AnonymBruker Skrevet 22. april #141 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (1 time siden): La meg gjette: du er en kvinne som ikke har avtjent førstegangstjeneste under trussel om fengselstraff? Anonymkode: 455a3...e77 Da jeg var 18-19, måtte alle gutter i militæret. Jeg synes det var veldig urettferdig! Det jeg ikke kunne forstå, var hvordan de fleste gikk inn i saueflokken glade og stolte, selv om de klaget litt så var det «tøft». Det gikk nemlig an å nekte av samvittighetsgrunner og ta samfunnstjeneste i stedet. Straffen for det var 6 mnd ekstra. Men at man kunne gå i fengsel har jeg aldri hørt om. Anonymkode: e33b0...5e4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 22. april #142 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 19.28): Er grunnen til at det er historisk mange enslige og at det fødes for få barn, det at kvinner ser på seg selv som gudinner, hevet over den mannlige befolkning til de grader at å bli dem verdig er en uoverkommelig oppgave? har det blitt sånn at ingen vanlig dødelig mann kan noensinne nå opp til det eteriske selvbildet den norske kvinne har konstruert for seg selv? det kan nesten virke slik. Anonymkode: 0e98f...799 Ingen? Hundretusener av VANLIGE menn er i forhold over hele landet. Og det kaller du "ingen"? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
no shame Skrevet 22. april #143 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (1 time siden): La meg gjette: du er en kvinne som ikke har avtjent førstegangstjeneste under trussel om fengselstraff? Anonymkode: 455a3...e77 Da gjetter du feil 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #144 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): La meg gjette: du er en kvinne som ikke har avtjent førstegangstjeneste under trussel om fengselstraff? Anonymkode: 455a3...e77 Mener du den tida menn måtte enten ta førstegangstjeneste eller siviltjeneste? Anonymkode: 9de92...fab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #145 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Da jeg var 18-19, måtte alle gutter i militæret. Jeg synes det var veldig urettferdig! Det jeg ikke kunne forstå, var hvordan de fleste gikk inn i saueflokken glade og stolte, selv om de klaget litt så var det «tøft». Det gikk nemlig an å nekte av samvittighetsgrunner og ta samfunnstjeneste i stedet. Straffen for det var 6 mnd ekstra. Men at man kunne gå i fengsel har jeg aldri hørt om. Anonymkode: e33b0...5e4 Samfunnstjeneste var bare en opsjon hvis du var pasifist. Hvis du ikke var pasifist så var det fengsel. Anonymkode: 455a3...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 22. april #146 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Samfunnstjeneste var bare en opsjon hvis du var pasifist. Hvis du ikke var pasifist så var det fengsel. Anonymkode: 455a3...e77 Bedre med noen måneder i fengsel enn et helt liv i "fengsel" hos en ufordragelig mann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #147 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): La meg gjette: du er en kvinne som ikke har avtjent førstegangstjeneste under trussel om fengselstraff? Anonymkode: 455a3...e77 Det er verneplikt for kvinner og menn i Norge, og har vært det en stund. Anonymkode: 0a11c...50e 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #148 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Samfunnstjeneste var bare en opsjon hvis du var pasifist. Hvis du ikke var pasifist så var det fengsel. Anonymkode: 455a3...e77 Men hvorfor vil man ikke i militæret hvis man ikke er pasifist? Døtrene til alle mine venner synes det er greit å dra i militæret. Sønnen min ble lei seg da han ikke kom inn, for han ønsket å ta utdanning gjennom Forsvaret (mye mer fordelaktig økonomisk enn vanlig høyere utdanning). Anonymkode: 0a11c...50e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #149 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Menn har mange ansvarsområder, deriblant å holde kvinner i live, trygge, og lykkelige. Samt å straffe og ufarliggjøre de menn som bryter med dette. Det er hele basisen for samfunnet og sosialkontrakten. Anonymkode: 0e98f...799 Da har vi et litt ulikt verdenssyn, du og jeg. Kvinner i dag forventer ikke at det er menns ansvar å holde dem i live, trygge og lykkelige. I alle fall ikke i Norge. De fleste er i stand til å forsørge seg selv, og vi har et godt utbygd velferdssystem som ivaretar de fleste av dem som av