Gå til innhold

Ta barna ut av skolen for å dra på ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du lærer de fortsatt å drite i regler når dere får avslag 

Anonymkode: d4619...434

Barna mine er godt kjent med regler 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvis du skriver i søknaden at dere skal besøke familie,er det litt annerledes. Det er mer sannsynlig at man får fri da,enn om man bare skal ligge på stranda i en uke. 

Anonymkode: 6fe38...f25

Man skal lyve ??

Anonymkode: d4619...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (28 minutter siden):

Barna mine er godt kjent med regler 😊

Du lærer de å drite i regler når dere får avslag, ikke poeng å nekte på det når du sier det du gjør

Anonymkode: d4619...434

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du lærer de å drite i regler når dere får avslag, ikke poeng å nekte på det når du sier det du gjør

Anonymkode: d4619...434

Du det er helt greit at du mener det. Det blir ikke noe mer rett av den grunn. Men det er fint! Da holder du ungene hjemme, og så unngår dere å dra på familietreff. Fint for dere. 

Om de begynner å drite I regler fordi vi en gang drar på ferie for å være med familie i en uke siden det et familietreff, tenker jeg det er noe gæli. 

Det er ikke denne ene gangen som lærer de til å drite I regler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Man skal lyve ??

Anonymkode: d4619...434

Altså, jeg lyver ikke når jeg skriver i søknaden at vi skal på familietreff. Ab svarer meg, ikke ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg er ganske avslappa i denne tråden også 🙈😄 Men jeg tenker at unger lærer enormt mye av å reise. Har selv unger som helst bare vi være hjemme eller å dra på hytta, og det funker ikke å friste med noen steder. Selv elsker jeg å reise, og reiste mye med mine foreldre. Synes man bør legge inn noe litt faglig da, ta en tur på museum, prøve å lære noe om kulturen osv. Pythagoras satt virkelig hos meg, etter en ferietur til Samos som ungdom😄

Det er et men da. Jeg ville gjort en nøye vurdering av ham som skal begynne på ungdomsskolen. Det skjer mye ved oppstart av nytt skoleår, og jeg ville nok droppet det hvis ikke gutten er over middels faglig flink og sosial.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen barn ligger såpass foran undervisningen at det er null problem å gå glipp av noen uker. 

Anonymkode: 7dde3...8b7

Det gjelder ikke flertallet og selv om foreldrene lover at de skal følge opp lekser og ukeplan i perioden barna er borte, blir det sjelden gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (19 minutter siden):

Du det er helt greit at du mener det. Det blir ikke noe mer rett av den grunn. Men det er fint! Da holder du ungene hjemme, og så unngår dere å dra på familietreff. Fint for dere. 

Om de begynner å drite I regler fordi vi en gang drar på ferie for å være med familie i en uke siden det et familietreff, tenker jeg det er noe gæli. 

Det er ikke denne ene gangen som lærer de til å drite I regler. 

Selvsagt er det jrg sier rett, du drar uansett om dere får avslag , da lærer du barna å drite i regler 

Anonymkode: d4619...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 12.45):

Er gift med en mann med to gutter, en som begynner i 6. og en som begynner i 8. Jeg og mannen skal ta siste ferieuka vår første uka i september. Vi skal til Kreta og guttene hans vil veldig gjerne være med. Moren deres har ikke noe problem med det, men jeg tenker litt på skolestart. Han i 6. er det ikke så farlig med da det er barneskolen og han har venner, men jeg er litt bekymret for 8. klassingen som skal begynne i ny skole med ny venner. Han rekker å gå på skolen i 2 uker før vi evnt drar, men er litt usikker. Faren deres (min mann) syns også det er helt ok så lenge han får med seg lekser og henger med skolemessig. Hva er deres tanker om dette? 

