Gå til innhold

Må kaste mat hver dag!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eneste jeg kaster hver dag er kaffegrut og skrell.

Beregner porsjoner når jeg lager middag, fryser ned mye, og er kreativ med rester dagen derpå. Kaster sjeldent mer enn noen spiseskjeer med rester.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

JA kaster mat , spiser ikke masse rester, mat utgått på dato etc.

De mest gjerrige vennene mine spiser alt og unner seg nada.

Det kastes vanvittige mengder i feks helsevesenet hver dag og  vanskelig å gjøre noe med det.  

De som egentlig er gnukne men later som om de tenker på miljøet er naive idioter.

 

Anonymkode: b5964...384

Helsevesenet er underlagt svært strenge krav siden de serverer mat til folk med nedsatt immunforsvar som kan bli dødelig syk av noe friske mennesker ikke engang blir uggen av...

Anonymkode: f42df...38c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lage alltid for mye mat, med vilje! Luksus å ha mat å kunne varme opp neste dag eller ha med som lunsj på jobb. Etter at jeg begynte med Bokashi har jeg blitt enda mer bevisst på hva jeg kaster. For da er det i en boks på kjøkkenbenken og jeg ser mengden. Og det er LITE nå, mye mindre enn før. Og det er en god følelse og se at lite går til spille. 

Anonymkode: f1748...d8f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo så masse godt man kan lage med rester! Må jo ikke nødvendigvis være akkurat den samme retten varmet opp dagen etter. Tenk pai,grateng,gryterett,lapskaus, pytt i panne,omelett,i pastasaus,pizza,fyll i pitabrød eller lefser, pålegg på brødskiva,salat osv. Det er mange muligheter til å lage en "ny" middag, eller lunsj av restene. Prøv deg litt fram.,og finn ut hva dere liker.

Anonymkode: 6498b...f2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke rester(eller fjordland som noen nevnte her). Men kaster likevel lite mat, da jeg lager etter hvor mye familien spiser. Noe svinn blir det selvsagt da det er opp og ned hvor mye tre åringen spiser.

Anonymkode: 5705d...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder dere virkelig å bruke tid på matlaging hver dag? Vi lager mat max 4 ganger i uken. 

Lager vi spagetti bruker vi kjøttdeig og saus til pizzaboller. Lager vi noe annet Lager vi nok til 4x middager. 3-4 dager i uken spiser vi fra fryseren. 

Hva bruker dere på mat i måneden? Må jo være sykt dyrt!

Anonymkode: a16f0...c06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kaster lite mat. Det som fylker opp bøtta med matavfall er stort sett kaffegrut, tørkepapir og skall eller poteter, grønnsaker og frukt. Kan være litt etter middag hvis det er bare bittelitt igjen. Mannen jobber døgnvakter og tar ofte med seg middagsrester på jobb og spiser det dagen etter. 

Anonymkode: 4947f...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke pasta egner seg så godt til å fryses, blir ofte tørt men spiser gjerne spagetti til lunsj på jobb i 2 dager om det er mye rester.  Jeg lager nok, verken mer eller mindre.  Koker ikke 5 poteter når jeg vet mannen min og jeg bare spiser 3.  Steker 4-5 pølser til middag, ikke hele pakka.  

Anonymkode: 9ce91...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må dere voksne endre holdning. Å spise rester er da hverken uhygienisk eller ekkelt hvis det er oppbevart riktig. Både spagetti og saus kan fint fryses og brukes til middag en annen dag.

Anonymkode: 835a3...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (På 23.4.2024 den 9.34):

Vi har begynt å sortere matavfall og jeg er overrasket over hvor mye matavfall vi faktisk har. Går en pose om dagen, det er jo da også papir i posen som vi også bruker en del av🥴

Men vi spiser rester, i går spiste jeg restene av middagen til lunsj. Og må si restemiddag til lunsj er jo ti ganger bedre enn brødmat. 
Derfor vi kaster mye er for barna spiser ikke matpakkene sine om dagen, usikker på hvorfor. De kommer uåpnet hjem, men jeg kan ikke slutte å sende med de mat, den ene dagen spiser de alle brødskivene likevel utsultet når de kommer hjem. 
Men vi jobber med å redusere matsvinnet vårt, det koster for mye! 

Velkommen etter med å sortere matavfall. Det har jeg gjort i mange år allerede.

Anonymkode: 835a3...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste mat hver eneste dag høres ekstremt ut, da er man veldig dårlig til å planlegge 

Anonymkode: b53a6...18d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 11.11):

JA kaster mat , spiser ikke masse rester, mat utgått på dato etc.

De mest gjerrige vennene mine spiser alt og unner seg nada.

Det kastes vanvittige mengder i feks helsevesenet hver dag og  vanskelig å gjøre noe med det.  

De som egentlig er gnukne men later som om de tenker på miljøet er naive idioter.

 

Anonymkode: b5964...384

Ja sykehuset kaster uåpnet yoghurt som har vært på pasientrom. Alt har med smittefare å gjøre .

Anonymkode: 835a3...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke dette med "liker ikke rester". F.eks pasta med kjøttsaus smaker da likt når den varmes opp dagen etter som den gjorde dagen før. I verste fall blir smaken litt tammere, noe man kan fikse med litt krydder/salt.

Anonymkode: 91e62...ee6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 9.25):

Kaster dere mat hver dag? For jeg forstår ikke hvordan det er mulig å unngå. Jeg har en mann og ett barn og vi kaster mat hver eneste dag. Ingen av oss liker rester. Til middag i går spiste vi spagetti, det ble selvfølgelig masse rester. Barnet ville ikke ha middag, så hen fikk brødskive i stedet. Da satt vi igjen med masse mat som gikk rett i søpla. Dette skjer alle middager. De andre måltidene er det brødmat så da blir det ikke like mye svinn. 

Mannen mener dette ikke er noe problem, kjøper bare noe nytt til middag i dag. Han synes rester er ekkelt og uhygienisk. Vi har alltid gjort det slik. Og jeg gidder ikke helt å si imot han. Men man hører jo så mye om matsvinn i det siste. Og nå blir jeg litt usikker. Hva gjør dere?

Anonymkode: 78d5a...739

Klarte det ganske godt før vi fikk barn.
Men med barna...umulig å unngå. Iom at vi HAR mat og er priviligerte nok til å kunne velge hva vi skal spise til en viss grad, er det umulig å ikke ha matsvinn med barn. Må lære dem å spise til de er mette, men ikke mer. Det er jo ganske vesentlig. Så den "spis opp maten din" funker ikke helt lenger. De skal ikke lære å overspise. Noen dager spiser de hele matpakka og klager på at det var for lite, gir vi mer kommer plutselig 90% tilbake uspist osv... De svinger i matveien som bare det. Klart, hadde de ikke hatt noe valg hadde det nok blitt spist. men igjen blir det da urealistisk ifht utfordringene med mat i vesten i 2024 som man må lære seg å håndtere for å unngå overvekt og livsstilssykdommer. Jeg har akspetert at jeg må leve med matsvinn når vi har barn...men vi spiser jo restemiddager - det gjør vi. Og passe rester i matpakka så får de jo det. Mannen har blitt ganske god på å lage passe mye mat (han er kokken), og heller litt for lite enn for mye. Så lenge alle får en prosjon så er det jo nok, selv om det er godt og vi kunne sikkert spist mye mer. Men den dagen ungene da ikke er i spisemodus, ja da blir det mye til overs. Han bruker faktisk ende krefter på å prøve å redusere matsvinnet mest mulig - men helt uten å kaste mat... har vi gittopp.

Anonymkode: bf220...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å kaste mat hver eneste dag høres ekstremt ut, da er man veldig dårlig til å planlegge 

Anonymkode: b53a6...18d

Hva ville du gjort med en halvspist brødskive fra en matboks som har ligget i varmen hele dagen?
Tatt den til kvelds?

Anonymkode: bf220...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva ville du gjort med en halvspist brødskive fra en matboks som har ligget i varmen hele dagen?
Tatt den til kvelds?

Anonymkode: bf220...f65

Om dette skjedde hver eneste dag, så ville jeg nok vurdert at jeg ikke var så god til planlegging 

Anonymkode: b53a6...18d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører generasjon WW2. Husker enda fetthungeren som barn. Kaster av prinsipp ikke mat.

Tideligere ble det til at jeg spiste det som ble til overs, med sterk overvekt som resultat. Nå har vi alle i huset blitt enige om tilmålte rasjoner ved matlagingen (der alle deltar etter tur). Nå har jeg tatt av 20 kg, kaster fremdeles ikke mat, sparer penger og føler meg 20 år yngre . . . vinn - vinn.

Endret av senior
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 9.35):

Kaster nesten aldri mat. Har restemiddag en til to ganger i uka. Lager ofte noe nytt av gamle rester, f.eks. pytt i panne. 

Dere som kaster mye mat bør ta dere sammen og tenke på miljø og lommebok. Mat koster penger, og matens vei fram til deres bord innebærer ofte tusenvis av kilometer med tog, båt, fly og bil. La nå ikke all denne transporten og forurensningen være helt bortkastet.

Anonymkode: f4600...f1e

Samme her. Har knapt hatt matavfall i hele mitt voksne liv, og gjennom nitten år med barn hjemme. Skjønner ikke problemet til folk som kaster så mye mat. For mye «gi faan»-holdning og «det angår ikke meg» og for mye penger og dårlig oppdragelse. Samme som at folk ikke kan delta på dugnad lenger, men kjøper eller sniker seg vekk som om det skulle vært tvang om å være med i en offer-seremoni… 

«Liker ikke rester»… håpløs holdning fra voksne folk. Herregud…

Anonymkode: 37c9f...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Om dette skjedde hver eneste dag, så ville jeg nok vurdert at jeg ikke var så god til planlegging 

Anonymkode: b53a6...18d

Ja, samme her. Og så evt hatt den i biter i en eller annen rett, sprøstekt i stekepanne, eller varmet i ovnen som lite ostesmørbrød ved siden av salat, suppe, gryte eller samme hva det er til middag. Man rydder ut matpakker først når man kommer hjem.

Anonymkode: 37c9f...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg kaster ris eller pasta, er litt vanskelig å beregne det akkurat. Alt annet spiser jeg som rester på jobben.
Å ikke like rester er noe av det dummeste jeg har lest. Ved at du og bf ikke spiser rester, lærer barnet deres til å bli like kresen.

La barnet få med rester i bhg/skole så iallefall han lærer seg å spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva ville du gjort med en halvspist brødskive fra en matboks som har ligget i varmen hele dagen?
Tatt den til kvelds?

Anonymkode: bf220...f65

Det er ikke det som er tema for tråden.

Anonymkode: 244a4...454

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...