Gå til innhold

Bør jeg binde boliglånsrenta nå? Frykter renteøkninger pga. svak krone.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Økonomer sier i dag at den svake krona kan føre til ytterligere renteøkning.

Det gjør meg nervøs. Lurer derfor på å binde renta i 3 år til en fastrente på 4, 69. Har flytende nå til 5, 50.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/JbWe14/sjefoekonomer-svak-kronekurs-oeker-risikoen-for-renteheving

Hva tenker dere? Skal renta opp eller ned de neste par årene? 

Anonymkode: 40e87...5d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bandt renta på 3,75. Da turde jeg ikke sjangse lengre. Bandt for 5 år 

Anonymkode: 41589...8b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med fastrente er at man ikke kan betale inn ekstra på lånet eller løse inn hele lånet fordi man da må betale overkurs, det vil si at man må betale det banket taper i renteinntekter i låneperioden.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bvp said:

eller løse inn hele lånet fordi man da må betale overkurs

I hvilke tilfeller løser man egentlig inn hele lånet på impuls iløpet av en treårsperiode? 

Kjøper man nytt hus får man som regel dratt med seg fastrentelånet til den nye boligen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bandt renta på 3,75. Da turde jeg ikke sjangse lengre. Bandt for 5 år 

Anonymkode: 41589...8b1

Lurt. Tenk at 3, 75 virker som en fjern drøm nå allerede 

Anonymkode: 40e87...5d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandt heldigvis renten på 2,65% i 10 år 🫣

Anonymkode: 0aba6...cb4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bvp skrev (6 minutter siden):

Ulempen med fastrente er at man ikke kan betale inn ekstra på lånet eller løse inn hele lånet fordi man da må betale overkurs, det vil si at man må betale det banket taper i renteinntekter i låneperioden.

Det visste jeg ikke. Har uansett ikke råd til å betale inn ekstra på lånet.

Anonymkode: 40e87...5d2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (12 minutter siden):

I hvilke tilfeller løser man egentlig inn hele lånet på impuls iløpet av en treårsperiode? 

Kjøper man nytt hus får man som regel dratt med seg fastrentelånet til den nye boligen. 

Det kan være arv, gave eller lotto-premie bl.a., det kan også bli endringer i livssituasjon ved f.eks. samlivsbrudd så man vil flytte inn i mindre bolig eller at man får behov for tilpasset bolig.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, bvp said:

Det kan være arv, gave eller lotto-premie bl.a., det kan også bli endringer i livssituasjon ved f.eks. samlivsbrudd så man vil flytte inn i mindre bolig eller at man får behov for tilpasset bolig.

Å motta gave eller lottopriemie? Det er da ingen grunn til å bryte en fastrenteavtale. Slike penger er bare å sette på konto med intensjon om å betale ned lånet når bindingstiden går ut. 

Skilsmisse er dumt ja, men skal man frykte slike ting kan man egentlig aldri kjøpe hus, bil, kaffetrakter eller noe annet heller i frykt for å tape økonomisk på det. Man bør kanskje ikke gifte seg heller... 

Ved behov for tilpasset bolig får man vel sjelden et gratis hus utlevert, så det er gode muligheter for å videreføre lånet til den nye adressen. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Bandt heldigvis renten på 2,65% i 10 år 🫣

Anonymkode: 0aba6...cb4

1.7 her i 20 år.

Anonymkode: bc82c...338

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

1.7 her i 20 år.

Anonymkode: bc82c...338

Hvilke finansielle foretak er det som tilbyr slike avtaler? 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 minutt siden):

Hvilke finansielle foretak er det som tilbyr slike avtaler? 

Husbanken.

Anonymkode: bc82c...338

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det gjør meg nervøs. Lurer derfor på å binde renta i 3 år til en fastrente på 4, 69. Har flytende nå til 5, 50.

Så lenge du forstår betydningen av tilbudet du har fått, nemlig at banken her kalkulerer å tjene penger på deg, og at de flytende renten skal ligge signifikant under 4,69 om 3 år, så er det bare å kjøre på.

Det faktum er ikke viktig hvis du ikke tåler 5,6 NÅ.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (1 minutt siden):

Så lenge du forstår betydningen av tilbudet du har fått, nemlig at banken her kalkulerer å tjene penger på deg, og at de flytende renten skal ligge signifikant under 4,69 om 3 år, så er det bare å kjøre på.

Det faktum er ikke viktig hvis du ikke tåler 5,6 NÅ.

