Gå til innhold

Jeg er så utrolig lei av drikke og matvarer uten sukker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg foretrekker vanligvis sukkerfri drikke, men har allikevel reagert på hvor dårlig utvalg det er når jeg først har lyst på noe med sukker i. Skal man kjøpe saft feks, så er nesten hele veggen bare full av Fun light og lignende saft 

Anonymkode: 22211...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig. Det er jo som regel ikke noe problem å foretrekke varer MED sukker altså, men at Skyr ikke finnes i voksenstørrelse uten kunstig søtning synes jeg er veldig leit. 😤 Det er jo ellers et fantastisk mellommåltid, men jeg takler ikke den kraftige bismaken av kunstig søtning i skyr. 🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet her . . ? Er det ikke bare å la være å kjøpe mat og drikke med kunstig søtstoff .  ? Jeg kjøper aldri sånt.

Jeg har også funnet at man lett kan vende seg av med trangen til søtt. Jeg drikker så og si aldri brus og avskyr ting med for mye søtsmak. Man får nok sukker gjennom frukt og bær.

Man kan lure på hvorfor naturen gidder å lage sukker i frukt og bær og fylle dem med vitaminer som likevel går til spille. Jo, det er fordi de vil bli spist for at frøene skal bli spredd. Og så kan man lure på hvorfor vi liker søtsmak. Jo, det er fordi vi da får i oss viktige mineraler og vitaminer som kroppen trenger ved å spise frukt og bær.

Dette er et av naturens viktige samspill til artenes overlevelse. Hvorfor i allverden fucke det opp med kunstig søtstoff . . ? Eller overdrevet bruk av rent sukker som ikke gir deg det kroppen vil ha og bare øker sukkehungeren . . . Spis frukt og bær og få tilfredsstilt sukkerhungeren på naturlig vis . . . og bli sunn og slank.

Endret av senior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra at det finnes begge deler. Jeg drikker svært sjeldent kalorier (med unntak av magre melkeprodukter, og en sjelden gang Fanta exotic som dessverre ikke finnes i sukkerfri), og foretrekker sukkerfri brus og saft. Unødvendig å drikke kalorier, det øker antall inntatte kalorier uten å tilføre noe metthetsfølelse og er sånn sett helt "unyttige" kalorier

Endret av Samfunnsengasjert
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er enig. Matvarer med kunstig søtning trigger migrene hos meg, det trigger også noe jævlig med kviser og rosascea til å blusse opp. Et glass med funlight saft så ser ansiktet mitt solbrent ut på kort tid.

Jeg stoler ikke på mat som får kroppen min til å reagere, dessverre blir det bare mer og mer av denne "uten tilsatt sukker hurra og juhu" dritten

Anonymkode: b8697...0de

Beklager men det har jeg vanskelig for å tro på: at du blir knallrød av et glass Fun light?  Dette er nok psykisk. Uten at det er noe galt i det!🙂

Anonymkode: 4a487...38e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Honey Dew said:

Jeg merker ikke noen bismak av dette. Synes sukkerfri saft og brus er kjempegodt.

Du hadde ikke overlevd i naturen for å si det slikt 

Anonymkode: fbceb...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunstig søtning er verre for kroppen enn vanlig sukker. Folk har brukt sukker som konservering og smak i alle år. 

Anonymkode: fbceb...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (18 timer siden):

Jeg merker ikke noen bismak av dette. Synes sukkerfri saft og brus er kjempegodt.

Jeg også! I tillegg føler jeg at hele kjeften får en ekkel sukkerlake når jeg drikker ting med sukker. Og så er det for søtt. Drikker kun sukkerfritt.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

 

Blir provosert jeg. Skulle kjøpe meg iste i dag, det var på tilbud, mange forskjellige smaker - kun to av de var med vanlig sukker (lime og fersken). 😕

Anonymkode: 7fa52...13a

 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg må le, jeg visste ikke at andre ble provosert over at jeg ønsker mat og drikke uten tilsatt kunstig søtning. 😂

Anonymkode: 7fa52...13a

Hvis du kan bli provosert av mat og drikke uten sukker, er det vel ikke usannsynlig at andre kan bli provosert av at du klager så mye på sukkerfritt, når du i realiteten godt kan styre unna det. Finnes nok av alternativer med sukker.

Og når det kommer til sukkerfritt og vektøkning, er det ikke det sukkerfrie som er problemet. Jeg har gått ned masse ved å kutte ut sukkerholdig mat, og heller byttet ut med sukkerfritt. Spiser akkurat samme mengde som før, men mye mindre i kalorier. Så hvis man går opp på sukkerfritt, er det fordi man kompenserer med mer mat et annet sted i dietten sin.

