Gå til innhold

Prognose for økning av uføretrygd i 2024


HelgeK

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Internt i Høyre, alle saker som ikke er helt klare, for uføre under 50. Sette ned en større gruppe som sjekker sosiale medier mm

Anonymkode: e3334...4a7

Høres meget suspekt ut. Tror ikke dette medfører noe positivt med seg. Høres egentlig bare ut som rykter. Hvor får man egentlig interne Høyre saker med seg?

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Fant80 said:

Høres meget suspekt ut. Tror ikke dette medfører noe positivt med seg. Høres egentlig bare ut som rykter. Hvor får man egentlig interne Høyre saker med seg?

Jeg kjenner flere i Høyre og de kan bekrefte at det kun er rykter. 

Anonymkode: 9efbf...e14

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

470 000, mens full pott uføretrygd er 497 000, det ska stige nå så da tipper full pott uføretrygd over 500 000 brutto.

Anonymkode: 2e8c7...c2b

Full uføretrygd er 469000, så tallet ditt er feil, beløpet er uansett noe de færreste har. Dessuten er det fullstendig idioti å sammenligne seg med en uføretrygdet.  Denne fagarbeideren vil få 310 200 kroner hvis hen selv blir uføretrygdet. Slutt, bare slutt å sammenligne en lavtlønnet arbeider mot en som er høyt utdannet / høytlønnet som blir uføretrygdet.

Hver fjerde uføretrygdet lever på minstesats. Hvorfor ikke sammenligne seg med en reell sum, altså som ligger under 300.000? Ikke det nei?

Det man er sur på er ikke at noen syke folk har mer enn seg i inntekt, men at noen folk har bedre utdanning og bedre lønn enn seg, som de har jobbet hardt for å få. Begynn der heller, med å skaffe deg bedre kompetanse, hvis man ikke takler at noen har bedre inntekt...

Anonymkode: 2520d...f67

  • Liker 7
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å holde pusten for tror aldri den kommer til å øke så mye.

Er takknemlig uansett hva som kommer. 

Anonymkode: b8a1d...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner flere i Høyre og de kan bekrefte at det kun er rykter. 

Anonymkode: 9efbf...e14

At Høyre vil skrote uøfretrygd for de under 30 synes jeg er en god idè og har grunnleggende gode hensikter. Dvs man skal aldri gi opp et ungt menneske såpass tidlig i livet. Synes dette burde vært gjort tidligere helt ærlig. Men å gå etter 40+ som i utgangspunktet ikke engang er særlig attraktive på arbeidsmarkedet,og med de metodene om et utvalg som ska lrett og slett spionere på dem. Det høres urimelig ut,og det høres ut som noe som har vært diskutert på en sen kveld med noe godt i glasset. Eller noe ønsktetenking for trygdemotsandere og enkelte TikTok kommentafelt etc.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,56% økning er utrolig mager. Det er lavt. Håper virkelig pensjonistforbundet tar feil. Det snakkes om at oppgjøret er lavere enn lønnsveksten pga etterslep fra i fjor som var høyere enn normalt, men etterslepet i fjor var høyt pga etterslep fra årene før. 

Dessuten ble det sagt at den høye økningen i fjor var en del av en politisk pakke fra Ap/Sp for å heve uføre, og da fattigdomsklassene, opp til mer levelige vilkår, pga prosentvis underregulering over mange år. Skal dette bøtes bort i år, så er jo hele denne politikken en villedning.

Ender G'en på lavere vekst enn lønnsveksten så vil det være et svært dårlig resultat for uføre og andre på velferdssystemet.

Jeg forventer minimum 5,2%. Såpass må det være. For det er noe helt annet å få 5,2% som minsteufør enn en som får 5,2% med medianlønn. Faktisk utgjør dette dobbelt så mye å kroner og ører for vedkommende med medianlønn.

