Gå til innhold

Sønnen min vil satse på en Youtube karriere fremfor IT-studier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 18 år gammel sønn som går i VG3 nå. Han er kjempegod innenfor teknologi, og driver med sosiale medier på fritiden. Da snakker jeg om å filme og redigere videoer. Han jobber også for noen kjente "influensere" , så han har et par jobber som han utfører for disse folka her på Youtube, Snapchat, TikTok, hva enn det måtte være. 

Planen hans var å studere IT til høsten. Han har søkt ulike studier på Samordna og var motivert til å begynne å studere. Men i dag så kom han til oss og fortalte at han ikke ønsker å studere, men heller vil satse fulltid på SoMe. Vi ble helt sjokka og prøvde å forklare til han at han kan drive med det han gjør samtidig som han går på universitetet, men det ville han ikke høre på. Han sa at  studier ikke inngår i fremtidsplanene hans for det han ønsket å oppnå i "bransjen".

Hvordan kan vi overbevise han om å fortsett å studere til høsten? Ja, jeg vet at han er 18 år og myndig og kan ta sine egne valg. Men som mor ønsker jeg bare det beste for han, og det å ha utdanning er ganske viktig i agens samfunn. Noen råd?😔

Anonymkode: 68ee7...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rådene må tilpasses sønnen deres, og han føler jeg ikke at er pressentert eller relevant i det dere skriver. Det at han skal studere er det dere som vil.

Den generelle tendensen at unge tør å satse på drømmer og tilgjengelige jobbmuligheter synes jeg er en bra ting.

Anonymkode: 6a0ae...943

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke er motivert for studier nå så er det vel best om han prøver på det han ønsker, han kommer jo til å tjene penger på det så det er jo ikke akkurat som at han har tenkt å drive dank et helt år.

Den tiden der han blir bundet til å tjene fast sum hver måned, bundet til faste arbeidstider kommer fort nok. Bedre at de prøver og feiler litt mens de er ung og bor hjemme eller kan klare seg med en liten hybel el

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han jobber også for noen kjente "influensere" , så han har et par jobber som han utfører for disse folka her på Youtube, Snapchat, TikTok, hva enn det måtte være. 

Hvis han har sin egen bedrift, kan han kanskje jobbe et år først og deretter studere.

Anonymkode: ce17f...064

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er myndig. Hans liv, hans valg. Aldri forsøk å bestem over andre voksnes liv, selv om det er barnet ditt.

Anonymkode: 9fdfd...443

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke stoppe ham, han er myndig. MEN du trenger ikke enable ham. Ikke gi ham penger. Hvis han skal bo hjemme, må han betale husleie og bidra med husarbeid. Har han ikke råd til ny bukse eller en fest? Det var synd. 

Anonymkode: 5dcb1...6e1

  • Liker 8
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde forklart hva jeg forventer hvis han blir boende hjemme og det er at han enten studerer eller betaler for å bo hjemme. Samtidig er det bedre at han forsøker dette nå en at han gjør det servere, så jeg kunne gjort en avtale med han om hvordan vi skulle ordnet betalingen mens han gir det et forsøk, men jeg ville gitt det maks et år før jeg hadde forventet studier hvis det viser seg at dette ikke er mulig å tjene penger på. 

Anonymkode: 72d8f...847

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bedt ham i det minste søke for sikkerhets skyld, så kan han satse fram til høsten og se hvordan det går. Hadde ikke sponset dette med et øre.

Anonymkode: 5b554...1af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde bedt ham i det minste søke for sikkerhets skyld, så kan han satse fram til høsten og se hvordan det går. Hadde ikke sponset dette med et øre.

Anonymkode: 5b554...1af

Det er det jeg også tenker -  at han i det minste søker på studier. Men han har tenkt å trekke tilbake søknaden på samordna opptak, noe som vi synes er dumt.

Anonymkode: 68ee7...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han er myndig. Hans liv, hans valg. Aldri forsøk å bestem over andre voksnes liv, selv om det er barnet ditt.