Endret av PusheenPusheen
Ordfeil
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du hadde ikke overlevd i naturen for å si det slikt 

Anonymkode: fbceb...e1a

Hvorfor ikke? Det finnes vann... 🙄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager men det har jeg vanskelig for å tro på: at du blir knallrød av et glass Fun light?  Dette er nok psykisk. Uten at det er noe galt i det!🙂

Anonymkode: 4a487...38e

Det er ikke psykisk og det har foregått lenge, det ble så ille at jeg oppsøkte privat hudlege for rosasceaen og vi kom frem til å eliminere diverse grupper mat og drikke, og bortsett fra de kjente triggerene for rosascea så var kunstig søtning den verste. 

Hvordan mener du det er psykisk når jeg glad og fornøyd drakk saft, og folk plutselig spurte om det går bra eller om jeg var varm fordi ansiktet mitt brøt ut i store røde områder? 

Anonymkode: b8697...0de

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Honey Dew said:

Hvorfor ikke? Det finnes vann... 🙄

Tror du misforstår. Du greier ikke separere giftige og naturlige stoffer

Anonymkode: fbceb...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du misforstår. Du greier ikke separere giftige og naturlige stoffer

Anonymkode: fbceb...e1a

Brus inneholder ikke gift og brus finnes heller ikke i naturen. Det går fint an å drikke vann hvis en skal overleve i naturen 🙄

Endret av Honey Dew
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Honey Dew said:

Brus inneholder ikke gift og brus finnes heller ikke i naturen. Det går fint an å drikke vann hvis en skal overleve i naturen 🙄

Du hadde ikke merket om det var gift i vannet da. 

Anonymkode: fbceb...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig noen som "står frem"! Jeg er ikke alene likevel. Hurra 🥳

For min del er det først og fremst smaken. En annen ting er hva det gjør med meg. Jeg har flere ganger prøvd å bytte til sukkerfritt for å være "flink" men hver eneste gang så blir jeg dårlig av det etter en stund. Symptomene forsvinner raskt etter jeg kutte det ut igjen.

Anonymkode: c0056...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

 

 

Godt jeg ikke er  alene om dette. Det burde virkelig finnes sukkeralternativer, jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det ikke gjør det. Det kommer nye produkter og majoriteten er uten tilsatt sukker, men heller disse jævla tilsetningsstoffene.

Blir provosert jeg. Skulle kjøpe meg iste i dag, det var på tilbud, mange forskjellige smaker - kun to av de var med vanlig sukker (lime og fersken). 😕

Anonymkode: 7fa52...13a

Dette kan jeg svare på. Jeg tok opp dette temaet når SaftSuse kom ut med julebrus. Den var til min enorme skuffelse sukkerfri.

Svaret jeg fikk var veldig omtenksomt og forståelsesfullt fra daglig leder selv. Han kunne fortelle at de selv skulle ønske de produserte den med sukker også, men som en liten fabrikk er de markedsstyrt. Største andelen av markedet vil ha sukkerfritt og da må de forholde seg til det for å minimere risikoen for tap.

Med andre ord så kommer ikke vi som ikke liker eller ikke tåler sukkererstatningen til å bli hørt så lenge denne utviklingen fortsetter.

Anonymkode: c0056...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kunstig søtning er verre for kroppen enn vanlig sukker. Folk har brukt sukker som konservering og smak i alle år. 

Anonymkode: fbceb...e1a

Ja, og hvordan var levealderen tidligere?

Anonymkode: 59705...e5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, og hvordan var levealderen tidligere?

Anonymkode: 59705...e5d

Lavere pga høy spedbarndødelighet, mest på grunn av pedofile som prøvde å ha barn med barn som ikke greide å føde

Anonymkode: fbceb...e1a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og hvordan var levealderen tidligere?

Anonymkode: 59705...e5d

Dette var vel et litt underlig motspørsmål?

De kunstig søtningstoffene har ikke vært på markedet lenge nok til at det finnes sammenligningsgrunnlag.

I tillegg til der det så store framskritt andre steder som også påvirker levealder.

Anonymkode: c0056...84e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du hadde ikke merket om det var gift i vannet da. 

Anonymkode: fbceb...e1a

Har drukket mye elvevann når jeg har vært ute i naturen og jeg lever enda. Det eneste vannet en ikke skal drikke, er stilleståede vann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lavere pga høy spedbarndødelighet, mest på grunn av pedofile som prøvde å ha barn med barn som ikke greide å føde

Anonymkode: fbceb...e1a

Det var ikke flere pedofile da enn det er nå.

Mange døde under fødsel. Også barn og det har ingenting med pedofili å gjøre. De hadde ikke det medisinske hjelpemidlene og kunnskapen da som det vi har nå.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...