AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #61 Skrevet 23. april 2024 Rester er da ikke ekkelt? Pasta bolognese er det samme enten du spiser den i dag eller i morgen. Anonymkode: 91e62...ee6 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #62 Skrevet 23. april 2024 Vi kaster nok mer enn vi burde. Helst fordi vi kjøper datovarer eller på tilbud og feks glemmer å fryse eller bruke (feks invitert på spontane middagsselskap, overtid og takeaway på jobb i stedet). Når det gjelder pasta så failer vi ofte på beregning. Men pasta kan stå i kjøleskapet om det tas inn rett etter middag i kjøleskap med lokk/plast over. Da kan man spise det til middag dagen etter, bruke makaroni i suppe, pastasalat osv. Fint til lunsj. Ellers er et tips å sjekke hva en porsjon pasta osv er. Er dere småspist, lag halvparten av normal porsjon. Ta evt en brødskive på siden om dere koker for lite pasta. Husk at saus kan fryses inn og brukes en annen dag. Jeg liker å koke pasta for seg og heller sausen over i stedet for å blande alt. Da er det lettere å fryse sausen. Anonymkode: ef852...aa2 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #63 Skrevet 23. april 2024 Jeg kastet i dag middagsrester, for etter 4 dager med det samme (3 restedager) er jeg lei 😅 *Singel og alene, og dårlig på å lage 1 porsjon. Vil si at dere som meg burde øve på å bli bedre på dette med å mindre mat. Og ikke minst, er ganske vanlig å ha restemiddag, dette er også noe å øve på. Anonymkode: 70df7...8d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #64 Skrevet 23. april 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg kastet i dag middagsrester, for etter 4 dager med det samme (3 restedager) er jeg lei 😅 *Singel og alene, og dårlig på å lage 1 porsjon. Vil si at dere som meg burde øve på å bli bedre på dette med å mindre mat. Og ikke minst, er ganske vanlig å ha restemiddag, dette er også noe å øve på. Anonymkode: 70df7...8d9 Du kan jo heller ha en porsjon i kjøleskapet som restemat dagen etter og så fryse de andre porsjonene? Anonymkode: 91e62...ee6 7
Gjest Queen19 Skrevet 23. april 2024 #65 Skrevet 23. april 2024 Har ikke vokst opp med at det å "like" rester er et alternativ. Har man rester, så spises det til lunsj eller middag, neste dag..
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #66 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kastet i dag middagsrester, for etter 4 dager med det samme (3 restedager) er jeg lei 😅 *Singel og alene, og dårlig på å lage 1 porsjon. Vil si at dere som meg burde øve på å bli bedre på dette med å mindre mat. Og ikke minst, er ganske vanlig å ha restemiddag, dette er også noe å øve på. Anonymkode: 70df7...8d9 Husker det selv, fra jeg var singel 😅 Nå er vi to, så vi har fremdeles en del rester, men nå holder det kun til dagen etter, og ikke halve uken 😂 Anonymkode: d226b...b26
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #67 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kastet i dag middagsrester, for etter 4 dager med det samme (3 restedager) er jeg lei 😅 *Singel og alene, og dårlig på å lage 1 porsjon. Vil si at dere som meg burde øve på å bli bedre på dette med å mindre mat. Og ikke minst, er ganske vanlig å ha restemiddag, dette er også noe å øve på. Anonymkode: 70df7...8d9 Har du ikke fryser? Måten å gjøre det på når man har så mye rester er å fryse alt porsjonsvis, og ta en porsjon en gang i uken eller sjeldnere i dagene framover, feks på en dag du har det ekstra travelt. Rester fra samme middag kan også brukes på ulike måter, og ikke nødvendigvis sammen. Har du rester av feks kokt eller stekt fisk kan du bruke det i en fiskegrateng (frys ned og ta opp den dagen du har lyst og tid til å lage grateng), eller i en fiskesuppe. Kokte poteter og grønnsaker fra samme middag kan derimot brukes i purésuppe neste dag - tilsett kraft/buljong og fløteskvett, surr gjerne litt løk og purre i gryten først før du tilsetter restegrønnsakene for mer smak, og ha ting som friske urter, sprøstekt bacon eller kanskje et kokt egg på toppen. Anonymkode: 244a4...454 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #68 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du ikke fryser? Måten å gjøre det på når man har så mye rester er å fryse alt porsjonsvis, og ta en porsjon en gang i uken eller sjeldnere i dagene framover, feks på en dag du har det ekstra travelt. Rester fra samme middag kan også brukes på ulike måter, og ikke nødvendigvis sammen. Har du rester av feks kokt eller stekt fisk kan du bruke det i en fiskegrateng (frys ned og ta opp den dagen du har lyst og tid til å lage grateng), eller i en fiskesuppe. Kokte poteter og grønnsaker fra samme middag kan derimot brukes i purésuppe neste dag - tilsett kraft/buljong og fløteskvett, surr gjerne litt løk og purre i gryten først før du tilsetter restegrønnsakene for mer smak, og ha ting som friske urter, sprøstekt bacon eller kanskje et kokt egg på toppen. Anonymkode: 244a4...454 Tillegg: Purésuppe av restegrønnsaker og kokte poteter må selvsagt kjøres glatt med stavmikser før man smaker til med salt, pepper, evt sitron og kanskje litt sitron for å få balansen riktig, og så topper med det man vil. Veldig smart restetriks å ha i sortimentet. Anonymkode: 244a4...454
17.11 Skrevet 23. april 2024 #69 Skrevet 23. april 2024 Vi er bare to. Som regel blir det nok rester til at vi kunne foret opp en unge, men det har vi ikke. Det går mest på at pakkene i butikken ikke er beregnet til 2, men gjerne 4, så selv om vi beregner så godt vi kan og begge spiser ganske mye, så blir det ofte rester igjen av det som ikke er tilbehør. Som oftest spises dette av samboeren min til kveldsmat, eller jeg tar det med til lunsj dagen etter. En sjelden gang blir det kastet fordi vi rett og slett glemmer at det er i kjøleskapet. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #70 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): JA kaster mat , spiser ikke masse rester, mat utgått på dato etc. De mest gjerrige vennene mine spiser alt og unner seg nada. Det kastes vanvittige mengder i feks helsevesenet hver dag og vanskelig å gjøre noe med det. De som egentlig er gnukne men later som om de tenker på miljøet er naive idioter. Anonymkode: b5964...384 Oi så sinna. Anonymkode: 44810...05f 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #71 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kan jo heller ha en porsjon i kjøleskapet som restemat dagen etter og så fryse de andre porsjonene? Anonymkode: 91e62...ee6 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du ikke fryser? Måten å gjøre det på når man har så mye rester er å fryse alt porsjonsvis, og ta en porsjon en gang i uken eller sjeldnere i dagene framover, feks på en dag du har det ekstra travelt. Rester fra samme middag kan også brukes på ulike måter, og ikke nødvendigvis sammen. Har du rester av feks kokt eller stekt fisk kan du bruke det i en fiskegrateng (frys ned og ta opp den dagen du har lyst og tid til å lage grateng), eller i en fiskesuppe. Kokte poteter og grønnsaker fra samme middag kan derimot brukes i purésuppe neste dag - tilsett kraft/buljong og fløteskvett, surr gjerne litt løk og purre i gryten først før du tilsetter restegrønnsakene for mer smak, og ha ting som friske urter, sprøstekt bacon eller kanskje et kokt egg på toppen. Anonymkode: 244a4...454 Singel, og bor i en liten leilighet, har en bitteliten fryser, og middagsrester er det absolutt ikke plass til i dagens dato når jeg prøver å spare penger. At jeg noen ganger må kaste litt mat koster det også, men det er langt fra hver middag. Handler mye i dato-disken, og ja da trenger jeg det jeg har av fryseplass. Noe fryseplass går også til ting som fiskeskinn, gulrot rasp, løkskall ol. som jeg bruker til å lage kraft. Tro meg, jeg er ikke den personen dere trenger å snakke med om det å ta var på ting. Jeg er flink, men til og meg jeg blir lei etter for mye rester. Har blitt flinkere med årene på å lage mer passe porsjoner, men så er det jo også litt deilig meg litt rester for da slipper man å lage mat hver eneste dag. Så da er det dette med å klare å lage litt rester men ikke for mye. Anonymkode: 70df7...8d9
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #72 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Singel, og bor i en liten leilighet, har en bitteliten fryser, og middagsrester er det absolutt ikke plass til i dagens dato når jeg prøver å spare penger. At jeg noen ganger må kaste litt mat koster det også, men det er langt fra hver middag. Handler mye i dato-disken, og ja da trenger jeg det jeg har av fryseplass. Noe fryseplass går også til ting som fiskeskinn, gulrot rasp, løkskall ol. som jeg bruker til å lage kraft. Tro meg, jeg er ikke den personen dere trenger å snakke med om det å ta var på ting. Jeg er flink, men til og meg jeg blir lei etter for mye rester. Har blitt flinkere med årene på å lage mer passe porsjoner, men så er det jo også litt deilig meg litt rester for da slipper man å lage mat hver eneste dag. Så da er det dette med å klare å lage litt rester men ikke for mye. Anonymkode: 70df7...8d9 Å fryse rester er jo absolutt tingen å gjøre om du skal spare penger da. Tror jeg hadde prioritert fryserplass til det framfor feks fiskeskinn. Anonymkode: 244a4...454 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #73 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Å fryse rester er jo absolutt tingen å gjøre om du skal spare penger da. Tror jeg hadde prioritert fryserplass til det framfor feks fiskeskinn. Anonymkode: 244a4...454 Da gjør vi andre prioriteringer for fiskeskinnet gir en helt super fiskesuppe 👌🏻 Som jeg skrev, spiser som oftest opp maten min, men noen ganger skjer det. Hele poenget mitt hitt jo over hodet på de fleste; jeg mener det går fint å kaste middagsrester etter 4 dager, i forhold til TS som kaster det nylaget. Vi er alle ulike da, ferdig snakka 🤷🏼♀️🤪 Anonymkode: 70df7...8d9 2
svartkatt Skrevet 23. april 2024 #74 Skrevet 23. april 2024 Hvorfor lager dere ikke mindre mat da? Kaster nesten ikke mat. Det må smake fælt eller være mygla. Prøver å ha minst mulig i fryseren også. Jeg har ingenting imot rester, men jeg har en elendig fryser. 3
CrazyCatLady2500 Skrevet 23. april 2024 #75 Skrevet 23. april 2024 Noen retter som du kan lage med rester: 1. Suppe 2. Omelett/fritatta. Alt mulig av rester går oppi her. I dag brukte jeg kalde kokte poteter, pepperoni, mozzarella, kjøttpølse og purre. Fordi det var det vi hadde rester av. 3. kalde kokte poteter holder seg flere dager i kjøleskap, de kan du lage smashed potatoes av en annen dag. 4. Pasta i form - funker med alle typer kjøttrester, pølser osv. Ost på toppen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #76 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hele poenget mitt hitt jo over hodet på de fleste; jeg mener det går fint å kaste middagsrester etter 4 dager, i forhold til TS som kaster det nylaget. Vi er alle ulike da, ferdig snakka 🤷🏼♀️🤪 Anonymkode: 70df7...8d9 Jeg synes det var et dårlig poeng, og en særs dårlig idé å kaste middagsrester etter fire dager, fordi man er lei av å spise det samme. For det første hadde jeg aldri laget så stor porsjon at jeg hadde rester i så mange dager. For det andre spiser jeg aldri det samme til middag to dager på rad. Jeg bruker enten rester til en ny rett, som beskrevet i innlegget mitt over (men det gikk visst over hodet "på de fleste", for å sitere deg), eller jeg fryser restene ned i passe porsjoner. Det er enorm sløsing å bruke tid, krefter og råvarer på en kjempeporsjon man vet man ikke har fryserplass til å fryse ned restene av. Så enkelt. Anonymkode: 244a4...454 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #77 Skrevet 23. april 2024 Siden mannen mener rester er uhygienisk har jeg en mulig løsning: Sett til side en del av maten før servering. Da kan det bli tatt vare på uten alt klabb og babb som gjør at maten på bordet ikke egnes som restemat. Anonymkode: 25f76...0ba 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #78 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kaster dere mat hver dag? For jeg forstår ikke hvordan det er mulig å unngå. Jeg har en mann og ett barn og vi kaster mat hver eneste dag. Ingen av oss liker rester. Til middag i går spiste vi spagetti, det ble selvfølgelig masse rester. Barnet ville ikke ha middag, så hen fikk brødskive i stedet. Da satt vi igjen med masse mat som gikk rett i søpla. Dette skjer alle middager. De andre måltidene er det brødmat så da blir det ikke like mye svinn. Mannen mener dette ikke er noe problem, kjøper bare noe nytt til middag i dag. Han synes rester er ekkelt og uhygienisk. Vi har alltid gjort det slik. Og jeg gidder ikke helt å si imot han. Men man hører jo så mye om matsvinn i det siste. Og nå blir jeg litt usikker. Hva gjør dere? Anonymkode: 78d5a...739 Men kaster dere mat hver dag så lager dere for mye. Siden brødskive hos dere er et alternativ til middag - lag mindre middag og spis brødskive om det ikke holder. Dersom mannen kaster brødet og når det er skjært en skive, så hjelper det selvfølgelig ikke. Anonymkode: a96ea...03b 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #79 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kastet i dag middagsrester, for etter 4 dager med det samme (3 restedager) er jeg lei 😅 *Singel og alene, og dårlig på å lage 1 porsjon. Vil si at dere som meg burde øve på å bli bedre på dette med å mindre mat. Og ikke minst, er ganske vanlig å ha restemiddag, dette er også noe å øve på. Anonymkode: 70df7...8d9 Jeg er også alene og kaster så lite mat at jeg har kuttet ut disse kildesorteringsposene. Er det pasta /ris/potet veies det opp til 1 porsjon. Grønnsaker er frosne og lager kun det jeg spiser, samme med kjøtt, kylling og fisk. Skulle jeg en sjelden gang ha pizza, deles den frossen og steker halve. Anonymkode: 0d275...07e
Nekinn@ Skrevet 23. april 2024 #80 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kaster dere mat hver dag? For jeg forstår ikke hvordan det er mulig å unngå. Jeg har en mann og ett barn og vi kaster mat hver eneste dag. Ingen av oss liker rester. Til middag i går spiste vi spagetti, det ble selvfølgelig masse rester. Barnet ville ikke ha middag, så hen fikk brødskive i stedet. Da satt vi igjen med masse mat som gikk rett i søpla. Dette skjer alle middager. De andre måltidene er det brødmat så da blir det ikke like mye svinn. Mannen mener dette ikke er noe problem, kjøper bare noe nytt til middag i dag. Han synes rester er ekkelt og uhygienisk. Vi har alltid gjort det slik. Og jeg gidder ikke helt å si imot han. Men man hører jo så mye om matsvinn i det siste. Og nå blir jeg litt usikker. Hva gjør dere? Anonymkode: 78d5a...739 Jeg forstår hva du mener men dette handler kun om hvor man legger fokuset. Jeg var en av dem som ikke kunne fatte at det var til å unngå at mat ikke ble kastet. Så kom dyrtiden... I dag så kaster jeg så og si ingenting. Dette fordi jeg blant annet er mer bevisst og fokusert på å beregne porsjoner og er mer kreativ i bruk av rester, Jeg var også en av dem som trodde jeg syntes rester var litt "ekkelt", men dette endret seg etter hvert som jeg nå ikke har råd til annet. Så selv om jeg ikke er begeistret for de økonomiske konsekvenser som rammer oss alle i ulik grad på noen måte, så er det alltid noe fornuftig å hente ut av de ulike utfordringene vi står i. Jeg personlig har fått et helt annet syn på husholdningsøkonomien og rasjonering på en måte som jeg håper følger meg selv når det kommer bedre tider.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå