Gå til innhold

Hunder/katter i blokk som ikke tillater dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du er så allergisk kan du jo ikke bo i nærheten av andre mennesker i det hele tatt, da må du flytte langt ut på landet. Jeg har hund, og jeg vedder på at jeg har mer allergener på klærne mine enn det er til sammen på hele hunden. Så da stryker du vel med hvis du passerer meg på butikken.

Anonymkode: eaed1...610

Selv om jeg har hundeallergi kan jeg fint være med folk som har hund, bare helst ikke dra hjem til de. Til og med på busser der det er og har vært mange hunder kjenner jeg ingenting. Jeg har merket det så lite oppigjennom at jeg knapt visste jeg hadde hundeallergi før fastlegen nylig testet meg. Det er noe helt annet i en gang som aldri blir luftet der allergenene bygger seg opp. 

Anonymkode: dce7b...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo egentlig tillat med hund overalt, service og blindehunder kan ikke nektes noe sted.

Hvordan løser du det?  

Anonymkode: 6186d...236

Det er ikke noe å løse siden stedene der jeg møter hunder er godt ventilert. De absolutt eneste gangene jeg har merket hundeallergien min har vært dersom jeg har sovet hos noen som har hund og nå i leiligheten min. Har til og med klappet hunder ute uten å merke noe som helst, bare gnir meg selvfølgelig ikke i øynene etter det. 

Anonymkode: dce7b...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan aldri garantere at det ikke er allergener i delte omgivelser. En nabo uten dyr kan jo få besøk av en venn som har dyr, klærne til vennen vil da kunne spre allergener.
Man kan uansett ikke nekte folk å holde dyr i egne hjem, ikke kan man nødvendigvis oppdage det heller.

Naboene dine kan ha katt, kanin, fugl og ørten ildere uten at du noensinne kan bevise det eller kreve at dyreholdet skal opphøre uansett regler i borettslaget.

Folk kan også få besøk av dyr uten at dette kan nektes. 

Anonymkode: 17343...e16

Jeg har aldri reagert på klærne til venner som har dyr, og nesten alle vennene mine har enten katter eller hunder. I tillegg har jeg kollegaer med dyr som jeg aldri har reagert på. Så jeg trenger ikke en garanti for at det ikke vil være et eneste allergen der jeg flytter. 

Anonymkode: dce7b...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke lov å på generelt grunnlag nekte dyrehold. Allergi er ikke god nok grunn for at dyrehold skal nektes. 

Hva gjør du ute i det offentlige rom når du har så lammende allergi?

 

Anonymkode: 07ec4...4dc

Allergien blir bare lammende når jeg bor med hunder. Som forklart andre steder er det null problemer for meg i det offentlige rom. 

Anonymkode: dce7b...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har prøvd alt av tiltak og brukt 20 000 kr på luftrensere, ventilasjonsfiltere, rør rens mm. Til og med teipet igjen døren i tilfelle partikler kan komme gjennom og bruker bare balkong døren (bor i 1. etg). Derfor er nok tilrettelegging umulig. 

Fått råd av astma og allergi forbundet. Vært hos lungespesialist flere ganger og allergispesialist, og tar til tider 8 kortison doser daglig. Tydeligvis også fått arvvev på lungene grunnet lungebetennelse fra allergien. Litt kjipt å ødelegge lungene nå da jeg bare er 20 år gammel. 

Så når allergien blir farlig, og tilrettelegging umulig, kan andre i blokken nektes å skaffe hund og katt som går gjennom gangen? Hadde selvsagt forsikret meg om at ingen hadde fått tillatelse til det, tross for forbudet, før jeg flyttet inn

Anonymkode: dce7b...2a8

Høres slitsomt ut. Hvordan kan du bevege deg ute i offentligheten når du er så allergisk? Hva om noen på jobb eller på butikken har kattehår på jakka? 

Anonymkode: 8d8ec...d7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Allergien blir bare lammende når jeg bor med hunder. Som forklart andre steder er det null problemer for meg i det offentlige rom. 

