Gå til innhold

Daten fortalte ikke at hen satt i rullestol, synes at det er noe man bør opplyse om...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 7.43):

Det er mye man ikke forteller om i tinder profilen som gjerne er deal breaker. Men kan jo egentlig forstå at de ikke vil fortelle det også. Du får gå 2 turer med personen så heller si dere ikke matcher, Evt at dere heller passer som venner🤷  

Anonymkode: 6249e...a96

Jeg er veldig enig i at man ikke trenger å ha slike ting i profilen sin. Tenker de som har slike dealbreakere kan nevne dette i sin om det er så viktig for dem. Som du sier er det mange dealbreakere som kommer frem etterhvert som man blir kjent, som man ikke forventer at noen nevner i profilen.


Når det er sagt, så tenker jeg at det hadde  vært mer realt å nevne dette på forhånd før møtet. Evt. for å finne ut slike ting på forhånd, inviter til fjelltur den første daten 🤷‍♂️

Anonymkode: 9cc77...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Syns folk skal også opplyse om kjønns sykdommer, diabetes, ibs, psoreasis, skabb, tannløsnings sykdom ol. I sin profil eller i hvertfall før første date. Vær ærlig! Ærlighet varer lengst. 

Anonymkode: f1eec...6c5

Hvordan er dette sammenlignbart? 🙈

Anonymkode: 92421...2f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 8.27):

Herregud, man trenger ikke ha fordommer bare fordi man ikke ønsker å date noen som er lam fra brystet og ned!! Det er en helt legitim preferanse.

Anonymkode: 80b03...880

Nei, men man kan nevne at det er uaktuelt i profilen sin om det er så viktig å unngå disse🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er dette sammenlignbart? 🙈

Anonymkode: 92421...2f8

Jeg tenker, hvorfor skal mennesker ta hensyn til hva folk ikke ønsker i sin profil? Hvorfor kan ikke folk som vet hva som er uaktuelt opplyse om dette? Man klarer jo fint å si IKKE ONS..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egutt skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker, hvorfor skal mennesker ta hensyn til hva folk ikke ønsker i sin profil? Hvorfor kan ikke folk som vet hva som er uaktuelt opplyse om dette? Man klarer jo fint å si IKKE ONS..

Ja, eller om man bor i et hus med 3 trapper og tilbringer fritida si med snorkling på Bali og fjellklatring i inn- og utland innimellom sex i taklampa så gir det seg vel selv at personen man dater må være av svært god fysisk helse. Så slipper folk med bevegelseshemming å ta kontakt. 

Anonymkode: bae04...b34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ordentlig rart ut å ikke fortelle om noe så grunnleggende ved egen daglige fungering. Jeg (mann i 30-årene) kunne datet en dame i rullestol, jeg lever et liv der jeg tror det skulle gått greit å gjøre nødvendige tilpasninger hvis vi passet veldig godt sammen ellers, men for meg fremstår det skikkelig pussig. Å ikke ha det i bioen kan jeg forstå, kanskje nettopp fordi det for meg er så innlysende at man uansett vil fortelle om det hvis man kommer i prat.

Selvfølgelig trenger man ikke opplyse om ethvert trekk ved seg selv som avviker fra medianen i samfunnet. Noen ting bør man åpenbart si fra om (sytten barn og ukependler til Laos), i den grad man ikke blir spurt, og andre ting kan ingen forvente at man forteller om (tannstenforekomst og skonummer). Synes en del her gjør seg dummere enn de egentlig er når de viser null forståelse for at mange av oss mener at det å være lam fra livet og ned hører til i kategorien "ting man bør forvente å få høre om i løpet av to uker med prat gjennom datingapp".

Jeg hadde ikke blitt sint, altså, jeg hadde vært høflig og forstår at man sikkert må prøve litt ulike fremgangsmåter når man skal kaste seg ut i dating og vet at man - med rette eller ei - nok er uaktuell for mange. Skjønner også at nettopp det er ganske sårt, og hennes situasjon er fort mer utfordrende enn min, så jeg hadde bitt i meg disse tankene og heller sørget for å ikke gjøre det sårere enn nødvendig. Men jeg hadde tenkt det var fryktelig pussig.

Anonymkode: 69286...e84

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/20/2024 at 9:41 AM, AnonymBruker said:

Antakelig har personen prøvd begge deler eller har nettopp begynt å prøve med å ikke fortelle det på forhånd. Det er selvsagt noe stort at en person sitter i rullestol. Det hadde vært vanskelig for en person i rullestol der jeg bor nå og klin umulig dit jeg flytter. Så sånn sett kan det bety noe/ endel. Eller, man må få plass/ rom til å endre tankesettet rundt handikappet. Første innskytelse er nok at det er et enormt stort hinder, men om man får tenkt seg om og blir gitt rom for det, så er det kanskje ikke så stort hinder for det meste likevel. Det fordrer at personen møter på noen som vil gå de rundene i hodet og virkelig vurdere muligheten. Og jeg vet virkelig ikke hvor i prosessen det er lettest. Etter å ha blitt litt kjent skriftlig, men før man møtes? Helt fra start? Eller når man møtes? Ikke godt å si. 

