Gå til innhold

Prognose for økning av uføretrygd i 2024


HelgeK

Anbefalte innlegg

Fant80 skrev (14 minutter siden):

Du er klar over at det å starte noe eget er svært vanskelig og krevende. Selv for de som er arbeidsføre fra før av. Dersom ikke,så vet du det nå. 

Det er ikke de uføres feil at Norge går på ræva om dagen. Det blir ikke automatisk bedre for deg,selv om regjeringen eller fremtidige regjeringer gjør det verre for denne gruppen. 

Vi kan innføre at uføre ikke kan få uføre som en løsning for de under 30. Så kan vi øke beløpet de uføre kan tjene,uten å miste ytelsen sin. De fleste som jobber "litt på siden" har gjerne mange prosent mindre stilling,så at de skal tjene ekstremt mye tror jeg er mer en redsel enkelte har,at de skal plutselig tjene mer en de. 

Er klar over at mange som jobber har det mer stritt en før,å det er sikkert fint å ha noen å skylde på. Ofte de som egentlig ikke har det så greit med seg selv,som må se andre lide. Men å svekke velferdsstaten ved å fjerne eller svekke sikkerhetsnettet vi har er ikke løsningen. Vi bør bruke mer ressurser på de unge,ikke gi de opp. Psykisk helse er noe som bør prioriteres her i landet. Ikke bare nedprioriteres som i dag. 

De som allerede har uføre skal ikke straffes for dette. De kan lokkes med bedre vilkår med å jobbe ved siden av,og av den grunn bli en fast del av arbeidsstyrken. De som klarer! Det er ingen som bør piskes. Ingen blir friske av trusler og kutt. 

Å du som er arbeidsfør,skal vær glad for du er det. La hatet ditt gå ut over noe annet. Eller skaff deg hjelp. Det blir bedre. Oss (de fleste) har det tyngre om dagen. Lysere tidervil komme. Å de bør være for alle. Ikke bare for oss som har jobb.

Hen mener at uføre kan starte med regnskapsføring hjemmefra. Hen har skrevet i flere tråder om uføre at de som er uføre må "holde på noe selv". Starte et firma eller drive med regnskap.

Anonymkode: ba25d...c17

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg snakker om dem som har arbeidsevne og har lyst til å utnytte denne.

De som ikke har det, har null niks og nada med diskusjonen å gjøre og det forblir et mysterium hvorfor du drar disse inn i tråden.

Anonymkode: 44b34...10f

Å joda, de blir dratt inn i slike uføretråder med en gang de, beskrevet som late og snyltere,  så de er absolutt en del av diskusjonen. 

Det er tross alt de uføre det er flest av også. De som er 100 % uføre uten mulighet til å jobbe.

Anonymkode: 2520d...f67

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hen mener at uføre kan starte med regnskapsføring hjemmefra. Hen har skrevet i flere tråder om uføre at de som er uføre må "holde på noe selv". Starte et firma eller drive med regnskap.

Anonymkode: ba25d...c17

Vel... jeg har revisorutdanning jeg, men fikk aldri noe arbeidserfaring innen det, fordi det ikke var populært å ansette en kvinne med 5 barn hvorav 4 av de var i barnehagealder. Søkte på 1000 jobber i løpet av 2,5 år, men måtte til slutt gi opp og søkte alt mulig etter hvert. Tok ringevakter i fiskeindustri t.o.m, gjorde alt for å komme i jobb. Til slutt fikk jeg jobb innen helsevesenet. Det skulle bli min bane. For der så ble jeg utsatt for stoffer som gjør at jeg er yrkesskadet og er 50 % invalid og 100 % uføretrygdet i dag.

Utdanningen min er utdatert,  jeg har ingen arbeidserfaring innen det. Kanskje den anonyme som mener jeg kan jobbe med regnskap har en god løsning på hvordan jeg skal få kunder. Og hvordan de kundene vil takle at jeg ikke har nok energi til å ferdigstille regnskapet innen de lovbestemte fristene...

 

Anonymkode: 2520d...f67

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 23.37):

Ergo mer enn fagarbeidere har i 100 % jobb. 😭

Anonymkode: 2e8c7...c2b

Det er før skatt ikke etter skatt. Fagarbeidere har mer enn det før skatt. 

Anonymkode: f6bfe...a1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hen mener at uføre kan starte med regnskapsføring hjemmefra. Hen har skrevet i flere tråder om uføre at de som er uføre må "holde på noe selv". Starte et firma eller drive med regnskap.