ulike årsaker ikke klarer det. Kvinner jobber også innen forsvaret, politiet, som advokater og jurister. Jeg tenker at kvinners ansvar for å bidra til samfunnet, ikke er spesielt annerledes enn menns, selv om man bidrar på ulike områder. Så er det slik at noen yrker (foreløpig) har en overvekt av menn, men det er ikke slik at typiske "kvinneyrker" har mindre "verdi" enn mer mannsdominerte yrker. Samfunnet vil ikke gå rundt uten alle kvinnene som f.eks. jobber i helse- og omsorgssektoren og i utdanningssektoren, for å nevne noe. Anonymkode: c35ab...cfe 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UltimateNothing Skrevet 22. april #150 Del Skrevet 22. april 13 hours ago, AnonymBruker said: Infantilt er kanskje ikke det rette ordet for dette feministiske fyrtårnet, men dystopisk? »Dworkin never actually wrote that all sex is rape, a claim often attributed to her, but she did see heterosexual intercourse as almost metaphysically degrading, calling it, in her 1987 book “Intercourse,” “the pure, sterile, formal expression of men’s contempt for women.”» https://www.nytimes.com/2019/02/22/opinion/sunday/trump-feminism-andrea-dworkin.html Anonymkode: 455a3...e77 Det var et merkelig sitat å trekke frem. Tror du seriøst at alle som kaller seg feminister stiller seg bak denne Dworkins påstand? I så fall skjønner jeg at du bruker uttrykk som «dystopisk». Som med alle andre grupperinger er heller ikke feminister en homogen masse. Det jeg (og mange av mine medmennesker) vil kalle dystopi er kampen mot selvbestemt abort. Se bare tilstandene i USA. At kvinner ikke vil ligge med deg kan ikke sammenlignes. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #151 Del Skrevet 22. april KallePils skrev (På 20.4.2024 den 23.52): Det er feministers skade utført på samfunnet. Nei, det er noe de har stelt i stand helt sjøl. De mennene som ikke føler seg truet ved tanken på at kvinner i dag har valget, får seg som regel partnere. Anonymkode: 4740d...341 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #152 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er verneplikt for kvinner og menn i Norge, og har vært det en stund. Anonymkode: 0a11c...50e Rundt 10 år, alle burde visst det til nå. Anonymkode: 224ea...758 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #153 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 11.52): Jøss. Er det sånn du ser verden altså? Det må eventuelt være fordi du oppsøker alt dette stoffet og elsker offerrollen. Jeg er også kvinne, og verken jeg eller mine venninner sliter med dette. Vi lever gode liv med gode menn. Anonymkode: 46b1e...da8 Tror ikke person sikta til SIN ektemann, men en holdning i samfunnet.. Ingen offerrolle det, forskning og historien viser at det stemmer. Anonymkode: 4740d...341 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #154 Del Skrevet 22. april Slike menn som TS, slike holdninger går kun utover deg selv. Har du tenkt på det? Samfunnet vil ikke endre seg, eller regresere, på den måten du idealiserer. Kvinner vil aldri gi opp rettighetene vi har kjempet oss til. Det har overhodet ikke bare kommet av seg selv. Det du beskriver er kanskje sant på Tinder. Men der går utseendefokuset begge veier. Du og dine likesinnede må bare komme dere ut og møte kvinner irl. Mange single kvinner syns også utseendekrav på Tinder er teit, og foretrekker å bli kjent med menn i naturlige settinger. Det som i hvert fall ikke fører noen vei er å sitte og marinere i sjåvinistiske holdninger. Det er avtennende for absolutt alle kvinner, til og med de som gjerne har et mer tradisjonelt syn på kjønnsforskjeller. Og nei, de aller fleste kvinner ser ikke på seg selv som "gudinner". Det er noe amerikansk internett-greier. Anonymkode: 15e6b...47d 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #155 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (23 timer siden): Menn har mange ansvarsområder, deriblant å holde kvinner i live, trygge, og lykkelige. Samt å straffe og ufarliggjøre de menn som bryter med dette. Det er hele basisen for samfunnet og sosialkontrakten. Anonymkode: 0e98f...799 Den jobben tok de på seg sjøl og forvalta den så dårlig at kvinner har vært utrygge, ulykkelige og drept i alle år 😂😂 Tidenes fail i så fall Hvilken samfunnskontakt? Hvordan forklarer du at de aller fleste volds og voldtektsforbrytere er menn, og at det er menn som frikjenner og unnskylder dem? Kan ikke lesbiske være lykkelige, da en mann