Gå til innhold

Holde tur til jordmor hemmelig når jobben krever å se innkallingen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp blitt gravid. Det er mitt aller første svangerskap. Skal til første jordmortime snart. Jobben krever å se innkalling når man skal til lege o.l., men da vil de jo se at jeg skal til jordmor og det er absolutt ikke noe jeg ønsker. Ikke bare er det såpass tidlig, men også et risikosvangerskap, så det er absolutt ikke noe jeg ønsker å dele med noen på jobben, uavhengig om de (2 stk.) som får beskjed ikke sier det videre. Dette er så sårbart og personlig at jeg vil ha det for meg selv inntil videre.

Lurer på om det er noen smarte løsninger her som jeg ikke er klar over, eller om jeg virkelig må tape penger på å reise til jordmor/sykehus disse første månedene og ta ubetalt permisjon. Vi trenger alt vi har av penger nå, til å forhåpentligvis få bruke på en liten en.

Det vil jo bli mange sånne timer fremover, og om det er ubetalt permisjon kan de jo finne på å rett og slett nekte meg det også.

Noen tips?

Anonymkode: c61ca...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har nettopp blitt gravid. Det er mitt aller første svangerskap. Skal til første jordmortime snart. Jobben krever å se innkalling når man skal til lege o.l., men da vil de jo se at jeg skal til jordmor og det er absolutt ikke noe jeg ønsker. Ikke bare er det såpass tidlig, men også et risikosvangerskap, så det er absolutt ikke noe jeg ønsker å dele med noen på jobben, uavhengig om de (2 stk.) som får beskjed ikke sier det videre. Dette er så sårbart og personlig at jeg vil ha det for meg selv inntil videre.

Lurer på om det er noen smarte løsninger her som jeg ikke er klar over, eller om jeg virkelig må tape penger på å reise til jordmor/sykehus disse første månedene og ta ubetalt permisjon. Vi trenger alt vi har av penger nå, til å forhåpentligvis få bruke på en liten en.

Det vil jo bli mange sånne timer fremover, og om det er ubetalt permisjon kan de jo finne på å rett og slett nekte meg det også.

Noen tips?

Anonymkode: c61ca...1f0

Kan de kreve å se innkallelsen?? Det synes jeg rett og slett er frekt!!

Anonymkode: 9da2b...802

  • Liker 28
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre om du kan få levere legeerklæring i stedet.

Anonymkode: 31c86...626

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan kreve det, men du kan be om bekreftelse fra sykehuset om at du har vært der, men ikke hvilke avdeling eller årsak. En sladdet bekreftelse. 

Anonymkode: 16244...126

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få et skriv fra resepsjonen der det står at du har møtt til avtalt tid. Dette er gyldig dokumentert fravær.

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fæl regel. 

Anonymkode: c1d1b...ff7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes du overtenker. For det første har de taushetsplikt, for det andre er det jo under enhver omstendighet svært begrenset hvor lenge du klarer å holde et svangerskap hemmelig. 

Anonymkode: 430d8...218

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel lov å være «syk» en dag. Enten hele dagen eller gå tidligere hjem pga vondt ett eller annet sted, samtidig fullt betalt.

Anonymkode: 9986e...161

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vel lov å være «syk» en dag. Enten hele dagen eller gå tidligere hjem pga vondt ett eller annet sted, samtidig fullt betalt.

Anonymkode: 9986e...161

nei, det er ikke lov. Det er misbruk av egenmeldingsordningen, og du risikerer å miste retten til å bruke egenmeldinger. For et elendig råd.

Anonymkode: 430d8...218

  • Liker 7
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

jeg synes du overtenker. For det første har de taushetsplikt, for det andre er det jo under enhver omstendighet svært begrenset hvor lenge du klarer å holde et svangerskap hemmelig. 

Anonymkode: 430d8...218

Dette er jeg overhode ikke enig med det i. Kanskje ja hvos du jobber i en stilling der du ikke forventer forfremmelser eller går i håp om fast stilling mv, men for mange vil det å røpe tidlig at du er gravid gi negative ringvirkninger. I tillegg kommer den emosjonelle biten hvis det går galt

Anonymkode: c87e9...e67

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er vel lov å være «syk» en dag. Enten hele dagen eller gå tidligere hjem pga vondt ett eller annet sted, samtidig fullt betalt.

