Gå til innhold

Far tok hull i ørene på 7 åringen uten å spørre meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har full foreldrerett til 7 åringen, han bor fast hos meg og er hos far ei helg i måneden. Guttungen vil ha hull i øret men jeg har sagt han må vente til han begynner i 8 klasse. Nå har gutten vært hos far og når han kom hjem så jeg at han hadde fått hull i øret uten å spørre meg om det. Jeg synes ikke det er pent med hull i øret og ønsker det var ugjort, ville vente til han var stor nok til å vurdere det selv, ikke bare gi etter for et innfall. Vil hullet gro om jeg tar bort øredobben nå?

Anonymkode: 36a21...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja hvis det akkurat har skjedd er det bare å ta ut dobben. Vil bli et lite arr da

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bel ikke lov å ta hull i ørene før fylte 13 år, så det hadde jeg tatt opp.

Og bare ta den ut, så gror det med en gang.

Anonymkode: d30a4...72c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør nå heller med ungen. Seriøst, gjort er gjort. Ikke noe poeng å ta det ut nå. Da blir du bad guy. 

Anonymkode: 39d39...66e

  • Liker 29
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen nedre aldersgrense for å ta hull i ørene men du må ha med skriftlig tillatelse eller en foresatt hvis du er under 16. 

Anonymkode: d9b40...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er bel ikke lov å ta hull i ørene før fylte 13 år, så det hadde jeg tatt opp.

Og bare ta den ut, så gror det med en gang.

Anonymkode: d30a4...72c

Tror ikke det er noen aldersgrense:

https://www.ung.no/oss/B2fwdoKxWxkI0kBn0XXqml

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen. Vet ikke om dette kan løses på en god måte, men jeg føler med deg. Hadde blitt rasende!

Det kjipe her er at du nok ikke får gjort noe med det.

Endret av Blåttvann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (1 minutt siden):

Fy faen. Vet ikke om dette kan løses på en god måte, men jeg føler med deg. Hadde blitt rasende!

Huff ja. Samtidig tenker jeg at det må bli mellom foreldrene.

Det kommer til å ødelegge litt mellom dere TS, om du ber ham ta den ut. Jeg ville blitt rimelig forbanna selv, synes det er forferdelig stygt. Samtidig tenker jeg at de kan få velge det når de går på skolen, jeg fikk selv hull i ørene til jeg begynte i 1. klasse. Så akkurat det med hull i ørene er ikke problemet, men at faren og du ikke har blitt enige om en sånn ting, er egentlig helt krise. Han gjør virkelig ikke sitt for at dere skal ha et godt samarbeid.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har full foreldrerett til 7 åringen, han bor fast hos meg og er hos far ei helg i måneden. Guttungen vil ha hull i øret men jeg har sagt han må vente til han begynner i 8 klasse. Nå har gutten vært hos far og når han kom hjem så jeg at han hadde fått hull i øret uten å spørre meg om det. Jeg synes ikke det er pent med hull i øret og ønsker det var ugjort, ville vente til han var stor nok til å vurdere det selv, ikke bare gi etter for et innfall. Vil hullet gro om jeg tar bort øredobben nå?

Anonymkode: 36a21...908

Forstår frustrasjonen. 

Du syns ikke det er pent. 

Men sønnen din liker det. La han ha det vel.. Ombestemmer han seg, er det bare å ta den ut og la det gro igjen. 

Så ser ikke helt det store problemet. 

Anonymkode: 1b4b4...6ce

  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er bel ikke lov å ta hull i ørene før fylte 13 år, så det hadde jeg tatt opp.

Og bare ta den ut, så gror det med en gang.

Anonymkode: d30a4...72c

Hvor har du den regelen fra? Våre unger ville ha hull i ørene etter at de så på "Klart jeg kan" på barne-tv der en jente på 6-7 år fikk hull i ørene...

Anonymkode: 79fa6...3c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sønnen din sin kropp.

