Gå til innhold

Kan man velge å ikke jobbe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner noen som ikke jobber og ikke har jobbet på 2 år. Personen får ikke støtte fra NAV og er heller ikke ufør. 

Hvordan får man det egentlig til å gå rundt da? Kan man bare velge å ikke jobbe? Hvordan er det da med skatt, man betaler da ikke skatt? 

Kan ikke spørre personen da jeg ikke kjenner personen. 

Anonymkode: 400bb...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jobbe for å skatte, de betaler skatt på det du tjener inn, enten gjennom formue eller jobb.

Vedkommende har vel noen som betaler for seg. Uansett, høres stusselig ut.

Anonymkode: fbba9...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen har kanskje kapitalinntekter som han kan leve på? Noen driver også med utleie f.eks...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis personen ikke får penger fra nav eller en jobb så har jo personen i teorien ingen inntekt, så det høres jo veldig rart ut :) har man ingen inntekt er det heller ingen penger å skatte av, ei heller penger å bruke. Så enten lever personen av oppsparte midler, arv, forsikringspenger eller svartepenger da. Og det kan man jo, men er jo gjerne summer som ikke varer for alltid

Anonymkode: 51b5c...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt så mye du vet om personen uten å kjenne den...

Anonymkode: d1121...a45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, alle kan velge å jobbe eller ikke, men du får nødvendigvis ingen hjelp fra offentlige instanser hvis du bare «ikke bare har lyst å jobbe», eller «Jeg gidd ikke jobbe».

Anonymkode: 70be4...adf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner noen som ikke jobber....

Kan ikke spørre personen da jeg ikke kjenner personen. 

Anonymkode: 400bb...e7c

Mmmhmmm? Og ellers da? :)

Du betaler skatt av inntekten din.
Om du ikke har inntekt så betaler du heller ikke inntektsskatt.

Du betaler kanskje også formueskatt avhengig av kommunen du bor i, men så lenge du ikke har formue over en viss sum (tror det er 1,7 mill) så betaler du ikke formueskatt heller.

Hvem som helst kan velge å bo på gaten/hjemme hos foreldre/snylte på andre regner jeg med - men er det et godt liv?
Svaret er selvfølgelig nei. Dersom man holder på sånn så varer det ikke lenge.

Noen som legger frem at de har det sånn er ikke noen jeg ville hørt på.
Bedre å få seg en jobb, betale skatt, og leve i samfunnet som de andre normale menneskene i verden.
Høres noe for godt ut til å være sant så er det som regel alltid det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre stykker bare i mitt hus som verken jobber, går på trygd eller betaler skatt.

De ligger og sover på rommene sine nå før skole og barnehage i morgen tidlig.

Anonymkode: 9a5db...345

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som gjør dette; det er familien som betaler alt.

Anonymkode: f1a6a...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har tre stykker bare i mitt hus som verken jobber, går på trygd eller betaler skatt.

De ligger og sover på rommene sine nå før skole og barnehage i morgen tidlig.

Anonymkode: 9a5db...345

La de slappe av

Anonymkode: 201dd...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjenner noen som ikke jobber og ikke har jobbet på 2 år. Personen får ikke støtte fra NAV og er heller ikke ufør. 

Hvordan får man det egentlig til å gå rundt da? Kan man bare velge å ikke jobbe? Hvordan er det da med skatt, man betaler da ikke skatt? 

Kan ikke spørre personen da jeg ikke kjenner personen. 

Anonymkode: 400bb...e7c

Nå må du nesten bestemme deg, kjenner du personen eller ikke? 😛

Uansett, kanskje vedkommende lever på kapitalinntekt. Jeg gjør (delvis) det, så jeg jobber veldig lite. 

Anonymkode: 98daf...439

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har personen en partner som dekker kostnadene kanskje? Eller har personen jobbet mye tidligere og spart opp, og nå lever av rentene/investeringsutbytte etc? Hvilken aldersgruppe er personen du sikter til?

Er det noen i førtiårene, så har de hatt god tid på å ta gode økonomiske valg. Er det noen i tjueårene, kan man kanskje anta at det heller er arv eller investeringer gjort av familie, eller at de blir støttet av foreldre feks?

Anonymkode: c50e1...66b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, er du sikker på at ikke personen jobber med på noe selvstyrt nett? Det er jo gjerne slik man ikke vet om man ikke kjenner dem. Dropshipping, print on demand, SoMe management, stocks, gull, krypto, poker osv. Lista er lang!

Anonymkode: c50e1...66b

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen kan ha inntekt, tjener penger på aksjer kanskje. Vunnet i lotto, arvet, ranet en bank eller hva vet vi.

Ingen kan tvinge deg å jobbe.

Anonymkode: 4653b...25c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har kanskje familieformue? Formueskatt blir det i så fall. 

Men herregud for et kjedelig liv. Selve gleden i livet er jo å arbeide!

Anonymkode: 0b060...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være arbeidsledig og motta dagpenger uten at alke rundt vet om det. 
 

ellers finnes det fortsatt dem som velger å være hjemmeværende med barn, men det er ingen som betaler deg om du gjør det. 

Anonymkode: f097e...0cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har kanskje familieformue? Formueskatt blir det i så fall. 

Men herregud for et kjedelig liv. Selve gleden i livet er jo å arbeide!

Anonymkode: 0b060...ede

Joda, en stund. Men man blir gjerne lei av å stå i det samme år etter år etter en stund, så jeg skal absolutt ikke jobbe fullt hele livet til pensjonsalder, men jobber for å bli mer økonomisk uavhengig. Alt av lån nedbetales, investeringer, kjøp for utleie etc. 

For en del er det fint mulig å leve uten ordinær jobb enten man har forberedt seg på det selv, arvet, investert, vunnet større summer e.l. 

Anonymkode: 99aff...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan man jo hvis man har vunnet i lotto eller arvet masse, eller lever på ektefelle eller familie, nave er populært om dagen, syk kan man være til og med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...