Gå til innhold

Hvorfor har IT-selskaper en sånn aversjon mot å ta inn junior-utviklere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De klager alle på at det er så vanskelig å få besatt stillinger. Men de er jo bare ute etter senior-utviklere. De gidder ikke ta investeringen med å lære opp juniorer. De skal bare komme til dekket bord og la noen andre ta kostnaden.

Hvordan kan vi snu denne utviklingen?

I banknæringen er bankene veldig opptatt av å tiltrekke seg unge kunder. Gjerne helt ned i ungdomsskolealder. Det er jo ikke fordi disse ungdommene er så rike og gir store inntekter til banken. Men fordi de skape en relasjon til disse ungdommen som en dag blir voksne med voksen-økonomi.

Men dette er ikke slik selskaper innen IT tenker. Fordi de ikke blir straffet for det.

De som blir avvist som juniorer burde avvise de samme selskapene når de en dag blir seniorer og stadig får jobbtilbud i postkassen. Holde seg lojal til de selskapene som faktisk tok sjansen og inveseteringen da de var nyutdannede.

Anonymkode: f9ef7...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som har vært de som har tatt de fleste juniorene har vært konsulenthusene. De kan ha 10-30 juniorer i et kull, garantilønn første to årene og så provisjon basert på oppdrag etter det. De løper da en lavere risiko siden de som viser seg å ikke være faglig sterke nok ikke får oppdrag, og dermed ikke lønn. Kynisk ja, men det betyr at de første årene er superviktige i jobb. Nå er det trangere økonomisk, færre konsulent oppdrag, man må prioritere å selge ut seniorene sine og har ikke råd til å sjanse på juniorer siden det er lavere inntjening.

markedet går i bølger, det er bare få år siden det var vanskelig for juniorer sist. Men flinke folk får seg alltid jobb!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

It boblen begynner å sprekke. Etter mange år med opptur begynner markedet og bli mettet spesielt når det gjelder front end utviklere. Tviler på at de nyutdannede med mastergrad i infomatikk fra ntnu sliter nevneverdig med anskaffelse av relevant jobb. Mens de med 4mnds kurs fra HK eller Noroff gjerne vil slite mer i årene som kommer.

Anonymkode: 12e38...cbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber in-house i et relativt lite miljø og vi søker seniorutviklere. Nettopp fordi vi har tatt inn nesten utelukkende juniorutviklere de siste syv årene, og med en gang de begynner å bli litt selvgående (etter 1,5-2 år med opplæring, hvor en senior har veildet dem ved siden av egne oppgaver) så får de et nytt jobbtilbud via LinkedIn som tilbyr dem litt mer i lønn enn det mitt firma kan, og så er de borte. Så for oss har det ikke vært en god investering, føler det er vi som har "dekket bordet" for andre firma de siste årene, så nå har ledelsen gått bort fra å ansette juniorer. Vi har sikkert hatt 20-25 juniorer de siste syv årene, og sitter igjen med to-tre som jobbet lengre enn to år...

Tror penger trumfer lojalitet hos de fleste (firma så vel som utviklere).

Anonymkode: aa1e6...9f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber in-house i et relativt lite miljø og vi søker seniorutviklere. Nettopp fordi vi har tatt inn nesten utelukkende juniorutviklere de siste syv årene, og med en gang de begynner å bli litt selvgående (etter 1,5-2 år med opplæring, hvor en senior har veildet dem ved siden av egne oppgaver) så får de et nytt jobbtilbud via LinkedIn som tilbyr dem litt mer i lønn enn det mitt firma kan, og så er de borte. Så for oss har det ikke vært en god investering, føler det er vi som har "dekket bordet" for andre firma de siste årene, så nå har ledelsen gått bort fra å ansette juniorer. Vi har sikkert hatt 20-25 juniorer de siste syv årene, og sitter igjen med to-tre som jobbet lengre enn to år...

Tror penger trumfer lojalitet hos de fleste (firma så vel som utviklere).