La han beholde den!

Det er ikke aldersgrense på hull i ørene.

Det er også like mye far sitt barn, så der ble det to mot en. Du må la det gå.

Anonymkode: 4081b...f1d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå gutten få ha hull i øret hvis han vill. Om du synes det er pent eller ikke er ganske uvesentlig så lenge det er guttens øre som øredobben sitter i. 

Anonymkode: 23c27...9f4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Digresjon, men jeg tror det er trendy igjen 😅 Bestekameraten til sønnen min har tatt det nylig, og jeg er livredd for at sønnen min skal spørre om han også kan få. For da kommer jeg faktisk til å si ja. Jeg tror det er såå viktig at vi ikke bestemmer sånne ting for barna våre. Vi skal selvsagt bry oss om at de får i seg sunn mat, at de legger seg til ok tid og blir fine små mennesker, men de må få utvikle sin egen identitet, selv om det innebærer hull i øret eller (for min sønn) sykt grelle fotball-skjorter og militærprint. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Forstår frustrasjonen. 

Du syns ikke det er pent. 

Men sønnen din liker det. La han ha det vel.. Ombestemmer han seg, er det bare å ta den ut og la det gro igjen. 

Så ser ikke helt det store problemet. 

Anonymkode: 1b4b4...6ce

Lar han det være i så tror jeg ikke hullet gror

Anonymkode: 36a21...908

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er sønnen din sin kropp.

La han beholde den!

Det er ikke aldersgrense på hull i ørene.

Det er også like mye far sitt barn, så der ble det to mot en. Du må la det gå.

Anonymkode: 4081b...f1d

Så barn kan bestemme alt di vil? Du kan ta tatovering også før 18 med underskrift av foresatte, men tenker en 16 åring er mer drevet av impulser enn en 18 åring

Anonymkode: 36a21...908

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Lar han det være i så tror jeg ikke hullet gror

Anonymkode: 36a21...908

Hull i ørene gror igjen selv om han nå skulle gå 1 år med noe i hullet jo. 

12 åringen her hadde hullet sitt i 2 år, så var hun lei. Tok ut øredobbene og hullene grodde igjen. 

Og så om de ikke skulle grodd 100%? Det er knapt synlig, og hans kropp.. Det er snakk om et hull i øret - altså ikke noe permanent og livsvarig med mindre han ønsker det. 

Anonymkode: 1b4b4...6ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bel ikke lov å ta hull i ørene før fylte 13 år, så det hadde jeg tatt opp.

Og bare ta den ut, så gror det med en gang.

Anonymkode: d30a4...72c

Det er ingen nedre aldersgrense, men barn under 16 (?) må ha skriftlig tillatelse. Gjorde nettopp dette på 11 åringen min, og jeg måtte krysse av flere steder på et skjema og signere. Dette var hos et piercingstudio.

Anonymkode: c803b...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke har mast om det i ukevis o.l og det kun er et innfall så kan du jo ta ut ørepynten mens han sover og legge pynten i sengen uten at det skader han. Se om han reagerer og hvordan han reagerer når han finner det ut. Du trenger ikke si at det var du som gjorde det. 

Hull i ørene blir ofte infisert pga at barna tar på de osv og da må man uansett ta de ut. Det gror også blir det et arr. Burde ikke ta nytt før det har gått mange mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et hull i øret! Hdde barnet måtte ventet til ungdomsskolen om det var ei jente? Eller er det kun på gutter du synes det er stygt? 
 

Guttn har lyst på og synes det er fint. Det er helt normalt å få hull i ørene når man har begynt på skolen. Datteren min fikk i 1.klasse, broren tok i begge ørene i 2.klasse. Nå har siste sønnen min på 7 begynt å spørre om å få, men  vi venter til han har hatt lyst på en liten stund, så skal han også få. Vil han fortsatt etter 17. mai skal vi ordne:) 

Anonymkode: 6cb65...7d8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...