Gå til innhold

Ønsker å flytte nordover og slette litt studiegjeld - hvor er det fint å bo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjekk først hvilke tiltakskommuner det er aktuelt å bosette seg i. Har du en utdanning det er behov for? Da kan flyttekostnader og lønn bli påvirket positivt. 

Anonymkode: a8944...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjetil E skrev (På 26.4.2024 den 23.04):

Jeg har vært i Hammerfest, Honningsvåg, Vadsø, Kirkenes og Alta. Og vil si at Hammerfest er det stedet som ga mest byfølelse. Ja det bor flest mennesker i Alta, men der er sentrum spredd over et stort område. Egentlig tre steder faktisk. Kirkenes har og egentlig et ganske ok bysentrum.

Lenge siden du har vært i Alta? De har utviklet sentrum de siste årene, så nå er det konsentrert dit. 

Anonymkode: fb96c...ccd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo litt hva slags jobb du er ute etter, hva du vil på fritida, hvor ofte du har tenkt å reise sørover osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig trives jeg best i vest-Finnmark. Øst-Finnmark er mer lukket, vanskeligere å bli kjent med folk og Kirkenes var direkte utrivelig. Følte meg virkelig ikke trygg der. Alta eller Hammerfest ville jeg gått for.

Anonymkode: 6cd40...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Hammerfest hvis du ønsker et litt urbant liv i vakker, værhard natur, der du kanskje kan bli mer enn 1-2 år. Alta har bygget et slags (mindre vakkert) sentrum, men jeg føler Alta er på bondelandet, mens Hammerfest er mer urban. Du føler også at sjøen er nærmere i Hammerfest.

Hvis du ønsker å prøve noe skikkelig eksotisk når du først flytter, ville jeg valgt et sted langs kysten med færre enn 1000 innbyggere. Hva med Berlevåg, Hasvik, Mehamn eller Havøysund? Tror alle stedene unntatt Havøysund har flyplass. 

Anonymkode: 07c9f...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg ville valgt Hammerfest hvis du ønsker et litt urbant liv i vakker, værhard natur, der du kanskje kan bli mer enn 1-2 år. Alta har bygget et slags (mindre vakkert) sentrum, men jeg føler Alta er på bondelandet, mens Hammerfest er mer urban. Du føler også at sjøen er nærmere i Hammerfest.

Hvis du ønsker å prøve noe skikkelig eksotisk når du først flytter, ville jeg valgt et sted langs kysten med færre enn 1000 innbyggere. Hva med Berlevåg, Hasvik, Mehamn eller Havøysund? Tror alle stedene unntatt Havøysund har flyplass. 

Anonymkode: 07c9f...462

 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Personlig trives jeg best i vest-Finnmark. Øst-Finnmark er mer lukket, vanskeligere å bli kjent med folk og Kirkenes var direkte utrivelig. Følte meg virkelig ikke trygg der. Alta eller Hammerfest ville jeg gått for.

Anonymkode: 6cd40...240

Fordelen med Alta og Kirkenes: Storflyplass og større utvalg av varer og tjenester. Bedre klima og mer variert natur. Ulempen med begge plassene er at det er mer langstrakt og spredt. Avhengig av bil.

Fordelen med Hammerfest og Vadsø (og andre kyststeder): Mer byfølelse da alt er kompakt, behøver ikke bil. Ulempen er at det er litt mer værhardt og er dyrere å reise via småflyplasser. 

Anonymkode: fb96c...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får avskrevet studielån i Nordland også og i Salten og på Helgeland er der flere fine plasser. 
 

Bodø er litt dyrt å bo men er jo fylkeshovedstad og har alt å by på. 
 

Mo i Rana er en industriby og har alt du trenger og der er billigere å bo enn i Bodø. 
 

Sandnessjøen har mange tilbud og er billig å bo i 

Mosjøen er kjempefin. Der er mye industri og kultur og en trivelig liten plass. 
 

Ellers kan du jo bosette deg på småsteder ute i havgapet som Lovund, Herøy og Myken. Det er en del steder du kan jobbe innen havbruk for eksempel. 
 

Alke disse stedene har vel foreløpig billigere strøm enn sørpå, men det kan fort forandre seg. 

Anonymkode: 4c933...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammerfest er en forblåst by. Det er kaldt og jævli. Den har ingen varer, man må enten på nett eller til Alta for å få tak i ting.