Banken kalkulerer ikke dette, men følger nivået på renten til enhver tid. Derfor var fastrenten så lav da sentralrenten sto i 0 og av samme grunn høyere nå.

Anonymkode: bc82c...338

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer er økonom og er ikke så bekymra for renteøkninger. Han tenker maks en renteøkning til, men så vil det mest sannsynligvis gå nedover.

Anonymkode: e2024...4e0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, _Nøttekos_ said:

Det er ikke fare mer renteøkning med dagens trege og inkompetente sentralbanksjefe. Hun er bare opptatt av å holde seg under 10% inflasjon selv om målet er 2%. Så lenge de ikke skjer noe i USA kan du være trygg på at hun ikke kommer til å løfte en finger her. Alle vet at om de legger seg på alt i fra .025-1 prosent over rentenivået i USA så vil du fullstendig drepe prisveksten, men det er ikke målet. Målet er å sakte men sikkert ha en økt inflasjon som stadig gir grunn til å heve renten uten å noen gang få et krav om at den må ned. Dette er som med bomringen. Man hevder det er for å få ned biltrafikken, men realiteten er at man gjør seg avhengig av inntektene, så de må fortsette å øke bommen litt slik at det koster mer uten at det faktisk går utover evnen til å kjøre bil slik at pengeflyten stopper.

Tror ikke det hadde vært gledelig for norsk økonomi om sentralbanken plutselig økte renta til over 6%... 

Og staten tjener ikke noe på å holde styringsrenten høy. Styringsrenten er hva bankene får på sine innskudd i sentralbanken. Bankene må låne penger andre steder, som seg imellom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Banken kalkulerer ikke dette, men følger nivået på renten til enhver tid. Derfor var fastrenten så lav da sentralrenten sto i 0 og av samme grunn høyere nå.

Anonymkode: bc82c...338

Fastrente er spekulasjon fra banken sin side, og derfor kalkuleres det  enormt rundt dette. De kan ikke tilby fastrenter de ikke kan tjene penger på.

Det er derfor fastrente tilbud er gode indikatorer på hva banken forventer at renten skal være i framtiden. Når de venter at renten skal opp, vil fastrenten stige mer enn flytende, synker den under flytende, skal den signifikant ned. 

De som har fått lukrative fastrente tilbud før renten gikk i taket, spekulerte mot bankene og vant. Men normalt sett er systemet rigget til fordel av bankene. En bank som taper for mye på denne typen kalkuleringer, kalles "konkurs" 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Banken kalkulerer ikke dette, men følger nivået på renten til enhver tid. Derfor var fastrenten så lav da sentralrenten sto i 0 og av samme grunn høyere nå.

Anonymkode: bc82c...338

Jeg kan lov deg at de regner på det 🙂 Mannen min har doktorgrad i statistikk, og han jobbet tidligere i en stor bank med nettopp slike beregninger.

Anonymkode: aae29...66f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Banken kalkulerer ikke dette, men følger nivået på renten til enhver tid. Derfor var fastrenten så lav da sentralrenten sto i 0 og av samme grunn høyere nå.

Anonymkode: bc82c...338

Tilbud om fastrente er generelt ulik den tilenhvertid flytende renta.

Grunnen til det er rimeligvis at banken (og hvem enn som tilbyr kapital til banken) gjør en vurdering av renta de neste 3/5/7/10 årene, legger på litt gevinst, og så gir et tilbud til deg.

Dvs at hvis du spekulerer i å tjene penger på å velge fastrente så må du legge til grunn at du spår framtiden bedre enn hvem enn som eier kapitalen du får låne til fastrente.

Jeg er ikke økonom og ikke spesielt interessert i økonomk og derfor antar jeg at de som låner ut kapital til slikt vet bedre enn meg. Derfor holder jeg meg til flytende rente.

Jeg unngår også forsikringer på ting som koster under 100-200.000,- Da antar jeg at det lønner seg i det lange løp å være selvassurandør.

Anonymkode: 864ac...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil tåle en renteøkning, så kan det være lurt ja... 

For å få nytt boliglån, sjekker nå bankene om du kan håndtere en økning i rentenivået på tre prosentpoeng. Dette kalles en stresstest.
Med en normal boliglånsrente på nær seks prosent, betyr det at nye kunder blir sjekket for om de kan tåle opp mot 9 prosent rente.


Boliglån, Norges Bank | Heftig lånekrav: Nye lånekunder må tåle boliglånsrente på 9 prosent (nettavisen.no)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...