Gå til innhold

Qatar airways har fjernet Israel fra kartet


Sommer2464

Anbefalte innlegg

1 hour ago, sandpapirhode said:

Uansett hva jeg henviser til kommer du og dine likesinnede til å avfeie dem som informasjon fra ikke troverdige kilder. Det er litt kjedelige å bruke det kortet om og om igjen. Alt av vestlige kilder er godkjent for vesten og alt som ikke kommer fra vesten er ikke troverdige. 

Bruke det kortet igjen og igjen? Du har jo ikke henvist til en eneste kilde og jeg har aldri sett påstandene du kommer med i noen annen kilde. Hvor kommer det fra?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, sandpapirhode said:

Jøder er ikke en nasjonalitet, ja det bodde jøder der SAMMEN med arabere kjempe lenge, og det uten problemer. Hvor tror du jødene var før 1948? Det var ikke bare i Europa. De bodde der og kalte seg palestinske jøder, akkurat som det bor kristne der og kaller seg palestinere.  Det er like komisk som at Kristne i Palestina skal stå opp å forlange å ta over Gaza og si vi har Guddommelig rett over landet. Nei, kristne har levd og lever der som KRISTNE PALESTINERE. Zionistene derimot, de gjorde dette, bestemte seg for at nå skal vi hviske ut det landet som tok oss imot når nesten hele verden ville gasse oss ihjel og kalle det vårt. 

Noen ganger skjønner jeg hvorfor etniske nordmenn er bekymret for utviklingen i Norge. Tenk om muslimene en dag bestemte seg for at Norge skal bli deres for Allah sa det.  Det bor jo muslimer her og det har gjort kjempe lenge....... Ser du mønsteret? 

Ifølge jødedommen skal jødene leve i eksil frem til dommedagen/Messiah skal komme, det ligger i deres tro å ikke eie land, ergo følger ikke zionistene sin egen religion. De ble beordret det av sin Gud for å ha vært ulydige. 

Det er også derfor ultraortodokse jøder ikke anerkjenner Israel og kaller seg Palestinere (ja, til og med før og etter 7.okt). 

Det er ikke palestinere sin feil at Europeere gikk full nazi under 2.verdenskrig og utsatte jøder for ekstremt brutalitet, det er ikke Palestinere som skal måtte gjøre opp for Europa sin feil. 

Nei, jøder er et folkeslag. Jeg har vanskelig for å se at opprettelsen av Israel kan sammenlignes med muslimers rett til Norge. Det har bodd jøder i området i tusenvis av år - helt frem til opprettelsen av Israel. Som Madame Butterfly allerede har poengtert, arbeidet med å få opprettet en jødisk stat begynte tiår før 2. verdenskrig. Det er ikke relevant. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sandpapirhode skrev (4 timer siden):

Jøder er ikke en nasjonalitet, ja det bodde jøder der SAMMEN med arabere kjempe lenge, og det uten problemer. Hvor tror du jødene var før 1948? Det var ikke bare i Europa. De bodde der og kalte seg palestinske jøder, akkurat som det bor kristne der og kaller seg palestinere.  Det er like komisk som at Kristne i Palestina skal stå opp å forlange å ta over Gaza og si vi har Guddommelig rett over landet. Nei, kristne har levd og lever der som KRISTNE PALESTINERE. Zionistene derimot, de gjorde dette, bestemte seg for at nå skal vi hviske ut det landet som tok oss imot når nesten hele verden ville gasse oss ihjel og kalle det vårt. 

Noen ganger skjønner jeg hvorfor etniske nordmenn er bekymret for utviklingen i Norge. Tenk om muslimene en dag bestemte seg for at Norge skal bli deres for Allah sa det.  Det bor jo muslimer her og det har gjort kjempe lenge....... Ser du mønsteret? 

Ifølge jødedommen skal jødene leve i eksil frem til dommedagen/Messiah skal komme, det ligger i deres tro å ikke eie land, ergo følger ikke zionistene sin egen religion. De ble beordret det av sin Gud for å ha vært ulydige. 

Det er også derfor ultraortodokse jøder ikke anerkjenner Israel og kaller seg Palestinere (ja, til og med før og etter 7.okt). 

Det er ikke palestinere sin feil at Europeere gikk full nazi under 2.verdenskrig og utsatte jøder for ekstremt brutalitet, det er ikke Palestinere som skal måtte gjøre opp for Europa sin feil. 

Du har helt rett i at de ortodokse jødene var/er mot opprettelsen av Israel. Ellers var det mye feil info her. 
1. Jødedommen er en etnoreligion. Altså jøder er en folkegruppe OG en religion. Kristne og muslimer (begge misjonerende religioner) har vanskelig for å forstå dette. 
Ex er det mange israelske jøder som er ateister, som historiker Yuval Noa Harari. 
Det er ikke bare å komme å si at man vil bli jøde.

