Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Trøndere1 said:

Nysgjerrig bare.  Hvordan løses den privatbilen som jobben betaler skattemessig ?

Jobber du for skatteetaten?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Ulf-Bjarne skrev (Akkurat nå):

Jobber du for skatteetaten?

Nei. Bare nysgjerrig for jeg har forsøkt forskjellig gjennom både eget as og arbeidsgiver. Så viser det seg at skatteetat og regnskap ikke er like villig til å samarbeide om løsningene rundt dette. 

Anonymkode: 0e7e4...753

AnonymBruker
Skrevet

Utdannet jurist og jobber in house med arbeidsrett i et større selskap, 

Anonymkode: 81240...648

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Bare nysgjerrig for jeg har forsøkt forskjellig gjennom både eget as og arbeidsgiver. Så viser det seg at skatteetat og regnskap ikke er like villig til å samarbeide om løsningene rundt dette. 

PWC ordner alt når det gjelder å ikke betale skatt lovlig. De har kjempegode advokater med mer ressurser en skatteetaten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Trøndere1 said:

Nysgjerrig bare.  Hvordan løses den privatbilen som jobben betaler skattemessig ?

Nå var det ikke jeg som skrev, men det er jo ganske klare regler for beskatning av privat bruk av firmabil, så det er nok ikke så vanskelig.

Trekkpliktig fordel ved privat bruk av firmabil fastsettes til:

• 30 prosent av bilens listepris som ny inntil kr 351 700 og 20 prosent av overskytende listepris.

Og så er det noen unntak og tilleggsbestemmelser osv... i forhold til kjørelengde og litt annet. Men det hele er ganske godt regulert. 

Anonymkode: eb0e8...414

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Ulf-Bjarne said:

PWC ordner alt når det gjelder å ikke betale skatt lovlig. De har kjempegode advokater med mer ressurser en skatteetaten.

heheh.. tviler ikke. Og begir meg ikke inn på diskusjonen rundt dette. Men i utgangspunktet så er det ganske klare regler for hvordan dette skal beskattes.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anestesisykepleier i tredelt turnus, med full ansiennitet og mastertillegg. Tjente rett under 1 mill i fjor. Ikke veldig mye overtid, men mange forskjøvede vakter.

Dere sykepleiere som ikke orker å jobbe overtid- gå for forskjøvede vakter. Ofte det samme (selv for småbarnsforeldre) om man jobber dag tirsdag eller onsdag- og det blir mange tusenlapper i løpet av et år med en forskjøvet vakt i uka. 

Anonymkode: d6eb4...dcd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå var det ikke jeg som skrev, men det er jo ganske klare regler for beskatning av privat bruk av firmabil, så det er nok ikke så vanskelig.

Trekkpliktig fordel ved privat bruk av firmabil fastsettes til:

• 30 prosent av bilens listepris som ny inntil kr 351 700 og 20 prosent av overskytende listepris.

Og så er det noen unntak og tilleggsbestemmelser osv... i forhold til kjørelengde og litt annet. Men det hele er ganske godt regulert. 

Ja er jo klar over dette. Derfor jeg lurte på løsningen med privatbil fra arbeidsgiver. Nå fikk vi vel svar også da at arbeidsgiver bryter loven ved hjelp av gode advokater og masse ressurser. Jeg applauderer. Staten har penger nok. 

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Lokfører - lokførerskolen - kjører godstog

Anonymkode: 57711...86e

Har hørt det er blitt kamp om plassene på den linjen de siste årene, med et høyt snitt for å komme inn. Med den fete gasjen er det ikke rart.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Industrien. Kun fagbrev, 1,2 mill. i fjor.

Anonymkode: 4525d...25e

AnonymBruker
Skrevet

Lege i det offentlige, tjener ca 1,2 mil, jobber dagtid uten vakt (vanlig 8-15:30). 

Anonymkode: c14ae...c6c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

1.3 mill grunnlønn (blir rundt 1.5-1.7 med alt tillegg/bonus). Jobber 7,5 time dagen, aldri overtid stort sett. Mellomleder innenfor olje og gass. Sivilingeniør, gikk indøk. Ca 14 års erfaring. 

Anonymkode: 2ab90...e46

Gikk du ut fra NTNU i 2010? 

Anonymkode: 85bc6...807

AnonymBruker
Skrevet

Da skjønner jeg ikke hvorfor sykepleiere klager over dårlig lønn....

Anonymkode: e82bf...307

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gikk du ut fra NTNU i 2010? 

Anonymkode: 85bc6...807

Nei, UIS. Har du gått samme linje?

Anonymkode: 2ab90...e46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvordan i alle dager får du så god lønn? Er selv intensivsykepleier i tredelt turnus og du tjener jo nesten dobbelt så mye som meg. Du må jobbe forferdelig mye overtid?

Anonymkode: 88855...971

Nei, ikke mye ovetid, kanskje 2- 4 ekstravakter pr mnd.. 

Anonymkode: 8fc88...f68

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke vanlige sykepleiere i denne tråden, men spesialsykepleiere med mastergrad som jobber mye overtid og/eller forskjøvede vakter. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke mye ovetid, kanskje 2- 4 ekstravakter pr mnd.. 

Anonymkode: 8fc88...f68

Det er jo mye. Jobber du fire dager overtid på en måned er det seks arbeidsdager i uka. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slutt, bare slutt. Du skjønner vel det du også at dette ikke er normalen? 

Anonymkode: 88855...971

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

CFO i et mindre selskap. Siviløkonom. 1,2 mill i årslønn. 

Anonymkode: d29d3...3d5

AnonymBruker
Skrevet
Ulf-Bjarne skrev (14 minutter siden):

Så du betaler ca 4000 kroner timer for konsulenttjenester for å slippe beskatning av 1-2 firmabiler. Hos et selskap som setter foten ned med en gang for ulovligheter og gråsoner. 

Fascinerende... 

Anonymkode: 51565...f79

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...