Anonymkode: ba25d...c17

Ja. Det er ene og alene regnskapsføring jeg mener. Kun det. Andre muligheter finnes ikke.

Anonymkode: 44b34...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å joda, de blir dratt inn i slike uføretråder med en gang de, beskrevet som late og snyltere,  så de er absolutt en del av diskusjonen. 

Det er tross alt de uføre det er flest av også. De som er 100 % uføre uten mulighet til å jobbe.

Anonymkode: 2520d...f67

Hva er påenget med å nevne folk som er 100% ute av stand til å jobbe i en sammenheng der det snakkes om å utnytte restarbeidsevnen sin?

Anonymkode: 44b34...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vel... jeg har revisorutdanning jeg, men fikk aldri noe arbeidserfaring innen det, fordi det ikke var populært å ansette en kvinne med 5 barn hvorav 4 av de var i barnehagealder. Søkte på 1000 jobber i løpet av 2,5 år, men måtte til slutt gi opp og søkte alt mulig etter hvert. Tok ringevakter i fiskeindustri t.o.m, gjorde alt for å komme i jobb. Til slutt fikk jeg jobb innen helsevesenet. Det skulle bli min bane. For der så ble jeg utsatt for stoffer som gjør at jeg er yrkesskadet og er 50 % invalid og 100 % uføretrygdet i dag.

Utdanningen min er utdatert,  jeg har ingen arbeidserfaring innen det. Kanskje den anonyme som mener jeg kan jobbe med regnskap har en god løsning på hvordan jeg skal få kunder. Og hvordan de kundene vil takle at jeg ikke har nok energi til å ferdigstille regnskapet innen de lovbestemte fristene...

 

Anonymkode: 2520d...f67

Hvilke frister ser du her for deg at du kom til å slite med?

Anonymkode: 44b34...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften var :" Prognose for økning av uføretrygd i 2024" og så ender det opp med noe helt annet, nemlig fordommer mot mennesker med uføretrygd. Hva med å svare på spørsmålet? 

Anonymkode: 9ec46...df0

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvilke frister ser du her for deg at du kom til å slite med?

Anonymkode: 44b34...10f

Alle

Anonymkode: 2520d...f67

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overskriften var :" Prognose for økning av uføretrygd i 2024" og så ender det opp med noe helt annet, nemlig fordommer mot mennesker med uføretrygd. Hva med å svare på spørsmålet? 

Anonymkode: 9ec46...df0

Sånn er det med alle tråder som nevner ordet "ufør" 😄 Slår aldri feil på kåge 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (55 minutter siden):

Sånn er det med alle tråder som nevner ordet "ufør" 😄 Slår aldri feil på kåge 😄

Og så lenge moderatorene gi blanke faen i å ta tak i det vil du bare fortsette.

Anonymkode: f5752...550

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle

Anonymkode: 2520d...f67

Om du f.eks kommer til å slite med et mva-oppgjør der fristen er ekstremt god, har man nok neppe noe i arbeidslivet å gjøre uansett.

Anonymkode: 44b34...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg snakker om dem som har arbeidsevne og har lyst til å utnytte denne.

De som ikke har det, har null niks og nada med diskusjonen å gjøre og det forblir et mysterium hvorfor du drar disse inn i tråden.

Anonymkode: 44b34...10f

De som har arbeidsevne, burde ikke være på uføretrygd mener jeg. Uføretrygd burde ha høyere krav om uførehet, minst 80%. 

Anonymkode: bfeb4...48d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om du f.eks kommer til å slite med et mva-oppgjør der fristen er ekstremt god, har man nok neppe noe i arbeidslivet å gjøre uansett.

Anonymkode: 44b34...10f

Det er helt riktig det. Jeg har ikke noe i arbeidslivet å gjøre. Men noen ganger så drømmer man likevel om hva som kunne vært, helt til realitetene innhenter en...

Anonymkode: 2520d...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De som har arbeidsevne, burde ikke være på uføretrygd mener jeg. Uføretrygd burde ha høyere krav om uførehet, minst 80%. 

Anonymkode: bfeb4...48d

Syns du ikke det er greit at folk kan jobbe så mye de greier da? Slik som de som f.eks er 50 % uføre? Eller tenker du at de bare får nøye seg med å fungere i en halv stilling og ha tilsvarende lave utbetalinger (altså halv lønn).

Anonymkode: 2520d...f67

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De som har arbeidsevne, burde ikke være på uføretrygd mener jeg. Uføretrygd burde ha høyere krav om uførehet, minst 80%. 

Anonymkode: bfeb4...48d

Det er som du sier, din mening.

Anonymkode: 44b34...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De som har arbeidsevne, burde ikke være på uføretrygd mener jeg. Uføretrygd burde ha høyere krav om uførehet, minst 80%. 

Anonymkode: bfeb4...48d

Det er jo ingen som klarer og leve av 21% inntekt, så sa må de jo bo på gata , spise ut av søppelkassa og vaske håret i en sølepytt. Da får vi et skikkelig trivelig samfunn, men fordelen er jo at de blir 100% syke av og leve slik og får uføretrygd på sikt. 

Anonymkode: 44177...6fd

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.5.2024 den 17.16):

Du forstår sikkert at de kan bruke samme tid på noe selv, som tiden de hadde tenkt å bruke på jobbene de søker og ikke får.

Veldig enkelt og oversiktlig for den enkelte uføre.

Anonymkode: 44b34...10f

Det kan de nok, men de vil ikke kunne tjene penger på dette «noe» du snakker om. Og da er vel poenget borte, siden de uansett må fortsette på uførestønad?

Å starte noe eget som man faktisk tjener penger på krever tid ut over normal arbeidstid, og krefter og energioverskudd - alt dette mener du en ufør person skal klare «enkelt»?

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De som ikke har det, har null niks og nada med diskusjonen å gjøre og det forblir et mysterium hvorfor du drar disse inn i tråden.

Anonymkode: 44b34...10f

Hva snakker du om?? 😂 Tråden handler om «Prognose for økning av uføretrygd», hvorfor mener du de uføre uten restarbeidsevne ikke har noe i denne tråden å gjøre? 

Anonymkode: fb683...87e

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Syns du ikke det er greit at folk kan jobbe så mye de greier da? Slik som de som f.eks er 50 % uføre? Eller tenker du at de bare får nøye seg med å fungere i en halv stilling og ha tilsvarende lave utbetalinger (altså halv lønn).

Anonymkode: 2520d...f67

Det jeg mener er at man ikke skal kunne ha 100% uføretrygd, for så å ha såkalt restevne. Enten så er du ufør, eller så er du ikke.

Ingen er ufør stabilt 50% i absolutt alle yrker. 

100% arbeid er ikke for alle, det gjelder også friske mennesker som ikke har noe som helst med uføretrygd å gjøre. Kan du bare jobbe 70-80%, så er det fult mulig å leve av. Både med tanke på familieliv, helse og økonomisk. Påstår du at du er 50% ufør, så er du i stand til å finne et yrke du klarer en 70-80% stilling i. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo ingen som klarer og leve av 21% inntekt, så sa må de jo bo på gata , spise ut av søppelkassa og vaske håret i en sølepytt. Da får vi et skikkelig trivelig samfunn, men fordelen er jo at de blir 100% syke av og leve slik og får uføretrygd på sikt. 

Anonymkode: 44177...6fd

.......... nå snur du ting på hode 

Anonymkode: bfeb4...48d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det jeg mener er at man ikke skal kunne ha 100% uføretrygd, for så å ha såkalt restevne. Enten så er du ufør, eller så er du ikke.

Ingen er ufør stabilt 50% i absolutt alle yrker. 

100% arbeid er ikke for alle, det gjelder også friske mennesker som ikke har noe som helst med uføretrygd å gjøre. Kan du bare jobbe 70-80%, så er det fult mulig å leve av. Både med tanke på familieliv, helse og økonomisk. Påstår du at du er 50% ufør, så er du i stand til å finne et yrke du klarer en 70-80% stilling i. 

Forsåvidt enig i øverste avsnitt. Men greia er at det er inntektsevne som avgjør en søknad om uføretrygd,  ikke arbeidsevne.

Å kun jobbe 70 - 80 % er ikke positivt, ettersom hvis man har denne prosenten, hva da hvis man blir uføretrygdet,  eller hva med pensjonsberegningen? Da vil man slite med å få det til å gå rundt.

Nå er det vel ikke personene selv som påstår de er 50 % uføretrygdet. Det er NAV som setter uføregraden. For de som kan, og hvis noen arbeidsgivere vil ha dem med sviktende helse så syns jeg det er viktig at de jobber så mye de kan. De får et ganske stort trekk i uføretrygden hvis de kan jobbe endel over uføregraden sin uansett.

Anonymkode: 2520d...f67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...