Gå til innhold

Må kaste mat hver dag!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kaster dere mat hver dag? For jeg forstår ikke hvordan det er mulig å unngå. Jeg har en mann og ett barn og vi kaster mat hver eneste dag. Ingen av oss liker rester. Til middag i går spiste vi spagetti, det ble selvfølgelig masse rester. Barnet ville ikke ha middag, så hen fikk brødskive i stedet. Da satt vi igjen med masse mat som gikk rett i søpla. Dette skjer alle middager. De andre måltidene er det brødmat så da blir det ikke like mye svinn. 

Mannen mener dette ikke er noe problem, kjøper bare noe nytt til middag i dag. Han synes rester er ekkelt og uhygienisk. Vi har alltid gjort det slik. Og jeg gidder ikke helt å si imot han. Men man hører jo så mye om matsvinn i det siste. Og nå blir jeg litt usikker. Hva gjør dere?

Anonymkode: 78d5a...739

Vi spiser restene fordi vi ikke har god nok råd til å "ikke like det". Selvfølgelig liker man det, du spiste det nettopp. 

Det handler om at dere ikke vil, og skal ha det dere vil akkurat når dere vil. 

Ville sagt at de pengene kunne gått til redd barna eller regnskogen, og at han skal slutte med det hysteriet eller oppsøke en lege som kan fortelle litt om bakterier, hygiene og magesyre. 

Anonymkode: 058cb...72d

  • Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktisk en del mat som blir bedre etter en dag i kjøleskapet, som f.eks gryter. Rimelig barnslig å ikke spise rester, spesielt hvis årsaken en oppkonstruert og idiotisk som at det er "uhygienisk".

Du synes kanskje det er morsomt å lage mat hver dag? Jeg elsker muligheten til å lage nok mat så jeg slipper å kaste bort tid på matlaging hver eneste dag. Det gir meg ekstra fritid jeg kan bruke på morsommere ting. Win-win hele veien.

Anonymkode: a6122...836

  • Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke rester? Hvorfor ikke? Det er jo den samme maten som dagen før… 🙄 og uhygienisk er det jo på ingen måte.

Synes man det er kjedelig å spise det samme flere dager på rad så må man enten bli flinkere til å beregne porsjoner, og kanskje tåle at det blir litt lite middag og heller spe på med brødmat, speilegg e.l., eller så lager man noe nytt av restene.

Har dere kylling og pasta igjen så kan dere lage kyllingsalat eller en slags grateng eller omelett med kylling og pasta i. 

Anonymkode: 41b1d...c2d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser heller ikke rester. Så har blitt ganske så flink til å beregne porsjoner, så lager bare akkurat det vi trenger.

Anonymkode: 5b598...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare idioti å ikke ville spise rester. Selvsagt kaster vi ikke mat som ikke er dårlig. Rester havner i matpakker, i fryseren eller til en restemiddag senere den uken. Det er både økonomisk og miljøvennlig. 

Anonymkode: 04e31...7ef

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kaster lite restemat, hvis restene er uten løk, paprika ol har vi to hunder som får det. Allikevel fylles det opp i matsøpla men det er fordi vi lager mye mat fra bunnen og da blir det nye skall ol.

Anonymkode: 99127...0e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må tenke mer kreativt. Nykokt spaghetti som ikke blir spist er ikke et problem; det er en ressurs. Hva med å lage spaghettilasagne? 

Anonymkode: 89583...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til kaster vi middagsrester, om det er for lite igjen til et måltid. Ofte kan derimot restemat brukes til omelett eller pytt i panne, og da supplerer vi om det er for lite. Vi kaster ellers skalker, og iblant det som er igjen fra nistepakka til barna. Ofte er det spist ett bitt av skiva, og da anser jeg den som uspiselig mange timer senere. Det er også litt guffent å spise niste som nærmest er 12 timer gammel, så jeg godtar om barna sier nei takk til det, og det går da i søpla. Spiser vi taco, havner det mye på gulvet og det kastes. Vi kaster også litt grønnsaker, som enden av agurken, paprikastilken, epleskrott, appelsinskall osv. Regner med de fleste kaster sånt, men bare ikke nevner det her. 

Jeg lager nok til at det skal dekke alles behov for næring, og det skal være nok til å mette alle, men det blir sjeldent rester, så kanskje kan man si at jeg heller lage litt lite enn for mye. Dette nettopp på grunn av matsvinn (både mtp miljø og økonomi. Noen ganger har man selvsagt dager man er mer eller mindre sulten. Det går an å ta seg ei skive eller lignende om man er mer sulten. Har vi middagsbesøk, lager jeg ofte for mye med vilje (så det garantert ikke går tomt), men da har jeg allerede en plan for eventuelle rester.

Jeg synes det er barnslig å si at man ikke liker restemat, og av den grunn faktisk kaster det. Dere kan spare mye på å enten lage mindre porsjoner eller å spise restemat, både mtp miljø og økonomi.

Anonymkode: 4aad9...97e

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster veldig lite mat. Blir det noe igjen etter middag, blir det kveldsmat. Eller lunsj. Å kutte spaghetti i småbiter, steke med litt smør og ost er kjempegodt. 

At voksne folk "ikke liker rester" er bare flaut. Lær dere p lage mat, så lager dere både passe porsjoner og lærer å bruke rester. 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kaster svært lite mat. Det som blir til overs går i matboksene som lunsj dagen etter. Den dyreste maten er den en kaster.

Men om dette skjer hver dag, så må dere vel snart ha lært å beregne hvor mye dere spiser før dere lager den? 

Anonymkode: 6038d...786

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ingen av oss liker rester.

Liker ikke rester?? Altså, hvis du liker måltidet så, liker du også restene. Oppvarma mat er da ikke noe forskjellig fra det 'opprinnelige' måltidet.

Hele holdningen deres er jo et problem.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Mannen mener dette ikke er noe problem, kjøper bare noe nytt til middag i dag. Han synes rester er ekkelt og uhygienisk. Vi har alltid gjort det slik. Og jeg gidder ikke helt å si imot han. Men man hører jo så mye om matsvinn i det siste. Og nå blir jeg litt usikker. Hva gjør dere?

Ekkelt og uhygenisk?? Hvorfor må du følge det han sier? Er han diktatoren i huset??

Den typen matsvinn er totalt unødvendig. Dere kaster penger rett i søpla, alle ressursene som er brukt for å lage denne maten er bortkasta.

Om dere absolutt ikke vil ha rester, så må dere lage mye mindre mat slik at alt blir spist opp. Om middagen da ikke er nok, så spis disse brødskivene deres.

Jeg kaster beinrester, skall og skrell. Dette bruker jeg til kompost, som går til å produsere frukt og grønnsaker i egen hage.

Anonymkode: 9497b...8d2

  • Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ville sendt med noe som holder gjennom dagen, eventuelt over flere dager. Jeg lager blant annet mueslibarer, de holder en evighet. Eller du sender med to skiver, og noe pålegg som tåler romtepmeratur på siden, da er det jo bare å pakke ut og spise det til kvelds hjemme. 

Anonymkode: faae7...67a

Der er nok jeg vanskelig, har selv en jobb uten mulighet for å holde mat kald. Mat som har ligget i romtemperatur i over 10 timer synes jeg er vanskelig å spise uansett pålegg. Da slipper barna også, men vi må finne ut hvorfor det er mindre mat spising og ja kanskje noe mat som holder litt flere timer. 
Barna mine er veldig enkle i matveien, de er ikke så glad i "stilfulle" matpakker. 
Den ene vil ha kun smør og kokt skinke, den andre bringebærsyltetøy og den tredje kalkunpølse. Så det er ingen variasjon😂

Jeg har lurt litt på om jeg skal "tvinge" gjennom en variasjon kanskje de er litt lei uten å vite det selv.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tilnærmet aldri. Det syns jeg er en skam. Store deler av verden har ikke nok mat til å spise seg mett, og dere kaster mat hver dag… Planlegg bedre!

Anonymkode: 3e866...bd3

De hadde nok fått nytte av den norske maten vår ja.. 

Anonymkode: 01b26...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Liker ikke rester", det er ganske barnslig. Hos oss tar noen det til kvelds samme dag eller lunch dagen etter om det er noe til overs. I tillegg er vi fokusert på å ikke lage for mye mat med vilje, så slipper man å kaste det. 

Anonymkode: 3fd03...0ae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kaster dere mat hver dag? For jeg forstår ikke hvordan det er mulig å unngå. Jeg har en mann og ett barn og vi kaster mat hver eneste dag. Ingen av oss liker rester. Til middag i går spiste vi spagetti, det ble selvfølgelig masse rester. Barnet ville ikke ha middag, så hen fikk brødskive i stedet. Da satt vi igjen med masse mat som gikk rett i søpla. Dette skjer alle middager. De andre måltidene er det brødmat så da blir det ikke like mye svinn. 

Mannen mener dette ikke er noe problem, kjøper bare noe nytt til middag i dag. Han synes rester er ekkelt og uhygienisk. Vi har alltid gjort det slik. Og jeg gidder ikke helt å si imot han. Men man hører jo så mye om matsvinn i det siste. Og nå blir jeg litt usikker. Hva gjør dere?

Anonymkode: 78d5a...739

Da må dere rett og slett lære dere å spise rester. Det er ingenting galt med å spise restemat, så lenge det oppbevares riktig og varmes opp skikkelig 😊

Synes det er en uting og kaste så mye fult brukbar mat 🤔 Mannen din burde få seg en lærepenge 🤔

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow dere må jo ha helt sykt god råd som kan ta dere råd til noe nytt hver eneste dag og aldri spiser opp det dere lager.
Her i hus lager jeg enten dobbel porsjon middag så vi har i to dager, eller så lager jeg heller litt lite middag og supplerer med feks en skål gryn og melk en stund etter middag el likn. Blir det rester blir det spist til lunsj av mannen på jobb eller vi deler oss opp og spiser forskjellig middag. 

man kaster ikke mat som er fullt spiselig fordi man «ikke har lyst på» i dagens økonomi. Spis opp, slutt å kaste fullt fungerende mat.

 

Anonymkode: 7b10c...f9f

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Begynt å lage mindre til middag når det er bare oss så det akkurat blir nok (eller veldig lite til overs), går an å lage seg noe kvelds senere tross alt om man ikke ble fullstendig stappmett. 

Anonymkode: ff7e1...e0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster aldri mat, nei.

Hvorfor lager dere mer mat enn dere spiser opp i ett måltid? Og spiser dere rett fra gryta eller serveringsfatet alle sammen, siden mannen din mener rester er uhygienisk? Voksne mennesker som har hatt heimkunnskap på skolen burde ha lært seg nok om korrekt tilberedning, nedkjøling og oppbevaring av mat til at hygiene ikke blir et problem.

Er dette et tulleinnlegg? Virker nesten sånn.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De hadde nok fått nytte av den norske maten vår ja.. 

Anonymkode: 01b26...94c

Ja, for var akkurat det denne personen mente med denne kommentaren ja. 🙄 tulling. 

Anonymkode: 7b10c...f9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster ALDRI mat! Lær deg å lag mindre mat og planlegge bedre hva du kan bruke rester til. Det er ikke noe som heter du "må kaste mat" ts, det er bare en dum unnskyldning. Du sløser med både penger og mat unødvendig hvis du gjør dette hver dag. Hvis du er så rik kan jo du gi restene til noen andre. Jeg går ofte forbi uteliggere til og fra skole/jobb (jobber etter skolen) og har gidd dem rester jeg ikke orket å spise etter en tur på f.eks McDonald's, og de er lykkelig glad, selv om det er kanskje bare litt pommes frites det er snakk om. En uteligger ble så glad en dag at han ga meg en klem, ble nesten helt på gråten så glad ble han. Alt han fikk var 2 epler. Jeg hadde kjøpt et sånn lite brett med Pink Lady-epler og hadde 2 igjen. Dagen etterpå kjøpte jeg 2 pølser i brød i en kiosk for jeg ville gi ham den ene, tenkte han måtte være skrubbsulten, men jeg fant han ikke noe sted, har heller aldri sett ham igjen på gaten. Håper at det går bra med ham, hvor han enn er i dag.... 

Endret av Ditzy Doo
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...