Gå til innhold

La barna gå ut etter skoletid


Queen94

Anbefalte innlegg

Hei.

har en 10 åring som gjerne vil henge med vennene på skolen etter skoletid. 
Min mor mener jeg er helt gal, er farlig og utrygt.

Min mor bor 10 min unna, så de har en annen skole enn den min sønn går i. På skolen nær min mor selges det dop, er mye tull blant ungdommer og blant annet funnet en del våpen hos ungdom.

Mamma mener jeg ikke bør la min sønn gå ut, at vi bør ta mer ansvar og heler be han være hjemme.

 

Men skolen her er ganske trygg ennå, ikke vært noe tull. Sønnen min blir lei seg når vi ikke lar han gå ut når hele vennegjengen er ute. 
 

Hvordan gjør dere det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt lar jeg barna gå ut å leke etter skoletid, om det er i gaten eller på skoleplassen - etter sfo er stengt, varierer. 

Anonymkode: 32b1c...c04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvsagt lar jeg barna gå ut å leke etter skoletid, om det er i gaten eller på skoleplassen - etter sfo er stengt, varierer. 

Anonymkode: 32b1c...c04

Har dere mye dopsalg i nærheten? Tull blant ungdom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det alt mulig tull rundt om (slik er det overalt).

Ungene får selvsagt gå ut allikevel.

11.åringen er ute etter middag hver dag og spiller fotball nede på skolen med kompiser. Viktig å snakke med de om hva som skjer rundt, og hva de skal gjøre om de før tilbud om noe eller om noe ekkelt skjer. MEN å ha portforbud - det skjer ikke.

Anonymkode: 73fd3...770

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får ungene gå ut å leke etter skoletid. Hvordan skal disse vokse opp å bli til selvstendige individer, dersom de ikke utsettes for valg. 

Noe rusk i miljøet er det overalt. Vi snakker med ungene våre om hvor det er greit å oppholde seg. Bak skolen etter kl 19.00 er uaktuelt. Vi vet at der samles det løse fugler som driver med litt av hvert, dessverre. Vi er heller ikke tilhenger av å reke gatelangs eller på senteret uten mål og mening ut over kvelden. Men leke, sykle, være hos hverandre, hoppe på trampoline må være helt greit. 

Anonymkode: b588f...ed2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn får være ute med venner etter skoletid så mye de vil. Alle områder og alle skoler har et eller annet, selv om det kanskje ikke er synlig for folk flest, så skal man tenke slik kan ingen barn gå ut alene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Queen94 skrev (3 timer siden):

Har dere mye dopsalg i nærheten? Tull blant ungdom? 

Ja, hvor har man ikke det i dag?  Men barns får ikke oppholde seg på steder der slikt forekommer. Og du sier selv - din lokale skole barnet går på ikke er slik og er trygg.. Så hva er da problemet? 

Det er en gang sånn at dagens barn vil møte på situasjoner de anser som skremmende og ekle på et eller annet tidspunkt. Man kan ikke skåne dem for alt og la de leve i en plastboble innendørs av den grunn. 

Barna vet hvor de har lov og gå, de vet hva de skal gjøre om noe skjer/det kommer eldre barn/oppstår situasjoner. Og vi er aldri langt unna. Barna må bygges opp til å vite hva de skal gjøre, hva de kan gjøre og at de har trygghet i bunn. Ikke tilbakeholdes og skånes. 

Anonymkode: 32b1c...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg får så dårlig samvittighet for å si nei til han fordi min mor maser og mener jeg er uansvarlig .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen94 skrev (1 minutt siden):

Ok, jeg får så dårlig samvittighet for å si nei til han fordi min mor maser og mener jeg er uansvarlig .

 

 

Det er ikke DIN mor som bestemmer over ditt barn. Du må ta valg basert på hva du ønsker for din sønn. Du som skal trykke han og oppdra en trygg og fin gutt. Ikke din mor sine meninger eller holdninger. 

Men ja, man må snakke med barna om hva som kan oppstå, hva de da skal gjøre, gi de trygghet på at de kan fortelle om hendelser hjemme, at man er der for dem - uten å skremme dem. Det ER vanskelig. Men blir ikke bedre eller tryggere i lengden av å skjermen dem unødig. 

