Gå til innhold

La barna gå ut etter skoletid


Queen94

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Les statistikk om mobbing, overgrep, rus, psykdom etc - alt dette er dessverre relativt vanlig blant ungdom. Hadde sett etter muligheter til å fylle tida medorganisert idrett, jobb etc i stedet for å henge på et gatehjørne med gutta. 

Anonymkode: e5c0f...5e4

Er da forskjell på å henge på gatehjørne med gutta eller på senteret - kontra å være på skoleområdet og spille fotball eller leke boksen går med en gjeng fra klassen/nabolaget.

Anonymkode: 73fd3...770

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får velge selv hvilken vei du tror er best for dine barn. Jeg tar taktiske valgfor å gi barnet best mulig sjans til å være blant de som klarer seg best. 

Anonymkode: e5c0f...5e4

Ja og det er din rett - ingen som sier noe annet. 

Men fakta er den samme uansett hvilke valg foreldre tar for sine barn. Det å henge på gatehjørne eller kjøpesenteret er noe HELT annet enn å henge med venner på skoleplassen og spille fotball eller andre former for lek. Kan ikke sammenlignes en gang. 

 

Anonymkode: 32b1c...c04

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen94 skrev (22 timer siden):

Hei.

har en 10 åring som gjerne vil henge med vennene på skolen etter skoletid. 
Min mor mener jeg er helt gal, er farlig og utrygt.

Min mor bor 10 min unna, så de har en annen skole enn den min sønn går i. På skolen nær min mor selges det dop, er mye tull blant ungdommer og blant annet funnet en del våpen hos ungdom.

Mamma mener jeg ikke bør la min sønn gå ut, at vi bør ta mer ansvar og heler be han være hjemme.

 

Men skolen her er ganske trygg ennå, ikke vært noe tull. Sønnen min blir lei seg når vi ikke lar han gå ut når hele vennegjengen er ute. 
 

Hvordan gjør dere det? 

Barna må jo få være ute!

Men er det noen risikoer i området bør man jo snakke med barna om det og tydeliggjøre hva som er ok og ikke. Og ikke minst lære de noen strategier for å håndtere ting de synes er ubehagelig. F.eks skjønner barna på 10 år sikkert selv hvem som selger dop osv når det skjer. Tipper de kjenner i hele kroppen at det er ugreit å bli kontaktet av ungdommer de ikke kjenner osv. Så å gi beskjed om å gå hjem om noe skjer, eller at de skal gå vekk og så ringe til deg f.eks, eller hva enn dere tenker er en passende strategi for å kunne holde seg unna utfordringer, det kan jo være lurt. Sammen med den vanlige "ikke bli med noen andre hjem", "si alltid ifra hvor du går" osv. De må jo lære seg å ta vare på seg selv :) Og de aller fleste ganger bare leker og koser de seg og alt går helt fint.

Anonymkode: 7057a...fe6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...