Anonymkode: 9986e...161

Misbruk av sykepengeordningen, ikke rart det går til helvete med sånne holdninger 🤬

Anonymkode: 2d387...61b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ikke være lov å kreve å få se helseopplysninger sånn? Ville sjekket som andre her sier om man kan få bekreftelse fra lege/helsestasjon der årsaken til besøket er sladdet. Man kan jo få sykemelding der sykemeldingsgrunnen ikke sendes til arbeidsgiver.

Du har forøvrig rett på fri med lønn til de ordinære svangerskapskontrollene, helt uavhengig av om jobben din vanligvis gir fri med lønn til legebesøk osv. Akkurat svangerskapskontroller er regulert av loven.

Anonymkode: 95c25...a6d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

jeg synes du overtenker. For det første har de taushetsplikt, for det andre er det jo under enhver omstendighet svært begrenset hvor lenge du klarer å holde et svangerskap hemmelig. 

Anonymkode: 430d8...218

Egentlig enig. Førstegangsgravide overvurderer hvor spennemde den graviditeten er for andre.

Anonymkode: 31c86...626

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan ikke kreve noe som helst.

skift jobb

Anonymkode: 57ae0...6d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er vel lov å være «syk» en dag. Enten hele dagen eller gå tidligere hjem pga vondt ett eller annet sted, samtidig fullt betalt.

Anonymkode: 9986e...161

Du trenger hjelp..

Muligens fra advokat hvis det er slik du driver med… 

Anonymkode: 57ae0...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

så det er absolutt ikke noe jeg ønsker å dele med noen på jobben...

Anonymkode: c61ca...1f0

Dette er vel ikke tilfeldige personer på jobben, men HR eller nærmeste overordnende. 

Hvis du ønsker at ingen på jobb skal vite om svangerskapet må du sørge for å få timer utenom jobb eller be om fri uten lønn. Arbeidsgiver kan kreve dokumentasjon på fravær arbeidsgiver betaler for. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er jeg overhode ikke enig med det i. Kanskje ja hvos du jobber i en stilling der du ikke forventer forfremmelser eller går i håp om fast stilling mv, men for mange vil det å røpe tidlig at du er gravid gi negative ringvirkninger. I tillegg kommer den emosjonelle biten hvis det går galt

Anonymkode: c87e9...e67

Dette med at det skal være enklere å håndtere den situasjonen i hemmelighet, enn i sine omgivelsers omsorg og empati, er en opplest og vedtatt "sannhet" som jeg aldri har trodd på, aldri sett dokumentert og som stadig flere gravide forstår er bare tull. Den nye "trenden" er å informere tidlig, fordi man forstår at det ikke er negativt at omgivelsene vet hva man går gjennom, og fordi det er bra å normalisere at noen svangerskap tar slutt.

Anonymkode: 430d8...218

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Egentlig enig. Førstegangsgravide overvurderer hvor spennemde den graviditeten er for andre.

Anonymkode: 31c86...626

Den kan være ganske krevende og spennende for arbeidsgiver. 

Anonymkode: 1fc16...f9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helseopplysninger er taushetsbelagte og det er ingenting arbeidsgiver har noe med. Her stiller personvernet sterkt. De har ikke krav på å vite hvilke type behandlinger eller undersøkelser folk går til. Skaff en bekreftelse fra sykehuset. 

Anonymkode: d51ad...097

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har nettopp blitt gravid. Det er mitt aller første svangerskap. Skal til første jordmortime snart. Jobben krever å se innkalling når man skal til lege o.l., men da vil de jo se at jeg skal til jordmor og det er absolutt ikke noe jeg ønsker. Ikke bare er det såpass tidlig, men også et risikosvangerskap, så det er absolutt ikke noe jeg ønsker å dele med noen på jobben, uavhengig om de (2 stk.) som får beskjed ikke sier det videre. Dette er så sårbart og personlig at jeg vil ha det for meg selv inntil videre.

Lurer på om det er noen smarte løsninger her som jeg ikke er klar over, eller om jeg virkelig må tape penger på å reise til jordmor/sykehus disse første månedene og ta ubetalt permisjon. Vi trenger alt vi har av penger nå, til å forhåpentligvis få bruke på en liten en.

Det vil jo bli mange sånne timer fremover, og om det er ubetalt permisjon kan de jo finne på å rett og slett nekte meg det også.

Noen tips?

Anonymkode: c61ca...1f0

Jeg har hørt at det er noen jobber som krever det men jeg kan ikke skjønne og forstå at det skal være LOVLIG.

Uansett når de så krever det og det er viktig for deg å ikke dele den informasjonen så ta en feriedag.

Anonymkode: 61af8...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...