Gå til innhold

Kolleger som er utro på jobb - melde fra til HR?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En god stund har to av mine kolleger hatt en affære med hverandre på arbeidsplassen. De har begge partnere og barn på hver sin kant hjemme, så i tillegg til en romantisk affære (som arbeidsplassen ikke tillater) er det et grovt svik som foregår. 
 

Denne affæren tar opp mye av tiden til disse to i form av meldinger og telefonsamtaler, de kan i også forsvinne fra arbeidsplassen noen timer av gangen i tillegg til å ta inn på hotell osv. sammen i helger hvor de har anledning. 

 

Er dette noe som bør rapporteres til HR? Og om jeg gjør det, hvilke konsekvenser kan det få for min del? 

Anonymkode: 89b8f...b89

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber med HR og har aldri vært borti en lignende problemstilling :P 

Arbeidsplassen har ikke noe med å blande seg inn i private anliggende og så lenge de ikke skriver timer mens de har seg på et møterom så er jeg usikker på hva du mener HR skal kunne gjøre med dette. :klo: 

Anonymkode: 03f26...bc2

  • Liker 39
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at arbeidsplassen ikke tillater romantiske forbindelser mellom de ansatte? Og er en slik retningslinje i det hele tatt innenfor lovverket? Dersom det er slik at en er leder for den andre så bør de ansatte informere sin leder for å unngå evt. forskjellsbehandling, men så lenge man ikke kan påvise at noe slikt har skjedd så ser jeg ikke helt hva som er «ulovlig» her. 🤷‍♀️

Anonymkode: 03f26...bc2

  • Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (5 minutter siden):

Pass dine egne saker.

Dette! Enkelt og greit. Pass dine egne saker, ts! 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

En god stund har to av mine kolleger hatt en affære med hverandre på arbeidsplassen. De har begge partnere og barn på hver sin kant hjemme, så i tillegg til en romantisk affære (som arbeidsplassen ikke tillater) er det et grovt svik som foregår. 
 

Denne affæren tar opp mye av tiden til disse to i form av meldinger og telefonsamtaler, de kan i også forsvinne fra arbeidsplassen noen timer av gangen i tillegg til å ta inn på hotell osv. sammen i helger hvor de har anledning. 

 

Er dette noe som bør rapporteres til HR? Og om jeg gjør det, hvilke konsekvenser kan det få for min del? 

Anonymkode: 89b8f...b89

Ta kontakt med konen/mannen til de det gjelder. Lever ett brevi postkassen anonymt der du skriver hvem det gjelder..

Anonymkode: b09e5...efd

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La det være. Du har ikke noe med det «grove sviket» å gjøre. Siden du legger så mye vekt på den siden av det, regner jeg med du selv har dårlige erfaringer i den retning? Ikke bland HR inn i det, det er ikke din business. Hvis du virkelig insisterer på å blande deg, er vel det riktigste å snakke med partnerne deres selv. Men det blir sikkert langt mer ubehagelig enn å bare varsle HR, som er en enkel utvei for deg, men som bare blir pinlig for HR og de to involverte. 

Anonymkode: e2b6e...82d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette går utover utførelsen av arbeidet så er det en sak som er verdt å ta videre. Da vil jo deres hygge skape merarbeid for dere andre og det er ikke ok. 

Anonymkode: b19fd...d10

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller tatt kontakt med de som er utsatt for sviket, jobben har vel ikke noe med det å gjøre 

Anonymkode: 14179...88a

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er utro er da irrelevant for HR. HR er da ikke noe moralpoliti. Og det er ikke ulovlig heller.

Anonymkode: ef09a...39c

  • Liker 29
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si i fra til partnerene deres i et anonymt brev sendt hjem til partneren. Navngi den kollegaen er utro med, så kan de ikke ro seg unna. Det ville jeg gjort.

Jeg simpelthen HATER at folk hele tiden lirer av seg "Hold deg unna" eller "ikke si noe", og dermed beskytter de utro og uærlige drittsekkene. Hvorfor i alle dager skal man verne om og beskytte slike folk fra å bli tatt? Det er jo stikk i mot all logisk sans. La dem få svi, fortell partneren hva de har gjort!

Anonymkode: b5cb0...269

  • Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Disse som skriver"ikke bland deg" er generelle feiginger eller folk som holder på slik selv. 

Anonymkode: e4829...3ac

Og slike som deg er sladrekjerringer; varsle anonymt til to hjem er både feigt og galt. Du kjenner ikke hele historien/sannheten. 

Dersom man skal ta det opp med noen, må det være med de to som eventuelt har et forhold. Gjør dem oppmerksom på at mange mistenker og snakker om et forhold, og oppfordre dem til å rydde opp både hjemme og på jobb. 

Endret av Momma
Tillegg
  • Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Momma skrev (1 minutt siden):

Og slike som deg er sladrekjerringer. Du kjenner ikke hele historien/sannheten. 

Dersom man skal ta det opp med noen, må det være med de to som eventuelt har et forhold. Gjør dem oppmerksom på at mange mistenker og snakker om et forhold, og oppfordre dem til å rydde opp både hjemme og på jobb. 

Hadde tatt det opp med alle parter. Åpenhet er viktig i livet. Sladre nei, jeg kaller det å varsle. Sannheten er at to stk som er i et annet parforhold lyver og det svir i livet for mangen parter. 

Anonymkode: e4829...3ac

  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det går ut over jobben, ved at de er ufokusert, har ulovlig fravær osv. så melder du avvik på vanlig måte.
Om det ikke har noe å si for jobbutførelsen eller arbeidsmiljøet så lar du det bare være.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette privat eller kommunalt, du ts?

 

Er det kommunalt, vil det være i strid med reglene på jobb. Særlig hvis vi snakker om ledere her?

Anonymkode: e4829...3ac

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sladre nei, jeg kaller det å varsle. 

Anonymkode: e4829...3ac

Så lenge man garantert ikke kjenner hele sannheten og bakgrunnen, er det sladring. Anonym sladring er enda verre, man kan i det minste stå i det når man "varsler"!

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Knirke said:

Pass dine egne saker.

Det er bedrag av arbeidsplassen fra hva TS skriver om at de kan forsvinne i timevis midt i arbeidstiden. Da er det faktisk oppsigelsesgrunn og en sak for HR. Jeg vil si man har en plikt til å informere bedriften om bedrag. 

I tillegg er det jo på det moralske planet et grovt svik mot partnerne som fortjener å få vite hvem de er sammen med. 

Anonymkode: 77588...6bd

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor har du det fra at arbeidsplassen ikke tillater romantiske forbindelser mellom de ansatte? Og er en slik retningslinje i det hele tatt innenfor lovverket?

Ja, det står i interne retningslinjer for mange arbeidsplasser, og det er definitivt lov.
Det betyr at man må varsle om søt musikk oppstår, så arbeidsgiver er klar over evt. habilitetsutfordringer eller andre hensyn som påvirker jobbutførelsen. Da kan arbeidsplassen også ta høyde for dette; eksempelvis plassere dem på hver sin avdeling.

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (1 minutt siden):

Så lenge man garantert ikke kjenner hele sannheten og bakgrunnen, er det sladring. Anonym sladring er enda verre, man kan i det minste stå i det når man "varsler"!

Hele sannheten? Enten bedrar man ved å ha flere forhold eller så ikke. Så fremt vi ikke snakker om åpne forhold, men skulle da ikke ha noe å si om en varsler selv da?

Anonymkode: e4829...3ac

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...