Gå til innhold

Kan man velge å ikke jobbe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Personen er nok «ufør». Uansett hva vedkommende sier.

Anonymkode: 0d89f...f9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne personen ønsker neppe å fortelle tråd-starter her om dette, uansett hva som kan være årsaken bak- 

Nettopp fordi tråd-starter tydeligvis elsker å slarve om denne personen til Gud og hvermann.... 

Anonymkode: aa772...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjenner noen som ikke jobber og ikke har jobbet på 2 år. Personen får ikke støtte fra NAV og er heller ikke ufør. 

Hvordan får man det egentlig til å gå rundt da? Kan man bare velge å ikke jobbe? Hvordan er det da med skatt, man betaler da ikke skatt? 

Kan ikke spørre personen da jeg ikke kjenner personen. 

Anonymkode: 400bb...e7c

Det kan være andre inntekter vedkommende har, som flere nevner. Kanskje oppsparte midler? Kanskje aksjefond som gir nok avkastning til å leve av. Kanskje har vedkommende eiendom som leies ut. Eller kanskje lever vedkommende på lån og kreditter? Eller gjort det godt på kryptovaluta, kanskje? 

Det er mange måter å skaffe penger på, og ikke bare på vanlig jobb.

Angående skatt, så skal man betale skatt på penger man tjener, enten det er lønnet arbeid eller aksjegevinster, eller utleie(med enkelte unntak). Man betaler ikke skatt om man man ikke har noen inntekt, men uten noen inntekt går det ofte ikke så lenge, så et eller annet sted har nok vedkommende noe inntekter av noe slag.

Til slutt: Du skriver at du kjenner noen som ikke jobber, men du kan ikke spørre fordi du ikke kjenner vedkommende. Kjenner du personen, eller kjenner du ikke personen. 🙂 

Anonymkode: a1718...d1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som ikke jobber, av ulike grunner. Det er jo helt opp til en selv om man vil bruke tid på det eller ikke.

De aller fleste trenger dog å ha en inntekt, og da er en jobb den beste måten å løse det på. Noen løser det på andre måter, enten har de penger spart opp, eller så er det andre som betaler for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har personen en partner som dekker kostnadene kanskje? Eller har personen jobbet mye tidligere og spart opp, og nå lever av rentene/investeringsutbytte etc? Hvilken aldersgruppe er personen du sikter til?

Er det noen i førtiårene, så har de hatt god tid på å ta gode økonomiske valg. Er det noen i tjueårene, kan man kanskje anta at det heller er arv eller investeringer gjort av familie, eller at de blir støttet av foreldre feks?

Anonymkode: c50e1...66b

Er det noen i 40-årene så kan de godt ha jobba hardt i alle år og tatt gode valg, men vært uheldig med både helse og arbeidsmarked. Du kan ikke si noe om det før du har gått i deres sko. 

Anonymkode: 38412...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min store drøm bare lottoen slår inn 🍀🤭 Så mye annet i livet jeg ville brukt tiden min på enn å jobbe bort livet som man må nå. Den store verden der ute, og man får ikke opplevd omtrent noe fordi man er fastlåst 290 dager per år. 

Anonymkode: 8c16b...ec8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kjenner noen som ikke jobber og ikke har jobbet på 2 år. Personen får ikke støtte fra NAV og er heller ikke ufør. 

Hvordan får man det egentlig til å gå rundt da? Kan man bare velge å ikke jobbe? Hvordan er det da med skatt, man betaler da ikke skatt? 

Kan ikke spørre personen da jeg ikke kjenner personen. 

Anonymkode: 400bb...e7c

Så du kjenner en person du ikke kjenner? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kjenner noen som ikke jobber og ikke har jobbet på 2 år. Personen får ikke støtte fra NAV og er heller ikke ufør. 

Hvordan får man det egentlig til å gå rundt da? Kan man bare velge å ikke jobbe? Hvordan er det da med skatt, man betaler da ikke skatt? 