Mødre, naboer, fremmede vil ALLTID ha en mening om hva andre gjør med sine barn, hav de får lov til og ikke. Men det spiller ingen rolle. Du kjenner ditt barn, du tar valg for ditt barn. Det er ikke enkelt å stå trygt i morsrollen. Men sunn fornuft kommer man langt med 

Anonymkode: 32b1c...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke DIN mor som bestemmer over ditt barn. Du må ta valg basert på hva du ønsker for din sønn. Du som skal trykke han og oppdra en trygg og fin gutt. Ikke din mor sine meninger eller holdninger. 

Men ja, man må snakke med barna om hva som kan oppstå, hva de da skal gjøre, gi de trygghet på at de kan fortelle om hendelser hjemme, at man er der for dem - uten å skremme dem. Det ER vanskelig. Men blir ikke bedre eller tryggere i lengden av å skjermen dem unødig. 

Mødre, naboer, fremmede vil ALLTID ha en mening om hva andre gjør med sine barn, hav de får lov til og ikke. Men det spiller ingen rolle. Du kjenner ditt barn, du tar valg for ditt barn. Det er ikke enkelt å stå trygt i morsrollen. Men sunn fornuft kommer man langt med 

Anonymkode: 32b1c...c04

Helt enig, jeg som bestemmer. Men hun kan sitte blant masse mennesker og snakke om at jeg er uansvarlig og ikke bør ha ansvar for barna fordi han henger ute med venner etter skoletid. 
Det er bedre om han er hjemme i rommet og spiller. Men jeg føler det er bedre at han er ute med venner og koser seg.

Han er godt kjent med grenser og regler. Vi har gps sånn at vi kan sjekke hvor han er. 
 

Men nå var jeg litt lei og tenkte jeg skulle høre om jeg er den eneste uansvarlige eller om det er helt normalt at barn leker ute etter skoletid selv om det er området med rus, tull og annet. Som sakt her vi bor er det ikke oppdaget eller blitt kjent med noe som heldt dop eller tull. Men på skolen nær min mor selger 12 åringer dop og ungdommer går rundt med våpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queen94 skrev (54 minutter siden):

Helt enig, jeg som bestemmer. Men hun kan sitte blant masse mennesker og snakke om at jeg er uansvarlig og ikke bør ha ansvar for barna fordi han henger ute med venner etter skoletid. 
Det er bedre om han er hjemme i rommet og spiller. Men jeg føler det er bedre at han er ute med venner og koser seg.

Han er godt kjent med grenser og regler. Vi har gps sånn at vi kan sjekke hvor han er. 
 

Men nå var jeg litt lei og tenkte jeg skulle høre om jeg er den eneste uansvarlige eller om det er helt normalt at barn leker ute etter skoletid selv om det er området med rus, tull og annet. Som sakt her vi bor er det ikke oppdaget eller blitt kjent med noe som heldt dop eller tull. Men på skolen nær min mor selger 12 åringer dop og ungdommer går rundt med våpen. 

Du er ikke uansvarlig.❤️ Hun er en Karen og bedreviter.. 

 

Anonymkode: 32b1c...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det å holde barna innestengt etter skoletid er å hindre barns utvikling. Barn skal lære være sammen med venner og lære å utvikle seg til å bli selvstendige voksne på sikt. For å bli det kan man man ikke sperre barna inne fordi det potensielt kan skje noe som ikke er noe bra. Vi må lære barna våre og sette grenser, og prøve å få de til å forstå at man feks ikke tar i mot/kjøper ting man ikke vet hva er, ikke setter seg inn i fremmede biler etc. 

Verden utenfor for barna våre kan være farlig, men hvis man skal skjerme de for alt mulig så vil de heller aldri utvikle seg.

Send gutten ut med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de ville fått gå ut for å leke selv i et slikt miljø. Vi kan ikke skjerme barna fra det ved å "sperre" dem inne, vi kan kun ha gode, trygge samtaler hjemme og veilede så godt vi kan. Det er vår jobb som foreldre.

