Gå til innhold

Sønnen min vil satse på en Youtube karriere fremfor IT-studier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har en 18 år gammel sønn som går i VG3 nå. Han er kjempegod innenfor teknologi, og driver med sosiale medier på fritiden. Da snakker jeg om å filme og redigere videoer. Han jobber også for noen kjente "influensere" , så han har et par jobber som han utfører for disse folka her på Youtube, Snapchat, TikTok, hva enn det måtte være. 

Planen hans var å studere IT til høsten. Han har søkt ulike studier på Samordna og var motivert til å begynne å studere. Men i dag så kom han til oss og fortalte at han ikke ønsker å studere, men heller vil satse fulltid på SoMe. Vi ble helt sjokka og prøvde å forklare til han at han kan drive med det han gjør samtidig som han går på universitetet, men det ville han ikke høre på. Han sa at  studier ikke inngår i fremtidsplanene hans for det han ønsket å oppnå i "bransjen".

Hvordan kan vi overbevise han om å fortsett å studere til høsten? Ja, jeg vet at han er 18 år og myndig og kan ta sine egne valg. Men som mor ønsker jeg bare det beste for han, og det å ha utdanning er ganske viktig i agens samfunn. Noen råd?😔

Anonymkode: 68ee7...0ed

Dere har ikke noe annet valg enn å støtte han i hans valg. YT karriere er vanskelig, men har han kreativiteten kan det gå fint.

Kanskje han kan spores inn på å gjøre det parallelt med utdanning innenfor medier?

Anonymkode: 6d4f0...923

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kan jo ta noen emner som er nyttige for karrieren? Bedriftsøkonomi, design, foto, tv-produksjon og lignende.

Anonymkode: 1aa55...0d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 18 år, og vil prøve ut egne ideer. Jeg hadde ikke stoppet han, men tatt en real prat om hva han ser for seg, tidsperspektiv om det ikke går osv. Om han starter på studier i en alder av 19 eller 23 går fint, men jeg ville nok ha krevd han hadde en inntekt av noe slag. 

Han kan jo også lykkes, og er et talent. La han prøve ut drømmen og så ser dere hvordan det går. 

Anonymkode: 12d28...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Han er myndig. Hans liv, hans valg. Aldri forsøk å bestem over andre voksnes liv, selv om det er barnet ditt.

Anonymkode: 9fdfd...443

Her er jeg IKKE 100 prosent enig! Skulle så vannvittig ønske at mine foreldre presset meg mer, eller forventet mer av meg! Når man er 18 år, er man fremdeles ikke alltid voksen og så moden som man tror, og mange trenger at foreldre er der og har litt forventninger osv. Presse er ikke greit, men å være litt klar på ting, slik at ungdommen ikke begynner å vakle, er helt greit, og skulle bare mangle. Foreldre som bare slipper alt den dagen barna fyller 18 år, er ikke gode foreldre!

Anonymkode: aa003...fa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toast skrev (15 timer siden):

Hva med å la han prøve et år og så studere om det feiler? Jeg tok selv et friår før jeg begynte på IT-studier, og var litt glad for det. Da får man et lite avbrekk etter 13 år med skole, og lært litt andre ting, har aldri vært noe problem.

For meg ble det omvendt. Tok et friår, og om aldri i gang igjen. Tanken er god, men det kan gå begge veier. 

Anonymkode: aa003...fa8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke alle er like heldige som deg, og ikke alle foreldre vil kunne vite best for deres barn. Selv om de selv alltid føler at de gjør det.

Anonymkode: dabfb...4d0

Nei, det er sant, men nå svart jo den du siterte på et innlegg hvor vedkommende mente foreldre bare skal passe sine egne saker når barnet har blitt myndig.. 

Anonymkode: aa003...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Eller hva med folkehøgskole? https://www.folkehogskole.no/skole/danvik/youtube-entreprenorskap

Anonymkode: 1aa55...0d9

Da må man leve med at man må tilbakebetale ekstra lån for så og si ingen kompetanse. Men gøy er det, spesielt på rett linje. Nå snakker de jo om å fjerne ekstrapoeng også, så da er det enda mindre grunn til å ha FHS som alternativ. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ham kjøre på. Studiene kan han ta jo senere om YouTube karrieren viser seg å bli vanskelig/lar vente på seg. 

Anonymkode: 6a529...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er myndig. Du kan bare forklare han å gi råd. Uansett om han finner suksess nå, vil dette være en ulempe for han i fremtiden om han noengang skal jobbe for andre enn seg selv. 

Å få jobb utenom egen virksomhet er så og si umulig uten et fagbrev. Jeg vil alltid anbefale folk å ta fagbrev, uansett hvor mye suksess de har som 18 åring, det er slik at man har noe i bunnen å falle tilbake på eller å bruke om man vil studere videre i fremtiden 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, om sønnen din er god innenfor SoMe, spilling etc så er det ikke dermed sagt at han er god innenfor IT. IT er også et fryktelig stort område med ekstremt mange retninger, for å få jobb innenfor de store selskapene så kreves master, selv om man tidligere gjerne kom inn uten utdannelse. Det skjer ikke så ofte lengre. 