ikke inngår i pakka? Ingen kvinne føler seg tryggere enn når det ikke er menn til stede, hvordan er det mulig? Takk, men nei takk. Klarer fint å holde meg trygg, er lykkelig som singel, og gudene skal vite at jeg ikke er i livet fordi ingen mann har prøvd å frarøvet meg det. Takk for en god latter 😂 Anonymkode: 4740d...341 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #156 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er verneplikt for kvinner og menn i Norge, og har vært det en stund. Anonymkode: 0a11c...50e Vel, takk for informasjonen. Spørsmålet var om jeg som mann har opplevd tvang. Ja, det har jeg. Jeg måtte avtjene førstegangstjeneste eller går i fengsel. Det har såvidt jeg vet aldri noen Norsk kvinne hatt valget mellom. Så må jeg leve med 5-10 poster med womansplaining fra tupper som ikke forstår et ganske oversiktlig argument. Anonymkode: 455a3...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #157 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men hvorfor vil man ikke i militæret hvis man ikke er pasifist? Anonymkode: 0a11c...50e Soørsmålet var om jeg har opplevd ufrihet. Svaret er ja. At du synes at jeg burde avtjene førstegangstjeneste er ikke relevant i så måte. Hvorvidt jeg ønsket å avtjene den er ikke relevant. Det relevante er at jeg som mann måtte avtjene førstegangstjeneste eller gå i fengsel. Mine samtidige jenter kunne begynne ett år tidligere på utdanning, ta et år på backpacking eller noe annet interessant den tiden. Eller de kunne søke seg inn i militæret. _Hvis de ville_. Etter dette (2014) så har man innført verneplikt for begge kjønn, men tar opp en langt lavere andel av hvert kull. Dvs at både menn og kvinner stort sett slipper hvis de ikke har motivasjon og evner. Anonymkode: 455a3...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #158 Del Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Slike menn som TS, slike holdninger går kun utover deg selv. Har du tenkt på det? Samfunnet vil ikke endre seg, eller regresere, på den måten du idealiserer. Kvinner vil aldri gi opp rettighetene vi har kjempet oss til. Det har overhodet ikke bare kommet av seg selv. Det du beskriver er kanskje sant på Tinder. Men der går utseendefokuset begge veier. Du og dine likesinnede må bare komme dere ut og møte kvinner irl. Mange single kvinner syns også utseendekrav på Tinder er teit, og foretrekker å bli kjent med menn i naturlige settinger. Det som i hvert fall ikke fører noen vei er å sitte og marinere i sjåvinistiske holdninger. Det er avtennende for absolutt alle kvinner, til og med de som gjerne har et mer tradisjonelt syn på kjønnsforskjeller. Og nei, de aller fleste kvinner ser ikke på seg selv som "gudinner". Det er noe amerikansk internett-greier. Anonymkode: 15e6b...47d Nopes, de skjønner det aldri. Alt annet enn deres egen lykke er et problem og et hinder. Hvis jeg hadde vært slik hadde ikke jeg inngått noe forhold med noen. Men da hadde jeg ikke hatt selvinnsikten til å skjønne det heller. 😅 Anonymkode: 41aff...15a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 23. april #159 Del Skrevet 23. april On 4/22/2024 at 8:53 AM, AnonymBruker said: Men hvorfor vil man ikke i militæret hvis man ikke er pasifist? Døtrene til alle mine venner synes det er greit å dra i militæret. Sønnen min ble lei seg da han ikke kom inn, for han ønsket å ta utdanning gjennom Forsvaret (mye mer fordelaktig økonomisk enn vanlig høyere utdanning). Anonymkode: 0a11c...50e Fordi folk har andre drømmer og ambisjoner, og/eller ikke syns "militær disiplin" er så stas. Eller ikke liker guttaboys-kultur. For eksempel - den listen er veldig lang. Svaret på spørsmålet ditt er egentlig bare det samme som "hvorfor vil man ikke i <sett inn random organisasjon>". Spørsmålet som bør stilles er heller omvendt: hvorfor skal man ønske å være i militæret i utgangspunktet? Hvis man ikke har noe aktivt ønske og en personlig begrunnelse for hvorfor man vil inn dit, vil det ALLTID være andre ting man heller vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 23. april #160 Del Skrevet 23. april On 4/21/2024 at 7:53 PM, AnonymBruker said: Hva er kvinner ansvarlige for, egentlig? Hva er deres rolle? Anonymkode: 0e98f...799 Individer er ansvarlige for seg selv. Kvinner som gruppe har ikke noe spesifikt ansvarsområde i samfunnet. Akkurat som at menn ikke har det, heller. Er ikke dette åpenbart? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå