Gå til innhold

Drikker deres 17 åringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk lov til å smake alkohol mens jeg gikk på barneskolen. Foreldrene mine drakk ikke for å bli fulle, men koste seg med det til jul og i hyggelig lag og da fikk jeg smake også.

Da jeg kom i ungdomsalderen syntes jeg ikke det var så spennende som de som ikke hadde fått lov til å røre det før. Mens mange andre kastet seg over det, drakk jeg ikke i det hele tatt. Skjønte ikke vitsen med den slags forhold til alkohol 😅

Foreldrenes forhold til alkohol har mye å si, - viktig å vise at man selv ikke må drikke seg full, samtidig som man ikke må se på det som helt forbudt.

 

 

 

 

Anonymkode: ed1cf...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som vet hvor barna er og hva de driver med og som har barn som er hjemme sen kveld og natt (å rave rundt i byen nattestid er ikke noe verken vi eller hun vil). 

Vet om de drikker eller ei!

Vet og at tenåringene ikke hadde vært redd for å si noe om det! Interessen er ikke der enda. Ikke alle har behov for å drikke. Noen trener og har andre hobbyer..

Anonymkode: 1e7cf...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min datter har begynt nå, skjønner jo at det ikke er helt unormalt, men hadde nok ønsket at hun ventet til hun fylte 18 år. Når begynte deres ungdommer å drikke?

Anonymkode: 4bc5a...e02

Ja. Her har alle 3 begynt mellom 16.5 -18. Har egentlig syns det har vært greit vi - for de har fått prøvd seg FØR dette gå-på-byn-vaset begynte, så de har hatt mer kontroll over hva de faktisk tåler. 

De har alltid vært åpen om at de var begynt å smake/drikke - vi har hentet og levert - hatt åpen dialog rundt det - noe vi sa var viktig dersom vi skulle tillate drikkingen. 

De har gått på en snurr og smell og to, og lært mye om seg selv i den prosessen. Opplever at de har bedre kontroll nå, enn gjevnaldrene som begynte seinere. 

Anonymkode: ca3e4...c36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (39 minutter siden):

Min drikker ikke, har ikke sett hun på en stund da hun er i rehab da. Hun skal vente til hun blir 18, så stolt🥰

Anonymkode: a7fe7...2f2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på 17 som har begynt å drikke alkohol på fest, og har en på 18 som ikke har begynt å interessere seg for verken fest eller alkohol. 

Anonymkode: da01d...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror nok mange har drukket alkohol fra de var 15-16. Det betyr ikke at foreldrene vet om det. Som de fleste vet blir man jo ikke berusa av en rusbrus eller to :)

Anonymkode: ec11b...16d

Riktig !

Anonymkode: 7d2e6...63e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så naive dere er...

 

Anonymkode: 75278...4b8

Nei. Mange dagens ungdom drikker ikke, sosiale medier har mye skylden. Det var annerledes da vi var unge.

Og NEI min 17 åring er enten på trening, gjør lekser,har venner på besøk eller rir på hesten. Sover hjemme hver kveld. Så da er hun virkelig god å skjule at hun gjør dette brisen eller ful😂🙈

Anonymkode: ac75c...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hahahaha, hadde mamma svart for meg her hadde hun sagt: «nei.» Sannheten er at jeg drakk meg stupfull omtrent annenhver helg fra jeg var 15. 

Anonymkode: 00f98...dfd

Og hvordan kunne moren din unngå å få med seg det? :klo:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min snart 17 åring drikker ikke. Er opptatt med trening og kamper i helgene.

Anonymkode: 8a099...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden):

Og hvordan kunne moren din unngå å få med seg det? :klo:

 

Sov borte? 
sånn var det ihvertfal når jeg var ung, de med de strengeste foreldrene som trodde ungdommen deres ikke drakk, de overnattet gjerne hos venner. 

Anonymkode: 80235...3ae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi var ung så var det helt vanlig å dra på sin første fest og smake på alkohol det året en var konfirmant (14-15år gamle)

Blant ungdommene nå så kan du fint finne mange som enda ikke har smakt alkohol som 18åring. Men så finner du også enkelte vennegjenger som stjeler alkohol hjemme eller kjøper via andre, der kan det være barn fra 12års alder og oppover som drikker.