La sønnen din ta et friår eller 2 fra studier og gjør som han ønsker. Tidligere var ungdommen i militæret, folkehøyskole osv før de studerte videre

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tjente min første million i fjor, på samme måte som han allerede har startet, og jeg er ufaglært. Dette året ligger jeg an til kraftig økning, langt mer enn noen lønnsøkning jeg har opplevd i andre jobber.

Det er vanvittig med penger i denne industrien, og man må svi mens jernet er varmt. Han har en mulighet nå, men for å tjene disse pengene, må han gripe mulighetene mens de er der, og hans ball har jo tydeligvis allerede begynt å rulle.

La han finne ut av dette selv. Foreldre vet ikke alltid best - denne verdenen fantes ikke engang mens dere var unge. Tro meg når jeg sier at han ikke er urealistisk i sin drøm!

Anonymkode: dabfb...4d0

En felle som det er lett å gå i med nystartet bedrift i vekst er skattefella og restskatt. Her bør mamma og pappa trå til med gode råd og passe på at barna setter av nok enger til skattebetaling .

Ellers er jeg enig med de som anbefaler gutten å satse et år eller to og vurdere utdannelse etterpå. Da vil han jo eventuelt vite mer nøyaktig hva han har mest nytte av å lære, og det er veldig sunt  å ha erfaring med næringsvirksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyrevann skrev (10 minutter siden):

Da må man leve med at man må tilbakebetale ekstra lån for så og si ingen kompetanse. Men gøy er det, spesielt på rett linje. Nå snakker de jo om å fjerne ekstrapoeng også, så da er det enda mindre grunn til å ha FHS som alternativ. 

Det tar noen år før de ekstrapoengene fjernes. Tror det kan være en fin mulighet for poden å komme seg hjemmefra på, og få utviklet det eventuelle talentet sitt i trygge rammer.

Anonymkode: 1aa55...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

 

Hvordan kan vi overbevise han om å fortsett å studere til høsten? Ja, jeg vet at han er 18 år og myndig og kan ta sine egne valg. Men som mor ønsker jeg bare det beste for han, og det å ha utdanning er ganske viktig i agens samfunn. Noen råd?😔

Anonymkode: 68ee7...0ed

Du kan neppe overbevise ham. Mange youtubere som tjener grovt med penger.

Men. Jeg har følgende regel med mine hjemmeværende voksne. De kan få bo hos oss - gratis - så lenge de er studenter, OM de ikke tar studielån. Alle egne utgifter får de dekke ved å jobbe ved siden av. Velger de å ta studielån, eller begynner å jobbe fulltid(eller slutter i studiene), så får de finne seg en hybel. Det er på en måte min "avskjedsgave" til dem, at de kan studere uten å ta lån ved å bo hjemme.

Men er de ikke student, så får de komme seg i gang med det ekte livet, som betyr å forsørge seg helt selv.

Det viktigste er vel at man kan enes om noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt lykkes uten studier, men om han senere ønsker å bli lønnsmottaker hos et av de virkelig attraktive techgigantene kan han glemmer det uten mastergrad.

Anonymkode: 287b8...cb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er myndig, så du kan strengt talt ikk bestemme over han. MEN du kan sette krav om han fortsatt skal bo hjemme. Da med tanke på å bidra økonomisk etc. 

Jeg hadde gitt en et år, så hadde han måtte enten studere, eller få seg en jobb hvor han tjente til livets opphold.

Anonymkode: 3d023...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har en 18 år gammel sønn som går i VG3 nå. Han er kjempegod innenfor teknologi, og driver med sosiale medier på fritiden. Da snakker jeg om å filme og redigere videoer. Han jobber også for noen kjente "influensere" , så han har et par jobber som han utfører for disse folka her på Youtube, Snapchat, TikTok, hva enn det måtte være. 

Planen hans var å studere IT til høsten. Han har søkt ulike studier på Samordna og var motivert til å begynne å studere. Men i dag så kom han til oss og fortalte at han ikke ønsker å studere, men heller vil satse fulltid på SoMe. Vi ble helt sjokka og prøvde å forklare til han at han kan drive med det han gjør samtidig som han går på universitetet, men det ville han ikke høre på. Han sa at  studier ikke inngår i fremtidsplanene hans for det han ønsket å oppnå i "bransjen".

