Gå til innhold

Bør jeg binde boliglånsrenta nå? Frykter renteøkninger pga. svak krone.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bandt renta på 4% for fem år. Jeg tror renta skal opp enda mer. Fem år er ikke så lenge. Slipper også bekymringer for om den går opp hver gang det er rentemøter osv. Jeg hadde bundet den, men man vet jo aldri. Bandt studielånet på 3% i 10 år for forutsigbarhet. Den var bare under 3% hele perioden og mnd. etter at avtalen gikk ut begynte renta og gå opp 🤪🤪

Anonymkode: dcf0c...7a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Druid skrev (3 timer siden):

Fastrente er spekulasjon fra banken sin side, og derfor kalkuleres det  enormt rundt dette. De kan ikke tilby fastrenter de ikke kan tjene penger på.

Det er derfor fastrente tilbud er gode indikatorer på hva banken forventer at renten skal være i framtiden. Når de venter at renten skal opp, vil fastrenten stige mer enn flytende, synker den under flytende, skal den signifikant ned. 

De som har fått lukrative fastrente tilbud før renten gikk i taket, spekulerte mot bankene og vant. Men normalt sett er systemet rigget til fordel av bankene. En bank som taper for mye på denne typen kalkuleringer, kalles "konkurs" 

Det var ikke mye kalkulering å forstå at styringsrenten ikke skulle ligge på 0 særlig lenge.

Forøvrig taper ikke banken på fastrenteavtaler uansett. De har innlånsrente fra kapitalmarkedene som alltid ligger noe under fastrenten de tilbyr til enhver tid.

Anonymkode: bc82c...338

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan lov deg at de regner på det 🙂 Mannen min har doktorgrad i statistikk, og han jobbet tidligere i en stor bank med nettopp slike beregninger.

Anonymkode: aae29...66f

Det er ikke så mye å regne på. Med en lav styringsrente har ikke banken noe valg. Om styringsrenten ligger på 0-1% kan selvsagt ikke bankene tilby fastrenter 4-5-6% høyere enn dette. Derfor gjør de det heller ikke.

Forøvrig ville det vært plent umulig å beregne 10-20 år inn i fremtiden uansett.

Mange som skjønte dette under pandemien, sitter nå med veldig gunstig fastrente. Med styringsrente på 0 er det heller ikke spes vanskelig å skjønne.

Anonymkode: bc82c...338

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Økonomer sier i dag at den svake krona kan føre til ytterligere renteøkning.

Det gjør meg nervøs. Lurer derfor på å binde renta i 3 år til en fastrente på 4, 69. Har flytende nå til 5, 50.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/JbWe14/sjefoekonomer-svak-kronekurs-oeker-risikoen-for-renteheving

Hva tenker dere? Skal renta opp eller ned de neste par årene? 

Anonymkode: 40e87...5d2

Det er egentlig bare ett svar på dette, og det er om du synes det er verdt prisen å sikre seg.

Binder du renta vet du hva du skal betale i perioden, bare du kan avgjøre om det du taper ved en evt rentenedgang er verdt sikkerheten. 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det var ikke mye kalkulering å forstå at styringsrenten ikke skulle ligge på 0 særlig lenge.

Forøvrig taper ikke banken på fastrenteavtaler uansett. De har innlånsrente fra kapitalmarkedene som alltid ligger noe under fastrenten de tilbyr til enhver tid.

Anonymkode: bc82c...338

Det skifter bare på rollene. Tror du at du er flinkere til å spå fremtiden enn kapitalmarkedene?

Anonymkode: 864ac...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Økonomer sier i dag at den svake krona kan føre til ytterligere renteøkning.

Det gjør meg nervøs. Lurer derfor på å binde renta i 3 år til en fastrente på 4, 69. Har flytende nå til 5, 50.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/JbWe14/sjefoekonomer-svak-kronekurs-oeker-risikoen-for-renteheving

Hva tenker dere? Skal renta opp eller ned de neste par årene? 

Anonymkode: 40e87...5d2

Den bør gå ned de neste årene, men det hele kommer an på hva FED gjør med det amerikanske rentenivået. Blir garantert ingen norsk alenegang i rentepolitikken.

Og den amerikanske økonomien går så det griner så ennå er det iallefall ingen rentenedgang i sikte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke så mye å regne på. Med en lav styringsrente har ikke banken noe valg. Om styringsrenten ligger på 0-1% kan selvsagt ikke bankene tilby fastrenter 4-5-6% høyere enn dette. Derfor gjør de det heller ikke.

