Gå til innhold

Jeg er så utrolig lei av drikke og matvarer uten sukker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig enig med deg TS. Jeg tåler ikke kunstig sukker, jeg blir dårlig i magen av det. Uvel, oppblåst og med de mest illeluktende fisene man kan forestille seg. Det lukter rett og slett DØD. Må alltid unngå det i festlig lag, noe som ikke alltid er så enkelt.

Har alltid lent mot sukkerfri i kanskje hele 20-årene, fordi jeg er var på vekten min. Men da jeg byttet ut sukkerfri med sukkerholdig skjedde det ingenting. Ingen forskjell på vekta i det hele tatt. Tennene er fortsatt kjempefine, ingen hull.

Føler faktisk jeg fikk bedre helse da jeg kuttet ut kunstig sukker. T.o.m slankere, ettersom jeg er mye mindre oppblåst.

Min mamma er helt lik. Tåler det ikke. 

Anonymkode: 54bfe...77b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan i utgangspunktet ikke fordra drikke med sukker, men kunstig søtning er greit. Jdg løser dette ved at jeg kjøper sukkerfrie drikker til meg selv og har utover det har jeg ingen ønsker eller forventninger i forhold til hva andre gjør.

Funker andre veien også, du burde prøve det TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GMT800 skrev (6 timer siden):

Provosert? Det er vel mer at de fleste går andre veien og foretrekker alternativer med kunstig søtning for å slippe alle de verdiløse kaloriene. Jeg er ihvertfall sånn skrudd sammen at ethvert lite kalorioverskudd kladder seg på som fett med umiddelbar virkning. ;)

Hos meg utløser den typen mat sykdommene mine, det skremmer meg mer enn det å passe på kalorier og litt fett på kroppen. 

Anonymkode: b8697...0de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoghurt, der anbefaler jeg Yoplait uten tilsatt sukker og fett. Den er kjempegod 🙂.

Jeg har diabetes, og kan ikke spise noe med sukker i. Enig med deg at mange kunstige søtninger ikke smaker godt. Jeg kjøper Natreen i vanlig dagligvare. Den syns jeg er den beste søtningen. Syns en sukkerfri brus i ny og ne smaker godt. Og Tine iskaffe uten tilsatt sukker. Diplom-is uten tilsatt sukker med jordbær på er godt.

De Bron har noe godteri som er godt (Sunkost, Sparkjøp....) Ellers klarer jeg meg fint uten søte ting. Det er en vanesak. Lykke til 🙂

Anonymkode: ad857...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi blir lurt av disse kunstige søtningsmidlene. Vi har aldri vært tjukkere og aldri spist mindre sukker, så tydelig at vi gjør noe feil. Det er ikke den tynne delen av befolkningen man ser på Svinesund med handlevogna proppet full av pepsi max. 

Pga barn i hus styrer jeg unna kunstig søtning, og det er jammen ikke lett alltid. Prøv å finn et syltetøy med sukker i stedet for kunstig søtning. Ikke mange igjen av de. 

Anonymkode: c201b...221

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om noen tror at det er greit å få i seg masse med kunstig søtning hver dag, og at det derfor er farlig. Selvfølgelig skal man ikke det. Jeg er diabetikeren som skrev over her. Spiser null med sukker i. Til daglig får jeg i meg en teskje kunstig søtning. Man skal ikke bruke masse sukker, og selvfølgelig ikke masse kunstig søtning heller.

Anonymkode: ad857...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

...

Pga barn i hus styrer jeg unna kunstig søtning, og det er jammen ikke lett alltid. Prøv å finn et syltetøy med sukker i stedet for kunstig søtning. Ikke mange igjen av de. 

Anonymkode: c201b...221

Oda har ca 120 typer syltetøy, langt over halvparten inneholder sukker og ikke kunstig søtstoff. Det å finne et syltetøy med sukker er faktisk veldig lett.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevia er en plante og sukker er en plante. 
Hvorfor er det så mange som omtaler Stevia som kunstig søtning.? 
 