Mine 2 eldste drikker ikke, treffer de venner så er det for å game, trene eller kjøre moped. Så får en bare håpe at en er like heldig med yngste etterhvert, men en vet jo aldri hvilke venner de får og hvilket miljø de oppsøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste drakk ikke før han hadde fylt 18. Min yngste er ferska fra han var 16, men har kanskje drukket før det også. 

Anonymkode: be3f4...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sov borte? 
sånn var det ihvertfal når jeg var ung, de med de strengeste foreldrene som trodde ungdommen deres ikke drakk, de overnattet gjerne hos venner. 

Anonymkode: 80235...3ae

Og foreldrene til de man sov hos, de merka ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenåringene i dag er mer opplyste både i forhold til rusmidler og sex enn det min generasjon (og forrige) var. 
Sekstenåringen min sitter og gamer stort sett hver kveld. 
Ute en sjelden gang, men kommer hjem før midnatt. Har aldri luktet alkohol av han eller observert han som beruset. Vi har dessuten snakket om dette, har en åpen dialog om det meste. 
Han er ikke veldig interessert i rusmidler foreløpig, og dessverre har han sett effekten av det også, da besteforeldrene drakk seg til døde for få år siden. 

Anonymkode: 6af1b...87c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare sunt at også ugndommer på 16-17 kan lære seg til å oppleve gledene ved littt alkohol. I alle fall om det er dette ungdommene i vennekretsen gjør. Selvsagt innenfor rammer der man ikke drikker seg full.

Ville heller hatt en ungdom som var ute med venner og smakte alkohol før 18-årsdagen, enn en ungdom som ikke kommer seg ut og sitter alene på rommet. Bare for å illustrere.

En gylden middelvei. Selv hadde jeg foreldre som var veldig strenge, og jeg mistet litt av ungdomstiden på dette - spesielt overfor sosialseringen overfor det motsatte kjønn.

Anonymkode: 1028b...d36

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, min 17 åring drikker ikke. Broren hans begynte å drikke litt sommeren før han fylte 18 år. Om 17 åringen venter til han blir 18 i november, vet jeg ikke. Det kommer nok helt an på hvilke anledninger som byr seg. 

Anonymkode: a7aeb...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anonymkode: a7fe7...2f2

Det var ment ironisk. Mange naive folk her😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør han ikke. Og det vet vi fordi han og vennene hans enten er her eller hos bestevennen hans og det er alltid voksne i husene. De er en fornuftig og skoleflink gjeng som stort sett trener, gamer eller jobber.

 

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk lov til å smake alkohol mens jeg gikk på barneskolen. Foreldrene mine drakk ikke for å bli fulle, men koste seg med det til jul og i hyggelig lag og da fikk jeg smake også.

Da jeg kom i ungdomsalderen syntes jeg ikke det var så spennende som de som ikke hadde fått lov til å røre det før. Mens mange andre kastet seg over det, drakk jeg ikke i det hele tatt. Skjønte ikke vitsen med den slags forhold til alkohol 😅

Foreldrenes forhold til alkohol har mye å si, - viktig å vise at man selv ikke må drikke seg full, samtidig som man ikke må se på det som helt forbudt.

 

Anonymkode: ed1cf...9cb

For noe vrøvl. Det er virkelig ikke slik at de som får smake hjemme drikker mindre eller ikke i det hele tatt. jeg blir alltid møkkasur når folk sprer slikt idioti.

Anonymkode: 3ac7e...8d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vi kjører og henter han på fest en gang i blant, og da forteller han oss hva han har drukket og hvor mye. 

Anonymkode: 6a868...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 17-åring har selv fortalt at hun drikker på fest, men snakker også om at hun helst drikker så lite som mulig. Hennes far drakk mye, og skjenket det eldre søskenet full da han hadde fylt 18. Han drikker ikke noenting lenger. På grunn av at faren drakk såpass mye trivdes de dårlig med at vi voksne tok oss selv bare ett glass vin til middagen ved spesielle anledninger, noe vi selvsagt tok hensyn til. Nå er de begge avslappet i forhold til at vi voksne kan ta oss det ene glasset vin, men vi lar allikevel være.

Selv var jeg full første gang som 15-åring, og festet hver helg gjennom hele ungdomstiden. Er imponert over at de unge er så åpne og bevisste om alkoholbruk.

Anonymkode: e2abb...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...