Gå til innhold

Stole på partner på ferietur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan klarer dere å stole på at partner ikke er utro på ferietur med kompiser? Jeg har masse bagasje og sliter veldig med tillit, og jeg klarer bare ikke å se for meg at partner drar på guttetur og er ute på byen hver kveld og at det ikke skjer noe som er over grensa. Han vet jo at jeg aldri vil få vite det. Jeg vil at han skal kose seg på tur men jeg gruer meg for jeg er redd for at sjalusien min skal ødelegge og at jeg klikker for ingenting, og da tenker jeg at det iallefall frister å være utro.. Forholdet er relativt nytt, han vet at jeg har problemer med tillit og det har vært små hendelser med han som gjør det vanskeligere. Jeg har veldig lav selvtillit og klarer ikke tro på at han skal si nei til flotte jenter som prøver seg på han. Jeg går jevnlig i samtaler med terapeut, men har ikke fått noe verktøy til hva jeg skal gjøre, kun forståelse for mine reaksjonsmønstre pga fortiden.. Kjæresten drar neste uke (spontantur) så jeg får ikke snakket med terapeuten i forkant heller. Jeg vurderer å lufte tankene mine for kjæresten men er redd for at han ikke skal forstå og at det blir krangling, og at jeg uansett ikke kommer til å klare å stole på han slik at det letteste hadde vært å ikke sagt noe og prøve og lide i stillhet.. Har dere noen gode tips? 

Og når jeg leser over innlegget ser jeg at dette kunne jeg også skrevet som typ 16åring, men er nå i slutten av 20-årene.. Eneste forskjellen er vel at jeg ikke allerede har laget en krangel om det.. Noe som også gjør meg veldig trist at jeg tydeligvis ikke blir bedre og mister troen på terapi og at jeg skal kunne klare å fungere normalt i en relasjon..

Anonymkode: d5090...5f1

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke klarer å stole på partneren, burde du kanskje ikke ha en.

Anonymkode: b218d...dd4

  • Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser det, så har du bagasje og åpenbart noen utfordringer med tillit.

Du må passe litt på at din usikkerhet ikke gjør forholdet ulevelig. Mange hadde aldri orket å leve i forhold over tid med en så usikker partner uten tillit.

Som du sier, skal du fungere i en normal relasjon, er du helt nødt til å jobbe med disse tingene.

 

Hvordan jeg stoler på min partner på tur? Det er ikke noe jeg gjør for det liksom. Jeg stoler på min partner når hun er på jobb, hos legen, på butikken, på besøk hos sine foreldre, venninner, på turer osv osv. 

Du må ha en grunnleggende tillit. Det er ikke sånn at en situasjon er værre en noen annen. Enten stoler du på partner, eller ikke.

Anonymkode: 19d0c...043

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må forholde deg til at det ikke er et valg.
Enten må du stole på ham (genuint) eller så er det ikke et forhold å gå videre med. Det finnes ingen akseptable alternativer. Du eier ham ikke, og du kan ikke kontrollere ham. Å kjenne på mistillit; det dreper kjærlighet. Man blir sett ned på om man blir sett på som upålitelig, og det er ikke forenlig med å være to jevnbyrdige parter.

Sjalusi er en stor følelse. Den er så stor at det ikke er plass til både den og kjærlighet i samme menneske.
Intensiteten og frykten i sjalusi forveksles av mange med den lidenskapen som ligger i kjærlighet, men er det motsatte.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis du ikke klarer å stole på partneren, burde du kanskje ikke ha en.

Anonymkode: b218d...dd4

Dramatisk, men det er noe i det. 

Som mann må jeg si at sjalu kvinner er noe av det minst attraktive som finnes, så jeg håper du finner en måte å få bukt med dette på. 

Selv har jeg en jobb som medfører mye reising og hotelovernattinger. En sjalu kone hjemme hadde ikke gått, og det hadde væt uaktuelt for meg å være i et sånt forhold. 

Anonymkode: ba95d...33f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du si noe mer om de uheldige situasjonene du har erfart med kjæresten din?

Anonymkode: 23e37...43c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært sammen i ca 1,5 år og han har vært på ferietur med venner tidligere uten at sjalusien min har tatt overhånd, men da har det vært snakk om 4-5 dager og med venner jeg også kjenner og det har ikke vært til typisk fyllatur steder. Nå skal han dra 9 dager og med 2 kompiser som er veldig spontane og ikke alltid tar gode valg mtp rus osv. Så triggeren her er nok reisemål og at han skal bli påvirket av de andre og lengden. Min notoriske utro eks mente at dersom vi ikke hadde sex minst 2 ganger i uka var det ikke rart om han var utro, og fyllatur var jo naturligvis også der han satte inn ekstra gir med å være utro. 