Forøvrig ville det vært plent umulig å beregne 10-20 år inn i fremtiden uansett.

Anonymkode: bc82c...338

Det kan være men tilbudet fra banken er nok bankens/kapitalmarkedets «best guess» på hva midlere rente vil være over tilbudets tidsvindu. Pluss litt påslag.

Jeg har til gode å se noen tilby en plausibel forklaring på hvorfor jeg med mine evner skal klare å spå bedre enn dem.

Noen hevder hardnakket at det er lurt å forsikre hunden sin. Jeg sparer heller penger i banken, og blir hunden syk så skal jeg ha råd til å gå til veterinæren.

Anonymkode: 864ac...adc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det skifter bare på rollene. Tror du at du er flinkere til å spå fremtiden enn kapitalmarkedene?

Anonymkode: 864ac...adc

Det er ikke noe å spå, sier jeg jo. Med en styringsrente på 0 er svaret gitt.

Om du ikke vet svaret: Den skal opp.

Anonymkode: bc82c...338

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke noe å spå, sier jeg jo. Med en styringsrente på 0 er svaret gitt.

Om du ikke vet svaret: Den skal opp.

Anonymkode: bc82c...338

Hvis styringsrenta var 0% og tilbudet på fastrente var 1.9% så kunne man fremdeles tenke seg at styringsrenta hadde blitt -0.5% som i Danmark. Japan har hatt negativ rente i 17 år?

Da måtte man ha betalt på diffen mellom flytende rente og renta man har bundet seg på.

Anonymkode: 864ac...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Økonomer sier i dag at den svake krona kan føre til ytterligere renteøkning.

Det gjør meg nervøs. Lurer derfor på å binde renta i 3 år til en fastrente på 4, 69. Har flytende nå til 5, 50.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/JbWe14/sjefoekonomer-svak-kronekurs-oeker-risikoen-for-renteheving

Hva tenker dere? Skal renta opp eller ned de neste par årene? 

Anonymkode: 40e87...5d2

Jeg er utdannet økonom, og har tenkt en stund at de nok kommer til å sette den mer opp (selv om ingen tør å si det høyt).

Syns egentlig det beste hadde vært om vi hadde bundet krona til Euro slik som Danmark har gjort.

Anonymkode: c174b...715

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er utdannet økonom, og har tenkt en stund at de nok kommer til å sette den mer opp (selv om ingen tør å si det høyt).

Syns egentlig det beste hadde vært om vi hadde bundet krona til Euro slik som Danmark har gjort.

Anonymkode: c174b...715

Interessant. Jeg har tenkt at renta settes ned senere, kanskje i 2025. Men har likevel tross på nedgang. Fram til nå. Nå begynner jeg faktisk å bli litt nervøs for hvor dette bærer hen.

Hva skjer egentlig når man binder krona mot Euroen? Hvilke fordeler drar Danmark av det?

Anonymkode: 40e87...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle skrive: Men har likevel TRODD på nedgang (ikke tross).

Anonymkode: 40e87...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (48 minutter siden):

Den bør gå ned de neste årene, men det hele kommer an på hva FED gjør med det amerikanske rentenivået. Blir garantert ingen norsk alenegang i rentepolitikken.

Og den amerikanske økonomien går så det griner så ennå er det iallefall ingen rentenedgang i sikte

Ja, med tanke på at FED må være først ut med å kutte, tror jeg kanskje vi tidligst ser første kuttet i 2025 her hjemme.

Men nå er jeg altså blitt redd for at selv de/de kuttene ikke kommer. At renta går bananas oppover, eller sakte men sikkert oppover.

Anonymkode: 40e87...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er utdannet økonom, og har tenkt en stund at de nok kommer til å sette den mer opp (selv om ingen tør å si det høyt).

Syns egentlig det beste hadde vært om vi hadde bundet krona til Euro slik som Danmark har gjort.

Anonymkode: c174b...715

Å la norske styringsrente ligge under både US og Euro er ikke gangbar i lengda. Det er flere grunner at krona er så svak, renteforskjell er bare én men den er viktig.

Å binde krona mot euro burde man ha gjort da krona var i en sterk posisjon. Nå er det 15 år for sent. Jeg kjøpte en bil i Tyskland i 2002, kursen var da 7,8. Krona har mistet 50% verdi siden da. Det er ikke grunnet renteforskjell men at utlandet ikke ha tro på at Norge har en økonomisk fremtid. Og det er ikke feil, vi har lite å tilby annet enn råvarer. Et av våre største fortrinn, gunstig strøm, har vi bare gitt bort.