Anonymkode: 9fdfd...443

Jeg er fullt klar over at det er hans liv. Men jeg synes på en måte at det blir bortkastet en så kunnskapsrik gutt som han som allerede har god ferdigheter innenfor IT, ikke begynner på studier. Han blir jo ti ganger så mer attraktiv på studie hvis han har et eller annet sertifikat å vise frem, eller noe å falle på hvis SoMe opplegget hans går skeivt.

Anonymkode: 68ee7...0ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la han prøve et år og så studere om det feiler? Jeg tok selv et friår før jeg begynte på IT-studier, og var litt glad for det. Da får man et lite avbrekk etter 13 år med skole, og lært litt andre ting, har aldri vært noe problem.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han gjøre som han vil. Ett år i bransjen kan være akkurat det han trenger for å skjlnne at utdanning vil være en fordel.

At han tar ett friår for å prøve seg i fulltidsjobb kan være motivasjonen han trenger, og det kan gi han verdifull erfaring videre inn i studier. Selv om du som mor mener arbeidspraksis og bransjeerfaring er bortkastet, så gjør ikke fremtidige arbeidsgivere det.

Anonymkode: d976a...f6b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er fullt klar over at det er hans liv. Men jeg synes på en måte at det blir bortkastet en så kunnskapsrik gutt som han som allerede har god ferdigheter innenfor IT, ikke begynner på studier. Han blir jo ti ganger så mer attraktiv på studie hvis han har et eller annet sertifikat å vise frem, eller noe å falle på hvis SoMe opplegget hans går skeivt.

Anonymkode: 68ee7...0ed

Jeg tjente min første million i fjor, på samme måte som han allerede har startet, og jeg er ufaglært. Dette året ligger jeg an til kraftig økning, langt mer enn noen lønnsøkning jeg har opplevd i andre jobber.

Det er vanvittig med penger i denne industrien, og man må svi mens jernet er varmt. Han har en mulighet nå, men for å tjene disse pengene, må han gripe mulighetene mens de er der, og hans ball har jo tydeligvis allerede begynt å rulle.

La han finne ut av dette selv. Foreldre vet ikke alltid best - denne verdenen fantes ikke engang mens dere var unge. Tro meg når jeg sier at han ikke er urealistisk i sin drøm!

Anonymkode: dabfb...4d0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tjente min første million i fjor, på samme måte som han allerede har startet, og jeg er ufaglært. Dette året ligger jeg an til kraftig økning, langt mer enn noen lønnsøkning jeg har opplevd i andre jobber.

Det er vanvittig med penger i denne industrien, og man må svi mens jernet er varmt. Han har en mulighet nå, men for å tjene disse pengene, må han gripe mulighetene mens de er der, og hans ball har jo tydeligvis allerede begynt å rulle.

La han finne ut av dette selv. Foreldre vet ikke alltid best - denne verdenen fantes ikke engang mens dere var unge. Tro meg når jeg sier at han ikke er urealistisk i sin drøm!

Anonymkode: dabfb...4d0

Er det sønnen som skriver her LOL😄

Anonymkode: 29d8b...43c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg tjente min første million i fjor, på samme måte som han allerede har startet, og jeg er ufaglært. Dette året ligger jeg an til kraftig økning, langt mer enn noen lønnsøkning jeg har opplevd i andre jobber.

Det er vanvittig med penger i denne industrien, og man må svi mens jernet er varmt. Han har en mulighet nå, men for å tjene disse pengene, må han gripe mulighetene mens de er der, og hans ball har jo tydeligvis allerede begynt å rulle.

La han finne ut av dette selv. Foreldre vet ikke alltid best - denne verdenen fantes ikke engang mens dere var unge. Tro meg når jeg sier at han ikke er urealistisk i sin drøm!

Anonymkode: dabfb...4d0

Og hvor mange er det som feiler for hver person som tjener 1 million på SoMe? 

Anonymkode: 5dcb1...6e1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en 18 år gammel sønn som går i VG3 nå. Han er kjempegod innenfor teknologi, og driver med sosiale medier på fritiden. Da snakker jeg om å filme og redigere videoer. Han jobber også for noen kjente "influensere" , så han har et par jobber som han utfører for disse folka her på Youtube, Snapchat, TikTok, hva enn det måtte være. 

Planen hans var å studere IT til høsten. Han har søkt ulike studier på Samordna og var motivert til å begynne å studere. Men i dag så kom han til oss og fortalte at han ikke ønsker å studere, men heller vil satse fulltid på SoMe. Vi ble helt sjokka og prøvde å forklare til han at han kan drive med det han gjør samtidig som han går på universitetet, men det ville han ikke høre på. Han sa at  studier ikke inngår i fremtidsplanene hans for det han ønsket å oppnå i "bransjen".

Hvordan kan vi overbevise han om å fortsett å studere til høsten? Ja, jeg vet at han er 18 år og myndig og kan ta sine egne valg. Men som mor ønsker jeg bare det beste for han, og det å ha utdanning er ganske viktig i agens samfunn. Noen råd?😔

Anonymkode: 68ee7...0ed

Jeg hadde latt ham finne ut av det selv. De aller fleste har uansett godt av et år hvor de gjør noe annet før de starter på studier. Mine venner var i forsvaret, folkehøyskole, backpacking, arbeidsår, noen var au pair hos familier på eksotiske steder til og med.. Felles er at alle har fått erfaringer og opplevelser om livet utenom skolebenken. 

Men krev at han betaler husleie, evt. også for mat, og at han vasker klærne sine selv, bidrar med husarbeid og matlaging osv., ikke vær butler for han hvis han blir boende hjemme. 

Hvis han skal forsøke å bruke et år eller to på å leve av SoMe, så får han erfaringer med å bygge nettverk (som er en god egenskap innenfor IT), bedriftsøkonomi (om han tar av) og personlig økonomi, kontrakter og ikke minst det å kunne snakke for seg selv. 

Overraskende mange jeg kjenner fikk jobb via bekjente på en matbutikk eller lignende som ungdommer, og jobbet der hver sommer til de var ferdige med bachelorgraden eller masteren, og plutselig innså at de aldri hadde vært på jobbintervju eller skrevet CV før i sitt liv. 

Når vi ansetter nyutdannede så ser vi også etter egenskaper utenom det man lærer på skolebenken; verv, deltidsjobber og lignende som viser at man har "soft skills" som at man er kreativ og flink til å løse problemer, har mellommenneskelige egenskaper (i forhold til å kunne arbeide i team), er fleksibel og tilpasningsdyktig, flink til å kommunisere (med kunder, innenfor IT er det ofte kunder å forholde seg til) osv. 

Man lærer mye på skolebenken, men vår erfaring viser at de som også har litt livserfaringer ofte har en bedre forståelse av hvordan den virkelige verden fungerer, og dermed er bedre rustet og tilpasningsdyktige når de går fra universitetet til arbeidslivet. 

La gutten prøve seg mens han har muligheten, han har enda femti år til han blir pensjonist! :)

Anonymkode: 3146e...3f5

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Også vil jeg legge til; om SoMe ikke går bra for gutten, så må han skaffe seg jobb i butikk/klippe plen/lufte hunder eller noe, så han kan betale dere husleien likevel! Forsatt ting som er fint å ha på CVen! ;)

Anonymkode: 3146e...3f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror han at det må være enten/eller? De fleste studenter må jo uansett jobbe i tillegg for å få det til å gå rundt økonomisk, og som student så har man mer frihet, man må f.eks ikke fullføre på normert tid. Mange har bygd opp en karriere på SoMe samtidig som de studerte.

Anonymkode: 38dfb...cc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste over tråden én gang til, og ser at han tydeligvis har null interesse for ingeniørstudier? Hvem har plantet idéen i hodet hans om at han kun kan studere til å bli ingeniør. Han er jo tydeligvis kreativ, og burde sjekke ut studier innenfor visuell kommunikasjon/filmskaper o.l.

Anonymkode: 38dfb...cc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han karisma og ser bra ut? Kan han formidle budskap på en bra måte? Youtube er som tv, det er ikke alle som egner seg for oppgaven.

Anonymkode: 131d8...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...