Også er det jo litt rart å kalle det en preferanse, hvis man henviser til smak. "min smak er at de jeg møter må ha intakte nerver og muskler som fungerer". Det er vel en mer ærlig sak å si at handikappet ville vært et hinder for viktige aktiviteter eller at man føler det er ukomfortabelt å være på ulike høydenivå når man skal snakke eller at man er redd for å bli sett rart på. 

Anonymkode: fe1ab...635

Det er vel ikke en preferanse, men for meg hadde det vært en fullstendig dealbreaker, på samme måte som at jeg ikke ønsker å date noen med barn (utenom voksne barn). Det handler om hvordan livet ser ut sammen med den personen. Jeg er introvert og liker ikke mye styr og mennesker rundt meg. Å bli stemor er derfor helt uaktuelt (jeg er frivillig barnløs, og det av en grunn). Det er jo ikke diskriminering, eller trangsynthet når jeg ikke ønsker å bli stemor, det er da bare å være realistisk med hvilket liv jeg vil trives med. 

På samme måte vil det være uaktuelt med en mann som er lam fra brystet og ned. En rullestolbruker som har mer fungering ville jeg vært åpen for, det samme med en hørselshemmet eller en som har f. eks PTSD. Men når noen er lam fra brystet og ned så innebærer det en mengde med assistenter som kommer og går til alle døgnets tider, som går hjemme hos deg og som man må bli kjent med nye hele tiden. Det orker jeg ikke. Jeg har ikke sosial kapasitet til det. Like greit å være realistisk på det. 

On 4/20/2024 at 8:10 PM, AnonymBruker said:

Hæh? Man ser jo hvorfor man ikke bør opplyse om rullestolen i forkant når man ser hvor uvitende folk er. Tror du virkelig ikke man kan dra på fjellturer, kjøre bil eller ha sex?

Man kan nemlig alle de tingene. 

Anonymkode: d04c3...117

Mannen ts hadde møtt var lam fra brystet og ned. Det finnes sikkert noen form for fjelltur han kan være med på, men det er ikke sånn at det bare er å slenge seg med til Besseggen liksom. 

Anonymkode: 5fbcb...d67

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 7.56):

Da burde du jo også skrevet på profilen din at du ikke dater folk med handikap. Han kunne ikke vite at du har fordommer...

Anonymkode: 392c0...f3b

Er ikke fordommer, er preferanser 

Anonymkode: d34ad...35a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt superhappy om jeg endte opp på blind date med Jan Erik Fjell 😆 men tror ikke jeg hadde turt å skrive til ham om han dukket opp på datingsider. 

Skjønner godt at de med funksjonshemminger unnlater å skrive det på profilen sin... 

Anonymkode: 5e9fa...cfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er dette sammenlignbart? 🙈

Anonymkode: 92421...2f8

Selvsagt er det det. Jeg har kanskje ikke lyst til å date noen som har herpes. Kanskje jeg elsker sjokolade og vil dele de opplevelser med fremtidig partner. Så kommer det en fyr med diabetes. Serr. Akkurat samme sak. 

Syns folk kan slutte å tenke på seg selv som offer fordi de var på date med noen som ikke var så perfekt. Barnslig og overfladisk. 

Anonymkode: f1eec...6c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde det ikke vært aktuelt. Om noen vil kalle meg fordomsfull fordi jeg velger en partner som er helt funksjonsfrisk så får det være. Mitt liv har nok utfordringer mht barn med diagnose som krever mye tilrettelegging. 
 

Jeg orker ikke mer styr og hensyn med en partner på den biten.

I tillegg er jeg en som liker spontane aktiviteter som krever mye fysisk.

Det hadde selvfølgelig vært annerledes om kjærsten min endte opp i rullestol da han er drømmemannen min på alle plan. Men jeg håper det aldri skjer da jeg har såpass mye med ungen min og er alenemor.

Anonymkode: 21f0c...0e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvskading, men det kan jo være han var god til å suge.

Anonymkode: 51fd0...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør dette fremkomme før første date. Mange av oss er overhodet ikke interessert i å bli sammen med div handicap. Null problem å være venner med en rullestolbruker, men å ha sex med en? Nei takk.

Anonymkode: 15f01...e95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

No1*No1 skrev (På 20.4.2024 den 12.54):

Syns det er så vondt å ikke være god nok bare fordi man er handikappet 😞

Hadde små suksess på nett dating. Jeg er ikke i rullestol, men såpass bevegelseshemmet at jeg ikke kan gå på ski og dra på joggetur, crossfit.... Når man har en god samtale over lengere tid og så blir det uaktuelt fordi man ikke er 100% på fysisk helse. Da håper man jo fortsatt at noen skal se personen inni og bli glad i den og ikke tenke på begrendningene. Så kan på en måte skjønne hvorfor noen gjør slikt. 

Men for å se mer overordnet på det. Ville du virkelig vært i forhold med noen som har så forskjellige interesser som deg?

Jeg er aktiv selv, men ikke superaktiv, jeg har hunder, drar på overnattingsturer i marka, drar på ferier med mye gåing o.s.v. Jeg kunne ikke vært i ett forhold med noen som ikke kunne beveget seg, på samme måte som at jeg ikke kunne vært i ett forhold med noen som sykler/jogger aktivt, drar på toppturer hver helg og mosjonerer hver dag. Fordi jeg vil være med noen jeg kan gjøre aktiviteter med. Og jeg hadde verken ønsket å begrense meg, eller pushe meg selv kun for å tilbringe fritiden med noen. 

Jeg har i tillegg jobbet som BPA og både samboer og meg er veldig klare på at om en av oss havner i en slik situasjon hvor det kreves hjelp døgnet rundt så blir det slutt, for om det hadde skjedd meg hadde jeg absolutt ikke ønsket å begrense hans livsstil pga meg. Da får jeg heller finne meg noen som passer mer til meg i den livssituasjonen jeg er da. 

Anonymkode: 49f48...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har i tillegg jobbet som BPA og både samboer og meg er veldig klare på at om en av oss havner i en slik situasjon hvor det kreves hjelp døgnet rundt så blir det slutt, for om det hadde skjedd meg hadde jeg absolutt ikke ønsket å begrense hans livsstil pga meg. Da får jeg heller finne meg noen som passer mer til meg i den livssituasjonen jeg er da. 

Anonymkode: 49f48...0d8

Kynisk. Men greit å vite det eksplisitt, om det er det man mener. Det verste er om slike "betingelser" ved forholdet er noe man antar at den andre er med på. 

Anonymkode: bae04...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke vitsen å ikke si i fra, det er det første de ser når de møtes? Hadde bare snudd og kjørt derifra. Lyve før vi i det hele tatt har truffet hverandre er vel det største røde flagget jeg kan tenke meg.

Anonymkode: 09989...510

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ser ikke vitsen å ikke si i fra, det er det første de ser når de møtes? Hadde bare snudd og kjørt derifra. Lyve før vi i det hele tatt har truffet hverandre er vel det største røde flagget jeg kan tenke meg.

Anonymkode: 09989...510

Som sagt, det er merkelig hvordan mange menn klikker fordi dama ikke har opplyst at hun er lettere overvektig, eller at hun har styggere ansikt i virkeligheten enn på bildene (ingen av delene begrenser mannens livsstil), men at man sitter i rullestol og er lam fra livet og ned, det er greit å skjule.

Anonymkode: 9d3b6...390

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Egutt said:

Jeg tenker, hvorfor skal mennesker ta hensyn til hva folk ikke ønsker i sin profil? Hvorfor kan ikke folk som vet hva som er uaktuelt opplyse om dette? Man klarer jo fint å si IKKE ONS..

Lett å bare si. Prøv å leve sammen med funksjonshemmede så skal jeg si at det er ingen dans på roser. 

Det er heller ikke sammenlignbart det du kom med.

Anonymkode: 381f8...f2c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Lett å bare si. Prøv å leve sammen med funksjonshemmede så skal jeg si at det er ingen dans på roser. 

Det er heller ikke sammenlignbart det du kom med.

Anonymkode: 381f8...f2c

Det jeg prøver å få frem her er at om man faktisk vet hva som er uaktuelt, om det så er mann eller dame med barn, funksjonshemninger og den slags. Så er det bare å gi beskjed on dette i sin profil.
Man kan ikke forvente at de som har dette og ikke ser på det som et problem skal måtte ha det i sin. 
 

Jeg synes ikke du skal bestemme hva som er sammenlignbart eller ikke. For meg er det absolutt det. Kan det være en grunn til at du ikke ønsker å opplyse om at du ikke ønsker å date slike?

Når det er sagt, så er jeg veldig enig med flere her at dette er noe som naturligvis bør være tatt opp før et møte. 

 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kynisk. Men greit å vite det eksplisitt, om det er det man mener. Det verste er om slike "betingelser" ved forholdet er noe man antar at den andre er med på. 

Anonymkode: bae04...b34

Det er det. Å være aktiv på mitt nivå er viktig for meg, og siden hverdagen min ofte er 9 timer fra jeg drar om morgenen til jeg er hjemme, og så er det ut på lengre turer med hundene hver dag så ville det ikke vært rettferdig ovenfor min kjæreste/samboer å forlate dem så lenge hver dag når de heller da kan finne seg noen som ønsker å være hjemme med de. Jeg liker jo også å være inne tidvis, men hvis jeg blir låst til en ting så blir jeg frustrert over tid, dette vet jeg pga tidligere erfaringer. 

Anonymkode: 49f48...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...