Anonymkode: aa1e6...9f7

Men man kan jo ikke forvente at ansatte skal sitte å motta lav lønn for å være jovial og lojal? Eller? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber in-house i et relativt lite miljø og vi søker seniorutviklere. Nettopp fordi vi har tatt inn nesten utelukkende juniorutviklere de siste syv årene, og med en gang de begynner å bli litt selvgående (etter 1,5-2 år med opplæring, hvor en senior har veildet dem ved siden av egne oppgaver) så får de et nytt jobbtilbud via LinkedIn som tilbyr dem litt mer i lønn enn det mitt firma kan, og så er de borte. Så for oss har det ikke vært en god investering, føler det er vi som har "dekket bordet" for andre firma de siste årene, så nå har ledelsen gått bort fra å ansette juniorer. Vi har sikkert hatt 20-25 juniorer de siste syv årene, og sitter igjen med to-tre som jobbet lengre enn to år...

Tror penger trumfer lojalitet hos de fleste (firma så vel som utviklere).

Anonymkode: aa1e6...9f7

Det vanlige er å møte lønna den ansatte blir tilbudt et annet sted. Fordi de er jo ikke juniorer lengre etter noen år. Eller så må dere ansette en senior da, og gi dem seniorlønna som den som "ikke lengre er junior" skulle fått hos dere etter noen år. Høres mer ut som dere ikke helt forstår at juniorer ikke alltid er en junior

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber in-house i et relativt lite miljø og vi søker seniorutviklere. Nettopp fordi vi har tatt inn nesten utelukkende juniorutviklere de siste syv årene, og med en gang de begynner å bli litt selvgående (etter 1,5-2 år med opplæring, hvor en senior har veildet dem ved siden av egne oppgaver) så får de et nytt jobbtilbud via LinkedIn som tilbyr dem litt mer i lønn enn det mitt firma kan, og så er de borte. Så for oss har det ikke vært en god investering, føler det er vi som har "dekket bordet" for andre firma de siste årene, så nå har ledelsen gått bort fra å ansette juniorer. Vi har sikkert hatt 20-25 juniorer de siste syv årene, og sitter igjen med to-tre som jobbet lengre enn to år...

Tror penger trumfer lojalitet hos de fleste (firma så vel som utviklere).

Anonymkode: aa1e6...9f7

Men for være saklig da så er det ikke derfor det er vanskelig å få jobb nå. Bransjen sliter litt. Det er dyrt for firmaer å selge tjenester siden prisene ligge på samme nivå som før, mens lønna til de ansatte stiger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lillevill said:

Men man kan jo ikke forvente at ansatte skal sitte å motta lav lønn for å være jovial og lojal? Eller? 

Ikke nødvendigvis lav lønn (snakker ikke om å jobbe gratis), men å ansette juniorer blir jo et tapsprosjekt hvis de går over til konsulentstillinger i store konsulentselskaper med høyere lønn med en gang de har fått litt erfaring. Vi som er et lite inhousemiljø har ikke mulighet til å tilby like høy lønn som de svære konsulentselskapene til en utvikler med f.eks. to års erfaring. Ledelsen hos oss har da kommet frem til at det da er mer lønnsomt for oss å ansette en seniorutvikler med f.eks. 10 års erfaring, i stedet for å ansette fem juniorutviklere rett fra skolen som vi må lære opp fra bunnen av og som vi sannsynligvis mister igjen før de blir produktive. Vil regne med det samme gjelder i offentlig sektor, at de heller ikke kan matche lønnstilbudene fra konsulentbransjen.

Det med lojalitet var egentlig mest ment som en henvisning til det TS skriver avslutningsvis om at utviklere må holde seg lojale til selskapene som tok sjansen på dem i utgangspunktet. Det er en fin tanke, men skjer jo ikke i praksis.