Hvordan kan vi overbevise han om å fortsett å studere til høsten? Ja, jeg vet at han er 18 år og myndig og kan ta sine egne valg. Men som mor ønsker jeg bare det beste for han, og det å ha utdanning er ganske viktig i agens samfunn. Noen råd?😔

Anonymkode: 68ee7...0ed

Flott at han er engasjert på videregående og at han jobber litt for influensene, det kan være en god inngang til den bransjen. Men husk, ut fra hva jeg leser her, så jobber han altså ikke med "IT", men mye mer i retning av film og media. Selv om man er god til å bruke teknologien til å lage film, media og sosiale medier, er det ikke det samme som ren IT. Driver han noe annet som er nærmere relatert med IT som programmering/systemutvikling e.l. på fritiden? Sikker på at dere har snakket sammen om hva som er hva?

Slik det fremstår i innlegget, så er han jo mer aktuell for studier innen medier/kommunikasjon eller lignende, enn de mer eller mindre rene IT studiene, hvis studier er aktuelt. 

Jeg forstår bekymringen om at han kanskje ikke vil ha noe å falle tilbake på hvis satsningen på film/media/sosiale medier ikke fører frem. Samtidig er han 18 år, går siste året på VGS, og det er ikke sikkert at han er motivert for å studere videre nå. Når man er ung, syntes jeg det er rom for å prøve og evt. feile et år eller to før man eventuelt studerer videre. Hvis man faktisk har prøvd noe og det ikke fungerte, så er man gjerne også mer motivert for å prøve noe annet (f. eks. studier). Og skal han studere IT så er motivasjon meget viktig, da flere av retningene for mange kan være ganske tunge. Er man ikke tilstrekkelig motivert i utgangspunktet, kan et IT studie bli ganske tungt. Ta det fra en med etter hvert en del år i bransjen, med et IT studie i bunn. En av tingene jeg angrer på er at jeg ikke brukte et år eller to etter videregående. Det er da man virkelig har muligheten til å prøve noe annet, selv om det kanskje er litt på siden av det de fleste andre gjør, siden man som regel ikke har andre forpliktelser som familie/lån i livet. 

Anonymkode: 34a9a...b1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Å studere IT er ikke det samme som å studere dataingeniør. Jeg gjetter på at gutten kanskje tenkte å fordype seg i den kreative delen av IT, som webbaserte løsninger, brukergrensesnitt, hvis han tenkte så langt. 

Men er absolutt ikke uenig i at sjekke ut studier som multimedieteknologi kan være lurt, innen søknadsfristen 15. april 2025 ;)

Anonymkode: 3146e...3f5

Nei, men utvikling av webbaserte løsninger/brukergrensesnitt/UX osv. er likevel noe ganske annet enn kreasjon av medier/film o.l. Det er forskjellige typer fagfolk. "Vi" som jobber i IT her hos oss har jobbet en del med filmskapere tidligere, der vi har stått for plattformer/strukturer rundt medie(filer), mens filmskaperne har jo - vært ute i felt, filmet, redigert/postproduksjon/lagt på grafikk osv. Men det er altså ganske forskjellige fagretninger. 

Anonymkode: 34a9a...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For meg ble det omvendt. Tok et friår, og om aldri i gang igjen. Tanken er god, men det kan gå begge veier. 

Anonymkode: aa003...fa8

Jeg tok fem år pause, og det var absolutt nødvendig for å finne mitt drømmeyrke. Hadde jeg begynt rett på studier så hadde jeg garantert hoppet av og byttet retning flere ganger. Jeg var ikke i nærheten av moden nok som 18-19 åring til å vite hva jeg ville bli.

takinova skrev (3 timer siden):

Du kan neppe overbevise ham. Mange youtubere som tjener grovt med penger.

Men. Jeg har følgende regel med mine hjemmeværende voksne. De kan få bo hos oss - gratis - så lenge de er studenter, OM de ikke tar studielån. Alle egne utgifter får de dekke ved å jobbe ved siden av. Velger de å ta studielån, eller begynner å jobbe fulltid(eller slutter i studiene), så får de finne seg en hybel. Det er på en måte min "avskjedsgave" til dem, at de kan studere uten å ta lån ved å bo hjemme.

Men er de ikke student, så får de komme seg i gang med det ekte livet, som betyr å forsørge seg helt selv.

Det viktigste er vel at man kan enes om noe.

Det hadde vært mye mer økonomisk smart å latt de bo hjemme gratis MED studielån, og at de skulle sette det på sparekonto... Rentene av ett studielån kunne kommet godt med som EK til bolig....

Anonymkode: d976a...f6b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tok fem år pause, og det var absolutt nødvendig for å finne mitt drømmeyrke. Hadde jeg begynt rett på studier så hadde jeg garantert hoppet av og byttet retning flere ganger. Jeg var ikke i nærheten av moden nok som 18-19 åring til å vite hva jeg ville bli.

Det hadde vært mye mer økonomisk smart å latt de bo hjemme gratis MED studielån, og at de skulle sette det på sparekonto... Rentene av ett studielån kunne kommet godt med som EK til bolig....

Anonymkode: d976a...f6b

Ja, det er også et alternativ, men det ønsket barnet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...