Gå til innhold

Daten fortalte ikke at hen satt i rullestol, synes at det er noe man bør opplyse om...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her var det både mange rare sammenligninger som tyder på å ikke skjønne hva dette dreier seg om, og mye stakkarsliggjøring av funksjonshemmede. 

Jeg har rullestol, og det kommer fram tidlig om man ikke går inn for å skjule det. Hvis man fører en ærlig dialog, så er det umulig at dette ikke kommer fram. Hvordan klarer noen å dra på en date de ikke har planlagt selv, med rullestol? Er dere klare over hvilken planlegging som ligger bak å bevege seg i det offentlige rom?

I det virkelige liv, er folk med rullestol folk som andre, og ikke automatisk noen idioter som vil "shame andre til å date dem med woke-sirkus". At noen skjuler det, betyr ikke at normalt oppegående rullestolbrukere har en kollektiv tankegang om at dette er lurt eller fint gjort, eller en sosialt oppegående ting å gjøre. Men på den andre sida er det mye som både er helsemessig verre og usynlig, eller like inngripende, som man også med like stor selvfølge bør fortelle. 

Nå har jeg svært få negative opplevelser med dating og rullestol, og har vært i et forhold lenge, men personlig har jeg aldri opplevd vansker med å "skaffe meg dater".

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Anbefaler deg å skrive det i datingprofilen din eller ta det opp ved første samtale: at du foretrekker å få vite om eventuelle fysiske handicap med det samme. Man kan som sagt ikke endre andre, men bare seg selv. Så dette er DITT problem, som DU må ta ansvar for. Om dine preferanser er veldig viktige for deg, må jo du selv opplyse om dette, det er helt innlysende! 

Anonymkode: 15bda...01f

De fleste som lager en slik profil ønsker vel å fokusere på det positivt, og hva man ønsker, heller enn å lage en lang liste over hva man ikke ønsker?

Hvis jeg hadde vært i fengsel for drap på en eks-kjæreste, en «ny-transjonert» biologisk kvinne med mannlig kjønnsuttrykk som henvendte meg til heterofile kvinner så forstår jeg at det er såpass spesielt at det gir mening å gi en match en heads-up ganske tidlig.

Anonymkode: c83eb...f6a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Etter etpar ukers meldinger uten å ha møtt hverandre så avtalte vi en gåtur, for å snakke sammen i virkeligheten :) Hva møter meg da? Et menneske i rullestol som er lam fra brystet og ned. Får tidlig beskjed om følgende "Jeg er ikke stolen min", du må klare å se forbi den.

Joda, det klarer jeg. Men noe så viktig bør man fortelle om FØR man møtes....eller helst skrive det i datingprofilen sin.

Anonymkode: b4113...c68

Beklager på forhånd, men er det bare jeg som syns det er komisk og litt ironisk at dere hadde avtalt en "gåtur" når vedkommende var lam og i rullestol 🤣

Anonymkode: 0d8b3...b55

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgni skrev (6 minutter siden):

I det virkelige liv, er folk med rullestol folk som andre, og ikke automatisk noen idioter som vil "shame andre til å date dem med woke-sirkus". At noen skjuler det, betyr ikke at normalt oppegående rullestolbrukere har en kollektiv tankegang om at dette er lurt eller fint gjort, eller en sosialt oppegående ting å gjøre.

Jeg håper og tror at denne kritikken henvender seg til den/de som reagerer på en «wokete måte» som i TS, og ikke er en generell kritikk av de som bruker rullestol.

En stor andel av postene har da også fokusert på at de ikke har problem med at daten brukte rullestol, men at han ikke sa noe på forhånd.

 

Det er forøvrig en interessant diskusjon om man skal avsløre mer skjulte utfordringer. Vil man f.els skrive på Tinder at man er suicidal sånn at alle damene i nabolaget (og dermed mødrene til de i klassen, de på fotballaget etc) får vite det?

Anonymkode: c83eb...f6a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dating er brutalt… noen mener at de ikke trenger å opplyse om sitt opprinnelige kjønn heller…

Det lureste er å komme litt sent til daten, slik at man har mulighet til å stikke før man blir sett, i tilfelle personen har skjult vesentlige opplysninger.