Anonymkode: aa1e6...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke nødvendigvis lav lønn (snakker ikke om å jobbe gratis), men å ansette juniorer blir jo et tapsprosjekt hvis de går over til konsulentstillinger i store konsulentselskaper med høyere lønn med en gang de har fått litt erfaring. Vi som er et lite inhousemiljø har ikke mulighet til å tilby like høy lønn som de svære konsulentselskapene til en utvikler med f.eks. to års erfaring. Ledelsen hos oss har da kommet frem til at det da er mer lønnsomt for oss å ansette en seniorutvikler med f.eks. 10 års erfaring, i stedet for å ansette fem juniorutviklere rett fra skolen som vi må lære opp fra bunnen av og som vi sannsynligvis mister igjen før de blir produktive. Vil regne med det samme gjelder i offentlig sektor, at de heller ikke kan matche lønnstilbudene fra konsulentbransjen.

Det med lojalitet var egentlig mest ment som en henvisning til det TS skriver avslutningsvis om at utviklere må holde seg lojale til selskapene som tok sjansen på dem i utgangspunktet. Det er en fin tanke, men skjer jo ikke i praksis.

Anonymkode: aa1e6...9f7

Ok... 🤔 Da er dere veldig veldig små da. Jeg vet om andre små selskaper som greier å møte folk på lønna de blir tilbudt andre steder. Så vet ikke hvorfor det ikke gjelder dere. Mindre it byråer er vel ikke såååå annerledes enn andre små byråer. 🤷 Men vet tidene er vanskelige akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil regne med det samme gjelder i offentlig sektor,

Ja det stemmer sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som store konsulentselskaper kan tilby er jo ikke bare god lønn, men man blir forsikret i hytt og pine. Masse goder, hytte, trening, kantine osv. Klart det er fristende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mange juniorer, og et par lærlinger, og er ikke på jakt etter flere juniorer nå. Vi må ha nok seniorer til å kunne følge opp å veilede juniorene.... så dette henger sammen.

Vi opplever at det er vanskelig å få tak i gode seniorer. Hadde vi fått tak i nok seniorer så hadde vi nedskalert utviklingsstaben vår i utlandet.

Passer ikke for alle å være konsulent, da kan inhouse bedrifter være bra for noen!

Anonymkode: 5ef78...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IT bransjen er jo i skikkelig hurtig utvikling. Bruker man tiden på opplæring er kunnskapen gammel og man er forbigått. De har rett og slett ikke tiden med seg

Anonymkode: e7db1...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis lav lønn (snakker ikke om å jobbe gratis), men å ansette juniorer blir jo et tapsprosjekt hvis de går over til konsulentstillinger i store konsulentselskaper med høyere lønn med en gang de har fått litt erfaring. Vi som er et lite inhousemiljø har ikke mulighet til å tilby like høy lønn som de svære konsulentselskapene til en utvikler med f.eks. to års erfaring. Ledelsen hos oss har da kommet frem til at det da er mer lønnsomt for oss å ansette en seniorutvikler med f.eks. 10 års erfaring, i stedet for å ansette fem juniorutviklere rett fra skolen som vi må lære opp fra bunnen av og som vi sannsynligvis mister igjen før de blir produktive. Vil regne med det samme gjelder i offentlig sektor, at de heller ikke kan matche lønnstilbudene fra konsulentbransjen.

Det med lojalitet var egentlig mest ment som en henvisning til det TS skriver avslutningsvis om at utviklere må holde seg lojale til selskapene som tok sjansen på dem i utgangspunktet. Det er en fin tanke, men skjer jo ikke i praksis.

Anonymkode: aa1e6...9f7

Skjønner dere godt.  Kan legge til at jeg jobber i et lite firma med 5 ansatte. Vi ansetter ingen nyutdannede fordi vi ikke har noen arbeidsoppgaver nyutdannede kan gjøre. Om 1 av oss slutter og vi erstatter vedkommende med en nyutdannet ender vi i praksis med at de 4 som blir igjen må gjøre alle oppgavene til den som sluttet og vi må sette av ekstra tid til å gi opplæring til den nyutdannede personen.  Vi har en hektisk jobb fra før så vi ønsker ikke stresset med å ansette nyutdannede. 

I stedet kaprer vi nyutdannede fra bedrifter som gir opplæring som sikkert er til stor irritasjon for enkelte bedrifter som din bedrift. Men det er også en del store konsulenthus og lignende som klarer å tjene penger eller i det minste å gå i null på nyutdannede. De store konsulentselskapene ansetter ikke nyutdannede av veldedighet, det er forretningsmodellen deres.

Anonymkode: 16121...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del av de store bedriftene som driver rovdrift på de nyansatte da, og så har de stygge interne kulturer som feks det å sorteliste gamle ansatte. Om dere vet hvilket firma jeg mener. De omtaler seg gjerne som den ansattes nye "familie" og legger omtrent krav på fritiden deres. 😅 Det er litt skremmende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, lillevill said:

Det vanlige er å møte lønna den ansatte blir tilbudt et annet sted. Fordi de er jo ikke juniorer lengre etter noen år. Eller så må dere ansette en senior da, og gi dem seniorlønna som den som "ikke lengre er junior" skulle fått hos dere etter noen år. Høres mer ut som dere ikke helt forstår at juniorer ikke alltid er en junior

 

2 hours ago, lillevill said:

Ok... 🤔 Da er dere veldig veldig små da. Jeg vet om andre små selskaper som greier å møte folk på lønna de blir tilbudt andre steder. Så vet ikke hvorfor det ikke gjelder dere. Mindre it byråer er vel ikke såååå annerledes enn andre små byråer. 🤷 Men vet tidene er vanskelige akkurat nå. 

Eller eventuelt høres det ut som at du ikke helt forstår at ikke alle IT-selskaper har ubegrenset mange millioner å rutte med...? Hvis busjettet ca. akkurat går opp til å møte lønna for alle de ansatte og samtlige plutselig samtidig skaffer seg tilbud på f.eks. 250.000 i lønnsøkning fra andre firma, så er det vel selvsagt at man ikke kan møte alle på lønna.

 

Det er jo også et hensyn å ta ift. at noen med f.eks. 6 års erfaring og mye ansvar ikke plutselig burde være dårligere betalt enn noen med 2 års erfaring og "null" ansvar (selv om personen med to års erfaring kanskje har solgt seg inn hos en annen bedrift og fått et høyere lønnstilbud).  Regner med du er enig i det..? På min arbeidsplass vet jeg hva alle tjener (vi har en åpen kultur rundt lønn), og jeg ville blitt ganske sur hvis noen som hadde blitt ansatt for bare to år siden (og som jeg hadde lært opp) plutselig skulle hatt bedre lønn enn meg som har jobbet der lenge og hatt opplæringsansvar i en årrekke nå.

Anonymkode: aa1e6...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner dere godt.  Kan legge til at jeg jobber i et lite firma med 5 ansatte. Vi ansetter ingen nyutdannede fordi vi ikke har noen arbeidsoppgaver nyutdannede kan gjøre. Om 1 av oss slutter og vi erstatter vedkommende med en nyutdannet ender vi i praksis med at de 4 som blir igjen må gjøre alle oppgavene til den som sluttet og vi må sette av ekstra tid til å gi opplæring til den nyutdannede personen.  Vi har en hektisk jobb fra før så vi ønsker ikke stresset med å ansette nyutdannede. 

I stedet kaprer vi nyutdannede fra bedrifter som gir opplæring som sikkert er til stor irritasjon for enkelte bedrifter som din bedrift. Men det er også en del store konsulenthus og lignende som klarer å tjene penger eller i det minste å gå i null på nyutdannede. De store konsulentselskapene ansetter ikke nyutdannede av veldedighet, det er forretningsmodellen deres.

Anonymkode: 16121...23d

Nemlig. Vi er faktisk en litt større bedrift enn dere, men det er samme strategien som min bedrift har gått over til nå (etter mange år med å prøve å ansette folk rett fra skolen). Å drive med opplæring tar faktisk ekstremt mye ressursser, men regner ikke med at de som ikke aktivt selv driver med oppfølging av nye folk nødvendigvis ser det. Men i praksis blir det mye mindre tid til utvikling for de som lærer opp nye, med lite utbytte (ettersom veldig mange slutter til fordel for bedre betalte jobber etter at opplæringsperioden er "ferdig", fordi mange rekrutterere står klar med mer fristende jobbtilbud i øyeblikket når noen har vært ansatt et sted i 2 år+).

Ofte vil jo folk si på møter at de slutter fordi de vil prøve noe nytt, men når jeg har spurt de jeg har lært opp direkte om grunnen er det som regel lønnen det koker ned til.

Anonymkode: aa1e6...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 

Det er jo også et hensyn å ta ift. at noen med f.eks. 6 års erfaring og mye ansvar ikke plutselig burde være dårligere betalt enn noen med 2 års erfaring og "null" ansvar (selv om personen med to års erfaring kanskje har solgt seg inn hos en annen bedrift og fått et høyere lønnstilbud).  Regner med du er enig i det..? På min arbeidsplass vet jeg hva alle tjener (vi har en åpen kultur rundt lønn), og jeg ville blitt ganske sur hvis noen som hadde blitt ansatt for bare to år siden (og som jeg hadde lært opp) plutselig skulle hatt bedre lønn enn meg som har jobbet der lenge og hatt opplæringsansvar i en årrekke nå

200 000 i lønnsøkning utgjør ikke så mye. Kan jo være at den unge personen faktisk er verdt de pengene, og bidrar like mye som senioren?

og om seniorene har nok lojalitet til sitt eget firma, hvorfor bli sur når firmaet ser verdien i den personen og gir dem en høyere lønn? Da er det jo på din kappe å forhandle din lønn, eller så kan du jo søke jobb andre steder for å øke din lønn. Jeg synes ikke det vitner om så mye lojalitet til eget firma om man ikke vil tillate at unge skal få bli seniorer. Det er ikke rart de slutter da. 

Firmaet bør Kansje også øke prisen på sine tjenester for å kunne lønne sine ansatte. Om ingen øker prisene så fortsetter jo denne krisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Ofte vil jo folk si på møter at de slutter fordi de vil prøve noe nytt, men når jeg har spurt de jeg har lært opp direkte om grunnen er det som regel lønnen det koker ned til.

Anonymkode: aa1e6...9f7

Hehe, enig i at det finnes en god del eufemismer for å velge en bedre betalt jobb. Mange ønsker nok et image hvor de ikke går etter pengene. Selv om det er en ærlig sak og ganske vanlig å bytte jobber i starten av karrieren for å gå opp i lønn. Men da burde man også skjønne at  arbeidsgivere ikke ønsker å bruk store ressurser på å utdanne dem når de uansett slutter med en gang de er produktive. 

Og som sagt det er jo en del firmaer som faktisk klarer å tjene penger på nyutdannede så det er jo ikke slik at ingen vil ansette nyutdannede. 

Anonymkode: 16121...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, lillevill said:

200 000 i lønnsøkning utgjør ikke så mye. Kan jo være at den unge personen faktisk er verdt de pengene, og bidrar like mye som senioren?

og om seniorene har nok lojalitet til sitt eget firma, hvorfor bli sur når firmaet ser verdien i den personen og gir dem en høyere lønn? Da er det jo på din kappe å forhandle din lønn, eller så kan du jo søke jobb andre steder for å øke din lønn. Jeg synes ikke det vitner om så mye lojalitet til eget firma om man ikke vil tillate at unge skal få bli seniorer. Det er ikke rart de slutter da. 

Firmaet bør Kansje også øke prisen på sine tjenester for å kunne lønne sine ansatte. Om ingen øker prisene så fortsetter jo denne krisen. 

Tror aldri du har sagt et ord om hvilken type firma du jobber i, hvor lang erfaring du har, eller hvorfor du brenner så voldsomt for dette temaet, men jeg opplever deg som såpass kverulant og lite virkelighetsorientert at jeg tror jeg velger å sette strek der. Jeg har sagt hvordan det fungerer i min bedrift og hvorfor vi nå velger å ikke ansette folk rett fra skolen lengre. Kanskje du burde starte ditt eget firma, ansette utelukkende folk rett fra skolebenken og gi alle fem millioner i startlønn..?

Anonymkode: aa1e6...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...