Gå til innhold

Det blir født få barn i Norge - Det er ikke rart

Hermann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Fighter83 skrev (7 minutter siden):

Man burde ha rullerende barnehageopptak og få barnehageplass i nærheten av der man bor/innenfor der barna skal begynne på skolen ut fra nærområde. Foreldere som ikke får barnehageplass fra de ønsker burde få tilbud om å få full lønn inntil 6 G frem til barnet har begynt i barnehagen. 

Rullerende barnehageopptak er det så lenge det er plass. Ingen barnehager sitter og holder på plasser hvis noen slutter i løpet av året. Det er veldig logisk at hovedopptaket skjer en gang i året - når flest barn slutter samtidig, ved skolestart. 
Hvis alle skulle ha fått startet når de villet så måtte vi hatt barnehager som åpnes noen mnd i året, ansatte ansatt i prosentstillinger 2 mnd i året. Er det det vi vil? 

Anonymkode: 046f5...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hedda-78 skrev (31 minutter siden):

Jeg tenker at pkt 5 kan byttes ut med: Mange menn ønsker ikke barn, eller ønsker å få barn så sent i livet at fertiliteten til kvinnen har blitt dårlig.

Nei, det kan legges til som et punkt 8. Punkt 5 kan bli stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Greit at det i hvert fall er noen som bidrar til å holde fødselstallene sånn noenlunde oppe...

Anonymkode: 8789f...ecc

Som om innvandrerbarn er noe å rope hurra for. 

Anonymkode: 77d3e...4b3

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi er alle ulike. Hadde det ikke vært for punkt 7, ville jeg avstått fra å få barn.

Anonymkode: be064...2f6

Ville du avstått fra å få barn hvis ikke andre mennesker ble tvunget til tredeling av permisjonen? Hvorfor det? Hadde det ikke vært bedre om du og partneren din og alle andre selv kunne velge hvordan de ønsket å fordele dette?

Anonymkode: 5cb88...3fe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i alle punktene, forutenom punkt 5. Jeg har aldri forstått hvorfor denne meningen sirkulerer - men den kommer jo alltid fra menn. Kvinner er uenig.

Kvinner ønsker en mann som er likestilt seg selv. Gode kommunikasjonsevner, i arbeid, evne til å ta vare på en familie, empatisk, tar vare på seg selv, pålitelig. Kan det kanskje hende at menn har falt litt bakpå her? At de sitter litt for mye hjemme på hybelen og ikke tørr å ta kontakt? Ikke har utviklet sosiale ferdigheter, ikke tatt en utdannelse, neglisjert seg selv, sliter med lav selvtillitt i større grad enn kvinner?

Kvinner blir fra sine mødre og bestemødre oppdratt til å bli selvstendige og velge sine menn med omhu. Fordi forrige generasjon har kjent på kropp og sinn hvordan det er å være økonomisk avhengig av en mann som ikke behandler dem godt.

Hva gjør fedrene for sine sønner?

Anonymkode: 8a352...075

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis alle skulle ha fått startet når de villet så måtte vi hatt barnehager som åpnes noen mnd i året, ansatte ansatt i prosentstillinger 2 mnd i året. Er det det vi vil? 

Det må du forklare mer av. Jeg skjønner ikke din tankegang.

Noen foreldre får barn rett etter hovedopptaket, så de må vente nesten 1 år lenger enn de andre foreldre som føder rett før.  Jeg ser ikke logikken i å ha opptak 1 gang i året. Spesielt hvis de har plass i barnehagen. 

Anonymkode: c0d07...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du nevner urealistiske krav til menn.

Nå skal jeg snakke for meg sjøl: greia er at om jeg kunne vært hjemmeværende på heltid (altså samfunnet la til rette for det), hadde jeg ikke hatt krav til mannens bidrag i hjemmet om han tok jobb. Men i dag har man ikke sjans til å bli hjemme, og dermed øker kravene til mennene også, for man legger opp til utbrenthet ved å ta alt hjemme samt være tilstede på jobb.

Anonymkode: d6fa8...4c6

• Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må du forklare mer av. Jeg skjønner ikke din tankegang.

