Gå til innhold

Drikker deres 17 åringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Mange dagens ungdom drikker ikke, sosiale medier har mye skylden. Det var annerledes da vi var unge.

Og NEI min 17 åring er enten på trening, gjør lekser,har venner på besøk eller rir på hesten. Sover hjemme hver kveld. Så da er hun virkelig god å skjule at hun gjør dette brisen eller ful😂🙈

Anonymkode: ac75c...24d

Ingen som nekter for at mange ungdommer ikke drikker, det vi nekter for er at foreldrene skråsikkert kan vite at barna ikke drikker. 

Anonymkode: 2cb0c...ad1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så naive dere er...

 

Anonymkode: 75278...4b8

Noen er hjemme omtrent hele tiden 😅 mine ungdommer er det og det er 100% at de aldri har festet. Men begge har smakt alkohol sammen med foreldre og eldste drikker en Breezer av og til. 

Anonymkode: 765f4...d3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen som nekter for at mange ungdommer ikke drikker, det vi nekter for er at foreldrene skråsikkert kan vite at barna ikke drikker. 

Anonymkode: 2cb0c...ad1

generasjonskløften er mye mindre i dag, så mange foreldre og barn har et helt annet forhold i dag enn "den gangen".

de prater faktisk sammen.

pluss at før i tiden var virkelig foreldre naive, mens nå vet vi så altfor godt hva konsekvensene av ting og tang kan være, at vi ikke vinker de søte små av sted til overnatting hos en eller annen klassekompis vi ikke kjenner på lørdag kveld.

Anonymkode: 89f22...4fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei 16åringen drikker ikke. Har ikke behov for det.

Anonymkode: 1e7cf...b20

Det var ikke spørsmålet.

Anonymkode: 4800e...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har ungdommer endret seg betraktelig siden jeg var ung, eller så er foreldre blitt ekstremt naive.

17-åringen min har smakt rusbrus, og sikkert drukket ett par flasker. Men fordi hun har en sykdom som gjør henne sengeliggende i lengre perioder og heller ikke har noe energi til å møte venner, er det ikke snakk om veldig mange ganger. Det er max 2 ganger hun har hatt den muligheten de siste årene.

Anonymkode: b8b01...939

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

generasjonskløften er mye mindre i dag, så mange foreldre og barn har et helt annet forhold i dag enn "den gangen".

de prater faktisk sammen.

pluss at før i tiden var virkelig foreldre naive, mens nå vet vi så altfor godt hva konsekvensene av ting og tang kan være, at vi ikke vinker de søte små av sted til overnatting hos en eller annen klassekompis vi ikke kjenner på lørdag kveld.

Anonymkode: 89f22...4fe

Pluss at ungdom i dag i mye større grad bruker andre rusmidler fremfor alkohol. Så foreldrene hverken lukter det på dem eller har lært seg tegnene til å se det (de bare tror det, men det er helt umulig når man egentlig tror at sin håpefulle ikke bruker rusmidler). Og uavhengig hvor god kommunikasjon du mener at du har med ungdommen din, så vil de neppe innrømme dop-bruk.

Anonymkode: b8b01...939

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja han gjør det. Om jeg liker det, nei. Får jeg gjort noe ? Nei (han bor hos far)

Anonymkode: 853c3...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to som nå begge har passert 18. Gutten tror jeg ærlig og oppriktig ikke drakk noe særlig før han fylte 18. Han har alltid vært nokså åpen med meg, var dessuten mye hjemme og lite sosial med jevnaldrende i 16- /17-årsalderen. Nå er han 21, og drikker alkohol innimellom. Han og kjæresten kan gjerne sitte hjemme og ta et par glass på lørdagskvelden, og noen ganger går de ut. Jenta blir 19 i år og nå er det russefest er rett som det er. Hun prøvde nok ut en del alkohol før hun ble 18 også. I smug for meg, da. Forrige skoleår var hun utvekslingselev i USA, så da var det jo ganske enkelt å holde skjult for foreldrene. Skjønte jo at hun hadde smakt alkohol før hun fylte 18, men nå kommer det fram at det nok var en del mer enn jeg visste. Tror de fleste i vennegjengen hennes begynte å drikke på fest siste året på ungdomsskolen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommen på 17år her, har fått hatt med seg 2 flasker rusbrus på en jentekveld og en 18års fest i helgen.  Vi har et godt forhold, snakket mye om temaet, og stoler på at hun da holder seg til disse flaskene. Hun har ikke noe ønske om å bli full, men er jo litt for det sosiale og det å være litt «voksen». Nysgjerrig. Og tenker det er bedre å gjøre det under trygge rammer (så trygge man kan få de) enn at de skal gjøre det bak vår rygg. Drikke og blitt full hadde de nok klart om det var det de hadde ønsket, har jo mange venner som er både året og to eldre (går første vgs), som da kan kjøpe for de. 
Avtalen vi har er at det er et par flasker hun får, og at hun skal holde seg til disse. Vi vet alltid hvor hun er, og det skal alltid være en foreldre som henter de hjem (en foreldre av venninnegjengen) når det er snakk om alkohol i bildet. Og avtalt klokkeslett. Har til nå vært et par ganger hun har spurt om å få med seg et par flasker, men har også vært på flere fester uten å ønske å ha med alkohol. Da kjøper hun gjerne med seg en RedBull og er fornøyd med det. Hun har til nå aldri gjort noe som gjør at vi ikke stoler på henne, og vi snakker åpent om der meste. For oss er dette også veien når det gjelder alkohol. 

Anonymkode: d2201...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (5 timer siden):

Nei, det er dem ikke. Det er faktisk ikke all ungdom som drikker.

Dog, de som har vært del av en drikke-kultur i ung alder, tror gjerne at «alle gjør det».

Eller så tror foreldrene at ungdommen ikke drikker🤔for meg virker det som alle tror på ungdommen når di sier di ikke drikker, å ungdom lyver aldri🤭Har selv snakket med foreldre som sier at deres ungdom heldigvis ikke drikker, men har selv kjørt di hjem når jeg har hentet min ungdom som var beruset, å ja, deres ungdom var å beruset.

mi begynte å drikke når hun var 16, hun er nå 18, ungdom er ikke som vi var, vi drakk i helgene, ungdommer i dag skaffer drikke til skidager på skolen, sitter på formiddagen å drikker i skogen, drar hjem på kvelden å er ædru, mi når hun var 16 måtte ha festene hjemme, jeg hadde kontroll på alle jenter, som uansett ville dratt en annen plass å bli full, jeg kunne passe på at di ikke drakk for mye, å kunne ha oppsyn med di gjennom natta. Di drakk seg fulle 1 gang, spydde hele kvelden, å etter det var det stopp, di hadde fester, drakk alkohol, men var med sine fulle fem.

å vekket di alltid tidlig dagen etter🤭mi har i hvertfall sagt hun hadde drukket mye mer og oftere om jeg hadde vært strengere, har ei på 18 som ikke drikker ofte og hun stopper før hun blir beruset, jeg drikker sjeldent så har nok lært noe hjemmefra også. Kan noen gang ta et glass øl til maten, men aldri mer enn det

Anonymkode: 3cc1f...643

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke min sønn  på 18. Han er med kamerater men aldri på fest. Aldri sent ute.

Anonymkode: 9f575...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste gjorde de da han var 17, regner med neste også blir å gjøre det. De har de min «velsignelse» til, bare de forteller meg de når de går på fest. De gjør de så da kan jeg sitte hjemme og vente på de.De må også sende sms til meg kl 02 og ta tlf om jeg ringer omnjeg er bekymra.
 De vet også at om jeg finner sprit på rommet deres ender den i do. Eldste var tunglært, der gikk to spritflasker i do da han var 16 og 17 år. 
Men alhohol hjemme får de ikke før de er 18.

Anonymkode: 6db10...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yes. Akkurat fylt 17.år. 
Og allikevel er hun er sunn, og fornuftig jente. For de kan faktisk være det, selv om de drikker litt på fest.

Vi har god dialog, og hun vet hun og venninnene alltid kan ring oss. Vi henter de mer enn gjerne.

Anonymkode: 87aa3...83a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg regne med :) Hun sier selvfølgelig at hun ikke gjør det( jeg synes det er greit å være forelder og ikke venn, så tillatelse til å bryte loven får hum ikke fra meg, så hun skal og bør skjule det for meg). Så jeg har aldri sett at hun har drukket og er alltid fin ved henting på fest, men jeg har også vært 17, og mamma og pappa påstår helt sikkert at jeg ikke drakk da........så med fare for å ta feil vil jeg nok si at det tipper jeg hun gjør av og til :)

Anonymkode: 75dd5...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så naive dere er...

 

Anonymkode: 75278...4b8

Du som er så uendelig mye klokere, fortell meg når tenåringen min drikker. De kveldene han sitter foran skjermen? Eller de andre kveldene han sitter foran skjermen? På skolen? Eller på deltidsjobben? Eller kanskje på bussen hjem fra skolen? Der har vi det. Han har sikkert en snerten liten lommelerke med konjakk på innerlomma, den lille røveren.

Anonymkode: 070ee...f10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min eldste ble akkurat 18, hun har drukket litt fra hun sluttet på ungdomsskolen (første gang hun var synlig beruset var avslutningsfesten for 10., tror ikke det var noe særlig før det). 1. klasse vgs kom hun ikke helt inn i noen gjeng så det var minimalt med festing før mot slutten av året. Det tok seg litt opp 2. året, men ikke i nærheten av hvordan jeg selv holdt på (jeg bodde alene fra jeg var 16) 😄 

Hun fikk med seg et par cider hjemmefra fra hun var 17 1/2 fordi jeg så at hun ellers endte opp med å gå rundt og drikke litt av andre uten å vite hva hun fikk i seg (som jo i seg selv er idiotisk og viser at det ikke hjelper uansett hvor mye man formaner). Hun drakk fortsatt litt mer enn det hun fikk med seg, men ikke verre enn at hun var litt pussa når hun kom hjem (kom hjem 9 av 10 ganger, lite overnatting).

Hun har gått på én smell der jeg måtte hente henne i en park, da tok vi en alvorsprat om hva som kunne skjedd om hun ikke hadde hatt venninner som passet på og ringte meg når de skjønte at hun var for full (hun la seg ned for å sove). Det viste seg at hun nok var mer trøtt enn stupfull, gikk fint å ta henne med på bussen hjem, men hadde hun sovnet og alle dro fra henne kunne det blitt skikkelig skummelt.

Hun er nå 18 og jeg kan ikke lenger kontrollere hvor mye hun tar med seg, men det ser ut til at en myk oppstart har lært henne litt om hva hun tåler og liker, hun tar fortsatt bare med seg 3-4 øl/cider, eller en halvflaske vin.  Jeg legger meg aldri før hun er i hus, og jeg møter henne på banen, eller eksen kjører, når det trengs. Vi har ett yngre barn med en helt annen personlighet, er spent på hvordan det blir (enn så lenge er det null ønske om å bli "stor", blir 13 i år).

Anonymkode: 7c47a...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Min datter har begynt nå, skjønner jo at det ikke er helt unormalt, men hadde nok ønsket at hun ventet til hun fylte 18 år. Når begynte deres ungdommer å drikke?

Anonymkode: 4bc5a...e02

Ekstremt lite. Kjøpte to rusbrus til ham en gang han skulle på fest med venner. Han drakk en. Han vet at jeg ikke vil han skal drikke sprit, men han vet også at han alltid kan ringe om han går på en smell. 

Er ikke hysterisk på dette. Jeg var 15 da jeg begynte og er glad de ikke er som jeg var. De har fått smake rusbrus og øl av meg hjemme. 

Anonymkode: 269a7...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men sjelden og ikke slik at han ligger helt lost uti en grøft. Vi har vært åpne med begge ungene om at de like gjerne kan gi oss beskjed når de har hatt planer om å smake alkohol slik at vi kan hente og kjøre. Har fungert fint med eldste som nå er 19. Yngste på 16 har ikke gjort mer enn å lukte på korken en gang.

Anonymkode: 0bf33...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Min datter har begynt nå, skjønner jo at det ikke er helt unormalt, men hadde nok ønsket at hun ventet til hun fylte 18 år. Når begynte deres ungdommer å drikke?

Anonymkode: 4bc5a...e02

Selvsagt drikker ikke våre barn. Det er jo forbudt!! Våre drakk ikke før de fylte 18 år. Selv drakk jeg ikke før jeg var 35 år.

Anonymkode: 175c7...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...