2. I år 70 ble de fleste jøder jaget i eksil av romerne som straff for å ha gjort opprør. Imponerende nok har de klart å holde på sin spesielle kultur og ikke minst historie i nesten 2000 år i landflyktighet. Påskehilsenen deres har vært «neste år i Jerusalem» like lenge. Så sionismen har vært innbakt i deres kultur i mange århundrer. 
Om noe, kan jødenes tilbakekomst og opprettelse av Israel sees på som et delvis vellykket dekolonialiseringsprosjekt. 
 

3. Jeg synes du skal google hva sionisme er da du virker å vart veldig snevert syn på det.

4. Som alle vet ble verdens jødiske befolkning utsatt for et utrolig vellykket folkemord der det neste lyktes naziene å utrydde dem helt. 
I allefall den europeiske diasporaen. Noen har nevnt stormuftien av Jerusalem tidligere i tråden, han som var palestinaarabernes åndelige leder på 40-tallet. Hvis du mener han og «palestinerne» var så uskyldige oppi dette, kan du google hva han drev på med under Holocaust…

Konklusjon: Jeg er ikke tilhenger av apartheid og etnostater. Men i jødenes og Israels tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak, fordi det rett og slett er nødvendig. De må få være i flertall i sitt eget land. 
Derfor er jeg sterkt imot «right to return». Hvordan tror du det vil se ut i Israel om alle millioner av etterkommere etter de 700 000 tusen som flyktet/frivillig forlot landet i 48 skulle komme tilbake og bosette seg i Israel??

Endret av Bacteria
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (29 minutter siden):

Du har helt rett i at de ortodokse jødene var/er mot opprettelsen av Israel. Ellers var det mye feil info her. 
1. Jødedommen er en etnoreligion. Altså jøder er en folkegruppe OG en religion. Kristne og muslimer (begge misjonerende religioner) har vanskelig for å forstå dette. 
Ex er det mange israelske jøder som er ateister, som historiker Yuval Noa Harari. 
Det er ikke bare å komme å si at man vil bli jøde.

2. I år 70 ble de fleste jøder jaget i eksil av romerne som straff for å ha gjort opprør. Imponerende nok har de klart å holde på sin spesielle kultur og ikke minst historie i nesten 2000 år i landflyktighet. Påskehilsenen deres har vært «neste år i Jerusalem» like lenge. Så sionismen har vært innbakt i deres kultur i mange århundrer. 
Om noe, kan jødenes tilbakekomst og opprettelse av Israel sees på som et delvis vellykket dekolonialiseringsprosjekt. 
 

3. Jeg synes du skal google hva sionisme er da du virker å vart veldig snevert syn på det.

4. Som alle vet ble verdens jødiske befolkning utsatt for et utrolig vellykket folkemord der det neste lyktes naziene å utrydde dem helt. 
I allefall den europeiske diasporaen. Noen har nevnt stormuftien av Jerusalem tidligere i tråden, han som var palestinaarabernes åndelige leder på 40-tallet. Hvis du mener han og «palestinerne» var så uskyldige oppi dette, kan du google hva han drev på med under Holocaust…

Konklusjon: Jeg er ikke tilhenger av apartheid og etnostater. Men i jødenes og Israels tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak, fordi det rett og slett er nødvendig. De må få være i flertall i sitt eget land. 
Derfor er jeg sterkt imot «right to return». Hvordan tror du det vil se ut i Israel om alle millioner av etterkommere etter de 700 000 tusen som flyktet/frivillig forlot landet i 48 skulle komme tilbake og bosette seg i Israel??

Du kommer med masse tull her.

Det skulle vel ha tenkt på før de jaget dem bort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (2 timer siden):

Nei, jøder er et folkeslag. Jeg har vanskelig for å se at opprettelsen av Israel kan sammenlignes med muslimers rett til Norge. Det har bodd jøder i området i tusenvis av år - helt frem til opprettelsen av Israel. Som Madame Butterfly allerede har poengtert, arbeidet med å få opprettet en jødisk stat begynte tiår før 2. verdenskrig. Det er ikke relevant. 

Så om muslimene forblir her i over tusen  år så har plutselig rett til å ta over Norge og kalle det Norgestan? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (3 timer siden):

Bruke det kortet igjen og igjen? Du har jo ikke henvist til en eneste kilde og jeg har aldri sett påstandene du kommer med i noen annen kilde. Hvor kommer det fra?

Nei fordi det er ikke noe vits, tilsvaret er det samme : kildene. 