Noen foreldre får barn rett etter hovedopptaket, så de må vente nesten 1 år lenger enn de andre foreldre som føder rett før.  Jeg ser ikke logikken i å ha opptak 1 gang i året. Spesielt hvis de har plass i barnehagen. 

Anonymkode: c0d07...9aa

Hvis barnehagen alltid skal ha ledige plasser må noen betale for det. 
Jeg tror ikke noe på at det skyldes barnehagetilbudet at man får færre barn. Vi vant i lotteriet da vi fikk plass til våre, ingen rett til plass noensinne da. Og vi jobbet fullt da også, jeg kjente ingen som var hjemmeværende bortsett fra de som fikk en full inntekt av å være dagmamma for to-tre barn i tillegg til egne.

Anonymkode: b9a65...680

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (50 minutter siden):

Jeg tenker at pkt 5 kan byttes ut med: Mange menn ønsker ikke barn, eller ønsker å få barn så sent i livet at fertiliteten til kvinnen har blitt dårlig.

Dette er en kjemperelevant problemstilling som jeg knapt ser at blir diskutert noe sted. Jeg har selv måttet avslutte 2 lange forhold fordi mennene enten fant ut at de ikke ønsket barn eller aldri klarte å bestemme seg. Jeg var 35 da jeg avsluttet siste forhold og nå er det lite tid til å få barn. Kanskje ett-to.

Menn er ofte bekymret for ansvaret det innebærer å oppfostre et barn. Mer enn kvinner. Spesielt i et likestilt samfunn der det er forventet at menn skal ha de samme egenskapene som kvinner har når det kommer til barn, bleieskift, empati, oppdragelse. Egenskaper som faller kvinner naturlig, men som mange menn synes er vanskelig.
De er også bekymret for økonomien. Og de er bekymret for at de må ofre drømmer, karriere, egentid og mental helse for et barn.

Menn må ha en tydeligere stemme i det offentlige på hvordan det er å være fedre. Så langt hører jeg bare kvinner snakke - og det er kvinner som får skylda for at det fødes færre barn. Hvorfor er dere menn så stille?

Også må menn lære seg at kvinnelig fertilitet ikke varer for evig. Utrolig men sant: Jeg har ofte hørt tvilende, usikre menn komme meg sitater som "ja, men xxx fikk barn som 45-åring". 😐

Endret av Hjertefisk
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enig i alle punktene, forutenom punkt 5. Jeg har aldri forstått hvorfor denne meningen sirkulerer - men den kommer jo alltid fra menn. Kvinner er uenig.

Kvinner ønsker en mann som er likestilt seg selv. Gode kommunikasjonsevner, i arbeid, evne til å ta vare på en familie, empatisk, tar vare på seg selv, pålitelig. Kan det kanskje hende at menn har falt litt bakpå her?

Anonymkode: 8a352...075

Alle disse gode egenskapene er det mange menn som har. Men for å kunne vise frem disse egenskapene må man først igjennom noen seleksjons prosesser. 

Høyde, utdannelse, status og jobb mm. Dette er inngangsbilletten for å kunne vise frem sine "indre egenskaper".

Er helt sikker på at flertallet på KG  er sammen med en mann som er både snill, grei, kommuniserer osv. Men før man sjekket ut bør(snill og grei)  krav var må (høyde, utdanning, lønn, status) kravene sjekket ut og de kom til finaleomgangen.

Vær ærlig. Hadde ikke blitt date nr 2 med verdens snilleste om han jobbet på lager og dere har master. 

Anonymkode: ea7fc...51c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hermann skrev (1 time siden):

Hvorfor får kvinner så få barn i Norge?

Jeg tror det henger sammen med dette:

1. Høyere utdanning forsinker livene til innbyggerne i Norge. De er ikke etablert med hus, bil og partner før de er 30. Klart det blir færre barn totalt da.

2. Kvinner har tunge jobber som gjør det vanskelig å få mange barn. Det er ikke lenger økonomisk mulig å jobbe deltid.

3. Norske kvinner og menn er feilfordelt geografisk grunnet forskjellene innen utdanning. En overvekt kvinner i storbyene og overvekt menn i byer og bygder.