Anonymkode: 18675...7b4

Jeg er i mot så lenge det ikke dreier seg om ganske spesielle reiser som er en opplevelse i seg selv, som 2 måneder i USA med skikkelig mye opplegg og mulighet å se, Australia tur, Skikkelig Europa tur , sør Amerika,  Asia. Der man ser både naturen,  lærer historie, kultur, og generelt vokser veldig på og er mulig å reise i skoleferie. Da synes jeg det er greit så lenge barna har gode resultater fra før av. Men ikke for sydenreise. Dere får reise alene hvis mor kan ta de den uken. Sånn er livet. De kan også reise mer når de blir ferdige på skolen 

Anonymkode: 135c0...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår kommune får elever avslag på denne type permisjonssøknader. Elevene har 190 skoledager i året og altså mange dager fri til å feriere. 
 

En familie søkte sitt barn fri de 4 skoledagene etter påske og fikk avslag. Valgte allikevel å gjennomføre sydenferien og meldte inn eleven syk, og oppga en oppdiktet sykdom når skolen kontaktet dem. Flaut, burde i det minste innrømmet at de til tross avslaget dro på ferie uansett..

Anonymkode: 3a1b7...5c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt er det jrg sier rett, du drar uansett om dere får avslag , da lærer du barna å drite i regler 

Anonymkode: d4619...434

Jajaja, det er absolutt denne reisen som gjør at barna mine i fremtiden kommer til å drite I regler 🙄🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har jobbet som studiekonsulent på universitetet og gitt beskjed til studenter om at "hvis du velger å reise på ferie i stedet for å delta i labøvelse, så får du ikke gå opp til eksamen, Men det er frivillig å studere, så det velger du jo selv". Så reiste de på ferie og møtte ikke opp, og det ble så mye klaging da det gikk opp for dem at de ikke fikk ta eksamen uten alle obligatoriske aktiviteter oppfylt. De ble rett og slett sjokkert over at fraværet fikk den konsekvensen jeg ga beskjed om på forhånd at det ville få.

Når jeg leser denne tråden skjønner jeg litt bedre hvor denne oppførselen kommer fra. De har lært dette hjemmefra. I utgangspunktet syntes jeg dette bare var kjemperart.

Anonymkode: 0f1bc...712

Høyere utdannelse stiller seg jo annerledes da. Men hvis det ffor eksempel er snakk om barneskole, hvor barna uansett kommer til å terpe over de samme informasjonen til neste skole-år uansett, så ser jeg egentlig ikke noe "problem" med å være borte i noen få dager eller uker ekstra. 

For eksempel multiplikasjonstabellen og prosent-regning, eller årstall for historiske begivenheter, kommer man vel til å terpe over hvert eneste år man helt til man i alle fall er ferdig med ungdomsskolen. Så barna går neppe "glipp av" noe særlig der. 😄 I motsetning til høyere utdannelse, hvor man kanskje har spesifikke øvelser eller lignende (for eksempel på laboratorium) som kanskje ikke blir gjentatt særlig mange ganger i løpet av studie-tiden deres. 

Anonymkode: 5a3d5...18a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (På 19.4.2024 den 12.48):

Jeg synes det er helt ute og forstår ikke prioriteringen, men så er jeg også lærer. Det er mye som foregår på skolen som ikke kan leses i en bok. 

Eksen min tok barna ut av skolen mot min vilje, jeg synes det var dødsflaut at det kom en sånn søknad fra «oss». 

Og jeg har talløse år som elev og noe lærererfaring: dersom barna til ts ikke sliter markant faglig eller sosialt så går den norske skolen i et tempo tilpasset de som til enhver tid og i ethvert fag trenger mest tid for å lære. Noe som betyr at de som trenger mindre tid i ett eller flere fag kunne løst pensum på en uke eller to. 

Å «misse» noe uker per år er dermed for de fleste elever ikke bare helt udramatisk men hindrer dem i å kjede seg halvt ihjel den eller de ukene av året.

Ønsker man en skole tilpasset alle? Lag faggrupper tilpasset elevens læringstempo i det faget. Og se at enkelte elever har mer enn kapasitet for å løse imagulære tall innen de er 13. Eller kanskje de har kapasitet til å lære seg arabisk i tillegg til fransk og japansk siste året på barneskolen? 

Det er som om skolen ikke vil forstå at mye av støyen i klasserommet skyldes elever som ikke har noe å gjøre, og som vet dette vil fortsette i årevis av skolegangen. 