Kan ikke spørre personen da jeg ikke kjenner personen. 

Anonymkode: 400bb...e7c

Ja, om du har masse penger å leve av et sted så trenger du ikke jobbe. Må antagelig betale formueskatt, burde være en formue å leve av. Med mindre man er så asketisk at man klarer seg på det man kan jobbe skattefritt. Skal godt gjøres.  Evt at noen andre betaler for ditt livsopphold...

Klart man kan velge hvordan man vil leve :) 
Men man kan ikke få støtte fra staten fordi man ikke gidder å jobbe - det går heldigvis ikke.
Men har man ordnet seg på andre (lovlige) måter så er det vel helt greit.
Høres kjedelig ut men...det er en annen sak.

Anonymkode: 982fb...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapitalinntekt, som andre har skrevet. Kan også være forsørget av familie eller partner. 

Men hvis ikke du kjenner dem noe særlig, hvordan kan du da vite sikkert at personen ikke får dagpenger, AAP eller uføretrygd? 

Anonymkode: 5deac...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymMisbruker skrev (15 timer siden):


Bedre å få seg en jobb, betale skatt, og leve i samfunnet som de andre normale menneskene i verden.
Høres noe for godt ut til å være sant så er det som regel alltid det.

Smart du.

Betaler skatt OG avgifter, du blir ranet av staten. Det er du fornøyd med? Politikere som driter i hvor mange milliarder som sløses hvert år. Inntektskatt er tyveri!!

Anonymkode: 06bb6...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Smart du.

Betaler skatt OG avgifter, du blir ranet av staten. Det er du fornøyd med? Politikere som driter i hvor mange milliarder som sløses hvert år. Inntektskatt er tyveri!!

Anonymkode: 06bb6...0c6

Ja helt supert det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialstønad? Oppsparte midler? Lever på noen andre?

Anonymkode: 6359c...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Selve gleden i livet er jo å arbeide!

Anonymkode: 0b060...ede

Sarkasmen din er upåklanderlig. 

 

Anonymkode: c0c00...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Smart du.

Betaler skatt OG avgifter, du blir ranet av staten. Det er du fornøyd med? Politikere som driter i hvor mange milliarder som sløses hvert år. Inntektskatt er tyveri!!

Anonymkode: 06bb6...0c6

Inntektsskatt er tyveri?? 😂

Anonymkode: 0b0f0...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sarkasmen din er upåklanderlig. 

 

Anonymkode: c0c00...d62

Noen av oss har interessante, varierte og morsomme jobber.

Anonymkode: 0b0f0...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du sikkert.. 

bare husk at andre må dra lasset for deg;) trygd og velferdstjenester er ikke gratis og er i utgangspunktet forventet alle - mann som kvinne - bidrar inn til

Anonymkode: f16da...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh det høres ut som drømmen å ha kapital til det uansett om det skyldes arv, lotto, flaks   gode investeringer.  Hvis jeg hadde hatt råd til det, hadde jeg kanskje ikke akkurat sluttet helt, men det første jeg hadde gjort var å gå ned til halv stilling 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan selvsagt velge å ikke jobbe. Men man får ingenting fra nav, så man må ha enten oppsparte midler (f.eks vunnet i lotto eller arvet mye) eller en annen form for inntekt (f.eks utleie eller aksjegevinst) eller bli forsørget av andre (foreldre eller ektefelle f.eks)

Man betaler skatt selv om man ikke har lønnsinntekt. Det finnes andre typer skatt enn inntektsskatt. Formueskatt og eiendomsskatt f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man eier i en bedrift som betaler utbytte hvert år, og lever av det. Må skatte riktignok. 

Anonymkode: 7347e...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver jo meg! Hehe, etter jeg i fremtiden blir Lotto-millionær, altså ;) 

Anonymkode: 9d253...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...