Anonymkode: c7311...0fc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Anbefaler deg å skrive det i datingprofilen din eller ta det opp ved første samtale: at du foretrekker å få vite om eventuelle fysiske handicap med det samme. Man kan som sagt ikke endre andre, men bare seg selv. Så dette er DITT problem, som DU må ta ansvar for. Om dine preferanser er veldig viktige for deg, må jo du selv opplyse om dette, det er helt innlysende! 

Anonymkode: 15bda...01f

Om du har en preferanse er det ditt problem og du må stå til ansvar. 

Men om du har et handicap er det ikke ditt problem, men andres, og de må stå til ansvar? 

Å det er ikke innlysende å nevne at du ikke går til noen du har avtalt å gå tur med? Det hadde aldri fallt meg inn at noen var komfortabel med å lyve på seg noe så stort. 

Anonymkode: 1fdfd...466

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forventer at man opplyser om slike ting selv, noe annet er løgn.

Om det skal være slik at man må spørre om det blir det litt spesielt, "PS, sitter du i rullestol?"

TS.

Anonymkode: b4113...c68

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er så vondt å ikke være god nok bare fordi man er handikappet 😞

Hadde små suksess på nett dating. Jeg er ikke i rullestol, men såpass bevegelseshemmet at jeg ikke kan gå på ski og dra på joggetur, crossfit.... Når man har en god samtale over lengere tid og så blir det uaktuelt fordi man ikke er 100% på fysisk helse. Da håper man jo fortsatt at noen skal se personen inni og bli glad i den og ikke tenke på begrendningene. Så kan på en måte skjønne hvorfor noen gjør slikt. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No1*No1 skrev (Akkurat nå):

Syns det er så vondt å ikke være god nok bare fordi man er handikappet 😞

Hadde små suksess på nett dating. Jeg er ikke i rullestol, men såpass bevegelseshemmet at jeg ikke kan gå på ski og dra på joggetur, crossfit.... Når man har en god samtale over lengere tid og så blir det uaktuelt fordi man ikke er 100% på fysisk helse. Da håper man jo fortsatt at noen skal se personen inni og bli glad i den og ikke tenke på begrendningene. Så kan på en måte skjønne hvorfor noen gjør slikt. 

Vær ærlig med dine begrensninger fra starten av, så går det nok bedre :) Skal man ha et romantisk forhold så er det mer enn bare gode samtaler som skal stemme :) 

Både fysiske og det mentale teller i et forhold for min del :) En som elsker å gå på fjellturer vil gjerne ha en partner å dele dette med.....for eks.

Anonymkode: b4113...c68

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Etter etpar ukers meldinger uten å ha møtt hverandre så avtalte vi en gåtur, for å snakke sammen i virkeligheten :) Hva møter meg da? Et menneske i rullestol som er lam fra brystet og ned. Får tidlig beskjed om følgende "Jeg er ikke stolen min", du må klare å se forbi den.

Joda, det klarer jeg. Men noe så viktig bør man fortelle om FØR man møtes....eller helst skrive det i datingprofilen sin.

Anonymkode: b4113...c68

Jeg hadde trukket meg allerede ved kjønnsdysforien, men det er bare personlig preferanse selvfølgelig. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (13 minutter siden):

Jeg hadde trukket meg allerede ved kjønnsdysforien, men det er bare personlig preferanse selvfølgelig. 

?

Anonymkode: bae04...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Vær ærlig med dine begrensninger fra starten av, så går det nok bedre :) Skal man ha et romantisk forhold så er det mer enn bare gode samtaler som skal stemme :) 

Både fysiske og det mentale teller i et forhold for min del :) En som elsker å gå på fjellturer vil gjerne ha en partner å dele dette med.....for eks.

Anonymkode: b4113...c68

Vel, jeg klarte å finne noen helt uten å nevne fysisk begrensning, før rett før vi møttes. To har sagt de kunne godt tenkt seg et liv med meg til og med om jeg skulle havne i rullestol, så det gikk fint for meg uansett. 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da burde du jo også skrevet på profilen din at du ikke dater folk med handikap. Han kunne ikke vite at du har fordommer...

Anonymkode: 392c0...f3b

Hvem faen vil gifte seg, å ikke få barn i en med rullestol?? 

Anonymkode: 9eb44...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig vanskelig sak. Tror jeg hadde gjennomført daten og deretter tatt det opp med han? «Kjekk date, men jeg ble litt overrasket over rullestolen?» 