4. Dyrere boliger grunnet reguleringer, sentralisering og høy innvandring.

5. Kvinner har fått urealistiske krav til partner.

6. Folk er blitt mindre sosiale slik at flere forblir single.

7. Det er ikke like fint å få barn for kvinner, fordi det er en tredeling av foreldrepermisjonen. Det er tungt for mange å reise tilbake til jobb så tidlig.

Hva tenker du?

Kan du bytte ut nr 5, med at menn ser ikke sin egen deltagelse for å lykkes. Menn må slutte å se etter hushjep, brette opp ermene og ta i et tak selv , og slutte å sutre om kvinners høye krav.

Det blir som om jeg sier at jeg vil ha en mann som vasker å rydder etter meg. Finner ikke det jeg heller. Men jeg sutrer ikke sånn over det,som om det var min livs rett å ha en slik mann

Anonymkode: f653b...053

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle disse gode egenskapene er det mange menn som har. Men for å kunne vise frem disse egenskapene må man først igjennom noen seleksjons prosesser. 

Høyde, utdannelse, status og jobb mm. Dette er inngangsbilletten for å kunne vise frem sine "indre egenskaper".

Er helt sikker på at flertallet på KG  er sammen med en mann som er både snill, grei, kommuniserer osv. Men før man sjekket ut bør(snill og grei)  krav var må (høyde, utdanning, lønn, status) kravene sjekket ut og de kom til finaleomgangen.

Vær ærlig. Hadde ikke blitt date nr 2 med verdens snilleste om han jobbet på lager og dere har master. 

Anonymkode: ea7fc...51c

Dette er noe menn sier, hvorfor hører dere ikke på kvinner som sier at dette er feil? Hvorfor hører dere heller på hverandre når dere skal finne ut hva kvinner vil ha? HØR  PÅ OSS!

Det store flertallet kvinner er ikke opptatt av disse tingene. En del foretrekker en mann som er høyere enn dem selv, fordi vi har blitt lært at vi ikke er kvinnelige nok hvis vi ikke er små og søte. Utdanning, lønn og status er ikke viktig, men vi vil at den vi skal dele hverdagen med (uavhengig av kjønn, men har ikke hørt at lesbiske klager over dette) har kontroll på egen økonomi. Og at de har generell bo-evne. Kan vaske egne klær og lage mat. Ikke fordi de skal gjøre alt, men fordi de må bidra med sin del. 

Anonymkode: 6d9b0...2e3

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at holdninger har mye å si for hvorfor vi ikke får flere barn. Jeg har bodd 6 år i Portugal og der er holdningen ovenfor barnefamilier en helt annen. Man blir satt pris på, man blir forstått. Alle vil gjerne hjelpe til og alle ser ut til å være veldig glade i barn. 

I Norge blir jeg sett stygt på om jeg gir barnet godteri på butikken, og om barnet ikke får og gråter, ja da blir jeg sett stygt på da også. 

I Portugal ville jeg fått smil og folk ville henvendt seg til barnet pm det gråt og sagt ifra på en god måte at de må oppføre seg. 

Anonymkode: 7345f...b6d

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Tja hva skal man si. Som fulltidsarbeidende småbarnsmor med flere barn under 6 så skal jeg liksom konkurrere i arbeidsmarkedet mot unge, barnløse menn. De som aldri er trøtt etter nattevåk, de som kan sitte om kveldene og sulle med prosjekter bare fordi de har lyst, og de som aldri kommer smygende inn på morgenmøtet 5 minutter for sein fordi noe gikk skeis i barnehageleveringen. 

Jeg skulle gjerne hatt flere barn. Men jeg er allerede utslitt, for jeg jobber døgnet rundt. Jeg må gi alt på jobb for å henge med i kampen om lønnsøkning og høyere stilling, samtidig som jeg helst bør jobbe deltid for at ungene skal få korte dager i barnehagen. Får man unge på «feil tid» av året så må man plutselig ha ulønnet permisjon, den må nødvendigvis den av foreldrene med minst inntekt ta, og det er jo meg. Samtidig skal vi helst dyrke vår egen mat, lage all mat fra bunnen av, være ute hver dag, ikke se på skjerm, og det skal ryddes og stelles i hage og hus. 