Og uansett så har du de «døde» ukene. Ukene da man legger puslespill, plukker søppel og ser film. Ukene fra midten av mai og ut skoleåret, og de to siste ukene før jul. Ingen elever trenger en «faglig plan» om de tar fri de ukene - intet skjer jo av faglig art.

Og, ja, det er mye som ikke kan leses i en bok. Det meste av det finnes på nett, fra faktiske professorer med faktisk lidenskap for faget sitt. Noe jeg ikke har hatt gleden av å kunne si om noen lærer jeg har møtt.

Anonymkode: 6b81a...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter i 8.klasse har fått innvilget fri 1 uke i mai. Vi reiser en uke til Tyskland på ferie😊 Var ingen problem å få det innvilget. 

Anonymkode: 93bdd...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Høyere utdannelse stiller seg jo annerledes da. Men hvis det ffor eksempel er snakk om barneskole, hvor barna uansett kommer til å terpe over de samme informasjonen til neste skole-år uansett, så ser jeg egentlig ikke noe "problem" med å være borte i noen få dager eller uker ekstra. 

For eksempel multiplikasjonstabellen og prosent-regning, eller årstall for historiske begivenheter, kommer man vel til å terpe over hvert eneste år man helt til man i alle fall er ferdig med ungdomsskolen. Så barna går neppe "glipp av" noe særlig der. 😄 I motsetning til høyere utdannelse, hvor man kanskje har spesifikke øvelser eller lignende (for eksempel på laboratorium) som kanskje ikke blir gjentatt særlig mange ganger i løpet av studie-tiden deres. 

Anonymkode: 5a3d5...18a

Hvis du leser hva jeg skriver i innlegget rett under det du siterer, så skriver jeg at det ikke er pensum de går glipp av jeg bekymrer meg for. Jeg bekymrer meg for alle de som vokser opp med foreldre som sier at "Vi fikk avslag på permisjonen, men drit i det, det får ingen konsekvenser likevel". Barna av disse foreldrene lærer seg ikke at valg har konsekvenser. Og de forventer spesialbehandling hvor andre skal ta konsekvensen og rette opp i følgene av deres egne dårlige beslutninger.

Det er disse som for eksempel ikke får ta eksamen fordi de ikke tror på at det får konsekvenser å ikke møte på obligatorisk aktivitet på universitetet. Jeg ble ofte møtt med krav om at "siden jeg var borte på ferie da, og det var obligatorisk, så må dere jo sette opp en egen ekstra labdag for meg så jeg får gjort den". Altså nei, sånn fungerer det ikke. Og dette MÅ de lære FØR de møter på universitetet. 

Anonymkode: 0f1bc...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si at vi tok sønnen våres ut i 4 dager ( selv om han ikke fikk lov) oh drte som klager på at han ikke respekterer lærer og skolen ...han respekterer skolen og lærer ..han ligger der han skal og det var ikke noe problem når han kom tilbake. Dette var i staten av august. 6 klasse.

Bare for at vi "driter" i regler betyr ikke det at vi nå har ødelagt sønnen våres for resten av livet. Om dere mener at barnet tar litt fri innimellom fra skolen..at dette ødelegger dem..tror jeg det er mer hjemme fra og ikke skole fri.

Hva med de gangene sønnen min har våknet opp og sakt at han vondt i magen og ikkje føler seg bra...da har han fått fri..burde jeg sende han på skolen kanskje.han burde jo lære allerede nå at man har bare 3 egenmelding dager når man er på jobb...

Jeg har snakket med flere om dette og mange sier det at så lenge et barn følger der de skal...og de ikke har vært mye borte så er noen dager ikke noe problem. 

Tror neppe lærerne på skolen til sønnen min satt i 4 dager og gråt og var sint på sønnen vår for at han ikke var der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sinsiew skrev (På 21.4.2024 den 15.56):

Vi er bedt på Thanksgiving i november. Er med den amerikanske siden av familien som vi sjeldent ser. Vi kommer til å dra uavhengig av om vi får innvilget eller ikke, og ettersom man kun får innvilget to dager permisjon i denne kommunen, blir det ugyldig fravær. 

Helt greit, for det kommer til å gi henne masse læring i tillegg. 

Garantert ingen problem, men du vet, disse besserwisserne….. 