Den eneste fordelen med Hammerfest, er sykehuset.

Anonymkode: 50794...d09

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 21.44):

Opptil 30.000 tror jeg. 

Anonymkode: 750c7...ce9

 
Fra lånekassen:
Du kan få slettet 20 prosent av lånet ditt, maksimalt 30 000 kroner hvert år. Grunnskolelærere kan få slettet ytterligere 20 000 kroner.

Anonymkode: 50794...d09

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får avskrevet studielån i Nordland også og i Salten og på Helgeland er der flere fine plasser. 

Anonymkode: 4c933...bb6

Det stemmer dessverre ikke. Dog enig i at det er mange fine steder.

Anonymkode: 4f20a...0ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine steder i Finnmark. Er ikke enig i at i Øst-Finnmark er folk mer lukket enn i Vest-Finnmark.

Folk i Finnmark er generelt åpne og interessert i å bli kjent med nye folk.

I Alta har man både by og land, kort vei til naturen men samtidig alt en by kan by på. 

 

Anonymkode: 91e65...b21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får avskrevet studielån i Nordland også og i Salten og på Helgeland er der flere fine plasser. 
 

Bodø er litt dyrt å bo men er jo fylkeshovedstad og har alt å by på. 
 

Mo i Rana er en industriby og har alt du trenger og der er billigere å bo enn i Bodø. 
 

Sandnessjøen har mange tilbud og er billig å bo i 

Mosjøen er kjempefin. Der er mye industri og kultur og en trivelig liten plass. 
 

Ellers kan du jo bosette deg på småsteder ute i havgapet som Lovund, Herøy og Myken. Det er en del steder du kan jobbe innen havbruk for eksempel. 
 

Alke disse stedene har vel foreløpig billigere strøm enn sørpå, men det kan fort forandre seg. 

Anonymkode: 4c933...bb6

Dette stemmer ikke. Fine steder, men du får ikke avskrevet studielånet.

Anonymkode: 6cd40...240

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange fine steder i Finnmark. Er ikke enig i at i Øst-Finnmark er folk mer lukket enn i Vest-Finnmark.

Folk i Finnmark er generelt åpne og interessert i å bli kjent med nye folk.

I Alta har man både by og land, kort vei til naturen men samtidig alt en by kan by på. 

 

Anonymkode: 91e65...b21

Enig i at de i vest er åpne og inkluderende. Kanskje Vadsø og Vardø er annerledes, men Kirkenes opplevde jeg ikke som spesielt åpent. Heller ikke Kautokeino, Karasjok eller Lakselv. Likte Hammerfest og Alta.

Anonymkode: 6cd40...240

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg flyttet fra Oslo til Finnmark, og jeg elsket det. Fant nettopp roen - i tillegg til fantastiske naturopplevelser gjennom alle årstider og masse gode venner. Til det økonomiske bildet hører også lavere skatt og elavgift.

Større og mindre steder i Finnmark har sine for- og ulemper. Ro og natur finner du overalt, så litt mer hvor du får jobb osv.

Jeg kjenner ikke igjen det med at det er lettere å bli kjent med lokale i Vest-Finnmark. Tvert imot vet jeg mange opplever det som vanskelig å bli kjent med lokale i Alta (samtidig er det en by med mange innflyttere, og veldig mange har det helt topp der).

Tror man kan ha det helt magisk på mindre steder i Finnmark. Samtidig vil jo kontrasten fra Oslo være større, og livet være enda barskere - på godt og vondt.

Karasjok og Kautokeino er fantastiske som samiske kjerneområder, og der man kan oppleve en helt annen kultur. Men samtidig kan det være krevende om man ikke behersker samisk.

De største byene - Alta, Kirkenes, Hammerfest og Vadsø har sine for- og ulemper. De to førstnevnte har daglige direktefly til Oslo. Alle har en del mennesker i samme situasjon.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du russisk? Det er en fordel i Nord-Norge mtp. alle innvandrerne fra Russland.

Anonymkode: 20170...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alta er veldig fin, men vil anbefale og bo litt utenfor pga det er kjempedyrt å bo i Alta. Tror salg - og leiepriser der er noe av det dyreste du kan finne i Norge.

Mange nydelige små steder rundt Alta, hvor det også er veldig billige og leie/kjøpe bolig. 

Anonymkode: 8c710...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...