Gå til innhold

Navnet til barna dine. Er du fornøyd nå? Eller ikke?


Utopisk

Anbefalte innlegg

1. Hva synes du om navnene nå, når tiden har gått? Ville du valgt annerledes i dag?

2. Måtte du kompromisse?

3. Var navnene trendy den gang da, men ikke nå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fortsatt veldig fornøyd med navnene til barna mine (de er nå tenåringer).

Jeg måtte ikke kompromisse, hos oss ble det slik at jeg bestemte fornavn (selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser, han hadde vetorett), og så fikk barna hans etternavn.

Navnene var ikke trendy da, og ikke nå heller. Spesielt det ene er det mest folk på 60+ som heter :P Men tror barna selv liker navnene sine. Veldig glad jeg ikke valgte navn som "skriker 2010". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er fremdeles små. Men jeg elsker navnene og de passer så godt! Ingen kompromiss. Veldig enige. Ingen av navnene er trendy. Det ene er sjelden i Norge, men vanlig utenlands. Det andre er en klassiker som dukker opp jevnlig.

Anonymkode: bfbb0...96d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt meget fornøyd med min sønns navn, 18 år senere. Men ser at jeg var for optimistisk da jeg trodde at ingen ville reagere på hans utenlandske navn i dagens samfunn. 

Anonymkode: 99040...f74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 1. Jeg valgte et navn som fungerer både på norsk og engelsk. Det er mange som velger navn som kun skandinavere klarer å uttale riktig, og det blir kjipt når barnet skal på ferie eller kanskje ønsker å søke jobb utenfor landet.

2. Nei, jeg fikk velge helt selv. Partneren min var enig i valget.

3. De var helt vanlige den gang, og helt vanlige nå.

Anonymkode: b5068...e54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt fornøyd 20 år senere.

-Vi ønsket et navn som var vanlig i Skandinavia. Er ikke fan av typiske internasjonale navn som ikke forteller noe om hvor man kommer fra. Men, droppet navn med æ, ø og å.

-Vi var veldig enige. Hadde ett guttenavn og ett jentenavn klart siden vi ikke visste kjønn på forhånd. 

-Navnet er gammelt, klassisk og tidløst.

Anonymkode: 809c0...0b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig fornøyd med navnene til alle mine seks. Eldste er 21 og yngste er 4 mnd. Alle har vanlige navn uten fiksfakserier, ekstra bokstaver uten funksjon og annet tull. 1-2 stavelser, kun ett fornavn. Navnet til eldste ligger på topp ti nå, men var ikke populært da han fikk navnet. Ingen av de andre har navn på topplisten, men det er helt vanlige navn som ikke kan misforstås eller feiloppfattes. Måtte ikke kompromisse, vi var enige.

Endret av Lorieen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vært mest fornøyd med datters navn. Det er fordi jeg synes hennes navn er nydelig. Det finnes ikke guttenavn jeg liker spesielt godt, så middels fornøyd med min sønn sitt navn.

Anonymkode: a32ff...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med navnene på jentene mine.

De heter Mathilde og Nathalie. 

Anonymkode: 4c75d...334

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med begge barnas fornavn, men skulle ønske vi droppet å ta med mitt pikenavn som mellomnavn for det brukes aldri likevel. 

 

Anonymkode: 5b53f...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig, og det viktigste er jo at tenåringene våre er fornøyd. Helt normale navn. Var ikke på topp 10, uten at det hadde noen betydning. 

Vi var noe uenige med et navn, men snudde om på ressursen og ble veldige enige om et navn ingen hadde tenkt på. 

Anonymkode: d8d84...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd, men dere vet trenden med å være kjønnsnøytral... så datter har fått seg nytt fornavn (tjue år nå). 

Anonymkode: a6737...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte kompromisse på min sønns navn, men skulle nok stått mer på mitt da valget skulle tas. Det navnet han har stod på min andreplass, men jeg synes fortsatt at førsteplassnavnet er mye finere. Men sønnen min er fornøyd, så jeg holder tankene for meg selv.

Anonymkode: 0016b...ba1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Hva synes du om navnene nå, når tiden har gått? Ville du valgt annerledes i dag?

Fine internasjonale navn. Hadde kanskje brukt et mellomnavn som representerer min opprinnelsesland.

2. Måtte du kompromisse?

Valgte navn der lydene funker fint i Norge.

3. Var navnene trendy den gang da, men ikke nå?

Ikke trendy, men kjente navn.

Anonymkode: cb4be...95b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker begge navn godt, men synes yngste har det fineste. Jeg ønsket det navnet til eldste, men måtte kompromisse.

Begge har navn som har blitt mye mer vanlige etter at de ble født. Vi var relativt tidlig ute i en trend, særlig med eldstes navn.

Anonymkode: e3519...dfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er fornøyd, men dere vet trenden med å være kjønnsnøytral... så datter har fått seg nytt fornavn (tjue år nå). 

Anonymkode: a6737...dcc

Trenden med å være kjønnsnøytral? Hvis barnet ditt har kommet ut som trans eller ikke-binær er ikke det en trend, men heller noe som ikke er ulovlig lenger, og dermed virker det «unormalt» mange som kommer ut.. 😅 

Anonymkode: 1f6a2...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Utopisk skrev (14 timer siden):

1. Hva synes du om navnene nå, når tiden har gått? Ville du valgt annerledes i dag?

2. Måtte du kompromisse?

3. Var navnene trendy den gang da, men ikke nå?

 

1. nei er fornøyd.

2. Ja måtte ta hensyn til navn som funker i to forskjellig kulturer.

3. Vet ikke om de var Trendy. Syns de var kort og fine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/23/2024 at 12:37 PM, AnonymBruker said:

Trenden med å være kjønnsnøytral? Hvis barnet ditt har kommet ut som trans eller ikke-binær er ikke det en trend, men heller noe som ikke er ulovlig lenger, og dermed virker det «unormalt» mange som kommer ut.. 😅 

Anonymkode: 1f6a2...9e9

Det har da ikke vært ulovlig før heller. Så jo det er en trend. 

Anonymkode: dfe41...ac6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ikke inngå kompromiss og er veldig fornøyd med begge navnene etter 20 år.

Jeg ville kanskje valgt en annen stavemåte på det ene navnet, det er det eneste. Dette navnet er oppkalling og har to "topper" på ssb, et på slutten av 1800-tallet og den neste rundt år 2000. Topp nr to er mye høyere og mange anser nok navnet som et nyere navn enn at det var vanlig på 1800-tallet også. 

Det andre navnet er veldig nytt i Norge og jeg er veldig fornøyd med det. Det har en bratt kurve fra ingenting og opp til dagens nivå, på ssb. Kurven/ "nullpunktet" starter rundt år 2000, da barnet mitt fikk navnet sitt. Pappaen til barnet er fra et annet land der navnet er og var mye vanligere. 

Anonymkode: 3c5f6...536

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri angret en dag. Jeg er veldig glad i navnet fremdeles. 

Navnet er en klassiker, og har egentlig aldri gått av moten. Likevel er det ikke på topp 10 eller topp 20 listen. Tror det var såvidt innafor topp 50 listen den gangen vi valgte det. Det var jeg som valgte navnet, la det frem for den kommende far, og han var enig i at det var et kjempefint navn han også kunne tenke seg til barnet. Så da ble det det navnet.

Hadde jeg skulle hatt barn i dag og ikke den gangen for over tjue år siden, hadde jeg fremdeles valgt samme navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...