Gå til innhold

Holde tur til jordmor hemmelig når jobben krever å se innkallingen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Menchit skrev (9 timer siden):

Der kommer jo helt an på hvordan relasjonen til dem rundt er. Det finnes ingen "sannhet" som gjelder for alle.

Helt utrolig at voksne mennesker tror de har svaret for hva som fungerer for fremmede på et forum.

Nei, vet du hva!! Det var overhodet ikke ment som et svar på noe som helst.

Det var en generell betraktning, som svarte på en kommentar fra en person som ikke var ts.

Dette er et diskusjonsforum, og det ligger i sakens natur at man diskuterer og har ulike synspunkter.

Men det var ikke ment som et "svar" til ts, og det fremgår jo veldig klart av sammenhengen.

Anonymkode: 430d8...218

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 12.24):

jeg synes du overtenker. For det første har de taushetsplikt, for det andre er det jo under enhver omstendighet svært begrenset hvor lenge du klarer å holde et svangerskap hemmelig. 

Anonymkode: 430d8...218

Tja, da jeg ventet første og delte det med daværende leder da jeg var ca 18 uker på vei, satte hun et par mysende øyne i meg og spurte i et anklagende tonefall "Jaha, og hvor lenge har du visst det?? Dette har du med vilje latt være å fortelle!"

Altså.. fy flate så ubehagelig. Tror dessverre ikke vi jenter er trygge på å bli tatt seriøst i arbeidslivet når vi plutselig kan forsvinne ut i permisjon, så man må bare sikre seg selv der man kan. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (12 minutter siden):

Tja, da jeg ventet første og delte det med daværende leder da jeg var ca 18 uker på vei, satte hun et par mysende øyne i meg og spurte i et anklagende tonefall "Jaha, og hvor lenge har du visst det?? Dette har du med vilje latt være å fortelle!"

Altså.. fy flate så ubehagelig. Tror dessverre ikke vi jenter er trygge på å bli tatt seriøst i arbeidslivet når vi plutselig kan forsvinne ut i permisjon, så man må bare sikre seg selv der man kan. 

Nå har jo en leder et helt reellt behov for å finne en vikar, da, eller håndtere fraværet på annet vis, så det er jo ikke nødvendig å ta den reaksjonen i verste mening. Du ventet jo nesten halve svangerskapet før du fortalte.

Uansett er permisjonene jevnt over kortere nå, og fedrenes lengre, så i forhold til kvinneperspektivet har nok dette uansett endret seg noe.

Anonymkode: 430d8...218

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 12.36):

Dette med at det skal være enklere å håndtere den situasjonen i hemmelighet, enn i sine omgivelsers omsorg og empati, er en opplest og vedtatt "sannhet" som jeg aldri har trodd på, aldri sett dokumentert og som stadig flere gravide forstår er bare tull. Den nye "trenden" er å informere tidlig, fordi man forstår at det ikke er negativt at omgivelsene vet hva man går gjennom, og fordi det er bra å normalisere at noen svangerskap tar slutt.

Anonymkode: 430d8...218

Jeg skjønner veldig godt at ikke alle ønsker å kringkaste det tidlig i graviditeten. jeg ville aldri ha følt meg bekvem med at kolleger visste om at det gikk galt. Da ville jeg ha byttet jobb. Ikke alle liker å spre private ting rundt om hele bygda.

Anonymkode: 293b1...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok i alle fall 3 kontroller på egen tid før jeg ble klar til å si til lederen at jeg er gravid og kunne skrive fravær på svangerskapskontroll. Hos oss er ingen andre lege/tannlegebesøk betalte. 

Jeg har tidligere jobbet som leder og hatt yngre ansatte som skrev "tannlege" på velferdsperm opptil flere ganger i uka. Så ikke sånn at jeg tror de lagte protese eller noe.. Hadde aldri lov å spør om å få se inkallelse/bekreftelse om at de har vært der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (2 timer siden):

Tja, da jeg ventet første og delte det med daværende leder da jeg var ca 18 uker på vei, satte hun et par mysende øyne i meg og spurte i et anklagende tonefall "Jaha, og hvor lenge har du visst det?? Dette har du med vilje latt være å fortelle!"

Altså.. fy flate så ubehagelig. Tror dessverre ikke vi jenter er trygge på å bli tatt seriøst i arbeidslivet når vi plutselig kan forsvinne ut i permisjon, så man må bare sikre seg selv der man kan. 