Anonymkode: cd869...b16

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg en partner jeg kan dele fritid, aktiviteter, livsstil og livssyn med. Jeg ønsker meg ikke en som sitter i rullestol eller som har store fysiske eller psykiske vansker. Jeg forventer også at en ‘mann’ som egentlig er kvinne opplyser om det. 

Anonymkode: 1ca23...62c

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske korttenkt å ikke informere om at man er rullestolbruker. Man utsetter seg for mye potensielt ubehag. Jeg mener, uansett hvor grei daten er er det vell ikke noe særlig å se ansiktsuttrykket dems når de innser at du sitter i rullestol. Andre kan ha mer uheldige reaksjoner på å bli overrasket sånn... 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er glad i å reise, og det er nå en gang slik at ikke alle steder er tilrettelagt for rullestolbrukere. Så i utgangspunktet ville jeg ikke ha ønsket en partner i rullestol. Men alt av hva man ønsker,  kan man jo ikke nevne i en profil. Rullestolbrukeren må jo selv også ha selvinnsikt nok til å innse at å reise på backpacking i Latinamerika ikke er kompatibelt med rullestol, og det samme gjelder veldig sportslige folk. Jeg er ikke veldig sportslig av meg, så svarer selv ikke på profiler til folk spm fremhever orientering og ultraløp som hobbyer, selv om jeg har to fungerende bein. 

Noe annet er det selvsagt om en partner blir utsatt for en ulykke og havner i rullestol. Da får jeg reise på turer alene, og dele hverdagen ellers. Men det er jo ikke det jeg primært ønsker meg. 

Anonymkode: 56ad6...85d

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No1*No1 skrev (57 minutter siden):

Syns det er så vondt å ikke være god nok bare fordi man er handikappet 😞

Et forhold handler også om praktiske ting. Om en hverdag som må kunne inneholde det som trengs for at begge skal finne den tilfredsstillende.

Og hvis det finnes noe du ikke kan ta del i, av den ene eller andre grunnen (trenger ikke være handikap), da vil dette alltid kunne bli et problem. Spiller ingen rolle hva setter snakk om.

Dette har ingenting å gjøre med å ikke være "god nok". Så dropp offerrolle-tenkingen.

Anonymkode: b0764...2bd

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Et forhold handler også om praktiske ting. Om en hverdag som må kunne inneholde det som trengs for at begge skal finne den tilfredsstillende.

Og hvis det finnes noe du ikke kan ta del i, av den ene eller andre grunnen (trenger ikke være handikap), da vil dette alltid kunne bli et problem. Spiller ingen rolle hva setter snakk om.

Dette har ingenting å gjøre med å ikke være "god nok". Så dropp offerrolle-tenkingen.

Anonymkode: b0764...2bd

Nei, som sagt funnet flere jeg var god nok for🙂   ganske overfladisk å syns dette er så viktig mener jeg. Hvem som helst med gode bein i dag kan plutselig havne i rullestol, jah da vil vel enkelte bare droppe sin partner. 🤷‍♀️

Ble for upassende praktisk sett plutselig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange år siden jeg datet via nettet sist, jeg selv har et hørselshemning ( derfor jeg er anonym her, miljøet er veldig lite). Jeg foretrakk å date via nett. Som regel chattet jeg noen ganger før jeg tok at jeg hadde hørselshemning, det for å se om det var liv laga. For meg var det viktig at det ble sagt før vi treffes, og om vedkommende avviser meg allerede før vi treffes. slipper jeg å måtte bruke unødvendig energi på en person som ikke ville delt en fremtid med meg uansett.  Selv jeg har preferanser, det er ikke slik at vi med en funksjonsnedsettelse "godtar alt" heller. 

Om jeg er på byen og noen vil prate med meg og jeg sier jeg ikke hører hva de sier, er det ofte slik at man backer unna med en gang fordi man blir perpleks eller utrygg.  Andre derimot er mer nysgjerrig og vil vite mer. Folk er forskjellige og det er det fine. 

På en måte skjønner jeg at vedkommende ikke sa noe før møtet, men samtidig får ikke motparten sjansen til å forberede seg mentalt og som en annen sa tidligere i tråden, å utsette seg for avvisning er sårt. Jeg synes på en måte det er beundringsverdig, for det er smertefullt å bli avvist bare på grunn av noe man ikke kan noe for. Samtidig som jeg med min funksjonshemning ville hatt betenkeligheter med å date personer med funksjonshemning.. Så... preferanser har vi alle, og det er  ikke enkelt.

Anonymkode: 4175d...74a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...