Anonymkode: dce7b...2a8

aha jeg skulle ha lest før jeg spurte

Anonymkode: 8d8ec...d7b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som at veldig få skjønte poenget mitt. Jeg trengte egentlig ikke en lekse på hvor hemmende min allergi er for meg. Det eneste jeg lurte på er dersom man har allergi, om man aldri kan flytte inn i en blokk der det ikke er tillatt med dyr heller. Tydeligvis kan jeg ikke det.

Anonymkode: dce7b...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt er vel at forbud mot dyrehold i blokk var mer utbredt før i tiden. Nå er det søknadspliktig i mange BRL, men det skal det vektige grunner til for å nekte beboere å ha dyr (hund). Så er det selvsagt gjerne regler i det enkelte BRL som beboer/hundeeier plikter å forholde seg til. Du kan selvsagt komme med innsigelser,men jeg tror fort det kan bli en potensiell kilde til konflikt og en kamp mot vindmøller.
 

Nå kommer BRL og sameier i mange varianter - ikke bare blokkleiligheter. Jeg ville sett meg om etter en boenhet med egen inngangsdør/uten felles inngangsparti og uten felles ventilasjonsanlegg. Da burde du være ganske så sikret. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Virker som at veldig få skjønte poenget mitt. Jeg trengte egentlig ikke en lekse på hvor hemmende min allergi er for meg. Det eneste jeg lurte på er dersom man har allergi, om man aldri kan flytte inn i en blokk der det ikke er tillatt med dyr heller. Tydeligvis kan jeg ikke det.

Anonymkode: dce7b...2a8

Det er ikke helt lovlig å helt nekte dyrehold, spesielt ikke i egne eide hjem. Selv om enkelte borettslag forbyr dyrehold så står de sjelden sterkt rettslig om noen velger å skaffe seg dyr. Som nevnt i tråden må uansett folk få ha ha besøk av og kanskje også passe hunder eller andre dyr. Selvsagt kjedelig problemstilling, men ditt problem skal ikke gå ut over alle andre.

Anonymkode: 4a446...d18

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Virker som at veldig få skjønte poenget mitt. Jeg trengte egentlig ikke en lekse på hvor hemmende min allergi er for meg. Det eneste jeg lurte på er dersom man har allergi, om man aldri kan flytte inn i en blokk der det ikke er tillatt med dyr heller. Tydeligvis kan jeg ikke det.

Anonymkode: dce7b...2a8

Strengt tatt kan du ikke det nei når du har såpass omfattende problemer med allergi. Selv om det skulle være forbud mot dyrehold kan du jo i teorien få naboer med behov for servicehund.

Når en servicehund pensjoneres får man ny og mange velger å beholde den gamle, da kan altså en nabo plutselig ha flere hunder helt innafor forbudet mot dyr.

Anonymkode: 17343...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i blokk der det ikke var lov med dyr.

Jeg hadde en underlat på tidspunktet jeg kjøpte leiligheten, og styret var godt informert om at jeg hadde fuglen, fikk beskjed om underlaten ikke var velkommen. Men fuglen ble med når jeg flyttet inn, ingen som verken gjorde noe eller sa noe på det

 

På ett senere tidspunkt døde ett nært familiemedlem, og plutselig hadde jeg hund som jeg måtte ta meg av.

Naboer og styreleder så meg ofte i gangen med hunden, var ingen reaksjon på det.

 

Så dessverre ts, du får aldri fjernet dyr 100% fra blokk. For livet skjer.....

 

Flytt ut på landet, der du har 200 meter til nærmeste nabo.

Anonymkode: 76443...0cf

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har aldri reagert på klærne til venner som har dyr, og nesten alle vennene mine har enten katter eller hunder. I tillegg har jeg kollegaer med dyr som jeg aldri har reagert på. Så jeg trenger ikke en garanti for at det ikke vil være et eneste allergen der jeg flytter. 

Anonymkode: dce7b...2a8

 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har prøvd alt av tiltak og brukt 20 000 kr på luftrensere, ventilasjonsfiltere, rør rens mm. Til og med teipet igjen døren i tilfelle partikler kan komme gjennom og bruker bare balkong døren (bor i 1. etg). Derfor er nok tilrettelegging umulig. 