Fy flate, hun vet at de ikke har "rett" på å vite det før 3 måneder før du skal ut i perm om den værer i over 12 måneder, og 3 UKER før hvis den er mellom 12 uker og 12 måneder?.. 

Damn altså..

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 12.18):

Har nettopp blitt gravid. Det er mitt aller første svangerskap. Skal til første jordmortime snart. Jobben krever å se innkalling når man skal til lege o.l., men da vil de jo se at jeg skal til jordmor og det er absolutt ikke noe jeg ønsker. Ikke bare er det såpass tidlig, men også et risikosvangerskap, så det er absolutt ikke noe jeg ønsker å dele med noen på jobben, uavhengig om de (2 stk.) som får beskjed ikke sier det videre. Dette er så sårbart og personlig at jeg vil ha det for meg selv inntil videre.

Lurer på om det er noen smarte løsninger her som jeg ikke er klar over, eller om jeg virkelig må tape penger på å reise til jordmor/sykehus disse første månedene og ta ubetalt permisjon. Vi trenger alt vi har av penger nå, til å forhåpentligvis få bruke på en liten en.

Det vil jo bli mange sånne timer fremover, og om det er ubetalt permisjon kan de jo finne på å rett og slett nekte meg det også.

Noen tips?

Anonymkode: c61ca...1f0

Det har ikke jobben noe med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be de om å skrive en bekreftelse til deg på sykehuset. Eller be fastlegen skrive noe. Man kan skrive f.eks «x har hatt time på sykehuset da og da kl sånn og sånn» til pasienten. Bare en setning som bekrefter. 😊 det må være bra nok for jobben tenker jeg, de har ingen rett på å vite hva du skal. Eventuelt ta sykemelding ett par dager, da får du jo fortsatt lønn.

Anonymkode: 73cce...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå har jo en leder et helt reellt behov for å finne en vikar, da, eller håndtere fraværet på annet vis, så det er jo ikke nødvendig å ta den reaksjonen i verste mening. Du ventet jo nesten halve svangerskapet før du fortalte.

Uansett er permisjonene jevnt over kortere nå, og fedrenes lengre, så i forhold til kvinneperspektivet har nok dette uansett endret seg noe.

Anonymkode: 430d8...218

Troll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har arbeidsgiver rett til å be om dokumentasjon på fravær. Veldig mange gjør det også, helt vanlig i offentlig sektor ihvertfall. Men som flere sier, de ber om bekreftelse på at du har time, ikke hva som er grunnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (1 time siden):

Troll :)

troll? fordi du har en annen mening, da? eller?  klarer du ikke å formidle uenighet i fulle setninger?

Anonymkode: 430d8...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

troll? fordi du har en annen mening, da? eller?  klarer du ikke å formidle uenighet i fulle setninger?

Anonymkode: 430d8...218

😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (2 minutter siden):

😅😅

ta deg sammen

Anonymkode: 430d8...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter her.

Takk for alle forslagene. Dessverre er min jordmor på helsestasjon og ikke sykehus, så på innkalling står det da "helsestasjon". Heldigvis sto det ikke jordmor, men hva ellers skal en voksen, gift dame uten tidligere barn gjøre på en helsestasjon? Det er nok åpenbart likevel.

Måtte uansett vise innkalling nå som jeg har søkt om permisjon med lønn (fant ut at det kom til å bli enda mer spm. om jeg prøvde å søke om uten lønn) og da står det noe sånt som "velkommen til time dato xxxx klokka xxxx hos Helsestasjon" på innkallingen.

Det eneste alternativet i følge jordmoren jeg snakket med var et skriv fra henne etter timen, men der kom det til å stå svart på hvitt jordmor, og det føler jeg er enda verre enn "bare" helsestasjon, selv om jeg føler det er et fryktelig overtramp å må vise frem det i det hele tatt.

Om jeg nå mister/blir dårlig og plutselig blir mye borte vet lederen(e) at dette mest sannsynlig gjelder en graviditet. Veldig sårt å vite at mine ledere på jobb vet om graviditeten før min og barnefars nærmeste, men har visst ikke så mye valg. Skulle ønske det var en løsning i sånne situasjoner, der man kunne få slippe å vise frem bevis på timen hvis det ikke lar seg anonymisere nok. 