Jeg er ingen tilhenger av EU men slik norsk politikk holder på ("nå skal vi ta rikingene!!!") kan det godt være at det er vår eneste sjanse økonomisk.

Anonymkode: 6b1ec...8c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å la norske styringsrente ligge under både US og Euro er ikke gangbar i lengda. Det er flere grunner at krona er så svak, renteforskjell er bare én men den er viktig.

Å binde krona mot euro burde man ha gjort da krona var i en sterk posisjon. Nå er det 15 år for sent. Jeg kjøpte en bil i Tyskland i 2002, kursen var da 7,8. Krona har mistet 50% verdi siden da. Det er ikke grunnet renteforskjell men at utlandet ikke ha tro på at Norge har en økonomisk fremtid. Og det er ikke feil, vi har lite å tilby annet enn råvarer. Et av våre største fortrinn, gunstig strøm, har vi bare gitt bort.

Jeg er ingen tilhenger av EU men slik norsk politikk holder på ("nå skal vi ta rikingene!!!") kan det godt være at det er vår eneste sjanse økonomisk.

Anonymkode: 6b1ec...8c6

Takk for forklaringen og synsingen! 

Anonymkode: 40e87...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Å la norske styringsrente ligge under både US og Euro er ikke gangbar i lengda. Det er flere grunner at krona er så svak, renteforskjell er bare én men den er viktig.

Å binde krona mot euro burde man ha gjort da krona var i en sterk posisjon. Nå er det 15 år for sent. Jeg kjøpte en bil i Tyskland i 2002, kursen var da 7,8. Krona har mistet 50% verdi siden da. Det er ikke grunnet renteforskjell men at utlandet ikke ha tro på at Norge har en økonomisk fremtid. Og det er ikke feil, vi har lite å tilby annet enn råvarer. Et av våre største fortrinn, gunstig strøm, har vi bare gitt bort.

Jeg er ingen tilhenger av EU men slik norsk politikk holder på ("nå skal vi ta rikingene!!!") kan det godt være at det er vår eneste sjanse økonomisk.

Anonymkode: 6b1ec...8c6

Det har ingenting å si om vi hadde bundet nok til eur når krona var sterk, Norges bank må kontinuerlig opprettholde kursen ved å kjøpe eller selge nok for at kursen skal bære lik så det ville vært kjempedyrt å opprettholde nå uansett. Dessuten fjerner det mye fleksibilitet for oss i pengepolitikk og rentesetting og vi er ikke i samme syklus som Tyskland, vi eksporterer råvarer.
 

Dessuten kan spekulanter forsøke å angripe kronen ved å selge den short i dårlige tider om de tror Norges bank vil få problemer, skjedde i England. 
 

Tenk på å binde renta som forsikring, om du ikke har råd til økningen, kanskje det er verdt det. Ellers er det dyrere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis styringsrenta var 0% og tilbudet på fastrente var 1.9% så kunne man fremdeles tenke seg at styringsrenta hadde blitt -0.5% som i Danmark. Japan har hatt negativ rente i 17 år?

Da måtte man ha betalt på diffen mellom flytende rente og renta man har bundet seg på.

Anonymkode: 864ac...adc

Om så var at den gikk ned på -0.5% ville dette etter absolutt all sansynlighet ha gått opp igjen veldig snart.

Hovedpoenget mitt er uansett at ved en styringsrente på 0 er fastrentetilbudene så lave at det er galskap å ikke hoppe på. Rentene er da så lave og håndterbare at en merker fint lite til dem uansett.

Anonymkode: bc82c...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt usikker frem til Støre sa at renta skal ned og økonomien skal bedre seg. Etter det har jeg følt meg relativt trygg på at vi ikke ennå har sett toppen. 

Anonymkode: 6081a...21d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja, med tanke på at FED må være først ut med å kutte, tror jeg kanskje vi tidligst ser første kuttet i 2025 her hjemme.

Men nå er jeg altså blitt redd for at selv de/de kuttene ikke kommer. At renta går bananas oppover, eller sakte men sikkert oppover.

Anonymkode: 40e87...5d2

Alt kan skje egentlig men følg med oljeprisen..Starter den å falle må de trolig forsvare kronekursen med å sette opp renta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,95% i 22år. 

Opinionen mente jeg var idiot og at renta skulle lenger ned

Anonymkode: f83ee...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...