Fått råd av astma og allergi forbundet. Vært hos lungespesialist flere ganger og allergispesialist, og tar til tider 8 kortison doser daglig. Tydeligvis også fått arvvev på lungene grunnet lungebetennelse fra allergien. Litt kjipt å ødelegge lungene nå da jeg bare er 20 år gammel. 

Så når allergien blir farlig, og tilrettelegging umulig, kan andre i blokken nektes å skaffe hund og katt som går gjennom gangen? Hadde selvsagt forsikret meg om at ingen hadde fått tillatelse til det, tross for forbudet, før jeg flyttet inn

Anonymkode: dce7b...2a8

 

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Selv om jeg har hundeallergi kan jeg fint være med folk som har hund, bare helst ikke dra hjem til de. Til og med på busser der det er og har vært mange hunder kjenner jeg ingenting. Jeg har merket det så lite oppigjennom at jeg knapt visste jeg hadde hundeallergi før fastlegen nylig testet meg. Det er noe helt annet i en gang som aldri blir luftet der allergenene bygger seg opp. 

Anonymkode: dce7b...2a8

Dette henger ikke på greip...

Du har ikke engang vist om allergien tidligere, du kan ta buss med hunder, du kan klappe hunder, du reagerer ikke på at folk har dyrehår på klærne sine, men du må tape igjen døra di, du kan ikke bruke oppgangen og du har nå behov for lungespesialister og en heftig mengde kortison...

Du trenger ingen garanti for at det ikke er allergener der, men var ikke hele poenget med tråden at du lurer på om det finnes en garanti?

Samtidig, du sier tilrettelegging er umulig, og du sier problemet er en gang som ikke luftes. Vil det si tilrettelegging i form av lufting og hyppig renhold ikke er noe du selv anser som bra nok?

Anonymkode: 97c93...8a4

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bodde i blokk der det ikke var lov med dyr.

Jeg hadde en underlat på tidspunktet jeg kjøpte leiligheten, og styret var godt informert om at jeg hadde fuglen, fikk beskjed om underlaten ikke var velkommen. Men fuglen ble med når jeg flyttet inn, ingen som verken gjorde noe eller sa noe på det

 

På ett senere tidspunkt døde ett nært familiemedlem, og plutselig hadde jeg hund som jeg måtte ta meg av.

Naboer og styreleder så meg ofte i gangen med hunden, var ingen reaksjon på det.

 

Så dessverre ts, du får aldri fjernet dyr 100% fra blokk. For livet skjer.....

 

Flytt ut på landet, der du har 200 meter til nærmeste nabo.

Anonymkode: 76443...0cf

Jeg bodde i blokk tidligere der en av naboene tok over det voksne barnets hund etter at barnet ble alvorlig syk. Så var heller det voksne barnet mye på besøk hos forelder for kontakt med de begge.

Ting skjer, nå var dyrehold tillatt der, men tviler veldig sterkt på at styret kunne rettslig hatt en sak på noe slikt uansett.

Anonymkode: 4a446...d18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

 

 

Dette henger ikke på greip...

Du har ikke engang vist om allergien tidligere, du kan ta buss med hunder, du kan klappe hunder, du reagerer ikke på at folk har dyrehår på klærne sine, men du må tape igjen døra di, du kan ikke bruke oppgangen og du har nå behov for lungespesialister og en heftig mengde kortison...

Du trenger ingen garanti for at det ikke er allergener der, men var ikke hele poenget med tråden at du lurer på om det finnes en garanti?

Samtidig, du sier tilrettelegging er umulig, og du sier problemet er en gang som ikke luftes. Vil det si tilrettelegging i form av lufting og hyppig renhold ikke er noe du selv anser som bra nok?

Anonymkode: 97c93...8a4

Hvis du leser de kommentarene jeg svarte på så gir det mening. Jeg skriver jeg knapt har merket allergien tidligere som stemmer, og kan ta buss osv med hunder. Og nei jeg trenger ingen garanti for at det ikke skal være "et eneste allergen" som jeg skrev i forbindelse med tøyet til folk ettersom det ble spurt etter, noe som er umulig å oppnå. Og ja det har alltid gått fint med de små mengdene allergener folk har på tøyet sitt. Men det er forskjell fra det og 10 hunder som går gjennom gangen daglig. Og ja hadde døren stått oppe og det ble luftet 24/7 hadde det sikkert gått bra, men det er ikke en mulighet der jeg bor.

Anonymkode: dce7b...2a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bodde i blokk der det ikke var lov med dyr.

Jeg hadde en underlat på tidspunktet jeg kjøpte leiligheten, og styret var godt informert om at jeg hadde fuglen, fikk beskjed om underlaten ikke var velkommen. Men fuglen ble med når jeg flyttet inn, ingen som verken gjorde noe eller sa noe på det

 

På ett senere tidspunkt døde ett nært familiemedlem, og plutselig hadde jeg hund som jeg måtte ta meg av.

Naboer og styreleder så meg ofte i gangen med hunden, var ingen reaksjon på det.

 

Så dessverre ts, du får aldri fjernet dyr 100% fra blokk. For livet skjer.....

 

Flytt ut på landet, der du har 200 meter til nærmeste nabo.

Anonymkode: 76443...0cf

Jeg trenger ikke 200 meter til nærmeste nabo, unødvendig skrevet. Har vokst opp i rekkehus med hund fra alle kanter, aldri vært noe problem. Bare felles inngang med mange hunder som ser ut til å bli et problem. 

Anonymkode: dce7b...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være noe annet du reagerer på enn husdyrene som bor i blokken?

Det høres så merkelig ut at det går fint med venner med hunder, buss med hunder, etc., men så er det et problem at det passerer hunder i oppgangen din...

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har bodd i mange blokker men har aldri opplevd at det er 10 hunder som bruker samme oppgang og at de til og med børster hundene i gangen (!) 

Jeg tror nok dette hører med til sjeldenhetene, så de fleste blokker bør jo gå helt fint. En hund eller to som går gjennom gangen skal normalt ikke utløse allergi. 

Men du kan jo f. Eks se etter leilighet som har inngang mot svalgang eller direkte ut mot markterrasse,  i stedet for felles oppgang.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er allergisk mot katt og hund, men bor i blokk som ikke har forbud mot dette. Angrer veldig på dette, og eneste leilighet vi har råd til å kjøpe er i blokk. Jeg har lest noe om at styret ikke kan nekte noen å ha dyr, stemmer dette selv når det står i annonsen at dyr ikke er tillatt? Jeg kan ikke risikere at noen ved senere anledning flytter inn med hund eller katt. 

Anonymkode: dce7b...2a8

Ja det stemmer. 

Dette har vært oppe i retten og vedkommende med hunden vant. Mange som prøver seg, men det er ikke lov å nekte. 

 

Anonymkode: ea996...581

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Norja said:

Kan det være noe annet du reagerer på enn husdyrene som bor i blokken?

Det høres så merkelig ut at det går fint med venner med hunder, buss med hunder, etc., men så er det et problem at det passerer hunder i oppgangen din...

Problemet er ikke at jeg passerer hunder i oppgangen, det er at mange hunder går gjennom felles gang, så det florerer av allergener der. Men jeg tenkte også først det måtte være noe annet jeg reagerte på, ettersom det har gått fint med hunder før. Har hatt grundig utredning av allergien før det ble fastslått at hund måtte være problemet. Og vil presisere at lungebetennelsen kom etter noen uker, er ikke slik at jeg fikk lungebetennelse med en gang jeg flyttet inn. Allergien bygde seg veldig opp, og er nok derfor det alltid har gått fint å midlertidig eksponeres før. 

Anonymkode: dce7b...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså.. du bør jo uansett ta opp dette med å børste hunder i oppgangen. Det syns jeg styret burde slå ned på. Har hund selv, men noe sånt ville jeg aldri funnet på å gjort, det er jo helt uakseptabelt i et fellesareal spør du meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...