Gå til innhold

Ønsker å flytte nordover og slette litt studiegjeld - hvor er det fint å bo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en skikkelig byrotte og bor midt i smørja i Oslo. Jeg elsker Oslo, men er dritt lei livet mitt her med butikkjobb og gigantisk studielån, og tenker at jeg like gjerne kan bruke et år på å få litt ekstra slettet ved å bo nord og kanskje få litt ro i sjela. Hvor er det fint å bo?
Noen som har gjort dette - flyttet fra storby til nord? 
Vil gjerne høre andres erfaringer.

Anonymkode: 750c7...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bo i Finnmark da tror jeg. Jeg flyttet fra en større by i nord norge, til bygda i Vesterålen. Gikk greit. 

Anonymkode: 9e9da...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke avskrevet så mye på kun ett år, gjør du vel? 

 

Anonymkode: 1fbb2...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får ikke avskrevet så mye på kun ett år, gjør du vel? 

 

Anonymkode: 1fbb2...8a4

Opptil 30.000 tror jeg. 

Anonymkode: 750c7...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Opptil 30.000 tror jeg. 

Anonymkode: 750c7...ce9

Men kanskje det er det det koster å flytte uansett, hmmmm.

Anonymkode: 750c7...ce9

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommuner dekker flytting om du er lærer/sykepleier etc.

Mange fine plasser i nord, du må finne deg en kommune i nord-troms eller finnmark.

Hansnes feks, er 1 time utenfor tromsø, og der får du avskrevet studielånet.

Ellers er det Hammerfest (værhardt), alta, kirkenes og Vadsø som er større byer i Finnmark, om du fortsatt ønsker å være litt "urban".

 

Anonymkode: ef75e...f7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du må bo i Finnmark da tror jeg. Jeg flyttet fra en større by i nord norge, til bygda i Vesterålen. Gikk greit. 

Anonymkode: 9e9da...8ae

Tror det gjelder noen steder i Troms også. Husker det var snakk om at Lyngen var skatteparadis for noen år siden. I Lyngen mangler de ihvertfall leger og helsepersonell som blir der mer enn en kort tid. 

Anonymkode: 958e1...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder nord Troms og Finnmark.

Hadde startet i Alta hvis du må ha litt by

Anonymkode: f2b32...35e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alta er fint :) Om du liker, og tåler, "litt" vær er Honningsvåg og Havøysund fint. Innenlandsklima finner du i Karasjok og i Kautokeino. Litt kinkig om du ikke snakker samisk da ;)

Øst-Finnmark er også veldig fint. 

Skulle jeg valgt ville jeg valgt Lyngen eller Alta

Anonymkode: 407a8...6b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 21.50):

Noen kommuner dekker flytting om du er lærer/sykepleier etc.

Mange fine plasser i nord, du må finne deg en kommune i nord-troms eller finnmark.

Hansnes feks, er 1 time utenfor tromsø, og der får du avskrevet studielånet.

Ellers er det Hammerfest (værhardt), alta, kirkenes og Vadsø som er større byer i Finnmark, om du fortsatt ønsker å være litt "urban".

 

Anonymkode: ef75e...f7f

Jeg har vært i Hammerfest, Honningsvåg, Vadsø, Kirkenes og Alta. Og vil si at Hammerfest er det stedet som ga mest byfølelse. Ja det bor flest mennesker i Alta, men der er sentrum spredd over et stort område. Egentlig tre steder faktisk. Kirkenes har og egentlig et ganske ok bysentrum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God plan. Men ikke gjør samme tabbe som meg. Flyttet til Tromsø i den tro at studiegjelden ville bli redusert. Oppdaget over et år senere at Tromsø ikke gir rett til sletting av studiegjeld. Så bodde langt oppi nord i over et år for ingeting. Så vær nøye med valg av sted.

Anonymkode: 6f1a6...e98

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Hammerfest

Anonymkode: 2766d...7ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

God plan. Men ikke gjør samme tabbe som meg. Flyttet til Tromsø i den tro at studiegjelden ville bli redusert. Oppdaget over et år senere at Tromsø ikke gir rett til sletting av studiegjeld. Så bodde langt oppi nord i over et år for ingeting. Så vær nøye med valg av sted.

Anonymkode: 6f1a6...e98

En ganske stor by og universitetsby reduserer ikke studiegjeld. Ikke gir det noen fordeler å bo der heller. Man må nok til de byene/ stedene som ligger usentralt til for å få noen goder. 

Anonymkode: 958e1...c0a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderte dette for noen år siden, men da jeg så hvor lite gjeld de sletter ble det mer lukrativt for meg å flytte sørover (Europa) hvor det er høyere lønninger. Var veldig nære å flytte til Genève, men endte opp i Danmark (min kone er dansk). Min lønn som ingeniør er ikke veldig mye høyere enn i Norge, men levekostnadene er ekstremt mye lavere, hvilket gir et større økonomisk overskudd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alta, kanskje. Lett å fly til Oslo derfra, om du skal hjem eller ha besøk. Studentby, så mye unge folk. Er det ikke lavere skatt i nord- Troms og Finnmark? Så ikke bare nedskriving av studielån. Og lavere strømpriser.

Anonymkode: 09dc4...90a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hammerfest kan anbefales!

Det er veldig mange som tenker som deg og flytter nordover hit for å prøve noe nytt. Pga det, så er det folk fra hele landet og utlandet her i skjønn forening. Det er kjempelett å bli kjent med folk, og er du med på litt ting så føles det nesten som litt studentby-vibes.

I tillegg til avskrivninger på studielån så er det også mindre skatt og billig strøm😄

Hilsen Finnmarksfrelst søring

Anonymkode: 01003...6df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du flytter nordover for 1-2 år kun for å slette studiegjeld så tror jeg du vil oppleve at vinninga går opp i spinninga. Du bør ha minst et par andre motivasjonsfaktorer for å flytte opp i nord, ev. også lengre tidshorisont. 

Anonymkode: 8bf4a...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke flyttet kun for å slette 30.000 studiegjeld i året. 

Det er dyrt å flytte, og ikke minst dyrt å fly hjem i helger og ferier. Så du går trolig i minus likevel. 

Anonymkode: 1dd24...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkenes,utrolig lett å bli kjent med

mennesker der. Havøysund, nydelige folk, men lite. Lyngen, nydelig plass de også, men ikke så lett å finne sin plass, mange lestedianerer og vennegrupper  som har vært satte i maaaange år. Da ville jeg heller valgt Hansnes. 

Anonymkode: d8ae0...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...