Anonymkode: 4d911...1ea

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

4,56% økning er utrolig mager. Det er lavt. Håper virkelig pensjonistforbundet tar feil. Det snakkes om at oppgjøret er lavere enn lønnsveksten pga etterslep fra i fjor som var høyere enn normalt, men etterslepet i fjor var høyt pga etterslep fra årene før. 

Dessuten ble det sagt at den høye økningen i fjor var en del av en politisk pakke fra Ap/Sp for å heve uføre, og da fattigdomsklassene, opp til mer levelige vilkår, pga prosentvis underregulering over mange år. Skal dette bøtes bort i år, så er jo hele denne politikken en villedning.

Ender G'en på lavere vekst enn lønnsveksten så vil det være et svært dårlig resultat for uføre og andre på velferdssystemet.

Jeg forventer minimum 5,2%. Såpass må det være. For det er noe helt annet å få 5,2% som minsteufør enn en som får 5,2% med medianlønn. Faktisk utgjør dette dobbelt så mye å kroner og ører for vedkommende med medianlønn.

Anonymkode: 4d911...1ea

Ca. dobbel så mye i bruttolønn, men de betaler også 3x høyere skatt. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (8 minutter siden):

Ca. dobbel så mye i bruttolønn, men de betaler også 3x høyere skatt. 

For en med 300 000 på 5,2% regulering ender opp med 11 500,- netto etter skatt.

For en med 600 000 på 5,2% regulering ender opp med 20 500,- netto etter skatt. 

Nesten dobbelt så mye i kroner altså. 

Anonymkode: 4d911...1ea

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 23.37):

Ergo mer enn fagarbeidere har i 100 % jobb. 😭

Anonymkode: 2e8c7...c2b

Skulle bare mangle at vi som har jobbet hardt og tjent godt=betalt mye skatt skal ha noe å leve av, 469k da er ikke all verden hvis man blir syk

De fleste uføre har vesentlig mindre enn det

  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke noe å holde pusten for tror aldri den kommer til å øke så mye.

Er takknemlig uansett hva som kommer. 

Anonymkode: b8a1d...bfa

5% økning utgjør 1700 kr i mnd her. Greit å ha med seg.

Anonymkode: 44b34...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

4,56% økning er utrolig mager. Det er lavt. Håper virkelig pensjonistforbundet tar feil. Det snakkes om at oppgjøret er lavere enn lønnsveksten pga etterslep fra i fjor som var høyere enn normalt, men etterslepet i fjor var høyt pga etterslep fra årene før. 

Dessuten ble det sagt at den høye økningen i fjor var en del av en politisk pakke fra Ap/Sp for å heve uføre, og da fattigdomsklassene, opp til mer levelige vilkår, pga prosentvis underregulering over mange år. Skal dette bøtes bort i år, så er jo hele denne politikken en villedning.

Ender G'en på lavere vekst enn lønnsveksten så vil det være et svært dårlig resultat for uføre og andre på velferdssystemet.

Jeg forventer minimum 5,2%. Såpass må det være. For det er noe helt annet å få 5,2% som minsteufør enn en som får 5,2% med medianlønn. Faktisk utgjør dette dobbelt så mye å kroner og ører for vedkommende med medianlønn.

Anonymkode: 4d911...1ea

Det er bare tull at den høye økningen i fjor hadde noe med AP / SP å gjøre. De stod der og slo seg på brystet, se hvor snille vi er som øker med så store beløp... - det er standardregler på dette og AP / SP økte ikke satsene med en krone mer enn de var nødt til pga regelverket. Resultatet hadde blitt akkurat likt med en Høyre/ FRP regjering.

Pensjonistforbundet tar feil ja. Økningen i G kommer til å ligge på 5,15 % fra mai.

Anonymkode: 2520d...f67

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (1 time siden):

Skulle bare mangle at vi som har jobbet hardt og tjent godt=betalt mye skatt skal ha noe å leve av, 469k da er ikke all verden hvis man blir syk

De fleste uføre har vesentlig mindre enn det

Jeg er enig med deg i at man skal få mer igjen hvis man har tjent godt før man ble syk.

