Gå til innhold

Ta barna ut av skolen for å dra på ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet som studiekonsulent på universitetet og gitt beskjed til studenter om at "hvis du velger å reise på ferie i stedet for å delta i labøvelse, så får du ikke gå opp til eksamen, Men det er frivillig å studere, så det velger du jo selv". Så reiste de på ferie og møtte ikke opp, og det ble så mye klaging da det gikk opp for dem at de ikke fikk ta eksamen uten alle obligatoriske aktiviteter oppfylt. De ble rett og slett sjokkert over at fraværet fikk den konsekvensen jeg ga beskjed om på forhånd at det ville få.

Når jeg leser denne tråden skjønner jeg litt bedre hvor denne oppførselen kommer fra. De har lært dette hjemmefra. I utgangspunktet syntes jeg dette bare var kjemperart.

Anonymkode: 0f1bc...712

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har jobbet som studiekonsulent på universitetet og gitt beskjed til studenter om at "hvis du velger å reise på ferie i stedet for å delta i labøvelse, så får du ikke gå opp til eksamen, Men det er frivillig å studere, så det velger du jo selv". Så reiste de på ferie og møtte ikke opp, og det ble så mye klaging da det gikk opp for dem at de ikke fikk ta eksamen uten alle obligatoriske aktiviteter oppfylt. De ble rett og slett sjokkert over at fraværet fikk den konsekvensen jeg ga beskjed om på forhånd at det ville få.

Når jeg leser denne tråden skjønner jeg litt bedre hvor denne oppførselen kommer fra. De har lært dette hjemmefra. I utgangspunktet syntes jeg dette bare var kjemperart.

Anonymkode: 0f1bc...712

Kan være poenget mitt gikk litt tapt her. Poenget er at det er ikke i og for seg pensum man går glipp av som er det største tapet her, men man må lære seg at alle valg har konsekvenser. Hvis man lærer barna at man kan gjøre som man selv føler for hele tiden, uten at det får konsekvenser for en selv, vil en før eller siden gå på snørra. 

Så ts, for all del: søk permisjon og reis hvis dere får ja. Får dere avslag, mener jeg det er viktig å vise barna at man skal respektere avslaget. Man får det av en grunn.

Anonymkode: 0f1bc...712

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (På 19.4.2024 den 13.52):

Jeg mener det kommer helt an på barna. Er det barn som sliter på skolen og sosialt, så må det være en grundigere vurdering enn en skoleflink, populær unge. 

Vi har tatt sønnen ut av skolen flere ganger, og det har aldri vært noe problem. Skolen vurderer jo også utifra nivået til eleven. Vet om andre som har fått nei fra samme lærer i samme periode, enda han hadde lavere fravær enn min sønn.

Veldig enig, har heller ikke noe problem med en ikke for lang ferie, så lenge barna ligger normalt eller foran sosialt og fagmessig. Generelt når vi er på ferie drar vi også ser monumenter og museer, på den måten lærer barna ting som andre kanskje ikke har og får sett ting i det virkelige ikke bare bilder i bok. Alle i familien kan da også snakke Engelsk over gjennomsnittet, så kan være fordeler også.

Anonymkode: 59397...321

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er en gammel kjerring som ikke skjønner at barn idag sliter og trenger å få flere avbrekk enn det de får. De er på skole  hver dag og må jobbe overtid hjemme med lekser til og med, i tillegg så må de hele tiden  tilpasse seg utfordringer på skolen og det sosiale og på det fysiske plan.

Jeg er en kjerring som skjønner at det betyr kaos når unger stadig vekk forsvinner fra skolehverdagen. Man får tilrettelegge hverdagen og skoledagen , ikke rømme fra den. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Det er ikke alle som har ferier skoleferiene utenom sommerferie skjønner du, de må være på SFO, og i min jobb som har jeg kun 4 uker sommerferie, resten må barna er på SFO. Og i alle de andre feriene må de være på SFO. Jeg har 5 dager å rutte med og de velger jeg å bruke sammenhengende på en sydentur til barna mine utenom feriene for jeg får ikke ferie da og det er også dyrere. 

Gjentar gjerne; ferie er ikke en menneskerett. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Så ta dine gamle holdninger og dra tilbake til 80 tallet der de hører hjemme.

Anonymkode: 69975...d34

Gode holdninger går aldri ut på dato :)

Anonymkode: 5bb0f...005

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye mer skremmende med de som ikke ha følge regler og tilpasse seg. Gjør du det i arbeidslivet og? Tar deg ferie utenom den fastsatte ferien? 

INGEN menneskerett å reise på ferie! 

I ferien ja, ikke alle andre dager! 

Jeg ER gammel kjerring med gode verdier og stolt av det :)

Anonymkode: 5bb0f...005

På tide å modernisere seg sammen med samfunnet

Anonymkode: 5e3aa...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På tide å modernisere seg sammen med samfunnet

Anonymkode: 5e3aa...f1a

Føler ingen behov for å gå brot fra meninger og prinsipper nei. 

Anonymkode: 5bb0f...005

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føler ingen behov for å gå brot fra meninger og prinsipper nei. 

Anonymkode: 5bb0f...005

Kan fortsatt moderniseres

Anonymkode: 5e3aa...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har jobbet som studiekonsulent på universitetet og gitt beskjed til studenter om at "hvis du velger å reise på ferie i stedet for å delta i labøvelse, så får du ikke gå opp til eksamen, Men det er frivillig å studere, så det velger du jo selv". Så reiste de på ferie og møtte ikke opp, og det ble så mye klaging da det gikk opp for dem at de ikke fikk ta eksamen uten alle obligatoriske aktiviteter oppfylt. De ble rett og slett sjokkert over at fraværet fikk den konsekvensen jeg ga beskjed om på forhånd at det ville få.

Når jeg leser denne tråden skjønner jeg litt bedre hvor denne oppførselen kommer fra. De har lært dette hjemmefra. I utgangspunktet syntes jeg dette bare var kjemperart.

Anonymkode: 0f1bc...712

Tenkte i de samme baner da jeg leste tråden. Barna vokser opp og synes voksenlivet er utfordrende fordi de ikke har lært seg verdien av prioriteringer, og forpliktelser som skole og jobb er "er ikke såå farlig". Igjen sitter fortvilte foreldre som ikke skjønner hvordan ting har blitt som de har blitt. 

 

Anonymkode: 3ce2d...ba2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 12.45):

Er gift med en mann med to gutter, en som begynner i 6. og en som begynner i 8. Jeg og mannen skal ta siste ferieuka vår første uka i september. Vi skal til Kreta og guttene hans vil veldig gjerne være med. Moren deres har ikke noe problem med det, men jeg tenker litt på skolestart. Han i 6. er det ikke så farlig med da det er barneskolen og han har venner, men jeg er litt bekymret for 8. klassingen som skal begynne i ny skole med ny venner. Han rekker å gå på skolen i 2 uker før vi evnt drar, men er litt usikker. Faren deres (min mann) syns også det er helt ok så lenge han får med seg lekser og henger med skolemessig. Hva er deres tanker om dette? 

Anonymkode: 18675...7b4

Skolebarn har så mye ferie i løpet av et kalenderår at foreldre generelt bør respektere at når det er skole, så er det skole og legge ferieturer til barnas ferie. Elever som stadig tar ferie utenom skoleferier gir merarbeid til lærere som allerede har nok å gjøre siden de går glipp av undervisning de må ta igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barn lærer mye om andre kulturer gjennom å reise. Du høres bitter ut fordi dine foreldre sikkert bare tok deg med til Spania om sommeren.

Anonymkode: 81350...6df

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: d4619...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (2 timer siden):

Barna mine har ingen problemer med å følge regler. Det lærer de hver dag. 

Du lærer de fortsatt å drite i regler når dere får avslag 

Anonymkode: d4619...434

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kan fortsatt moderniseres

Anonymkode: 5e3aa...f1a

Det velger jeg vel selv. 

Anonymkode: 5bb0f...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite lurt, særlig for åttendeklassingen. Men det ville jeg overlatt til foreldrene, akkurat den vurderingen  er ikke din business. Med mindre du egentlig helst vil dra på ferie (alene), men da bør du heller si det enn å forsøke å bruke skolen som unnskyldning/brekkstang.

Anonymkode: 5fd85...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 13.55):

En sannhet med modifikasjoner.

Vi fikk permisjon i 3 uker grunnet utenlandstur. Var spesielle omstendigheter som gjorde at vi fikk permisjon, men det er altså åpninger.

Anonymkode: bab52...47b

Det er ikke anledning til å gi permisjon i tre uker, maks er to uker. Ved tre ukers fravær må man skrive barnet ut av skolen. Jeg vet det fordi jeg har gjort det selv. 

Anonymkode: 5fd85...b5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (4 timer siden):

Vi er bedt på Thanksgiving i november. Er med den amerikanske siden av familien som vi sjeldent ser. Vi kommer til å dra uavhengig av om vi får innvilget eller ikke, og ettersom man kun får innvilget to dager permisjon i denne kommunen, blir det ugyldig fravær. 

Helt greit, for det kommer til å gi henne masse læring i tillegg. 

Hvis du skriver i søknaden at dere skal besøke familie,er det litt annerledes. Det er mer sannsynlig at man får fri da,enn om man bare skal ligge på stranda i en uke. 

Anonymkode: 6fe38...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du skriver i søknaden at dere skal besøke familie,er det litt annerledes. Det er mer sannsynlig at man får fri da,enn om man bare skal ligge på stranda i en uke. 

Anonymkode: 6fe38...f25

Mener du helt seriøst at du skal lyve i søknaden til skolen? For å dra på ferie. Gratulerer som årets forbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta barna på ferie. De får minner for livet der.

Er skolen med på det så får dere med et leksehefte eller slipper lekser helt. Spørs hvor grei skolen er. 

Hvis skolen setter seg på bakbeina er det bare å sende melding at ungen er syk. Er null stress. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kålrota said:

Mener du helt seriøst at du skal lyve i søknaden til skolen? For å dra på ferie. Gratulerer som årets forbilde.

Trenger jo ikke lære slikt til barna, men hvem tar egentlig skade av det? Slutt å overreagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 time siden):

Skolebarn har så mye ferie i løpet av et kalenderår at foreldre generelt bør respektere at når det er skole, så er det skole og legge ferieturer til barnas ferie. Elever som stadig tar ferie utenom skoleferier gir merarbeid til lærere som allerede har nok å gjøre siden de går glipp av undervisning de må ta igjen.

Noen barn ligger såpass foran undervisningen at det er null problem å gå glipp av noen uker. 

Anonymkode: 7dde3...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du skriver i søknaden at dere skal besøke familie,er det litt annerledes. Det er mer sannsynlig at man får fri da,enn om man bare skal ligge på stranda i en uke. 

Anonymkode: 6fe38...f25

Jeg tviler egentlig på det, ettersom det ikke er en religiøs høytid vi skal delta på. Men har tenkt til å inkludere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...