Hadde byttet jobb om jeg kunne. Dette er bare én av mange rævva ting på arbeidsplassen. Men akkurat nå blir det dumt å bytte. Nå trenger jeg stabiliteten denne jobben gir.

Anonymkode: c61ca...1f0

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Sovushka said:

Fy flate, hun vet at de ikke har "rett" på å vite det før 3 måneder før du skal ut i perm om den værer i over 12 måneder, og 3 UKER før hvis den er mellom 12 uker og 12 måneder?.. 

Damn altså..

Nei, mange tror de har rett 3 mnd før uansett. Veldig mange ledere som ikke vet det de burde

Anonymkode: e77a8...c74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Trådstarter her.

Takk for alle forslagene. Dessverre er min jordmor på helsestasjon og ikke sykehus, så på innkalling står det da "helsestasjon". Heldigvis sto det ikke jordmor, men hva ellers skal en voksen, gift dame uten tidligere barn gjøre på en helsestasjon? Det er nok åpenbart likevel.

Måtte uansett vise innkalling nå som jeg har søkt om permisjon med lønn (fant ut at det kom til å bli enda mer spm. om jeg prøvde å søke om uten lønn) og da står det noe sånt som "velkommen til time dato xxxx klokka xxxx hos Helsestasjon" på innkallingen.

Det eneste alternativet i følge jordmoren jeg snakket med var et skriv fra henne etter timen, men der kom det til å stå svart på hvitt jordmor, og det føler jeg er enda verre enn "bare" helsestasjon, selv om jeg føler det er et fryktelig overtramp å må vise frem det i det hele tatt.

Om jeg nå mister/blir dårlig og plutselig blir mye borte vet lederen(e) at dette mest sannsynlig gjelder en graviditet. Veldig sårt å vite at mine ledere på jobb vet om graviditeten før min og barnefars nærmeste, men har visst ikke så mye valg. Skulle ønske det var en løsning i sånne situasjoner, der man kunne få slippe å vise frem bevis på timen hvis det ikke lar seg anonymisere nok. 

Hadde byttet jobb om jeg kunne. Dette er bare én av mange rævva ting på arbeidsplassen. Men akkurat nå blir det dumt å bytte. Nå trenger jeg stabiliteten denne jobben gir.

Anonymkode: c61ca...1f0

Men det ville jo ikke hjelpe å bytte jobb. Du må si/skrive på timeføring at timen du skal til gjelder svangerskapskontroll for å få det betalt da det er eneste grunn til å få betalt fravær fra jobb. Så enten sier du fra eller så tar du fri ubetalt og taper noen timer frem til du er klar til å gi beskjed.. 

Anonymkode: defb1...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det ville jo ikke hjelpe å bytte jobb. Du må si/skrive på timeføring at timen du skal til gjelder svangerskapskontroll for å få det betalt da det er eneste grunn til å få betalt fravær fra jobb. Så enten sier du fra eller så tar du fri ubetalt og taper noen timer frem til du er klar til å gi beskjed.. 

Anonymkode: defb1...a17

det er mange arbeidsplasser som praktiserer reglene mer liberalt. Hos oss får vi velferdspermisjon til lege og tannlege, og ingen ber om dokumentasjon.

Anonymkode: 430d8...218

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

det er mange arbeidsplasser som praktiserer reglene mer liberalt. Hos oss får vi velferdspermisjon til lege og tannlege, og ingen ber om dokumentasjon.

Anonymkode: 430d8...218

Ja noen arbeidsplasser gir velferdsperm til legebsøk, men langt fra alle..

Anonymkode: defb1...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter igjen.

Og da har jeg mistet den lille, nå på størrelse med ei blåbær. Da blir jeg borte noen dager, og nå vil de sikkert spekulere på hvorfor jeg er borte. Det var akkurat dette jeg var redd for. Åh, som jeg hater dette, på så mange mulige måter...

Anonymkode: c61ca...1f0

  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Trådstarter igjen.

Og da har jeg mistet den lille, nå på størrelse med ei blåbær. Da blir jeg borte noen dager, og nå vil de sikkert spekulere på hvorfor jeg er borte. Det var akkurat dette jeg var redd for. Åh, som jeg hater dette, på så mange mulige måter...

Anonymkode: c61ca...1f0

Hva slags arbeidsplass er dette som spekulerer om hvorfor folk er borte et par dager?
 

Tror egentlig folk bryr seg mye mindre enn man tror, altså. 

Anonymkode: 0e3a6...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...