 

Fornuften min skjønner jo at jeg ikke kan straffe nåværende partner for tidligere partner og andre tidligere opplevelser, men følelsene har en tendens til å ta overhånd. Jeg har vært singel lenge før vi ble sammen og jobbet med meg selv i terapi, men ser jo at det er vanskelig å jobbe med disse problemstillingene når det ikke har vært følelser som har blitt trigget. Det optimale nå hadde jo vært å fått time i terapien og fått snakket om det, men må foreløpig ty til kg 😅 

 

Ut fra kommentarene deres får jeg inntrykk av at jeg ikke burde snakke med han om det å late som ingenting, noe jeg forsåvidt er enig i, men jeg er redd for at det fører til at sjalusien og angsten bygger seg opp til at det blir en stor krangel i stedet. Han kjenner meg også veldig godt og vet om mye av fortiden så jeg er ganske sikker på at han allerede merker at jeg er ukomfortabel selv om jeg prøver å skjule det..

 

Ts

Anonymkode: d5090...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil de være utro trenger de ikke ferie med kompiser for å gjøre det. 

Anonymkode: cdc07...858

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har vært sammen i ca 1,5 år og han har vært på ferietur med venner tidligere uten at sjalusien min har tatt overhånd, men da har det vært snakk om 4-5 dager og med venner jeg også kjenner og det har ikke vært til typisk fyllatur steder. Nå skal han dra 9 dager og med 2 kompiser som er veldig spontane og ikke alltid tar gode valg mtp rus osv. Så triggeren her er nok reisemål og at han skal bli påvirket av de andre og lengden. Min notoriske utro eks mente at dersom vi ikke hadde sex minst 2 ganger i uka var det ikke rart om han var utro, og fyllatur var jo naturligvis også der han satte inn ekstra gir med å være utro. 

 

Fornuften min skjønner jo at jeg ikke kan straffe nåværende partner for tidligere partner og andre tidligere opplevelser, men følelsene har en tendens til å ta overhånd. Jeg har vært singel lenge før vi ble sammen og jobbet med meg selv i terapi, men ser jo at det er vanskelig å jobbe med disse problemstillingene når det ikke har vært følelser som har blitt trigget. Det optimale nå hadde jo vært å fått time i terapien og fått snakket om det, men må foreløpig ty til kg 😅 

 

Ut fra kommentarene deres får jeg inntrykk av at jeg ikke burde snakke med han om det å late som ingenting, noe jeg forsåvidt er enig i, men jeg er redd for at det fører til at sjalusien og angsten bygger seg opp til at det blir en stor krangel i stedet. Han kjenner meg også veldig godt og vet om mye av fortiden så jeg er ganske sikker på at han allerede merker at jeg er ukomfortabel selv om jeg prøver å skjule det..

 

Ts

Anonymkode: d5090...5f1

Jeg tenker at det vesentlige her er om han har gitt deg noen som helst indikasjoner på at du ikke kan stole på han, eller om det bare er din fortid som spiller inn. Og skal du ta det opp og dette utelukkende har rot i din fortid så bør du i alle fall være 190% sikker på at akkurat det kommer frem i samtalen. Og pass på å ikke mistenkeliggjøre han på noe vis. 

Det er ikke noe godt å være en trofast partner som ikke blir stolt på heller, så prøv å se den siden av saken litt også. 

Nå kjenner jo ingen her typen din. Men de aller aller fleste både kvinner og menn er jo fullt i stand til å dra på venneturer uten å knulle rundt. 

Anonymkode: ba95d...33f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Min notoriske utro eks mente at dersom vi ikke hadde sex minst 2 ganger i uka var det ikke rart om han var utro, og fyllatur var jo naturligvis også der han satte inn ekstra gir med å være utro. 

Ts

Anonymkode: d5090...5f1

Kanskje du bare skal holde deg fra fylleturs-typer? 

Anonymkode: dd642...9ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du si noe mer om de uheldige situasjonene du har erfart med kjæresten din?

Anonymkode: 23e37...43c

I starten av forholdet skjulte han for meg at han hadde snap -kontakt med jenter som hadde prøvd seg på han. Det var nok relativt uskyldig men største problemet var at han løy direkte til meg om det, og ikke kunne komme med noe fornuftig svar hverken på hvorfor de hadde kontakt eller hvorfor han løy om det. Og at han da visste om mine tillitsproblemer og likevel løy, og heller ikke reflekterte rundt den kontakten. Og at han generelt kunne lyve om småting i stedet for å si det direkte, fordi han ikke ville såre meg. 

Og igjen, dette er småting og ting jeg har følt meg ferdig med å ikke ofret en tanke på veldig veldig lenge, men som dukker opp nå pga disse triggerne tenker jeg.. 

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje du bare skal holde deg fra fylleturs-typer? 