Anonymkode: 694b8...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok mer i miljøet enn du er klar over. Ble helt sjokkert å høre om de ulike skolene her i området, barn som selger røyk og dop til andre 😳 Er helt galskap.

MEN det sagt, hadde aldri holdt barn inne etter skoletid pga. noe kan skje. Noe kan skje hvor som helst, når som helst. Er bare sunt at barn får sosialisere seg utenom skoletid.

Men om det var ulike kjente samlingspunkter, som den lokale bensinstasjonen ol. så kunne jeg kanskje funnet på å ha restriksjoner på at det ikke er lov å henge de stedene. I det minste ha en samtale med barna om dette med dop ol. 

Anonymkode: 9bbff...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10-åring får ikke henge ute. Det er heller ikke aktuelt å dra med venner på kjøpesenter. I stedet holder hen på med idrett etter skoletid og avtaler hjemmebesøk. Hadde sett an hva de eldre barna i nabolaget holder på med,og vurdert å flytte til et bedre nabolag.

Anonymkode: e5c0f...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min 10-åring får ikke henge ute. Det er heller ikke aktuelt å dra med venner på kjøpesenter. I stedet holder hen på med idrett etter skoletid og avtaler hjemmebesøk. Hadde sett an hva de eldre barna i nabolaget holder på med,og vurdert å flytte til et bedre nabolag.

Anonymkode: e5c0f...5e4

Oii, virker som et miljø moren min bor i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Queen94 said:

Oii, virker som et miljø moren min bor i. 

Bor ikke i et dårlig miljø. Men er ikke interessert i å følge saueflokken, når saueflokken leder til kjempehøyt fravær i skolen, russefeiring mm.  

Anonymkode: e5c0f...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les statistikk om mobbing, overgrep, rus, psykdom etc - alt dette er dessverre relativt vanlig blant ungdom. Hadde sett etter muligheter til å fylle tida medorganisert idrett, jobb etc i stedet for å henge på et gatehjørne med gutta. 

Anonymkode: e5c0f...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Les statistikk om mobbing, overgrep, rus, psykdom etc - alt dette er dessverre relativt vanlig blant ungdom. Hadde sett etter muligheter til å fylle tida medorganisert idrett, jobb etc i stedet for å henge på et gatehjørne med gutta. 

Anonymkode: e5c0f...5e4

Forskjell på å henge på gatehjørnet med gutta/henge på kjøpesenteret - og det å være ute og leke med andre barn på en skoleplass. 

Samfunnet og miljøet rundt barn og unge er ille, men ingen vits å krisemaksimere mer enn nødvendig basert på ens enkelte situasjon og bosted. 

Her får barna gå ut og leke i nabolaget, på skoleplassen, gå alene bort til butikken, men de får ikke gå til bensinstasjonen eller henge på bussstasjoner, kjøpesenter. 

Uavhengig av hvor man bor og hvordan situasjonen er der man bor - kommer barna lengre med å bli bygget opp, enn å bli 100% skjermet for alt ved å være hjemme eller dyttes inn i en masse organisert aktivitet hver dag. De har rett på og behov for fritid også. 

Anonymkode: 32b1c...c04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Forskjell på å henge på gatehjørnet med gutta/henge på kjøpesenteret - og det å være ute og leke med andre barn på en skoleplass. 

Samfunnet og miljøet rundt barn og unge er ille, men ingen vits å krisemaksimere mer enn nødvendig basert på ens enkelte situasjon og bosted. 

Her får barna gå ut og leke i nabolaget, på skoleplassen, gå alene bort til butikken, men de får ikke gå til bensinstasjonen eller henge på bussstasjoner, kjøpesenter. 

Uavhengig av hvor man bor og hvordan situasjonen er der man bor - kommer barna lengre med å bli bygget opp, enn å bli 100% skjermet for alt ved å være hjemme eller dyttes inn i en masse organisert aktivitet hver dag. De har rett på og behov for fritid også. 

Anonymkode: 32b1c...c04

Du får velge selv hvilken vei du tror er best for dine barn. Jeg tar taktiske valgfor å gi barnet best mulig sjans til å være blant de som klarer seg best. 

Anonymkode: e5c0f...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...