Gå til innhold

Hunder/katter i blokk som ikke tillater dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er allergisk mot katt og hund, men bor i blokk som ikke har forbud mot dette. Angrer veldig på dette, og eneste leilighet vi har råd til å kjøpe er i blokk. Jeg har lest noe om at styret ikke kan nekte noen å ha dyr, stemmer dette selv når det står i annonsen at dyr ikke er tillatt? Jeg kan ikke risikere at noen ved senere anledning flytter inn med hund eller katt. 

Anonymkode: dce7b...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dyreeier har gode grunner kan de ikke nektes nei. Innekatt kan uansett ikke nektes.

Men spørsmålet er hvor kraftig du reagerer, og hva du reagerer på, om din allergi vil veie tyngre enn dyreeiers grunn, og om tilrettelegging vil kunne være en løsning.

Anonymkode: 97c93...8a4

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis dyreeier har gode grunner kan de ikke nektes nei. Innekatt kan uansett ikke nektes.

Men spørsmålet er hvor kraftig du reagerer, og hva du reagerer på, om din allergi vil veie tyngre enn dyreeiers grunn, og om tilrettelegging vil kunne være en løsning.

Anonymkode: 97c93...8a4

Jeg har prøvd alt av tiltak og brukt 20 000 kr på luftrensere, ventilasjonsfiltere, rør rens mm. Til og med teipet igjen døren i tilfelle partikler kan komme gjennom og bruker bare balkong døren (bor i 1. etg). Derfor er nok tilrettelegging umulig. 

Fått råd av astma og allergi forbundet. Vært hos lungespesialist flere ganger og allergispesialist, og tar til tider 8 kortison doser daglig. Tydeligvis også fått arvvev på lungene grunnet lungebetennelse fra allergien. Litt kjipt å ødelegge lungene nå da jeg bare er 20 år gammel. 

Så når allergien blir farlig, og tilrettelegging umulig, kan andre i blokken nektes å skaffe hund og katt som går gjennom gangen? Hadde selvsagt forsikret meg om at ingen hadde fått tillatelse til det, tross for forbudet, før jeg flyttet inn

Anonymkode: dce7b...2a8

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en risiko for at beboere kan skaffe dyr. 

Anonymkode: 5e2c8...21f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke reversere reglene der du bor med tilbakevirkende kraft. Du må heller se etter et sameie som ikke tillater dyrehold og flytte dit. Da vil der hvertfall ikke være dyr i gangen.

Anonymkode: 8677d...ac6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et sameie har alle selveierleiligheter og har da full råderett inni sin egen bolig. Det går ikke an å nekte folk å ha kjæledyr. Selv om noen har innekatt må denne innimellom til vetrinær osv, så at det aldri er dyr i gangen bli en utopi, og sameiet kan uansett ikke nekte folk dette. Det kan være det finnes borettslag osv, med strengere regler da de kan regulere mer hva som er lov/ ikke lov, men tror selv ikke de kan nekte tjenestedyr som feks førerhunder. Dersom du har så alvorlig allergi må du ta ansvar selv, du kan ikke bo i en by tett på folk og kjæledyrene deres, men må flytte ut av byen til et sted du kan styre omgivelsene dine mer. 

Anonymkode: b4f66...481

  • Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut fra det du skriver så bør du flytte litt ut av sentrumskjernen, og anskaffe deg et bosted du har mer «kontroll» over, eks rekkehus med egen inngang, enebolig mv. Dette av hensyn til din helse.

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så allergisk kan du jo ikke bo i nærheten av andre mennesker i det hele tatt, da må du flytte langt ut på landet. Jeg har hund, og jeg vedder på at jeg har mer allergener på klærne mine enn det er til sammen på hele hunden. Så da stryker du vel med hvis du passerer meg på butikken.

Anonymkode: eaed1...610

  • Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten flytte vekk fra muligheten til dyr. Alle andre kan ikke tilpasse seg deg

Anonymkode: 1ed5e...7e5

  • Liker 20
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å på generelt grunnlag nekte dyrehold. Allergi er ikke god nok grunn for at dyrehold skal nektes. 

Hva gjør du ute i det offentlige rom når du har så lammende allergi?

 

Anonymkode: 07ec4...4dc

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er allergisk mot katt og hund, men bor i blokk som ikke har forbud mot dette. Angrer veldig på dette, og eneste leilighet vi har råd til å kjøpe er i blokk. Jeg har lest noe om at styret ikke kan nekte noen å ha dyr, stemmer dette selv når det står i annonsen at dyr ikke er tillatt? Jeg kan ikke risikere at noen ved senere anledning flytter inn med hund eller katt. 

Anonymkode: dce7b...2a8

Da må du enten finne deg en annen blokk å flytte til, flytte lenger ut på landet så du har råd til noe eget, eller få deg en bedre jobb sånn du har råd til noe eget. 

Anonymkode: d535c...744

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan aldri garantere at det ikke er allergener i delte omgivelser. En nabo uten dyr kan jo få besøk av en venn som har dyr, klærne til vennen vil da kunne spre allergener.
Man kan uansett ikke nekte folk å holde dyr i egne hjem, ikke kan man nødvendigvis oppdage det heller.

Naboene dine kan ha katt, kanin, fugl og ørten ildere uten at du noensinne kan bevise det eller kreve at dyreholdet skal opphøre uansett regler i borettslaget.

Folk kan også få besøk av dyr uten at dette kan nektes. 

Anonymkode: 17343...e16

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har prøvd alt av tiltak og brukt 20 000 kr på luftrensere, ventilasjonsfiltere, rør rens mm. Til og med teipet igjen døren i tilfelle partikler kan komme gjennom og bruker bare balkong døren (bor i 1. etg). Derfor er nok tilrettelegging umulig. 

Fått råd av astma og allergi forbundet. Vært hos lungespesialist flere ganger og allergispesialist, og tar til tider 8 kortison doser daglig. Tydeligvis også fått arvvev på lungene grunnet lungebetennelse fra allergien. Litt kjipt å ødelegge lungene nå da jeg bare er 20 år gammel. 

Så når allergien blir farlig, og tilrettelegging umulig, kan andre i blokken nektes å skaffe hund og katt som går gjennom gangen? Hadde selvsagt forsikret meg om at ingen hadde fått tillatelse til det, tross for forbudet, før jeg flyttet inn

Anonymkode: dce7b...2a8

Med så ekstrem allergi så vil det nok bli stilt spørsmål om hvorvidt du bør bo i blokk.
Selv ved forbud så vil andre som bor der ha lov til å ha innekatter, de har lov til å ha dyr på besøk og man kan passe dyr i perioder.

Venninnen min har ikke lov til å ha dyr, men hun passer hund 1 ukes tid flere ganger i året. Der jeg bodde før hadde jeg ikke lov til å ha dyr, men jeg var fosterhjem for Dyrebeskyttelsen, og fikk stadig nye katter levert på døra, og disse bar jeg selvsagt inn og ut i oppgangen når vi skulle til veterinæren...

Anonymkode: 97c93...8a4

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har så kraftig allergi så vil det vel ikke hjelpe med kun forbud mot å ha husdyr i leilighetene (et forbud kan også lett brytes uten konsekvenser), det vil jo være like ille for deg om noen av beboerne jobber med dyr og ikke skifter klær før de går gjennom gangen.

Bruker du maske når du beveger deg i offentlig rom? Om du må ta trikk, buss.... når du er på butikken, skolen... 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan personer med så sterk allergi som TS har i det hele tatt fungerer? Uavhengig av om TS bosetter seg på landet i en enebolig, så kan hun aldri gardere seg mot å møte på mennesker som har dyr, og som dermed har allergener på seg. På butikken, på jobb, på fly, tog, på konsert, på kino. Hvordan løser du slike ting, TS?

Anonymkode: bb4ff...43d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig tillat med hund overalt, service og blindehunder kan ikke nektes noe sted.

Hvordan løser du det?  

Anonymkode: 6186d...236

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mennesker hører med kjæledyr enkelt og greit, de er en naturlig del av mennesker. Som nevnt har man så alvorlig allergi må man faktisk ta ansvar selv. 
Lei deg heller en hybelleilighet i en enebolig der huseier ikke har dyr.

Anonymkode: 4a446...d18

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo egentlig tillat med hund overalt, service og blindehunder kan ikke nektes noe sted.

Hvordan løser du det?  

Anonymkode: 6186d...236

Jeg kan fint gå forbi andre hunder ute, eller inne på kjøpesenter f.eks. Bare ikke dra hjem til noen som har hund eller katt, fordi allergenene bygger seg opp. 

Anonymkode: dce7b...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, BlåSwix said:

Ut fra det du skriver så bør du flytte litt ut av sentrumskjernen, og anskaffe deg et bosted du har mer «kontroll» over, eks rekkehus med egen inngang, enebolig mv. Dette av hensyn til din helse.

Bor allerede 1 time unna med begrenset mulighet for buss, og da ekspressbuss noen ganger om dagen. Ettersom det alltid kan havne hunder i enhver blokk ifølge kommentarene, tror jeg vi må selge leiligheten og heller leie

Anonymkode: dce7b...2a8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

I et sameie har alle selveierleiligheter og har da full råderett inni sin egen bolig. Det går ikke an å nekte folk å ha kjæledyr. Selv om noen har innekatt må denne innimellom til vetrinær osv, så at det aldri er dyr i gangen bli en utopi, og sameiet kan uansett ikke nekte folk dette. Det kan være det finnes borettslag osv, med strengere regler da de kan regulere mer hva som er lov/ ikke lov, men tror selv ikke de kan nekte tjenestedyr som feks førerhunder. Dersom du har så alvorlig allergi må du ta ansvar selv, du kan ikke bo i en by tett på folk og kjæledyrene deres, men må flytte ut av byen til et sted du kan styre omgivelsene dine mer. 

Anonymkode: b4f66...481

Det skal gå fint dersom et dyr av og til må gjennom gangen, eller bare 1 tjenestehund f.eks. Men de hundene som bor her er mange, og går fritt i gangen og har også blitt børstet i gangen slik at hundehår dekker mattene til alle som bor her. De børster ikke lenger i gangen, men uansett blir det hundehår overalt. Det eneste er dersom hundehår fra andre leiligheter kan komme inn til meg via ventilasjonssystemet, noe jeg virkelig ikke klarer å finne ut av om går an? Da har jeg aldri mulighet til å bo nærme andre i leilighet uansett hva 

Anonymkode: dce7b...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...