Anonymkode: dd642...9ae

Han er jo ikke en typisk person som drar på fyllatur heller, men han har jobbet veldig hardt og ikke hatt noe særlig ferie på lenge og nå åpnet det seg en mulighet for å bli med disse guttene på ferie så selvfølgelig vil han bli med på det.

Ts

Anonymkode: d5090...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken på det har ikke slått meg en gang, på 20 år sammen. Er vel to grunner til det;

Han har aldri gitt meg noen som helst grunn til å ikke stole på han. Tvert i mot har det ikke vært et eneste rødt flagg. Han er åpen og avslappet, tilgjengelig og alt det der.

Jeg har aldri blitt såret på den måten, så har derfor heller ikke kjent på kroppen hvordan det er. 

 

Tenker også at om han absolutt vil være utro så får han det til. Så å begrense gutteturer, byturer og slikt, er meningsløst, så lenge noe like så godt kan skje på pauserommet på jobb, eller når han har en "tannlegetime". Man må rett og slett bare stole på den andre om man velger livet sammen. 

Anonymkode: e6ad3...bca

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det tenkes du velger menn på litt sviktende grunnlag?

Jeg har foreksempel høy verdi. Jeg fortjener det beste. Jeg fortjener en trofast partner som er trygg, forutsigbar, elsker og begjærer meg, bidrar, viser initiativ, tar ansvar, gode verdier, hjelpsom, lojal, leken, glad i sex med meg osv. 

Da velger jeg å kun inngå i romantiske relasjoner med denne type menn.

Jeg er ikke i forhold med menn som har venner som ruser seg. Rus (annet enn moderat brul av alkohol) har ingen plass i mitt liv.

Trofast og begjær for MEG betyr at han under ingen omstendigheter har kontakt med kvinner han har ligget med, datet, flørtet med. Gjør han det er han ikke god nok for meg.

Løgn og skjule informasjon har like lite plass i livet mitt som rus. En mann som lyver eller unnlater sannheten får gå videre til neste blomst. Jeg fortjener noe bedre.

 

Tror du må ta en titt på behovene dine, og reflektere over hva som skal til forvat behovene dine blir møtt. Behovene må du kommunisere tydelig til ny partner. Kan ikke han møte deg på dine behov så passer ikke dere sammen i et kjærlighetsforhold. 

Det er ditt egetvansvar å finnecen mann som passer DEG.

Anonymkode: 23e37...43c

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan klarer dere å stole på at partner ikke er utro på ferietur med kompiser? Jeg har masse bagasje og sliter veldig med tillit, og jeg klarer bare ikke å se for meg at partner drar på guttetur og er ute på byen hver kveld og at det ikke skjer noe som er over grensa. Han vet jo at jeg aldri vil få vite det. Jeg vil at han skal kose seg på tur men jeg gruer meg for jeg er redd for at sjalusien min skal ødelegge og at jeg klikker for ingenting, og da tenker jeg at det iallefall frister å være utro.. Forholdet er relativt nytt, han vet at jeg har problemer med tillit og det har vært små hendelser med han som gjør det vanskeligere. Jeg har veldig lav selvtillit og klarer ikke tro på at han skal si nei til flotte jenter som prøver seg på han. Jeg går jevnlig i samtaler med terapeut, men har ikke fått noe verktøy til hva jeg skal gjøre, kun forståelse for mine reaksjonsmønstre pga fortiden.. Kjæresten drar neste uke (spontantur) så jeg får ikke snakket med terapeuten i forkant heller. Jeg vurderer å lufte tankene mine for kjæresten men er redd for at han ikke skal forstå og at det blir krangling, og at jeg uansett ikke kommer til å klare å stole på han slik at det letteste hadde vært å ikke sagt noe og prøve og lide i stillhet.. Har dere noen gode tips? 

Og når jeg leser over innlegget ser jeg at dette kunne jeg også skrevet som typ 16åring, men er nå i slutten av 20-årene.. Eneste forskjellen er vel at jeg ikke allerede har laget en krangel om det.. Noe som også gjør meg veldig trist at jeg tydeligvis ikke blir bedre og mister troen på terapi og at jeg skal kunne klare å fungere normalt i en relasjon..

Anonymkode: d5090...5f1

De fleste gutter er på strippebarer og kikker på damer da de er på guttetur,men ingen innrømmer noe. Dette er noe INGEN kvinner tror om sin mann.....men dette er slik som faktisk hører med da vi er på gutteturer,men det som skjer på tur blir ALDRI snakket om etter turen. Dere må ikke se på slike ting som utroskap, vi betaler for moroa.....og det er null kjærlighet inn i bildet.

Anonymkode: eb9d3...74a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen andre nevnte så trenger en ikke å dra på fylletur med kompiser for å være utro. Vil man være utro klarer man det i hverdagen og.