Ja, Stevia er bearbeidet, men det er vel ikke så mange som spiser sukker ubehandlet heller?

Anonymkode: 59705...e5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg takler heller ikke den syntetiske smaken av kunstig søtning. Og den kan trigge skikkelig migrene hos meg.

I hverdagen løser jeg det med vanlig yoghurt fra tine, eller gresk yoghurt. Og drikker vann.

Det jeg synes er vanskelig er at i nesten alle selskaper man er i, og på konferanser, seminarer og lignende, så er tilbudet av drikkevarer veldig snevert om man ikke ønsker kunstig søtning. Det samme også på en del utesteder, de har i all hovedsak lettbrus.

Anonymkode: e7361...5c9

Dette. Jeg synes lettbrus smaker ekkelt. Jeg har opplevd flere ganger at det kun er sukkerfri brus tilgjengelig. 

Anonymkode: 3d99f...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 100% enig med deg TS!

Kunstig søtning smaker IKKE noe godt, og ettersmaken sitter igjen i flere timer hos meg. Blir også ekstremt tørst etter jeg har spist/drukket noe med kunstig søtning.

Jeg skulle kjøpe saft her en dag, og fant bare én type med vanlig sukker - og det var solbærsirup. Mens de med kunstige stoffer i seg kom i alle slags spennende varianter og smaker.

Og har brent meg på syltetøy og yoghurt flere ganger, da de ikke merker emballasjen tydelig nok med at det inneholder kunstig søtningsmiddel.

Anonymkode: 4c7f7...132

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker uten sukker, og synes det er vanskeligere å finne det. 😂 Jobber i butikk, vi har kanskje 40 typer syltetøy, 6 av de er uten tilsatt sukker. 4 smaker iste, 1 av de er uten sukker. Osv..

Takler ikke drikke med sukker, får altoppslukende fnatt av belegget på tennene. 

Anonymkode: 8bfa6...557

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns omvendt. Syns sukkerholdig brus gir en rar smak i munnen etterpå og følelsen av å ha et belegg på tennene. Det får jeg ikke med sukkerfri brus :) Kjøp heller gresk yoghurt naturell f eks, hverken tilsatt sukker eller kunstig søtning:) 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg takler ikke kunstig søtning. Syns det gir en forferdelig bismak og generelt ikke smaker noe. Jeg kjenner veldig godt når det er kunstig søtning vs. sukker, og alle sukkerfrie varianter jeg har prøvd av noe, smaker mye verre enn det originale. 

Jeg har ikke noe imot sukker. Det er ikke ofte jeg spiser eller drikker noe med sukker, men jeg unner meg en brus, iste eller noe lignende i helgene. Jeg liker yoghurt, og kjøper for det meste bare Tine sin yoghurt. Skyr har ikke en eneste skyr uten tilsatt søtningsstoffer. De hadde èn, kaffe og vanilje, den har de sluttet å selge. Kanskje den salt karamell er med sukker, husker faktisk ikke.

Skjønner jo hvorfor de ikke tilsetter sukker og heller bruker noe kunstig, men jeg syns ikke det er greit likevel... Og om det er for å bedre folkehelsen og forhindre at folk blir overvektige så ser vi jo at det ikke fungerer i det hele tatt, snarere tvert imot. Jeg er overvektig selv forresten, i tilfelle noen kaller meg fettfobisk eller hva det nå heter. 

Anonymkode: 7fa52...13a

Jeg synes det blir noe overformyndersk av staten og butikkene å prakke på friske folk uten diabetes, overvekt eller insulinresistens "lette" produkter. Disse "lette" produktene er ofte mer usunne enn ordentlige produkter. Heldigvis er det ikke så langt herfra til Sverige, der er det mer av de ordentlige. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Iste!!!🫣 Den enkleste tingen i verden å lage hjemme og ta med på flaske ut sjøl. 😂

Huff, noen burde informere om at to alternativer ikke duger. Vi vil gå under som nasjon.

Drit i hva sukkerproduksjonen gjør med miljøet, og det faktum at det for noen er livstruende å få i seg. Her skal enkeltes smaksløker prioriteres 😂😂

Takk, jeg trodde jeg var ferdig med å le for i dag, men det tok jeg feil gitt 😂😂

Anonymkode: e38e1...23c

Altså, jeg forstår at mange i Norge bruker mat som vomfyll og driter i hvordan mat og drikke smaker, men det får da være måte på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Stevia er en plante og sukker er en plante. 
Hvorfor er det så mange som omtaler Stevia som kunstig søtning.? 
 

Ja, Stevia er bearbeidet, men det er vel ikke så mange som spiser sukker ubehandlet heller?

Anonymkode: 59705...e5d

Det er jo ikke stevia i ting som Cola Zero og lignende, det er aspartam. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg tror vi blir lurt av disse kunstige søtningsmidlene. Vi har aldri vært tjukkere og aldri spist mindre sukker, så tydelig at vi gjør noe feil. Det er ikke den tynne delen av befolkningen man ser på Svinesund med handlevogna proppet full av pepsi max. 

Pga barn i hus styrer jeg unna kunstig søtning, og det er jammen ikke lett alltid. Prøv å finn et syltetøy med sukker i stedet for kunstig søtning. Ikke mange igjen av de. 

Anonymkode: c201b...221

Kunstig søtning trigger sult, derfor blir folk tjukke selv om det er 0 kalorier i Pepsi Max. Det er også slik at det er flere kalorier i 1 liter helmelk enn 1 liter Cola med sukker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg foretrekker faktisk lettbrus fremfor brus med sukker, og sukkerfri saft fremfor saft med sukker. Selv cola med sukker drikker jeg ikke, foretrekker den med sukkererstaning. Kjøpe-iste synes jeg dog ikke er noe godt, hjemmelaget er mye bedre. Og yoghurt og syltetøy foretrekker jeg de med sukker. Hvis du TS mener at det er et problem å finne ting med sukker, så nei, kan ikke si meg enig. Har egentlig ikke problemer med å finne matvarer verken med eller uten sukker.

Anonymkode: 0c39d...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med ts. Der verste er alle de som selv skyr sukker som ikke tenker på at noen sv oss faktisk ikke kan fordra kunstig søtning. F.eks i sosiale sammenkomster som bursdager. Vertinnen kjøper inn KUN sukkerfri brus med kunstig søtning, fordi det er det de drikker SELV. De ser ikke det faktum at andre kan ha ulike preferanser. Selv hater jeg sukkerfri brus, men til selskaper kjøper jeg jo inn begge deler, fordi jeg vet at selv om jeg foretrekker cola med sukker så foretrekker andre uten… Og alle de som ødelegger kaker og bakverk med å enten redusere sukker eller erstatte med kunstig søtning… De mener selv det er like godt. Nei, ikke alle synes det. 
 

 

Anonymkode: 27c01...013

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg må le, jeg visste ikke at andre ble provosert over at jeg ønsker mat og drikke uten tilsatt kunstig søtning. 😂

Anonymkode: 7fa52...13a

Så spis og drikk det som er med sukker da og la oss andre ha det sukkerfrie for oss selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig enig med ts. Der verste er alle de som selv skyr sukker som ikke tenker på at noen sv oss faktisk ikke kan fordra kunstig søtning. F.eks i sosiale sammenkomster som bursdager. Vertinnen kjøper inn KUN sukkerfri brus med kunstig søtning, fordi det er det de drikker SELV. De ser ikke det faktum at andre kan ha ulike preferanser. Selv hater jeg sukkerfri brus, men til selskaper kjøper jeg jo inn begge deler, fordi jeg vet at selv om jeg foretrekker cola med sukker så foretrekker andre uten… Og alle de som ødelegger kaker og bakverk med å enten redusere sukker eller erstatte med kunstig søtning… De mener selv det er like godt. Nei, ikke alle synes det. 
 

 

Anonymkode: 27c01...013

Så ta med sukkerholdig drikke selv da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...