Men... man kan ikke alltid sidestille det helt med at man har betalt så vannvittig mye mer i skatt. Jeg hadde kun vært i jobb i 6 år (har høyere utdanning ) før jeg havnet på uføretrygd pga yrkesskade. Siden man regner de beste 3 av de 5 siste årene så slo det økonomisk greit ut for meg, men en som har jobbet i 20 år før hen ble syk vil likevel ha betalt inn mer i skatt enn meg.

Men siden det er inntektstapet man opplever når man blir syk som er avgjørende så må det nesten være slik. Poenget mitt er at "har tjent godt og betalt mer i skatt", ikke alltid er en riktig påstand.

Anonymkode: 2520d...f67

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er enig med deg i at man skal få mer igjen hvis man har tjent godt før man ble syk.

Men... man kan ikke alltid sidestille det helt med at man har betalt så vannvittig mye mer i skatt. Jeg hadde kun vært i jobb i 6 år (har høyere utdanning ) før jeg havnet på uføretrygd pga yrkesskade. Siden man regner de beste 3 av de 5 siste årene så slo det økonomisk greit ut for meg, men en som har jobbet i 20 år før hen ble syk vil likevel ha betalt inn mer i skatt enn meg.

Men siden det er inntektstapet man opplever når man blir syk som er avgjørende så må det nesten være slik. Poenget mitt er at "har tjent godt og betalt mer i skatt", ikke alltid er en riktig påstand.

Anonymkode: 2520d...f67

Poenget var at man skal ha mer enn når man går rett på trygd fra gutterommet

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Loff77 skrev (5 minutter siden):

Poenget var at man skal ha mer enn når man går rett på trygd fra gutterommet

Ja, og det poenget er jeg enig i. Og det er også årsaken til at jeg er en av de som mener at ung uføretillegget bør tas bort.

 

Anonymkode: 2520d...f67

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Loff77 skrev (7 timer siden):

Poenget var at man skal ha mer enn når man går rett på trygd fra gutterommet

Da bør også de som har  fullført bachelor men ikke jobbet i 3år få mer hvis de blir uføre .

Anonymkode: facb2...f31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor my er egentlig 5,15% økning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For en med 300 000 på 5,2% regulering ender opp med 11 500,- netto etter skatt.

For en med 600 000 på 5,2% regulering ender opp med 20 500,- netto etter skatt. 

Nesten dobbelt så mye i kroner altså. 

Anonymkode: 4d911...1ea

Jeg har 345,180 brutto i året. Hvor mye økning er 5,2% da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Anonym. skrev (6 minutter siden):

Jeg har 345,180 brutto i året. Hvor mye økning er 5,2% da?

Uff, står det virkelig så dårlig til med mattekunnskapene rundt forbi?

Økningen din blir på 17.949 i året.

Anonymkode: 2520d...f67

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

470 000, mens full pott uføretrygd er 497 000, det ska stige nå så da tipper full pott uføretrygd over 500 000 brutto.

Anonymkode: 2e8c7...c2b

De som får ufør med «full pott» har sannsynligvis betalt mer i skatt før de ble syke, enn hva en fagarbeider i gjennomsnitt betaler i skatt i en sammenlignbar tidsperiode. I tillegg øker lønn for de fleste i % også fagarbeidere. 
 

Anonymkode: fcfca...00a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De som får ufør med «full pott» har sannsynligvis betalt mer i skatt før de ble syke, enn hva en fagarbeider i gjennomsnitt betaler i skatt i en sammenlignbar tidsperiode. I tillegg øker lønn for de fleste i % også fagarbeidere. 
 

Anonymkode: fcfca...00a

Full pott som den du siterer opererer med, er dessuten feilaktig tall. Full pott ligger på 469.000

Anonymkode: 2520d...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...