Og i forbindelse med kompisene som tydeligvis er spontane og mangler grenser i forhold til rus er jo hele bekymringen din feilplassert. JEG ville ikke vært bekymret for utroskap men faktisk vært rett for liv og helse. Og ikke minst myndighetene i det landet. Bruk av rusmiddel og manglende grenser kombinert med spontanitet øker jo risikoen på mange områder og jeg ville mest av alt vært bekymret for om samboer kom hjem i det hele tatt, om vedkommende overlevde og ikke minst om helsa var i behold.

Du vet tydeligvis at du har problemer med dette og da er spørsmålet hva du gjør med det? Om svaret er "ingenting" så legger du i praksis alt ansvaret for dine følelser og opplevelser over på samboeren din. Er det rett? Fortjener han det?

Sannsynligvis ikke. Så du er nødt til å skaffe hjelp og håndtere følelsene og traumene dine. Ellers vil du bare ødelegge forhold etter forhold etter forhold.

Med mindre du treffer en som bruker all sin energi på å trygge og tilfredstille deg da. Men det blir litt som å vinne i lotto vil jeg påstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste gutter er på strippebarer og kikker på damer da de er på guttetur,men ingen innrømmer noe. Dette er noe INGEN kvinner tror om sin mann.....men dette er slik som faktisk hører med da vi er på gutteturer,men det som skjer på tur blir ALDRI snakket om etter turen. Dere må ikke se på slike ting som utroskap, vi betaler for moroa.....og det er null kjærlighet inn i bildet.

Anonymkode: eb9d3...74a

- Hilsen mann som henger på samlivsforumet på et kvinneforum midt på arbeidsdager, og fabler om hvordan det hadde vært å ha kjæreste og kompisgjeng. 

Anonymkode: e6ad3...bca

  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld TS, men du er dessverre ikke klar for et forhold enda. Du må komme over tidligere hendelser og finne verdi i deg selv først. Det er ekstremt tungt for dere begge og ha det sånn. Og det hjelper ikke å lufte det for han, for uansett hvilke forsikringer han kommer med, vil du uansett ikke helt tro på han. Tror rett og slett at du må jobbe med deg selv alene, altså uten å være i et forhold.

Anonymkode: 27f4f...a57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan det tenkes du velger menn på litt sviktende grunnlag?

Jeg har foreksempel høy verdi. Jeg fortjener det beste. Jeg fortjener en trofast partner som er trygg, forutsigbar, elsker og begjærer meg, bidrar, viser initiativ, tar ansvar, gode verdier, hjelpsom, lojal, leken, glad i sex med meg osv. 

Da velger jeg å kun inngå i romantiske relasjoner med denne type menn.

Jeg er ikke i forhold med menn som har venner som ruser seg. Rus (annet enn moderat brul av alkohol) har ingen plass i mitt liv.

Trofast og begjær for MEG betyr at han under ingen omstendigheter har kontakt med kvinner han har ligget med, datet, flørtet med. Gjør han det er han ikke god nok for meg.

Løgn og skjule informasjon har like lite plass i livet mitt som rus. En mann som lyver eller unnlater sannheten får gå videre til neste blomst. Jeg fortjener noe bedre.

 

Tror du må ta en titt på behovene dine, og reflektere over hva som skal til forvat behovene dine blir møtt. Behovene må du kommunisere tydelig til ny partner. Kan ikke han møte deg på dine behov så passer ikke dere sammen i et kjærlighetsforhold. 

Det er ditt egetvansvar å finnecen mann som passer DEG.

Anonymkode: 23e37...43c

Dette var også gode poeng. 

Jeg vet jo hvem jeg valgte å dele livet med. Var mange som raskt ble kuttet på grunn av røde flagg veldig tidlig i forholdet. En som ikke helt hadde avsluttet det forrige helt - neste. En som ikke klarte å oppføre seg i fylla, men likevel drakk - neste. Tvilsom kompisgjeng - neste. Nistirrer på baken til ei som jogger forbi - neste. Løgn - neste. 

Er det jeg mener med at mannen aldri har gitt meg grunn til å tro noe annet enn at han er "hel ved", stabil og trofast, og respekterer kvinner. For det har aldri vært en eneste situasjon der han har vist meg noe annet. 

Anonymkode: e6ad3...bca

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stole på noen er et valg. Forstår at du har dine traumer her altså, men du må gjøre et valg om å stole på. Den sjalusien og angsten du snakker om, er en storm i ditt indre som du selv pisker opp. Du må velge. Stoler du på han eller ikke? Stoler du på han, er ikke dette et problem. Da har du tillit til at han gjør gode valg. Stoler du ikke på han, må du ta konsekvensen av det. Dere er vel enige om grensene i forholdet? 

Velger han å være utro, sier det mer om han som person enn deg. Så enkelt og så vanskelig....

Anonymkode: 47c25...09b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...