I tillegg var jeg dum nok til å studere et realfag som ikke har noen framtid i Norge, og så tok jeg til og med en doktorgrad. Som igjen betydde mange år med dårlig lønn og helt elendige arbeidsvilkår. 

Jeg har en flott mann, han tar sin del av arbeidet. Men det er ikke til å stikke under en stol at han har andre forutsetninger enn meg til å bygge karriere. Han var ikke sykemeldt og spydde i 9 måneder for å få barn. Han fødte ikke, han brukte ikke tid på å komme seg etter fødsel, med en baby på puppen hele døgnet. 

Og oppi alt dette. Mannsutvalget vil ha lik fordeling av permisjon. Flott! Sånn bortsett fra at det vil gå hardt ut over amming, som fremdeles er det beste for barnet. Og det er fremdeles mor som føder. Med de eldre ungene er far helt klart likestilt, men for babyer så er de ikke det. 

Vi skal jobbe som om vi ikke har barn, og vi skal ha barn som om vi ikke har jobb. Vi kan ikke vinne. Det er konstant utslitt og med dårlig samvittighet for enten jobb eller unger. Jeg vet det blir bedre etterhvert som ungene vokser til, men til hvilken pris? 

Anonymkode: 7186e...537

:tommelopp2: DER TRAFF DU "SPIKEREN PÅ HODET"!

Anonymkode: f8eb7...7e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville du avstått fra å få barn hvis ikke andre mennesker ble tvunget til tredeling av permisjonen? Hvorfor det? Hadde det ikke vært bedre om du og partneren din og alle andre selv kunne velge hvordan de ønsket å fordele dette?

Anonymkode: 5cb88...3fe

Fordi det handler om forventninger hos arbeidsgiver om hvor lenge det er akseptabelt av menn å være vekke. Jo flere rammer som settes rundt pengedelen av permisjonsordningen, jo lettere blir det for mannen å faktisk ta sin del av byrden. Jeg er ikke interessert i å bli sett på som en kontrollerende Tårnfrid og kjempe mot mannens arbeidsgiver for at mine barn skal få ha faren sin like mye som moren sin.

Aller helst skulle vi hatt todeling, så lenge det fortsatt er 3 år permisjonsrett til sammen, men her er vi godt på vei.

Anonymkode: be064...2f6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har noen teorier: 

-Selvrealisering

-Kvinner ser på seg selv som «unge» lengre enn tidligere. Kvinner på 28 kaller seg selv «jente».

-Takket være skjønnhetshysteriet og alle hjelpemidler i den bransjen overvurdurer mange kvinner sitt eget utseende og setter dermed skyhøye krav til utseendet til en en potensiell partner. Dermed konkurrerer alle om samme type mann. 

-Vi lever i en veldig overfladisk tid der man er redd for aldringsprosessen og derfor venter mange med å få barn til «livet allikevel er over» når man runder 40. Da ender mange med å bli barnløse eller å få kun ett barn. 

Anonymkode: 0efe6...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kvinner ønsker et liv utenom jobb og barn

1. Egentid

2. Treningstid

3. Venninnetid

4. Jenteturer

5. Tid til shopping

6. Tid for kulturelle opplevelser 

7. Tid til å pleie parforholdet

Da blir det ikke plass til barn og ærlig talt er jo overstående ganske mye mer attraktivt enn småbarnsstell, barnefotballkamper, korpsdugnad, skoleatferdsvansker og  ungdomspsykiatri mm.

Anonymkode: 255b2...8a6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når ALLE må jobbe

Så må ALLE delta likt i hjemmet 

THATS LIFE!!! Det er ikke urealistiske krav men en uunngåelig realitet som medfølger at begge er i jobb.

Løsningen her er å la kona gå hjemme og forsørge både henne og barn.

Anonymkode: f8eb7...7e2

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er hardt. Har 5 stk og jobber 100%. Det er ikke nok timer i døgnet. Forstår godt at det ikke er noe for alle. Hvis staten vil ha flere barn må det tilrettelegges på flere måter.

Anonymkode: 20e5f...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertefisk skrev (40 minutter siden):

Hvorfor er dere menn så stille?

Fordi vi sables ned straks vi våger å ha en mening om temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...