Gå til innhold

Må kaste mat hver dag!?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kaster lite mat. Eneste som kastes er matpakkerestene til barnet, og til og med det plager meg😬

Prøver å lage passelig mengde middag, men blir det rester pakkes alt i ziploc poser og puttes i fryseren. Alt fryses, grønnsaker, kjøtt, saus, fisk osv. Så tar jeg opp den posen som passer til middagen som jeg har. Lettvint å ha ferdig mat i fryseren også på travle dager. 

Ekkelt med rester😳 Tar man vare på maten på rett måte er det jo ikke det. Ekkelt er det om restene står på benken over natta, eller ligger i kjøleskapet i ei uke. 

Anonymkode: d66e4...aee

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til TS: Hvis du lister opp hva slags type rester du pleier å kaste blir det lettere å komme med konkrete tips til hvordan de restene kan brukes.

Jeg synes rester er helt gull, og bruker dem på mange måter i nye retter etter å ha frøset dem ned (og merket boksen godt) i mellomtiden. Noen ganger er det nok til ny middag til alle (vi er to voksne), noen ganger nok til middag en gang en av oss er alene hjemme, og noen ganger bare nok til en lunsj neste dag. 

Det smarteste med rester er at man kan bruke kortere tid på å lage mat fordi deler av den er ferdiglaget fra før. Det kan være veldig deilig på en travel dag, og ikke minst økonomisk - mye billigere å varme en rest helt ferdiglaget suppe fra fryseren enn å "gi opp" og bestille pizza eller curry på døren.

Anonymkode: 244a4...454

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver i det lengste å unngå å kaste mat. I helgen måtte jeg kaste to avokadoer som jeg hadde glemt av  i romtemperstur, slik at de var blitt mugne og dårlige. Det irriterer meg enda.

Rester er selvsagt ikke ekkelt og uhygienisk, så lenge dere oppbevarer maten skikkelig. Dere sparer selvsagt ikke den maten dere allerde har tatt på tallerkenen og spist av, dere sparer på det som ikke allerede er lagt på den enkeltes tallerken. For eksempel stekte jeg opp ekstra kyllingfileter for ett par dager siden, så vi har kunnet spise god lunsj de siste to dagene dagene (bagel med bbq-kylling). Og har vi taco en dag, har vi gjerne nok kjøtt og grønnsaker igjen til å lage en deilig tacosalat til middag en annen dag. Og nå har jeg blomkålsuppe i kjøleskapet fra i går. 

Men det er klart, om du konsekvent kaster rester, må du lage mindre mat. Stek opp feks bare en halv kjøttdeig når dere har pasta, og frys ned den andre halvparten. Vær nøye med oppmåling av pasta. 

Anonymkode: 7e554...eec

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Skjønner ikke hvordan dere får masse rester bare fordi barnet ikke vil ha? Hvor mye spiser barnet? Og hvorfor ikke bare lage mindre mat?? Dere vet vel av erfaring sånn ca hva dere spiser opp, hvis dere gidder å prøve å huske det?

• Liker 5
Skrevet

Lag mykje mindre mat!! 

Om det då vert litt for lite, er det enkelt å hente fram flatbrød 

• Liker 5
Skrevet
Forvirret23 skrev (58 minutter siden):

Der er nok jeg vanskelig, har selv en jobb uten mulighet for å holde mat kald. Mat som har ligget i romtemperatur i over 10 timer synes jeg er vanskelig å spise uansett pålegg. Da slipper barna også, men vi må finne ut hvorfor det er mindre mat spising og ja kanskje noe mat som holder litt flere timer. 
Barna mine er veldig enkle i matveien, de er ikke så glad i "stilfulle" matpakker. 
Den ene vil ha kun smør og kokt skinke, den andre bringebærsyltetøy og den tredje kalkunpølse. Så det er ingen variasjon😂

Jeg har lurt litt på om jeg skal "tvinge" gjennom en variasjon kanskje de er litt lei uten å vite det selv.

Det finnes matbokser med kjøleelementer og små kjølebager/isolerte lunsjvesker som holder maten fersk. Salat kan man f.eks. ha i en lunsjtermos, og ha med dressing på en liten flaske. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

JA kaster mat , spiser ikke masse rester, mat utgått på dato etc.

De mest gjerrige vennene mine spiser alt og unner seg nada.

Det kastes vanvittige mengder i feks helsevesenet hver dag og  vanskelig å gjøre noe med det.  

De som egentlig er gnukne men later som om de tenker på miljøet er naive idioter.

Anonymkode: b5964...384

Skrevet
Roci skrev (12 minutter siden):

Det finnes matbokser med kjøleelementer og små kjølebager/isolerte lunsjvesker som holder maten fersk. Salat kan man f.eks. ha i en lunsjtermos, og ha med dressing på en liten flaske. 

Det har jeg, men de tar litt plass. Har også mattermos som brukes av meg, men ungene er ikke så fan av det. 
Vi har det meste fordi vi er en familie som spiser mye matpakker, men det fungerer ikke alltid i hverdagen med barna :)

Takk for tips

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere med maten siden dere mener det er uhygienisk? Smører dere den utover gulvet før dere pakker den i k@jøleskapet?

Anonymkode: d0b9e...2ea

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Høres litt umodent ut å syns at rester er ekkelt og uhygienisk. Har dere han/dere datoangst også?

Om det plager deg å kaste mat så kan vel du spise restene en annen dag da. Mannen din bestemmer vel ikke at du ikke skal spise det bare fordi han syns det er ekkelt. Sett ned foten og bestem selv.

Anonymkode: 9ae45...6d7

• Liker 6
Skrevet
Forvirret23 skrev (11 minutter siden):

Det har jeg, men de tar litt plass. Har også mattermos som brukes av meg, men ungene er ikke så fan av det. 
Vi har det meste fordi vi er en familie som spiser mye matpakker, men det fungerer ikke alltid i hverdagen med barna :)

Takk for tips

Ser den, men tenkte faktisk mest på deg, ettersom du skrev at du ikke har mulighet for å oppbevare mat kjølig på jobben :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Liker ikke rester" nei, herregud. Der har du jo svaret på hvorfor dere kaster mat hver dag. Det eneste som kastes hos oss er ting som har gått ut på dato i kjøleskapet, typisk nesten tomme bokser med rømme/fløte/dressing eller lignende. Middagsrester spises enten til lunsj dagen etter, eller fryses ned i porsjonsbokser slik at vi kan spise det en annen gang. Kaster aldri middagsmat, til tross for at vi har veldig god råd. Bruker 8-9000 kr på mat i måneden, 2 voksne og ett barn. 

Anonymkode: 91aac...85e

• Liker 5
Skrevet
Roci skrev (3 minutter siden):

Ser den, men tenkte faktisk mest på deg, ettersom du skrev at du ikke har mulighet for å oppbevare mat kjølig på jobben :) 

Takk 🥰 Jeg må ha variasjon så jeg bruker dette litt, for varm mat som ikke skal være varm er ikke godt 😅

Skrevet

Å klage over at man kaster så mye mat samtidig som man "ikke liker" rester og tydeligvis ikke er særlig god på å beregne porsjoner er på linje med å klage over dårlig råd samtig som man har shopping som hobby. Svaret er jo enkelt og greit å skjerpe seg og legge om rutiner og preferanser. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Wow dere må jo ha helt sykt god råd som kan ta dere råd til noe nytt hver eneste dag og aldri spiser opp det dere lager.
Her i hus lager jeg enten dobbel porsjon middag så vi har i to dager, eller så lager jeg heller litt lite middag og supplerer med feks en skål gryn og melk en stund etter middag el likn. Blir det rester blir det spist til lunsj av mannen på jobb eller vi deler oss opp og spiser forskjellig middag. 

man kaster ikke mat som er fullt spiselig fordi man «ikke har lyst på» i dagens økonomi. Spis opp, slutt å kaste fullt fungerende mat.

Anonymkode: 7b10c...f9f

Jeg er enig i at man ikke skal kaste spiselig mat, men for mange er ikke dagens økonomi noe man trenger å tenke over. Personlig kunne jeg brukt 40000 kr i måneden på mat uten at det ville vært en utfordring økonomisk, og med tanke på at det kun er meg og ett barn så kunne jeg lagd full middag flere ganger om dagen og hive det som blir igjen uten at det vil gå utover andre ting jeg vil bruke pengene mine på. 

Anonymkode: dabce...a2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det kastes vanvittige mengder i feks helsevesenet hver dag og  vanskelig å gjøre noe med det.  

De som egentlig er gnukne men later som om de tenker på miljøet er naive idioter.

Dustete argument. Fordi det vert kasta mat i helsevesenet er det ikkje vits i å gjere ein fornuftig innsats sjøl??

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å ikke kjøpe mer mat enn du bruker opp innen holdbarhetsdato (hvis den ikke kan fryses), og ikke lage mer enn du spiser slik at du slipper "masse rester"?

Institusjoner som sykehus og sykehjem tar aktive grep for å redusere matsvinn, men såklart blir det NOE, det er jo uunngåelig.

Uansett ingen grunn til at privatpersoner skal sammenligne seg med en storhusholdning. Du og dem du eventuelt bor med kan lett klare å unngå å kaste mat, dere er bare for late til å gidde. Klarer du ikke å ta grep for å forbedre situasjonen så er du rett og slett bare evneveik.

Anonymkode: bd2d6...6ae

• Liker 7
Skrevet

Jeg kaster så og si aldri mat og syns det er skikkelig dumt hvis jeg må det, da er det gjerne noe som har blitt uventa fort dårlig eller noe. Men jeg har ikke barn og ser det kan være verre da.

Det krever litt tid og planlegging da, og kan ikke alltid lage akkurat det jeg vil liksom, må se på hva jeg har som bør spises og finne på noe rundt det☺️

AnonymBruker
Skrevet

Vi kaster ikke mat. Vi lager ikke mer middag enn at alt blir spist, unntatt når det med hensikt er laget mye med tanke på nedfrysing/matprepping.

Vi handler en gang i uka, og da er kjøleskapet så og si tomt, så ingenting som blir gjemt/glemt.

Anonymkode: df8e5...63c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kaster dere mat hver dag? For jeg forstår ikke hvordan det er mulig å unngå. Jeg har en mann og ett barn og vi kaster mat hver eneste dag. Ingen av oss liker rester. Til middag i går spiste vi spagetti, det ble selvfølgelig masse rester. Barnet ville ikke ha middag, så hen fikk brødskive i stedet. Da satt vi igjen med masse mat som gikk rett i søpla. Dette skjer alle middager. De andre måltidene er det brødmat så da blir det ikke like mye svinn. 

Mannen mener dette ikke er noe problem, kjøper bare noe nytt til middag i dag. Han synes rester er ekkelt og uhygienisk. Vi har alltid gjort det slik. Og jeg gidder ikke helt å si imot han. Men man hører jo så mye om matsvinn i det siste. Og nå blir jeg litt usikker. Hva gjør dere?

Anonymkode: 78d5a...739

Her er det på tide at dere vokser opp og fremstår som et bra forbilde for barna deres. Her i huset kastes det veldig sjeldent mat og rester anses selvfølgelig som like bra mat som den var dagen før.

Anonymkode: 44810...05f

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...