Stor pike skrev (På 19.4.2024 den 12.48):

Upopulær mening, men jeg ville aldri tatt barnet mitt ut av skolen for ferie. Vi tok han ut tre dager i andre klasse pga begravelse et helt annet sted i landet. Ellers har han hatt nok fri med høstferien, jul, vinterferie etc.

Klart man må ta ut ved begravelse! Men når du skriver at han har «nok ferie» med skoleferier osv, så er det fint for dere, men mange andre har ikke høstferie, påskeferie, vinterferie, sommerferie sammen osv, så da kan det skje at de ønsker en samlet ferie som familie av og til, eller 1 gang i barnas oppvekst. Er det så gale da? Og tok sønnen deres skade av 3 dager borte fra skolen i forbindelse med begravelse? Neppe! Folk må roe ned. 

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 13.28):

Får de ikke nok oppmerksomhet hvis de drar på ferie i skoleferien?

Anonymkode: 21e51...9b4

Gjesp… Er det mulig? « vi klarer det, så da øå andre klare det også»…. Idiotkommentar! 

Anonymkode: 759a8...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstyrrer klassemiljøet, skaper merarbeid for lærer, barna blir hengende etter i tillegg til at dere lærer dem at skole egentlig ikke er så viktig. En utelukkende dum ting å gjøre. Og dere som snakker om å lære om andre kulturer? Det er snakk om en syden-tur til Kreta, liksom. Hallo.

Barna har nesten to måneders ferie om sommeren, det må være mulig å reise innenfor den tiden. Hvis ikke venter dere til en av de andre skoleferiene. 

Anonymkode: 88cb3...072

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 time siden):

Kan si at vi tok sønnen våres ut i 4 dager ( selv om han ikke fikk lov) oh drte som klager på at han ikke respekterer lærer og skolen ...han respekterer skolen og lærer ..han ligger der han skal og det var ikke noe problem når han kom tilbake. Dette var i staten av august. 6 klasse.

Bare for at vi "driter" i regler betyr ikke det at vi nå har ødelagt sønnen våres for resten av livet. Om dere mener at barnet tar litt fri innimellom fra skolen..at dette ødelegger dem..tror jeg det er mer hjemme fra og ikke skole fri.

Hva med de gangene sønnen min har våknet opp og sakt at han vondt i magen og ikkje føler seg bra...da har han fått fri..burde jeg sende han på skolen kanskje.han burde jo lære allerede nå at man har bare 3 egenmelding dager når man er på jobb...

Jeg har snakket med flere om dette og mange sier det at så lenge et barn følger der de skal...og de ikke har vært mye borte så er noen dager ikke noe problem. 

Tror neppe lærerne på skolen til sønnen min satt i 4 dager og gråt og var sint på sønnen vår for at han ikke var der

Ingen sier de ødlegges av der men man lærer likevel barna å drite i regler man ikke er enige i

Anonymkode: d4619...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 time siden):

Kan si at vi tok sønnen våres ut i 4 dager ( selv om han ikke fikk lov) oh drte som klager på at han ikke respekterer lærer og skolen ...han respekterer skolen og lærer ..han ligger der han skal og det var ikke noe problem når han kom tilbake. Dette var i staten av august. 6 klasse.

Bare for at vi "driter" i regler betyr ikke det at vi nå har ødelagt sønnen våres for resten av livet. Om dere mener at barnet tar litt fri innimellom fra skolen..at dette ødelegger dem..tror jeg det er mer hjemme fra og ikke skole fri.

Hva med de gangene sønnen min har våknet opp og sakt at han vondt i magen og ikkje føler seg bra...da har han fått fri..burde jeg sende han på skolen kanskje.han burde jo lære allerede nå at man har bare 3 egenmelding dager når man er på jobb...

Jeg har snakket med flere om dette og mange sier det at så lenge et barn følger der de skal...og de ikke har vært mye borte så er noen dager ikke noe problem. 

Tror neppe lærerne på skolen til sønnen min satt i 4 dager og gråt og var sint på sønnen vår for at han ikke var der

Du skjønner ikke forskjell på sykdom og ferie mam får avslag på?😱

Anonymkode: d4619...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...