringer i kjønnsorganene. -Rett etter fødselen når livmoren omtrent til navlen. Den trekker seg fortsatt kraftig sammen (etterrier), og det kan være svært plagsomt, særlig for flergangsfødende. -Blødningen fra livmoren (renselsen). Når den er over, etter 4–6 uker, har det dannet seg ny slimhinne i livmoren og det stedet morkaken satt er ikke lenger synlig. -I løpet av svangerskapet øker blodvolumet omtrent 50 prosent. De første par døgnene etter fødselen skilles all denne væsken ut. Så øker urinproduksjonen, og hele væskeoverskuddet skilles ut i løpet av et par dager. -I svangerskapet øker hjertets slagvolum, det vil si den mengden blod hjertet pumper i hvert slag. Etter fødselen går dette tilbake, men ikke helt til utgangspunktet – i hvert fall ikke innen et år, som er så langt som forskere har fulgt kvinner for å måle dette. -Omkring ett døgn etter fødselen begynner melkesekresjonen. Noen dager senere er brystene gjerne svært hovne og melkesprengte. Det går tilbake 5–7 dager etter fødselen. -Feber i løpet av barselperioden kalles barselfeber. -I svangerskapet er risikoen for blodpropp (dyp venetrombose) 4–5-doblet i forhold til ikke-gravide. De første seks ukene etter fødselen er risikoen enda litt høyere. -Lett og forbigående nedtrykt stemningsleie etter en fødsel er veldig vanlig. Dette kalles ofte barseltårer («baby blues»), og går vanligvis over i løpet av få dager. -Omtrent 10 prosent av alle fødende kvinner får fødselsdepresjon. Anonymkode: 6aeb8...089 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #8 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): De sier at du ER barselkvinne i 6uker, de sier at babyen ER nyfødt i 6uker, de sier at mor MÅ være hjemme med baby de første 6ukene. Likevel har de ikke stemplet 6uker til nettopp det å være i barselperioden. Dvs at 6 av de 10ukene på mødrekvoten forsvinner i BARSEL som er en kaotisk tid. Far derimot har alle sine 10uker etter at baby er 6mnd og ingen er låst til en spesiell type fase. Selv om man likestiller bør man likevel anerkjenne 9mnd svangerskap, fødsel og barselperioden. Da er det på sin plass og stemple egne 6uker til BARSELKVOTE. Anonymkode: 6aeb8...089 Mødrekvoten og fedrekvoten er ikke på 10 uker, de er på 15 uker, pluss fellesperioden. Men enig i at vi kan trekke ut 6 uker til egen "barselkvote" av permisjonstiden, slik at vi deler alt på 2 etter disse ukene, pluss at mor får 3 uker før fødsel, så alt i alt, 9 uker ekstra til mor pga graviditet og fødsel, resten til lik fordeling (altså ingen fellesperiode). Anonymkode: 45bdb...b3f 1 1
Anononyma Skrevet 25. april 2024 #9 Skrevet 25. april 2024 Alle skjønner jo at mannsutvalget ikke kommer noen vei med det forslaget der. Da skal du se det blir født enda færre barn. Kvinner ønsker og trenger lengst mulig permisjon. Mange menn er i grunnen ikke så interessert. Min mann er en av de. Han synes sin kvote var mer enn nok. Han er rett og slett ikke skrudd sammen til å være hjemme med barn. Kom en ganske tydelig reaksjon fra han i går, gjennomfører de 2-deling av permisjon blir det ikke fler barn på oss. 9
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #10 Skrevet 25. april 2024 Anononyma skrev (2 minutter siden): Alle skjønner jo at mannsutvalget ikke kommer noen vei med det forslaget der. Da skal du se det blir født enda færre barn. Kvinner ønsker og trenger lengst mulig permisjon. Mange menn er i grunnen ikke så interessert. Min mann er en av de. Han synes sin kvote var mer enn nok. Han er rett og slett ikke skrudd sammen til å være hjemme med barn. Kom en ganske tydelig reaksjon fra han i går, gjennomfører de 2-deling av permisjon blir det ikke fler barn på oss. Nei, kvinner trenger ikke nødvendigvis lengst mulig permisjon. Jeg var klar lenge før de første 6 ukene etter fødselen. Og ikke alle menn er så lite interessert i egne barn som din mann, min var gledelig hjemme i hele permisjonstiden, flere ganger til og med. (Dette var før fedrekvoten kom). Anonymkode: 45bdb...b3f 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #11 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mødrekvoten og fedrekvoten er ikke på 10 uker, de er på 15 uker, pluss fellesperioden. Men enig i at vi kan trekke ut 6 uker til egen "barselkvote" av permisjonstiden, slik at vi deler alt på 2 etter disse ukene, pluss at mor får 3 uker før fødsel, så alt i alt, 9 uker ekstra til mor pga graviditet og fødsel, resten til lik fordeling (altså ingen fellesperiode). Anonymkode: 45bdb...b3f De 3 ukene før fødsel blir SLETTET dersom mor føder før fødsel, de er bare JUST IN CASE at hun går tida ut. Jaja kvotene er endret til 15 mor, 15 far og 16 på fri deling. Ja det jeg også mener at de kan ta 6 uker barselkvote 15 uker mor 15 uker far resten på fri deling. Sånn at man anerkjenner at kvinnen har faktisk gått gjennom 9mnd svangerskap, fødsel og 6uker med kaos. Anonymkode: 6aeb8...089 5 2
Anononyma Skrevet 25. april 2024 #12 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, kvinner trenger ikke nødvendigvis lengst mulig permisjon. Jeg var klar lenge før de første 6 ukene etter fødselen. Og ikke alle menn er så lite interessert i egne barn som din mann, min var gledelig hjemme i hele permisjonstiden, flere ganger til og med. (Dette var før fedrekvoten kom). Anonymkode: 45bdb...b3f Og der definerte du vel egentlig det mange har skreket om i åresvis - valgfrihet for den enkelte familie. Jeg fikk masse fysiske problemer etter fødsel og kunne knapt stå på beina etter de 6 ukene. Kjedelig å miste så mye permisjon på å være sengeliggende og «syk» også. Sa aldri at mannen ikke er interessert i barnet, han er ikke interessert i å være hjemmeværende pappa. Han er en super pappa som koser seget barnet på ettermiddag/helg. Husk at fra urmennesket er ikke menn laget for å være hjemme med barn, mannens instinkt er å være ute for å skaffe mat til familien. Dette henger nok igjen, vet om veldig mange menn som ikke ønsker mer enn kvote. Dette slår seg også ut i statistikkene. Det er desidert flest kvinner som tar hele fellesperioden. At din familie tilhører unntaket er helt i orden det også, men ikke tving det igjennom hos majoriteten. 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #13 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De 3 ukene før fødsel blir SLETTET dersom mor føder før fødsel, de er bare JUST IN CASE at hun går tida ut. Jaja kvotene er endret til 15 mor, 15 far og 16 på fri deling. Ja det jeg også mener at de kan ta 6 uker barselkvote 15 uker mor 15 uker far resten på fri deling. Sånn at man anerkjenner at kvinnen har faktisk gått gjennom 9mnd svangerskap, fødsel og 6uker med kaos. Anonymkode: 6aeb8...089 Det er jo ingenting som tilsier at du og din mann/medmor ikke kan fordele det på den måten? Da har dere 10 uker på fri deling istedenfor 16. kjøyr på slik du vil. personlig hadde ikke jeg hatt lyst eller behov for å ha 6 uker tvungen ekstra permisjon enn det jeg allerede hadde. Anonymkode: 5297c...ad6 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #14 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De 3 ukene før fødsel blir SLETTET dersom mor føder før fødsel, de er bare JUST IN CASE at hun går tida ut. Jaja kvotene er endret til 15 mor, 15 far og 16 på fri deling. Ja det jeg også mener at de kan ta 6 uker barselkvote 15 uker mor 15 uker far resten på fri deling. Sånn at man anerkjenner at kvinnen har faktisk gått gjennom 9mnd svangerskap, fødsel og 6uker med kaos. Anonymkode: 6aeb8...089 Vi trenger ikke den "frie" delingen. Alle vet jo at mor i de aller fleste tilfellene stikker av med de ukene der uansett. Derfor må vi ha todelt permisjon når vi har trukket fra de 6 barselsukene, ingen fri deling. Anonymkode: 45bdb...b3f 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #15 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De 3 ukene før fødsel blir SLETTET dersom mor føder før fødsel, de er bare JUST IN CASE at hun går tida ut. Jaja kvotene er endret til 15 mor, 15 far og 16 på fri deling. Ja det jeg også mener at de kan ta 6 uker barselkvote 15 uker mor 15 uker far resten på fri deling. Sånn at man anerkjenner at kvinnen har faktisk gått gjennom 9mnd svangerskap, fødsel og 6uker med kaos. Anonymkode: 6aeb8...089 Og føder du OVER tiden, da MISTER man. Ville heller mistet de tre før, enn de to etter termindato for å si det sånn. Anonymkode: d630f...d48 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #16 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Holdt det ikke med forrige tråd om mannsutvalgets innstilling (som ble fjernet). Anonymkode: 45bdb...b3f Fatter ikke hvorfor den ble fjernet.. 🙄 Anonymkode: d630f...d48
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #17 Skrevet 25. april 2024 BARSELKVOTE bør anerkjennes og fastsettes som en del av alle disse kvotene det jabbes om. At det ikke eksisterer noen barselkvote innebærer at 9mnd svangerskap, fødsel og 6uker med kaotiske tilstander i kropp og hode ikke anerkjennes. Det er en tøff jobb å gå gravid i 9mnd og kroppen din blir oftest forandret for livet. Du går gjennom kvalme, smerter, skjelettsmerter, svimmelhet, magesjau, vondt å gå, vondt å ligge osv og du presser ut en baby fra underlivet og blør i ukevis etterpå mens melka renner og tårene triller. DET BØR ANERKJENNES MED NOE HÅNDFAST!! Anonymkode: 6aeb8...089 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #18 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi trenger ikke den "frie" delingen. Alle vet jo at mor i de aller fleste tilfellene stikker av med de ukene der uansett. Derfor må vi ha todelt permisjon når vi har trukket fra de 6 barselsukene, ingen fri deling. Anonymkode: 45bdb...b3f Det er bare tull, når menn har permisjon spretter de ikke opp av senga om natta når babyen til ha bleie/melk eller kos, bare snorker og forventer mor skal gjøre det for hun har jo bryster ooo wow bryster ja… hmmm biologi noe i det der Anonymkode: b8fde...997 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #19 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er bare tull, når menn har permisjon spretter de ikke opp av senga om natta når babyen til ha bleie/melk eller kos, bare snorker og forventer mor skal gjøre det for hun har jo bryster ooo wow bryster ja… hmmm biologi noe i det der Anonymkode: b8fde...997 Jeg vet ikke jeg hvordan udugelig mann du har funnet deg, men min spratt opp av senga både i mine permisjonsperioder og i hans egne. Syns du ikke det puppeargumentet snart er oppbrukt? Anonymkode: 45bdb...b3f 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #20 Skrevet 25. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er jo ingenting som tilsier at du og din mann/medmor ikke kan fordele det på den måten? Da har dere 10 uker på fri deling istedenfor 16. kjøyr på slik du vil. personlig hadde ikke jeg hatt lyst eller behov for å ha 6 uker tvungen ekstra permisjon enn det jeg allerede hadde. Anonymkode: 5297c...ad6 Nei nei men når de først deler i kvoter så bør de uansett anerkjenne svangerskapet, fødselen og barseltida fordi det er ikke ingenting. Det handler om å anerkjenne hva den som går gravid gjennomgår for at det skal bli noe barn i det hele tatt. Anonymkode: 6aeb8...089 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå