Gå til innhold

Navnet til barna dine. Er du fornøyd nå? Eller ikke?


Utopisk

Anbefalte innlegg

Hadde definitivt byttet navn på eldstemann. Han har to fornavn som overhodet ikke passer sammen. 

Anonymkode: f04d5...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde definitivt byttet navn på eldstemann. Han har to fornavn som overhodet ikke passer sammen. 

Anonymkode: f04d5...8f2

Er det fordi du syntes det var en fin kombinasjon da han var liten? Eller var du "grei" og kompromisset?

Her måtte jeg det siste. Er bare passe fornøyd. Tenker på navnet jeg gjerne ville h*n skulle hatt og ikke det vi til slutt ble enige om. Men så prøver jeg å tenke også at det kunne ha vært enda verre, med tanke på hvilke andre forslag som kom på bordet.😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to tenåringer. Veldig fornøyd særlig med navnet til eldste. Det var uvanlig da hun ble født, men er veldig mange flere som heter det nå. Et gammelt navn, vi traff tydeligvis starten på en trend der mange oppkaller etter oldemødre. Jenta er selv pg fornøyd med at få jevnaldrende heter det samme. 
 

Yngste har et vanligere navn. Har vel også bare økt etter at vi brukte det. Flere som heter det samme. Men vi er fornøyde. 

Anonymkode: 5c1d2...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utopisk skrev (På 22.4.2024 den 22.15):

1. Hva synes du om navnene nå, når tiden har gått? Ville du valgt annerledes i dag?

2. Måtte du kompromisse?

3. Var navnene trendy den gang da, men ikke nå?

 

Er fortsatt fornøyd. 
Eneste kompromiss var stavemåten av det ene navnet. 
To av navnene var ikke trendy da barna ble født, men er det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fornøyd med navnene, men skulle ønske de hadde etternavnet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper de som kalte ungene maximillian, isadora og andre trendy unge mødre navn angrer nå 😂😂

Anonymkode: a1623...a1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utopisk skrev (På 22.4.2024 den 22.15):

1. Liker navnene like godt nå som da.

Ville ikke valgt annerledes. 

2. På eldste ville pappaen ha et navn og jeg et annet. Løsninga ble at vi fant et helt annet navn som begge likte veldig godt.

Yngste var vi enige fra første stund.

3. Ingen trendy navn, men vanlige navn.  Er ikke mange som heter det samme som noen av dem i deres årskull.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker fortsatt navna til barna mine og de liker dem også. Det er gamle norske navn som hverken var trendy da eller nå. Men jeg ville ikke gitt ene sønnen min det navnet nå. For det har vist seg at utlendinger ikke klarer å uttale navnet hans riktig. I barnehagen uttalte alle de ansatte navnet hans feil, så han trodde at han het noe annet enn navnet sitt. Det er en u i navnet som de med innvandrerbakgrunn konsekvent uttaler som o, uansett hvor ofte de korrigeres. 

 

Anonymkode: 1b76b...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med navn. Tradisjonelle, solide navn som ikke er så mye brukt.

Men skulle ønske vi hadde holdt oss til ett etternavn så det ikke ble så langt navn. Fem stavelser til sammen med begge etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utopisk skrev (På 22.4.2024 den 22.15):

1. Hva synes du om navnene nå, når tiden har gått? Ville du valgt annerledes i dag?

2. Måtte du kompromisse?

3. Var navnene trendy den gang da, men ikke nå?

 

Ville ikke valgt anderledes, dvs ville kanskje droppet bindestrek da vi ser at ungene selv ofte velger å bruke bare det første av de to navnene.

Vi ble enige, det vil si at ingen av oss gikk med på navn vi ikke ønsket. Vi valgte bort et navn jeg kunne tenke meg men som i kombinasjon med navn nummer to ble veldig likt en kjent person fra samme by som oss.

Ingen av de tre har spesielt trendy navn, vil heller si de er klassiske og har vært jevnt brukt med noen topper. 

Eldste hadde en topp rundt 2000, trolig grunnet en kjent fotballspiller 😎

Mellomste sitt første navn hadde en topp rundt 1900 og har ikke steget igjen men vært i bruk hele tiden

Yngstes første navn hadde en topp rundt 1880 og har en ny topp nå

 

De to yngste har dobbeltnavn med bindestrek hvorav hennes kombinasjon er det bare fem som heter mens hans er det 61 som har

 

Anonymkode: 3b509...969

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har solide, norske navn og jeg er fremdeles glad for at vi valgte slike navn enn motenavnene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...