Gå til innhold

Må kaste mat hver dag!?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 9.25):

Kaster dere mat hver dag? For jeg forstår ikke hvordan det er mulig å unngå. Jeg har en mann og ett barn og vi kaster mat hver eneste dag. Ingen av oss liker rester. Til middag i går spiste vi spagetti, det ble selvfølgelig masse rester. Barnet ville ikke ha middag, så hen fikk brødskive i stedet. Da satt vi igjen med masse mat som gikk rett i søpla. Dette skjer alle middager. De andre måltidene er det brødmat så da blir det ikke like mye svinn. 

Mannen mener dette ikke er noe problem, kjøper bare noe nytt til middag i dag. Han synes rester er ekkelt og uhygienisk. Vi har alltid gjort det slik. Og jeg gidder ikke helt å si imot han. Men man hører jo så mye om matsvinn i det siste. Og nå blir jeg litt usikker. Hva gjør dere?

Anonymkode: 78d5a...739

Kaster skrell (har kompost) men ikke rester som kan spises. Å ikke spise spisbar mat er snobberi

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 9.25):

Men man hører jo så mye om matsvinn i det siste. Og nå blir jeg litt usikker. Hva gjør dere?

Anonymkode: 78d5a...739

Oi, så mye tafatthet! Da lager du bare mindre mat om gangen og supplerer heller med en brødskive om nødvendig. Og så må dere uansett lære dere at rester også er mat, og at rester kan "pimpes opp" med enkle midler.

Anonymkode: 53148...27d

• Liker 3
Skrevet
Forvirret23 skrev (På 23.4.2024 den 10.03):

Der er nok jeg vanskelig, har selv en jobb uten mulighet for å holde mat kald. Mat som har ligget i romtemperatur i over 10 timer synes jeg er vanskelig å spise uansett pålegg. Da slipper barna også, men vi må finne ut hvorfor det er mindre mat spising og ja kanskje noe mat som holder litt flere timer. 
Barna mine er veldig enkle i matveien, de er ikke så glad i "stilfulle" matpakker. 
Den ene vil ha kun smør og kokt skinke, den andre bringebærsyltetøy og den tredje kalkunpølse. Så det er ingen variasjon😂

Jeg har lurt litt på om jeg skal "tvinge" gjennom en variasjon kanskje de er litt lei uten å vite det selv.

Du får matbokser som har kjøleelement, evt lag feks lunsjomeletter som fungerer som kjøleelement. (Lager en stor batch 1g i mnd og oppbevares i frys)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva ville du gjort med en halvspist brødskive fra en matboks som har ligget i varmen hele dagen?
Tatt den til kvelds?

Anonymkode: bf220...f65

Ja.

Men sjeldent mine har med rester hjem. 4-8 skiver, 1 boks med diverse frukt 

Skrevet
Eva-Lena skrev (1 time siden):

Det hender jeg kaster ris eller pasta, er litt vanskelig å beregne det akkurat. Alt annet spiser jeg som rester på jobben.
Å ikke like rester er noe av det dummeste jeg har lest. Ved at du og bf ikke spiser rester, lærer barnet deres til å bli like kresen.

La barnet få med rester i bhg/skole så iallefall han lærer seg å spise det.

Resteris er perfekt til riskrem eller stektris

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke dette med "liker ikke rester". F.eks pasta med kjøttsaus smaker da likt når den varmes opp dagen etter som den gjorde dagen før. I verste fall blir smaken litt tammere, noe man kan fikse med litt krydder/salt.

Anonymkode: 91e62...ee6

Det smaker ikke likt nei, pasta er best nykokt.

Men det smaker ikke så mye verre at man ikke kan gjøre noe med den. Omelett for eksempel.

Anonymkode: 068e4...967

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Velkommen etter med å sortere matavfall. Det har jeg gjort i mange år allerede.

Anonymkode: 835a3...207

Et mange kommuner har hatt dette i mange år, nå sitter vi også med flere meter med søppelbøtter utenfor hvert hus. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi kaster sjeldent mat, kun det som har blitt dårlig i kjøleskapet eller hvis barnet ikke spiser opp det som er på tallerkenen. Jeg spiser opp det jeg har forsynt meg med, og kaster ikke brukbar mat. Det er en viktig sak for meg. Vi fryser mat eller setter i kjøleskapet og spiser neste dag. For min del synes jeg rester er helt GULL i en travel hverdag. Har hendt at vi lager ekstra store porsjoner i helgene, fryser ned og har som lettvinn hverdagsmiddag

Anonymkode: 68307...958

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (4 timer siden):

Resteris er perfekt til riskrem eller stektris

Stemmer det, men er snakk om 3-5 ss med ris til overs som blir for lite til både riskrem og stekt ris for min del.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Gidder dere virkelig å bruke tid på matlaging hver dag? Vi lager mat max 4 ganger i uken. 

Lager vi spagetti bruker vi kjøttdeig og saus til pizzaboller. Lager vi noe annet Lager vi nok til 4x middager. 3-4 dager i uken spiser vi fra fryseren. 

Hva bruker dere på mat i måneden? Må jo være sykt dyrt!

Anonymkode: a16f0...c06

Omtrent hver dag ja. Spiser kanskje en porsjon fra fryser pr uke.

Nå er jeg alene, så ligger på 2500-3000,- pr måned.

Anonymkode: f42df...38c

AnonymBruker
Skrevet

Vi kaster ikke så mye mat, kanskje litt pålegg som blir litt glemt åpnet i kjøleskapet over tid. Men når det kommer til pasta så kaster jeg det, har hørt så mye skummelt om pasta som står til dagen etter. Å jada, jeg har også hørt at man kan sette det rett i kjøleskapet etter det blir kaldt, men jeg tør ikke ta den sjansen. 

Anonymkode: 5bb46...214

Skrevet

Her i huset lager kjerringen god mat. Det er kamp om restene. Veldig lite som kastes bort. 

Skrevet

Restemiddag er jo den beste, slipper å finne på noe å lage, bare å varme opp igjen! 
Enkelte retter er jo nesten bedre som restemiddag, som feks pasta med kjøttsaus. Nam!! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men når det kommer til pasta så kaster jeg det, har hørt så mye skummelt om pasta som står til dagen etter. Å jada, jeg har også hørt at man kan sette det rett i kjøleskapet etter det blir kaldt, men jeg tør ikke ta den sjansen. 

Anonymkode: 5bb46...214

Når du er ferdig med å spise, er pastaen som regel lunken nok til og settes i kjøleskapet. Da blir den IKKE farlig! 

Anonymkode: 19639...d2d

• Liker 3
Skrevet

Kaster ikke mye mat. Noen slitne grønnsaker her og der, og om formodning restene ikke blir spist. 

Planlegger middager til 6 av 7 dager da jeg vet jeg ofte lager for mye mat, blir derfor en dag med rester. Om det bare er litt rester spiser jeg eller samboer det til lunsj. Har jeg laget noe han ikke liker så godt, fryser jeg ned rester og spiser det når han ikke er hjemme. 

Skrevet
Eva-Lena skrev (På 24.4.2024 den 17.36):

Stemmer det, men er snakk om 3-5 ss med ris til overs som blir for lite til både riskrem og stekt ris for min del.

Da blander jeg det inn i feks salat

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte i min barndom at vi skulle tenke på barna i Afrika så jeg har siden den gang alltid spist opp all maten..

Det har selvfølgelig resultert i at jeg nå er ti kilo for tung, og hvordan har dette hjulpet barna i Afrika?

Anonymkode: 404d4...475

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 11.51):

Samme her. Har knapt hatt matavfall i hele mitt voksne liv, og gjennom nitten år med barn hjemme. Skjønner ikke problemet til folk som kaster så mye mat. For mye «gi faan»-holdning og «det angår ikke meg» og for mye penger og dårlig oppdragelse. Samme som at folk ikke kan delta på dugnad lenger, men kjøper eller sniker seg vekk som om det skulle vært tvang om å være med i en offer-seremoni… 

«Liker ikke rester»… håpløs holdning fra voksne folk. Herregud…

Anonymkode: 37c9f...06c

Men hva gjør du da når du deler en nyinnkjøpt paprika og den viser seg å være råtten ? Den kaster jeg.

Gjest Queen19
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hva gjør du da når du deler en nyinnkjøpt paprika og den viser seg å være råtten ? Den kaster jeg.

Går til butikken jeg kjøpte den i, og ber om å få bytte til en annen.. 

Gjest jegerrinne
Skrevet

Her kastes ikke mat. Her forsvinner rester raskt. Unga tar med til matpakke dagen etter. Eller brukes dagen etter. Eks hvis vi har hatt spaghetti og kjøttsaus og er kjøttsaus igjen så lager vi pizza dagen etter eller bruker i lefse eller noe.

Hvis du lager så mye at det er mye rester hver dag bør du lære deg å lage mindre porsjoner. Og her så fikk aldri ungene Anne  rett til middag. Var altid noe av det som var de spiste grønsaker,  potet osv. Eller så fikk de bare vente til neste måltid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...