 

Akkurat som de som vet sannheten ikke ha tro på vestlige kilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, sandpapirhode said:

Så om muslimene forblir her i over tusen  år så har plutselig rett til å ta over Norge og kalle det Norgestan? 

Jødene var i israel lenge før det eksisterte kristne og muslimer.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (5 timer siden):

Hamas er i Vestbredden. Hamas er også i Libanon og Syria, og har angrepet Israel fra alle kanter.

Det er jo fordi Abbas ikke vil risikere å tape valget til Hamas i Vestbredden, at han ikke har avholdt valg på nesten 20 år.

Du slenger rundt deg med påstander, og det virker ikke som du besitter den mest basale faktisk kunnskap. 
Ting som ikke engang er omstridt. 

Det siste jeg gjør er å diskutere med som med sin fulle fem støtter folkemord og drap på babyer. 

Toget ditt har kjørt for lengst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (4 minutter siden):

Jødene var i israel lenge før det eksisterte kristne og muslimer.

Ingenting som het Israel .

Men hva er poenget ditt? Er det slik at etter ett viss antall år er det greit å okkupere men ikke før det? 

Tusen eller titusen år vil ikke  rettferdiggjøre noe av dette. 

Endret av sandpapirhode
Skrivefeil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sandpapirhode said:

Ingenting som het Israel .

Men hva er poenget ditt? Er det slik at etter ett viss antall år er det greit å okkupere men ikke før det? 

Tusen eller titusen år vil ikke  rettferdiggjøre noe av dette. 

Judea og samaria, semantikk. 
Poenget mitt var at dem har ikke okkupert noenting, dem har vært der i flere årtusner.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (Akkurat nå):

Judea og samaria, semantikk. 
Poenget mitt var at dem har ikke okkupert noenting, dem har vært der i flere årtusner.

Har Palestina eksistert noen gang? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, sandpapirhode said:

Har Palestina eksistert noen gang? 

Spørs om du tenker på det som eget land, da nei.

Palestina var navnet på ett område som romerne gav provinsen dem styrte.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (Akkurat nå):

Spørs om du tenker på det som eget land, da nei.

Palestina var navnet på ett område som romerne gav provinsen dem styrte.

Et lands navn er jo navnet på et området? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (På 26.4.2024 den 6.28):

Hamas lederne som tar alle pengene, lever i luksus i Qatar. Kanskje derfor?

Dette er ikke noe nytt etter 7 oktober. Jødehatet står sterkt i midtøsten.

Og muslimhatet står sterkt i resten av verden. Palestina er fjernet fra Google Earth også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, sandpapirhode said:

Et lands navn er jo navnet på et området? 

Vel, i såfall, så heter stedet Syria. Noe som var en periode syria palestina, men under ottomanerne så sa dem som bodde der, at dem bodde i sør syria.

Det blir som med fylker her i Norge. Jada, du er sikkert en trønder, men trøndelag er ikke ett eget land.

Endret av Duraton
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uglems skrev (15 minutter siden):

Palestina er fjernet fra Google Earth også.

Fordi det heter Jordan der nå?

Hvis vi skulle latt være å anerkjenne stater som er tegnet opp innen de siste 100 årene, tror jeg noen og enhver ville blitt sjokkert. I stedet er folk sykelig opptatt av legitimiteten til Israel. Det er spesielt.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Callisto83 skrev (4 minutter siden):

Fordi det heter Jordan der nå?

Hvis vi skulle latt være å anerkjenne stater som er tegnet opp innen de siste 100 årene, tror jeg noen og enhver ville blitt sjokkert. I stedet er folk sykelig opptatt av legitimiteten til Israel. Det er spesielt.

Nei fordi det står Israel der Palestina skulle vært 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Uglems said:

Nei fordi det står Israel der Palestina skulle vært 

Det er vel opp til grunnleggerne av en stat hva dem ønsker å kalle landet sitt. 
Nå ble det Israel. Lev med det.

Endret av Duraton
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uglems skrev (13 minutter siden):

Nei fordi det står Israel der Palestina skulle vært 

Jordan er også der Palestina skulle vært. Det er bare å se på kart over "British Mandate of Palestine" fra 1920.

PLO i Jordan forsøkte faktisk og styrte kongedømmet der i 1970. Også kjent som Black September. Dette er sannsynligvis litt av grunnen til at disse araberne som ikke vil vise Israel på flykartet, heller ikke gidder ta imot palestinske flyktninger fra Gaza.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sandpapirhode skrev (1 time siden):

Du kommer med masse tull her.

Det skulle vel ha tenkt på før de jaget dem bort. 

Hvilket av punktene er «tull»?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...